Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Cycleintothewind schreef: do 4 februari 2021, 12:39 Ik rijd afwisselend met Maxxis Aspen of Vittoria Mezcal. Ik moet zeggen, bij die Aspen’s moet je toch wel uitkijken als je met hoge snelheden door de bocht jakkert. Ik heb al eens een voorwiel glijder gehad met 40 km/h tijdens een marathon. Dat was best pijnlijk. En nee, ik ben geen Nino Schurter, maar ik heb toch een vrij aardige techniek. Dus ja, een semi slick is genoeg, maar zeker niet altijd het snelst.
Ik heb nu ook de aspen v/a. Aspen heeft iets betere rolweerstand. Merk wel dat de aspen zoals jij ook al aangeeft iets meer "glijden" die wel goed te corrigeren is. Voor mij is de Aspen een wat agressievere band waarbij de mezcal wat eenvoudiger is. De mezcal is daarbij minder voorspelbaar maar heeft wel een betere grip. Vergelijk het een beetje als een auto zonder en met tractiecontrole :D. Overal vind ik de Aspen de betere band.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Daantje050 schreef: zo 15 augustus 2021, 21:39
Cycleintothewind schreef: do 4 februari 2021, 12:39 Ik rijd afwisselend met Maxxis Aspen of Vittoria Mezcal. Ik moet zeggen, bij die Aspen’s moet je toch wel uitkijken als je met hoge snelheden door de bocht jakkert. Ik heb al eens een voorwiel glijder gehad met 40 km/h tijdens een marathon. Dat was best pijnlijk. En nee, ik ben geen Nino Schurter, maar ik heb toch een vrij aardige techniek. Dus ja, een semi slick is genoeg, maar zeker niet altijd het snelst.
Ik heb nu ook de aspen v/a. Aspen heeft iets betere rolweerstand. Merk wel dat de aspen zoals jij ook al aangeeft iets meer "glijden" die wel goed te corrigeren is. Voor mij is de Aspen een wat agressievere band waarbij de mezcal wat eenvoudiger is. De mezcal is daarbij minder voorspelbaar maar heeft wel een betere grip. Vergelijk het een beetje als een auto zonder en met tractiecontrole :D. Overal vind ik de Aspen de betere band.
Ik ben meer fan van de Mezcal’s. Maar is allemaal zeer persoonlijk natuurlijk. Afgelopen week tijdens een zeer blubberige Rothaus Bike Giro prima mee uit de voeten gekomen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een Aspen kun je met wat fantasie nog als semislick zien, maar een Mezcal toch echt niet...

Ik heb vroeger nog met zo'n Maxxis Wormdrive rondgetufd, en ook van die Ritchey Speedmax-en. In de nineties waren semi-slicks best populair als achterband. Iets dergelijks in 2.4 zou ik voor NL best zien zitten achterop:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dan ken je deze vast ook nog wel😍.
Waren wel heel gevoelig.

https://m.facebook.com/VeloSeum/photos/ ... _tn__=EH-R
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Michelin Jet S waren geweldig.
Je ging 5 kmh sneller en je had minder grip. Dat waren nog eens spannende tijden :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Vooral op natte stenen en boomwortels 😰.
Toen was Mtb nog niet saai. O,dat is een ander draadje🤭
Dit waren trouwens de voorlopers van de Jet-s, de wildgripper sprints, maakt verder niks uit, die waren zeer net zo erg!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: ma 16 augustus 2021, 09:45 Een Aspen kun je met wat fantasie nog als semislick zien, maar een Mezcal toch echt niet...

Ik heb vroeger nog met zo'n Maxxis Wormdrive rondgetufd, en ook van die Ritchey Speedmax-en. In de nineties waren semi-slicks best populair als achterband. Iets dergelijks in 2.4 zou ik voor NL best zien zitten achterop:
Afbeelding
Doet me denken aan de oude Schwalbe Hurricane semislick, daar heb ik nog mee in de Himalaya reden (Jong, YOLO en knettergek) :oops:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Oh wauw... De Maxxis Maxxlite, dat was pas een semislick... 285 gram in 26" :o :-D

https://www.maxxis.com/int/tire/maxxlite/
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Stunning schreef: di 17 augustus 2021, 17:49 Oh wauw... De Maxxis Maxxlite, dat was pas een semislick... 285 gram in 26" :o :-D

https://www.maxxis.com/int/tire/maxxlite/
Nou in die categorie had je ook de kenda cosmic lite......
Vloeipapierdun en smal......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Azurri schreef: di 17 augustus 2021, 07:29 Vooral op natte stenen en boomwortels 😰.
Toen was Mtb nog niet saai. O,dat is een ander draadje🤭
Dit waren trouwens de voorlopers van de Jet-s, de wildgripper sprints, maakt verder niks uit, die waren zeer net zo erg!!
Afbeelding
Dat waren nog eens tijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Stunning schreef: wo 3 februari 2021, 21:26 Strikt genomen heb je in Nederland eigenlijk genoeg aan een semi slick band, wellicht aan de voorkant iets meer profiel in de winter. Maar een semi slick zou standaard genoeg moeten zijn. Uitzonderingen zoals Zuid-Limburg en natte (zee)klei routes daar gelaten.

