Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Aan de gilde der XC rijders...

Het statement luidt: "een semi slick is genoeg".

Strikt genomen heb je in Nederland eigenlijk genoeg aan een semi slick band, wellicht aan de voorkant iets meer profiel in de winter. Maar een semi slick zou standaard genoeg moeten zijn. Uitzonderingen zoals Zuid-Limburg en natte (zee)klei routes daar gelaten.

Moet je techniek natuurlijk wel in orde zijn....
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik rij heel jaar rond Rocket Ron en Racing Ralph in Nederland en België, daar heb ik voldoende aan maar met semi stick zou ik het toch wel spannend vinden als het wat natter is.
Have fun!
Rinse.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Een semi slick is niet slick genoeg
Waar woke is, is vuur
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: wo 3 februari 2021, 21:26 Aan de gilde der XC rijders...

Het statement luidt: "een semi slick is genoeg".

Strikt genomen heb je in Nederland eigenlijk genoeg aan een semi slick band, wellicht aan de voorkant iets meer profiel in de winter. Maar een semi slick zou standaard genoeg moeten zijn. Uitzonderingen zoals Zuid-Limburg en natte (zee)klei routes daar gelaten.

Moet je techniek natuurlijk wel in orde zijn....
Nou en? Waarom zou het interessant wat genoeg is? Een 26er met velgremmen en vaste vork is ook genoeg. Totaal niet relevant. Wat is optimaal of wat is prettig? Dat is relevant. Waarbij afhankelijk van je doel en semi slick ook optimaal kan zijn.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Semi slick is voor de relatief eenvoudige UHR, Nijmegen, SHR, en Brabant tracks inderdaad voldoende.
Ik rij echter ook regelmatig op Bergschenhoek en daar heb je toch écht een probleem met semi slick.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Een Puky is genoeg
Waar woke is, is vuur
Bomba
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 21:05

klopt helemaal. Afhankelijk van jou parcoursen en je techniek natuurlijk. Zelf reed ik hier in drenthe meestal met Thunder burds, puur omdat deze over het hele parcour gemeten gewoon sneller zijn. Nu conti raceking / racesport. Nadeel is iets minder snelheid door de meeste bochten, maar dit wordt goed gemaakt door de extra speed op de rest van het parcour. En zoals gezegd, je moet wel technisch wat behendiger zijn.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

In Nederland heb je aan 1 versnelling genoeg .................. :winkie:

zo ken ik nog wel een aantal stellingen :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat waren nog eens tijden.
1 versnelling, velgremmen en Michelin Jet S bandjes.

Nadeel van semislicks is dat je makkelijk veel snelheid maakt.
Als je dan met die snelheid de bocht om wilt, is er geen extra grip, geen reserve.
Als je precies goed stuurt gaat het goed, maar corrigeren is er niet meer bij.
Ieder zijn ding, maar op het voorwiel heb ik liever iets meer nopjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je eens kijkt naar het profiel van Harry Rasing op Strava, dan zie je dat je aan Pathfinder banden op de gravelfiets genoeg hebt in Zuid Limburg in de winter.
Sneeuw, modder, van alles, deze banden slikken het allemaal :D

Of zijn het zijn skills.....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja hoor, meer dan genoeg, gravelbike ook
https://m.pinkbike.com/news/video-greg- ... -loop.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Knakworstkweker

Semi slicks zouden afdoende zijn, maar om bejaarden met buikjes in baggy niet voor het hoofd te stoten leggen we er iets met een subtiele nop op zodat ze zich niet totaal vervreemd voelen met hun 2.6 tractorbanden op hun stalen fully's

:bier:

Maar leuk topic, moet je vaker doen! :-q
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Rayb81 schreef: wo 3 februari 2021, 23:27 Als je eens kijkt naar het profiel van Harry Rasing op Strava, dan zie je dat je aan Pathfinder banden op de gravelfiets genoeg hebt in Zuid Limburg in de winter.
Sneeuw, modder, van alles, deze banden slikken het allemaal :D

Of zijn het zijn skills.....
... of het is maar net waar je je plezier uit haalt.
Als Strava je God is ben je waarschijnlijk op het grootste deel van de NL tracks beter af met semi-slicks.
Als je je lol haalt uit wat meer 'spelen' heb je waarschijnlijk meer plezier met wat meer nop. Ik zit overduidelijk ik die laatste categorie.
Gebruik geen Strava en tijden doen me helemaal niks, lol des te meer. :-q
Bomba schreef: wo 3 februari 2021, 22:21 Nu conti raceking / racesport. Nadeel is iets minder snelheid door de meeste bochten, maar dit wordt goed gemaakt door de extra speed op de rest van het parcour. En zoals gezegd, je moet wel technisch wat behendiger zijn.
Precies wat ik bedoel. Die extra speed op de rechte (BWR heaven) stukken doen me niks als ik daardoor tegen beperkingen aanloop op de stukken die ik wel leuk vind, en dat zijn juist die bochtige stukjes, steile klimmetjes en technische afdalingen.

Mooi he? Ieder z'n voorkeur en dus ieder z'n bandensmaak.
Er bestaat niet zoiets als 'beter' in dit geval, dat is helemaal afhankelijk van je gebruiksdoel.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Rayb81 schreef: wo 3 februari 2021, 23:27 Als je eens kijkt naar het profiel van Harry Rasing op Strava, dan zie je dat je aan Pathfinder banden op de gravelfiets genoeg hebt in Zuid Limburg in de winter.
Sneeuw, modder, van alles, deze banden slikken het allemaal :D

Of zijn het zijn skills.....
En niet zo'n klein beetje modder ook als ik zijn foto's de laatste weken zie. :o
Ik heb mij er de laatste weken ook over verbaasd hoe ver hij nog kwam.
Het is ook niet zo dat hij kleine rondjes rijdt of heel langzaam rijdt...

Zelf rij ik voor en achter met Continental Crosskings, maar de Crossking achter gaat in de lente vervangen worden door een bandje met minder profiel.
Achter heb je meer "last" van de rolweerstand dan van de band aan de voorkant.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Knakworstkweker schreef: do 4 februari 2021, 00:03 Semi slicks zouden afdoende zijn, maar om bejaarden met buikjes in baggy niet voor het hoofd te stoten leggen we er iets met een subtiele nop op zodat ze zich niet totaal vervreemd voelen met hun 2.6 tractorbanden op hun stalen fully's

:bier:

Maar leuk topic, moet je vaker doen! :-q
Toch bijzonder dat voor sommige mensen het referentiekader altijd uitgelegd moet worden vanuit wat "nodig zou zijn". Waarom is een hele snelle lichte band bedoeld voor wedstrijden nodig? Ik rijd op de weg toch ook gewoon met een vier seizoenen band en niet met een slick in de zomer? Een band met iets meer nop (Nobby Nic, Barzo, noem het maar) is ook afdoende snel.
Plaats reactie