Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

hanjovdberg schreef: zo 31 juli 2022, 13:56 Ik heb momenteel nog WP race voor en Speed achter. Prima voor NL maar de achterband begint toch wel wat te slijten dus aan het kijken voor andere bandjes. De Mezcals gehad maar 2.35 is eigenlijk net te breed voor m'n frame. Dus misschien toch maar eens de Thunderburt proberen? Is de Racing Ralph dan een goede vervanger voor de Race voor?

Overigens rijd ik op m'n plusbike met veel dikkere noppen en maak ik me daar absoluut niet druk om hoe slick m'n bandjes zijn. Rijd gerust het jaar door met Noby nics en dat is natuurlijk veel zwaarder maar dat is dan een goede training. Op m'n xc fully geldt wel hoe lichter hoe leuker ... :winkie:
Op mijn XC HT rijd ik momenteel Thunder Burt 2.25 aan de voorkant en Thunder Burt 2.10 aan de achterkant. Schoorl, UHR, Drenthe en Friesland routes mee gereden. Hele snelle set. Ook heel licht (Super Ground versie, voelt wel zeer solide aan !) en véél meer grip dan je zou verwachten. Zeker aan de voorkant. En voorspelbaar. Dat vind ik eigenlijk nog belangrijker dan grip, grip en grip.

Ik heb ook de Rekon Race voor en achter ook gereden. Thunder Burt is gemeten sneller en iets gripperiger aan de voorkant. Wat Lars zegt klopt wel, de Thunder Burt breekt dan wel weer iets sneller uit aan de achterkant. Zeker tov de Rekon Race, die trekt je de bocht wel door. Maar de Thunder Burt bijna eng aan de achterkant ? Mwah... Maar misschien weet ik het uiterste er niet uit te halen dan :wink:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Gisteren de Mijl van Mares gereden (toertocht) die in de kempen verreden wordt, daar is geen hoogtemeter te bekennen.

Alles ging ook over paadjes die niet tot vaste routes behoorden en waren wel droog maar niet mul, wat eindelijk eens de kans gaf om mijn banden eens echt te testen.

Ik rij voor met een Specialized Fast Trak, Control Casing, T5 Compound, 29x2.35

En achter met een Specialized Renegade, Control Casing, T5 Compound, 29x2.35

Beide zijn met vlag en wimpel door de test gekomen (want echt testen ging sinds ik hem had simpelweg niet omdat alles te droog is en dus ook meteen mul)

Gemiddeld 26,3km/u op 52km, niks te mopperen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Stunning schreef: zo 31 juli 2022, 15:35
hanjovdberg schreef: zo 31 juli 2022, 13:56 Ik heb momenteel nog WP race voor en Speed achter. Prima voor NL maar de achterband begint toch wel wat te slijten dus aan het kijken voor andere bandjes. De Mezcals gehad maar 2.35 is eigenlijk net te breed voor m'n frame. Dus misschien toch maar eens de Thunderburt proberen? Is de Racing Ralph dan een goede vervanger voor de Race voor?

Overigens rijd ik op m'n plusbike met veel dikkere noppen en maak ik me daar absoluut niet druk om hoe slick m'n bandjes zijn. Rijd gerust het jaar door met Noby nics en dat is natuurlijk veel zwaarder maar dat is dan een goede training. Op m'n xc fully geldt wel hoe lichter hoe leuker ... :winkie:
Op mijn XC HT rijd ik momenteel Thunder Burt 2.25 aan de voorkant en Thunder Burt 2.10 aan de achterkant. Schoorl, UHR, Drenthe en Friesland routes mee gereden. Hele snelle set. Ook heel licht (Super Ground versie, voelt wel zeer solide aan !) en véél meer grip dan je zou verwachten. Zeker aan de voorkant. En voorspelbaar. Dat vind ik eigenlijk nog belangrijker dan grip, grip en grip.

Ik heb ook de Rekon Race voor en achter ook gereden. Thunder Burt is gemeten sneller en iets gripperiger aan de voorkant. Wat Lars zegt klopt wel, de Thunder Burt breekt dan wel weer iets sneller uit aan de achterkant. Zeker tov de Rekon Race, die trekt je de bocht wel door. Maar de Thunder Burt bijna eng aan de achterkant ? Mwah... Maar misschien weet ik het uiterste er niet uit te halen dan :wink:
Leuk zo'n 2.1 bandje maar dat is toch old skool. Zeker met m'n Nextie 30mm intern ga ik daar niet aan beginnen. Kan ik net zo goed een nieuw setje spaken met 23mm intern. Of gewoon 20mm :roll:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Op lage druk vormt een 2.1 band ook breed op een 30 mm velg, hij 'rolt' alleen wat sneller op de velg zelf (glijden/ overstuur effect).