Moet je techniek natuurlijk wel in orde zijn....
Toch weer eens deze koe na 6 weken uit de sloot halen :winkie:

Als je techniek op orde is dan zijn semislicks nog steeds een belemmering om (specifiek) bepaalde secties te kunnen rijden, en (algemeen) verder te leren, omdat je te snel tegen de grenzen loopt. Prima als je heel goed je eigen grenzen kent en ze daar wilt houden, maar jammer als je progressie wilt boeken. Voorbeeld waar ik zonet aan moest denken:

Voor de bergen heb ik mijn vrouw een Maxxis Highroller 3C / Aggressor Dual combi in 2,3" aangesmeerd. Thuis bevallen die banden eigenlijk ook. Ja, ze rollen wat minder (maar wat boeit dat, ook zeker als ze op een gegeven rondje toch enkel aan het inhalen is...). Het verschil zit in dat ze nu platter door de bochten kan, over het worteltapijt in de binnenbocht, technische features kan proberen met enige kan van slagen, en in het algemeen met vertrouwen de fiets verder kan pushen.
Stamppot with weaksauce!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

eRicW schreef: ma 4 oktober 2021, 11:45
Stunning schreef: wo 3 februari 2021, 21:26 Strikt genomen heb je in Nederland eigenlijk genoeg aan een semi slick band, wellicht aan de voorkant iets meer profiel in de winter. Maar een semi slick zou standaard genoeg moeten zijn. Uitzonderingen zoals Zuid-Limburg en natte (zee)klei routes daar gelaten.

Moet je techniek natuurlijk wel in orde zijn....
Toch weer eens deze koe na 6 weken uit de sloot halen :winkie:

Als je techniek op orde is dan zijn semislicks nog steeds een belemmering om (specifiek) bepaalde secties te kunnen rijden, en (algemeen) verder te leren, omdat je te snel tegen de grenzen loopt. Prima als je heel goed je eigen grenzen kent en ze daar wilt houden, maar jammer als je progressie wilt boeken. Voorbeeld waar ik zonet aan moest denken:

Voor de bergen heb ik mijn vrouw een Maxxis Highroller 3C / Aggressor Dual combi in 2,3" aangesmeerd. Thuis bevallen die banden eigenlijk ook. Ja, ze rollen wat minder (maar wat boeit dat, ook zeker als ze op een gegeven rondje toch enkel aan het inhalen is...). Het verschil zit in dat ze nu platter door de bochten kan, over het worteltapijt in de binnenbocht, technische features kan proberen met enige kan van slagen, en in het algemeen met vertrouwen de fiets verder kan pushen.
Ik kan mij prima vinden in jouw stelling en je moet ook gewoon lekker rijden waar je je goed bij voelt.

Als je eenmaal progressie hebt gemaakt, kan je altijd weer terugschalen in het profiel van je band.

Overigens, als je komt opdraven in Amerongen met een High Roller / Aggrossor combi, dan zou je wel mijn aandacht trekker en vooral mbt dit soort voorvallen heb ik dit topic geopend :-q

Tis ook om de trails te beschermen hè...
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Haha, verbaast me ook altijd hoe veel lui er nog op hun 140+ bak rijden hier.

Moet zeggen dat ik in '17 bij terugkomst uit het buitenland geconfronteerd werd met erg losse/droge paden door het gebrek aan regen op de Veluwe. Werd toen uitgelachen door fietsvrienden omwille van de Highroller/Ardent combi die ik nog had... tot ze op hun bek gingen op de Duno/stuwwal trail bij Oosterbeek :winkie:
Stamppot with weaksauce!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Stunning schreef: ma 4 oktober 2021, 12:29
eRicW schreef: ma 4 oktober 2021, 11:45

Toch weer eens deze koe na 6 weken uit de sloot halen :winkie:

Als je techniek op orde is dan zijn semislicks nog steeds een belemmering om (specifiek) bepaalde secties te kunnen rijden, en (algemeen) verder te leren, omdat je te snel tegen de grenzen loopt. Prima als je heel goed je eigen grenzen kent en ze daar wilt houden, maar jammer als je progressie wilt boeken. Voorbeeld waar ik zonet aan moest denken:

Voor de bergen heb ik mijn vrouw een Maxxis Highroller 3C / Aggressor Dual combi in 2,3" aangesmeerd. Thuis bevallen die banden eigenlijk ook. Ja, ze rollen wat minder (maar wat boeit dat, ook zeker als ze op een gegeven rondje toch enkel aan het inhalen is...). Het verschil zit in dat ze nu platter door de bochten kan, over het worteltapijt in de binnenbocht, technische features kan proberen met enige kan van slagen, en in het algemeen met vertrouwen de fiets verder kan pushen.
Ik kan mij prima vinden in jouw stelling en je moet ook gewoon lekker rijden waar je je goed bij voelt.

Als je eenmaal progressie hebt gemaakt, kan je altijd weer terugschalen in het profiel van je band.

Overigens, als je komt opdraven in Amerongen met een High Roller / Aggrossor combi, dan zou je wel mijn aandacht trekker en vooral mbt dit soort voorvallen heb ik dit topic geopend :-q

Tis ook om de trails te beschermen hè...
dus eigenlijk zeg je dat je op de trails alleen met profiel en griploze banden mag rijden?
Bird Aeris 9 blurple
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

novaterra schreef: ma 4 oktober 2021, 15:27
Stunning schreef: ma 4 oktober 2021, 12:29

Ik kan mij prima vinden in jouw stelling en je moet ook gewoon lekker rijden waar je je goed bij voelt.

Als je eenmaal progressie hebt gemaakt, kan je altijd weer terugschalen in het profiel van je band.

Overigens, als je komt opdraven in Amerongen met een High Roller / Aggrossor combi, dan zou je wel mijn aandacht trekker en vooral mbt dit soort voorvallen heb ik dit topic geopend :-q

Tis ook om de trails te beschermen hè...
dus eigenlijk zeg je dat je op de trails alleen met profiel en griploze banden mag rijden?
Nee, ik geloof niet dat ik dat zeg.
Plaats reactie