Maarrrr als je met hulpmotor rijdt is het wel bevordelijk voor de trails om minder profiel te nemen achter.
Ooit de sporen van een crossmotor gevolgd om erachter te komen dat die minder schade veroorzaakte dan remmende en versnellende mountainbikers, mooi leermoment.
Een semi slick is genoeg
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik weet niet welke crossmotor jij gevolgd bent (en welke mountainbikers)
Ik zag altijd voren van 10cm diep en 15cm breed.
Dat lukt niemand op een fiets, en zeker niet met een grove noppenband.
Ik zag altijd voren van 10cm diep en 15cm breed.
Dat lukt niemand op een fiets, en zeker niet met een grove noppenband.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Een rood met witte die heel normaal over de trail reed, de schade die ik zag was van de MTBers.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 5 oktober 2021, 15:13 Ik weet niet welke crossmotor jij gevolgd bent (en welke mountainbikers)
Ik zag altijd voren van 10cm diep en 15cm breed.
Dat lukt niemand op een fiets, en zeker niet met een grove noppenband.
Op de klusdagen zie ik dan de mountainbikers langskomen die met hun hardtail en slepende achterrem kuilen graven of stoempend de hellingen uitgraven. Maar dat zal wel een Arnhems verschijnsel zijn.
En ook ik heb op de motor sporen getrokken, maar niet gauw 10cm diep. Dat redde ik alleen als ik de voorrem inkneep. Heeft in mijn beleving niets meer met rijden te maken, hooguit parkeren.
Het zijn ook geen de geulen maar het kapotrijden van de verharde bovenlaag, dan doet een stortbui de rest wel op een helling.
Lekker fietsen!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
bijzonder verhaal, ik heb nog nooit iemand een geul uit zien graven op een mtb, was zeker eentje die 10000watt trapteOok Peter schreef: ↑di 5 oktober 2021, 21:09Een rood met witte die heel normaal over de trail reed, de schade die ik zag was van de MTBers.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 5 oktober 2021, 15:13 Ik weet niet welke crossmotor jij gevolgd bent (en welke mountainbikers)
Ik zag altijd voren van 10cm diep en 15cm breed.
Dat lukt niemand op een fiets, en zeker niet met een grove noppenband.
Op de klusdagen zie ik dan de mountainbikers langskomen die met hun hardtail en slepende achterrem kuilen graven of stoempend de hellingen uitgraven. Maar dat zal wel een Arnhems verschijnsel zijn.
En ook ik heb op de motor sporen getrokken, maar niet gauw 10cm diep. Dat redde ik alleen als ik de voorrem inkneep. Heeft in mijn beleving niets meer met rijden te maken, hooguit parkeren.
Het zijn ook geen de geulen maar het kapotrijden van de verharde bovenlaag, dan doet een stortbui de rest wel op een helling.
Bird Aeris 9 blurple
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dat dus, die vergelijkingen van e-mtb's met een motor slaan echt helemaal nergens op. 250W vergelijken met, hoeveel kW voor een beetje crosser tegenwoordig?
Een goed getrainde hobbyist op een analoge bike is al niet/amper bij te benen met je e-mtb.
Trails rijd je kapot door op de verkeerde momenten te rijden (te droog of te nat) en/of lompe technieken als slippen toe te passen. En natuurlijk door met een paar duizend m/v over een route te rijden in een weekend
Ik denk dat er zelfs situaties zijn waar je met een e-mtb minder schade toebrengt, zoals op extreem steile klims waar je op een analoge bike stoempend omhoog harkt. Met de e-mtb trap je soepel rond en oefen je dan een veel gelijkmatiger kracht op de ondergrond uit.
Maar om weer een bruggetje naar de openingspost te slaan, een semislick op een e-mtb is zelden een goed plan
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Dat zal ook niemand lukken, maar met gewoon slepend remmen naar beneden en in een te hoge versnelling omhoog hou je de onderhoudsvrijwilligers ook aan het werknovaterra schreef: ↑wo 6 oktober 2021, 09:00bijzonder verhaal, ik heb nog nooit iemand een geul uit zien graven op een mtb, was zeker eentje die 10000watt trapteOok Peter schreef: ↑di 5 oktober 2021, 21:09
Een rood met witte die heel normaal over de trail reed, de schade die ik zag was van de MTBers.