Met een band met een stevig karkas is dat wel ye doen.

Vriend van me rijdt pirelli scorpions 2.1 op een 30mm velg met 1.7 achter en 1.5 voor met 85 kilo rijders gewicht.

Die hou ik op zijn thuisroute met moeite bij.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Tja, old school of niet...

Het Thunder Burt bandje weegt 560 gram, rolt en accelereert als een malle. Dat is voor mij de lol van het MTB hier in NL. Voor de routes die ik rijd heb ik nou niet het idee gehad dat ik eigenlijk achter meer dan 2.10 nodig zou hebben... Besef dat deze routes ook met een gravelbike worden gereden, op nog dunnere bandjes...

Ik begrijp de trend naar breder zeker. Maar op Limburg na heb je in Nederland toch overal meer dan genoeg aan 2.25, zelfs op een 30mm velg.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Is ook voldoende, alleen omdat je op lagere druk kan rijden met een brede band geeft dat ook wat comfort (op een hardtail)
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik rijd ook gerust stukken van MTB routes op m'n gravelbike maar dan heb ik wel minder lol dan op m'n xc fully hoor. (Zeker als ik momenteel Mook/Groesbee/Nijmegen rijdt)

Nu liggen er 2.2 banden (1e versie WP) op en die vallen idd best mooi. De volgende mogen prima 2.25 zijn of evt 2.3 maar smaller op m'n fully, nee dat vind ik echt onzin. Zometeen snapt m'n vrouw het nog en gaat ze me vertellen dat ik best nog wel een fiets de deur uit kan doen .. 8) :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

hanjovdberg schreef: zo 31 juli 2022, 23:21 Ik rijd ook gerust stukken van MTB routes op m'n gravelbike maar dan heb ik wel minder lol dan op m'n xc fully hoor. (Zeker als ik momenteel Mook/Groesbee/Nijmegen rijdt)

Nu liggen er 2.2 banden (1e versie WP) op en die vallen idd best mooi. De volgende mogen prima 2.25 zijn of evt 2.3 maar smaller op m'n fully, nee dat vind ik echt onzin. Zometeen snapt m'n vrouw het nog en gaat ze me vertellen dat ik best nog wel een fiets de deur uit kan doen .. 8) :winkie:
Mijn Thunder Burt combinatie is ook puur illustratief hoor :-D

Iedereen moet lekker rijden wat hij/zij wil :wink:

Thunder Burt voor en achter is in ieder geval en zeker in de droge periodes prima mogelijk. Je zou ook met een 2.35/2.25 combi kunnen rijden. Er zijn variaties genoeg te maken :-q

Het lage druk rijden wordt met name ondersteund door bredere velgen. Niet door bredere banden an sich. Vaak lees ik hier dat mensen breed gaan rijden met alsnog te smalle velgen. Het is niet voor niks dat bijv een Maxxis aangeeft dat 2.40 het best valt vanaf een 35mm velg. Dat geloof ik best wel. Ik denk dat als je bijv een 2.25 op een 30mm velg rijdt, dan kan je alsnog met lage druk rijden en beter het potentieel uit de band krijgen, omdat ie mooier valt dan een 2.40 op een 30mm velg. Er wordt te vaak naar de bovengrens breedte gezocht van een band, voor zogenaamd meer grip en comfort, terwijl een maatje smaller wellicht beter voldoet. Zeker hier in Nederland. Vandaar ook mijn 2.25/2.10 op 25mm. Valt perfect.

Dus wil je echt breder, dan zou ik tegen je vrouw zeggen dat je een setje 35mm wielen nodig hebt. Dan kan die gravelfiets gewoon blijven :lol:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Leuk maar ik heb al 6 wielsets voor zowel gravel als MTB. Van 23mm tot 50mm :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Stunning schreef: zo 31 juli 2022, 15:35
hanjovdberg schreef: zo 31 juli 2022, 13:56 Ik heb momenteel nog WP race voor en Speed achter. Prima voor NL maar de achterband begint toch wel wat te slijten dus aan het kijken voor andere bandjes. De Mezcals gehad maar 2.35 is eigenlijk net te breed voor m'n frame. Dus misschien toch maar eens de Thunderburt proberen? Is de Racing Ralph dan een goede vervanger voor de Race voor?