Op de klusdagen zie ik dan de mountainbikers langskomen die met hun hardtail en slepende achterrem kuilen graven of stoempend de hellingen uitgraven. Maar dat zal wel een Arnhems verschijnsel zijn.
En ook ik heb op de motor sporen getrokken, maar niet gauw 10cm diep. Dat redde ik alleen als ik de voorrem inkneep. Heeft in mijn beleving niets meer met rijden te maken, hooguit parkeren.
Het zijn ook geen de geulen maar het kapotrijden van de verharde bovenlaag, dan doet een stortbui de rest wel op een helling.
Lekker fietsen!
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
En dan vooral met de beperkte techniek die erbij zit in mijn beleving.
Ik gun iedereen zijn/haar/hen plezier (en bekijk het van alle kanten, als fietser/offroad motorrijder/onderhoudsvrijwilliger) maar onterechte stigmatisering ben ik niet zo van.
On topic,
Als je een hulpmotor nodig hebt in Nederland dan hoef je er toch geen downhill profiel op te hebben en geeft een race of xc band toch ook voldoende grip?
Lekker fietsen!
Ik denk dat veel mensen de e bike rijden en een redelijke conditie hebben, dat doen voor de kick van de snelheid, je kan er harder mee en ook door de bochten, maar hebt dan ook meer grip= profiel en breedte nodig,denk ik(ik heb zelf nog nooit op een e bike gezeten). En door de aandrijving heb je ook geen of minder last van de hogere rolweerstand,kn ik me zo voorstellen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Ach als dat zo is gun ik het ze van harte, maar ik blijf er weinig begrip voor hebben als iemand dat doet op een route die geschikt is voor beginners en met dergelijk gedrag juist die beginners de lol ontneemt.
Lekker fietsen!
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Je moest eens weten hoe moeilijk mulle stukken ervaren worden. Is misschien erg lokaal, hier in de buurt is veel zandgrond (of blubber) waar je met moeite een toplaag op kan krijgen die ook weer makkelijk stuk gaat. Zonder toplaag/ onderhoud kunnen beginners niet rijden en dat schijnt niet OK te zijn.
Maar terug naar de vraag of een e-MTB zoveel lastiger rijden is dat er zulk grof profiel op moet?
Maar terug naar de vraag of een e-MTB zoveel lastiger rijden is dat er zulk grof profiel op moet?
Lekker fietsen!
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik denk dat je de verschillen tussen een e-mtb en een analoge bike veel groter maakt dan ze zijn. Je bent niet sneller dan een goed getrainde rijder op een analoge bike, die trapt nog door boven de 25km/u en dat kost op een e-mtb echt flink kracht. Ik hou dat iig maar heel kort vol.
Ja, hij is 10~12kg zwaarder dan een gemiddelde analoge bike, wat in mijn geval gecompenseerd wordt door mijn eigen ondergemiddelde gewicht van 70kg
Dus ik moet ruim 95kg door de bochten sturen, fiets/rijder/outfit/rugzak. Ik denk dat er veel fietsers op analoge bikes datzelfde gewicht rondsturen.
Het is geen crossmotor, je trekt er echt geen sporen mee als je wegfietst. Je wordt er ook gewoon moe op als je een beetje serieus fietst. Wat hij wel doet is de pieken uit je inspanning halen waardoor je weliswaar moe maar niet kapot bent na de rit.
Qua bandenkeus: als je gewoon de NL routes rijdt heb je aan ongeveer dezelfde banden genoeg als op een andere bike. Ik monteer voor "hier" een Conti X-King achterop. Voor de bergen kies ik wel grover rubber. Bergop lopen met een ebike is killing, dus je wilt zolang mogelijk op de fiets blijven. Door de ondersteuning kun je steilere hellingen aan dan met een analoge bike maar dan moet je wel de grip hebben om te kunnen blijven fietsen.
Daarnaast is de insteek dat je een e-mtb "nodig" zou hebben de verkeerde. Het is een hobbyartikel, net als een gewone mountainbike, een surfplank, een motor of een hengel. Die heb je geen van allen nodig, die heb je omdat je er plezier mee hebt.
De houding dat je alleen een e-mtb zou "mogen" rijden als je iets mankeert of boven de 60 bent is echt typisch Nederlands. Hier moet je heel calvinistisch eerst halfdood gaan om plezier aan fietsen te mogen beleven.