Overigens rijd ik op m'n plusbike met veel dikkere noppen en maak ik me daar absoluut niet druk om hoe slick m'n bandjes zijn. Rijd gerust het jaar door met Noby nics en dat is natuurlijk veel zwaarder maar dat is dan een goede training. Op m'n xc fully geldt wel hoe lichter hoe leuker ... :winkie:
Op mijn XC HT rijd ik momenteel Thunder Burt 2.25 aan de voorkant en Thunder Burt 2.10 aan de achterkant. Schoorl, UHR, Drenthe en Friesland routes mee gereden. Hele snelle set. Ook heel licht (Super Ground versie, voelt wel zeer solide aan !) en véél meer grip dan je zou verwachten. Zeker aan de voorkant. En voorspelbaar. Dat vind ik eigenlijk nog belangrijker dan grip, grip en grip.

Ik heb ook de Rekon Race voor en achter ook gereden. Thunder Burt is gemeten sneller en iets gripperiger aan de voorkant. Wat Lars zegt klopt wel, de Thunder Burt breekt dan wel weer iets sneller uit aan de achterkant. Zeker tov de Rekon Race, die trekt je de bocht wel door. Maar de Thunder Burt bijna eng aan de achterkant ? Mwah... Maar misschien weet ik het uiterste er niet uit te halen dan :wink:
Huh heb jij met de TBs meer grip dan met de Rekon Race? De Rekon Race heeft overduidelijk veel meer profiel.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: zo 31 juli 2022, 14:53 Een Racing Ralph komt vooraan in de buurt, maar als die gaat glijden is die minder goed te redden.
De Racing Ralph is dan ook een achterband :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dizer schreef: wo 17 augustus 2022, 00:19
Stunning schreef: zo 31 juli 2022, 15:35

Op mijn XC HT rijd ik momenteel Thunder Burt 2.25 aan de voorkant en Thunder Burt 2.10 aan de achterkant. Schoorl, UHR, Drenthe en Friesland routes mee gereden. Hele snelle set. Ook heel licht (Super Ground versie, voelt wel zeer solide aan !) en véél meer grip dan je zou verwachten. Zeker aan de voorkant. En voorspelbaar. Dat vind ik eigenlijk nog belangrijker dan grip, grip en grip.

Ik heb ook de Rekon Race voor en achter ook gereden. Thunder Burt is gemeten sneller en iets gripperiger aan de voorkant. Wat Lars zegt klopt wel, de Thunder Burt breekt dan wel weer iets sneller uit aan de achterkant. Zeker tov de Rekon Race, die trekt je de bocht wel door. Maar de Thunder Burt bijna eng aan de achterkant ? Mwah... Maar misschien weet ik het uiterste er niet uit te halen dan :wink:
Huh heb jij met de TBs meer grip dan met de Rekon Race? De Rekon Race heeft overduidelijk veel meer profiel.
Hoi Dizer, een veel voorkomende gedachte is dat meer en grover profiel automatisch (altijd) resulteert in meer grip. Echter je weet net zo als ik, dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn, zeker als we kijken naar de routes boven Gulpen in Nederland. Dit zijn allemaal routes op basis van vaak (zanderige) bosgronden, die niet echt technisch of stijl zijn.

Vaak spelen er naast het profiel van de band ook nog zaken mee zoals compound en hoe vervormbaar het karkas is etc.

Voor onze zachte, zanderige ondergronden in drogere periodes heb je gewoon een band nodig die zich goed weet te vervormen naar de ondergrond voor grip. Het profiel doet er dan niet zo heel veel toe. Heb je dan ook nog een snelle compound op de band, dan helpt dat al helemaal mee.

Enfin, ja, de Thunder Burt is een iets soepelere band dan de Rekon Race en weet zich kennelijk nog beter te vervormen naar de ondergrond voor grip en de Schwalbe Race Speed van de TB compound is kennelijk sneller dan de dual compound van de Rekon Race.