En routes slijten nu eenmaal, alleen al door de aantallen die er elke week overheen gaan. Zelfs duizend rijders met een perfecte techniek zouden nog sporen nalaten
Wijzen naar welke groep dan ook als oorzaak van bovenmatige erosie is niet te onderbouwen en moeten we dus ook niet doen. Iedereen die een route rijdt is een klein beetje oorzaak van die erosie.
Wil je dat niet trek dan de ultieme conclusie en blijf zelf thuis in plaats van naar anderen te wijzen...
Ja, hij is 10~12kg zwaarder dan een gemiddelde analoge bike, wat in mijn geval gecompenseerd wordt door mijn eigen ondergemiddelde gewicht van 70kg
Dus ik moet ruim 95kg door de bochten sturen, fiets/rijder/outfit/rugzak. Ik denk dat er veel fietsers op analoge bikes datzelfde gewicht rondsturen.
Het is geen crossmotor, je trekt er echt geen sporen mee als je wegfietst. Je wordt er ook gewoon moe op als je een beetje serieus fietst. Wat hij wel doet is de pieken uit je inspanning halen waardoor je weliswaar moe maar niet kapot bent na de rit.
Qua bandenkeus: als je gewoon de NL routes rijdt heb je aan ongeveer dezelfde banden genoeg als op een andere bike. Ik monteer voor "hier" een Conti X-King achterop. Voor de bergen kies ik wel grover rubber. Bergop lopen met een ebike is killing, dus je wilt zolang mogelijk op de fiets blijven. Door de ondersteuning kun je steilere hellingen aan dan met een analoge bike maar dan moet je wel de grip hebben om te kunnen blijven fietsen.
Daarnaast is de insteek dat je een e-mtb "nodig" zou hebben de verkeerde. Het is een hobbyartikel, net als een gewone mountainbike, een surfplank, een motor of een hengel. Die heb je geen van allen nodig, die heb je omdat je er plezier mee hebt.
De houding dat je alleen een e-mtb zou "mogen" rijden als je iets mankeert of boven de 60 bent is echt typisch Nederlands. Hier moet je heel calvinistisch eerst halfdood gaan om plezier aan fietsen te mogen beleven.
En routes slijten nu eenmaal, alleen al door de aantallen die er elke week overheen gaan. Zelfs duizend rijders met een perfecte techniek zouden nog sporen nalaten
Wijzen naar welke groep dan ook als oorzaak van bovenmatige erosie is niet te onderbouwen en moeten we dus ook niet doen. Iedereen die een route rijdt is een klein beetje oorzaak van die erosie.
Wil je dat niet trek dan de ultieme conclusie en blijf zelf thuis in plaats van naar anderen te wijzen...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7363
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Goed om te weten dat men niet naar mij moet wijzen voor bovenmatige erosie wanneer ik met een geblokkeerd achterwiel (met flinke noppenbanden vanzelfsprekend) een helling naar beneden glijdt....kermit schreef: ↑do 7 oktober 2021, 08:57En routes slijten nu eenmaal, alleen al door de aantallen die er elke week overheen gaan. Zelfs duizend rijders met een perfecte techniek zouden nog sporen nalaten
Wijzen naar welke groep dan ook als oorzaak van bovenmatige erosie is niet te onderbouwen en moeten we dus ook niet doen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Natuurlijk is er een groot verschil tussen e bike en cross motor. Maar met de steeds sterker wordende motors weet ik niet of dat zo blijft. Verder is er niet voor niets meer slijtage aan aandrijving en zijn er speciale e bike banden.kermit schreef: ↑do 7 oktober 2021, 08:57 Ik denk dat je de verschillen tussen een e-mtb en een analoge bike veel groter maakt dan ze zijn. Je bent niet sneller dan een goed getrainde rijder op een analoge bike, die trapt nog door boven de 25km/u en dat kost op een e-mtb echt flink kracht. Ik hou dat iig maar heel kort vol.
Ja, hij is 10~12kg zw
Qua bandenkeus: als je gewoon de NL routes rijdt heb je aan ongeveer dezelfde banden genoeg als op een andere bike. Ik monteer voor "hier" een Conti X-King achterop. .
Daarnaast is de insteek dat je een e-mtb "nodig" zou hebben de verkeerde. Het is een hobbyartikel, net als een gewone mountainbike, een surfplank, een motor of een hengel. Die heb je geen van allen nodig, die heb je omdat je er plezier mee hebt.
Dus ik denk niet dat je een e bike 1 op 1 kan vergelijken meteen goed getrainde analoge rijder.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022