Ik kan de Thunder Burt echt nog aggressiever rijden dan de Rekon Race, met meer grip en gemeten sneller in dezelfde omstandigheden. Sorry, ik kan er echt niets aan doen, maar de cijfers liegen niet :wink:

Om het nog ongeloofwaardiger te maken, rijd ik dus met een TB 2.25 aan de voorkant en een TB 2.10 aan de achterkant. Nogmaals, sneller dus dan de 2x 2.25 RR die ik had getest. Het verhaal dat je dus 2.40 banden nodig zou moeten hebben om snel de routes boven Gulpen te kunnen rijden gaat in mijn ervaring dus ook niet op. Op de snelle routes in Nederland heb je kennelijk genoeg aan een lichte band, die met alle kleine heuveltjes die we hebben , gewoon lekker snel accelereert. En wat ik nu ga zeggen is al helemaal science fiction, ik rijd de voorband op zo'n 1.7 bar en achter op 1.9 bar. Nu weeg ik wel 80kg, als je lichter weegt kan je op minder druk weg uiteraard.

Als het iets kan betekenen voor je referentiekader, de UHR routes HV, LV, Amerongen en Leersum rijd ik meestal met een gemiddelde snelheid van 19-20 km/u. Ik weet niet of dat heel snel is of niet, echter dan heb je iets om mee te vergelijken.

Dus ja, in mijn geval, de Thunder Burt biedt betere grip dan de Rekon Race. Ondanks de grotere noppen van de Rekon Race.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: wo 17 augustus 2022, 10:43
Lars TB schreef: zo 31 juli 2022, 14:53 Een Racing Ralph komt vooraan in de buurt, maar als die gaat glijden is die minder goed te redden.
De Racing Ralph is dan ook een achterband :bier:
De voorband-versie van dat ding in ieder geval. Ik ben nog van vroeger, weet het allemaal niet zo meer met al die namen... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: wo 17 augustus 2022, 16:33
Dizer schreef: wo 17 augustus 2022, 00:19

Huh heb jij met de TBs meer grip dan met de Rekon Race? De Rekon Race heeft overduidelijk veel meer profiel.
Hoi Dizer, een veel voorkomende gedachte is dat meer en grover profiel automatisch (altijd) resulteert in meer grip. Echter je weet net zo als ik, dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn, zeker als we kijken naar de routes boven Gulpen in Nederland. Dit zijn allemaal routes op basis van vaak (zanderige) bosgronden, die niet echt technisch of stijl zijn.

Vaak spelen er naast het profiel van de band ook nog zaken mee zoals compound en hoe vervormbaar het karkas is etc.
...
Het klinkt allemaal fantastisch en het lijkt net of het precies zo is. Maar je haalt oorzaak en gevolg een beetje door elkaar. En dat zou anderen kunnen verwarren.

Maar dat het voor jou werkt is het belangrijkst en dat is waar het om gaat.


Wat vooral uit je verhaal te halen valt is dat rolweerstand de allerbelangrijkste invloed is om snelle tijden neer te zetten. In NL ga je het met grip niet winnen.

Alleen heeft een Thunder Burt in bochten echt geen grip. Voordat er misverstanden ontstaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Lars TB schreef: wo 17 augustus 2022, 17:33
Stunning schreef: wo 17 augustus 2022, 16:33

Hoi Dizer, een veel voorkomende gedachte is dat meer en grover profiel automatisch (altijd) resulteert in meer grip. Echter je weet net zo als ik, dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn, zeker als we kijken naar de routes boven Gulpen in Nederland. Dit zijn allemaal routes op basis van vaak (zanderige) bosgronden, die niet echt technisch of stijl zijn.

Vaak spelen er naast het profiel van de band ook nog zaken mee zoals compound en hoe vervormbaar het karkas is etc.
...
Het klinkt allemaal fantastisch en het lijkt net of het precies zo is. Maar je haalt oorzaak en gevolg een beetje door elkaar. En dat zou anderen kunnen verwarren.

Maar dat het voor jou werkt is het belangrijkst en dat is waar het om gaat.


Wat vooral uit je verhaal te halen valt is dat rolweerstand de allerbelangrijkste invloed is om snelle tijden neer te zetten. In NL ga je het met grip niet winnen.

Alleen heeft een Thunder Burt in bochten echt geen grip. Voordat er misverstanden ontstaan.
Wat je zegt Lars, het werkt voor mij/mijn rijstijl. Dat is inderdaad het belangrijkst.

Verder deel ik graag mijn ervaring. Daar is een forum voor. Ik lees ook altijd graag de ervaringen van anderen. Ik vind het leuk om mij in andere inzichten te verdiepen, daar leer ik van. Word ik beter van.

Verder ram ik keihard door de bochten met de Thunder Burts, laat daar geen misverstand over bestaan :wink:
Plaats reactie