Een semi slick is genoeg

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

KTManiac schreef: do 4 februari 2021, 10:18 -----------------

Mooi he? Ieder z'n voorkeur en dus ieder z'n bandensmaak.
Er bestaat niet zoiets als 'beter' in dit geval, dat is helemaal afhankelijk van je gebruiksdoel.
En hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten. :-q
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Aan het Gilde XC Rijders...

Het statement luidt
Een stuk trappen op een Hometrainer (met gladde band) is ook genoeg.
Strikt genomen doet een rondje op de MTB je altijd weer uitkomen bij de start locatie dus zou een hometrainer genoeg moeten zijn.
Uitzonderingen als krijsende kinderen om je heen daargelaten.

Dan moet je motivatie natuurlijk wel in orde zijn. :bier:


Is die niet orde, ga dan lol maken met een fiets met meer noppen :kiss:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Als je techniek maar op orde is? Volgens mij kan zowat iedereen in NL prima met een semislick om beide wielen rijden, juist omdat ze nul komma nul techniek hebben en niet in de verste verte in de buurt komen van dat voorwiel doen uitbreken. En verder zijn vlakke bochten op MTB rondjes nauwelijks te meer te vinden. :winkie:

Ik kruip wel weer in m'n hol...
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

KTManiac schreef: do 4 februari 2021, 10:18Als je je lol haalt uit wat meer 'spelen' heb je waarschijnlijk meer plezier met wat meer nop.
Voor lol in het merendeel van NL kan ik een semi-slick* achter van harte aanbevelen; ook in wat meer geaccidenteerd terrein dolle pret zolang je uitloop mogelijkheden hebt...
* en dan niet iets als een Rock Razor of Minion SS...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

eRicW schreef: do 4 februari 2021, 11:22 Als je techniek maar op orde is? Volgens mij kan zowat iedereen in NL prima met een semislick om beide wielen rijden, juist omdat ze nul komma nul techniek hebben en niet in de verste verte in de buurt komen van dat voorwiel doen uitbreken. En verder zijn vlakke bochten op MTB rondjes nauwelijks te meer te vinden. :winkie:

Ik kruip wel weer in m'n hol...
Inderdaad. Ik heb Thunderbirds voor en achter en een gebrekkige techniek en red mij prima op de routes in NL. Ook als de bochten vlak zijn trouwens.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Ik rijd afwisselend met Maxxis Aspen of Vittoria Mezcal. Ik moet zeggen, bij die Aspen’s moet je toch wel uitkijken als je met hoge snelheden door de bocht jakkert. Ik heb al eens een voorwiel glijder gehad met 40 km/h tijdens een marathon. Dat was best pijnlijk. En nee, ik ben geen Nino Schurter, maar ik heb toch een vrij aardige techniek. Dus ja, een semi slick is genoeg, maar zeker niet altijd het snelst.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

cheeta schreef: do 4 februari 2021, 11:51
KTManiac schreef: do 4 februari 2021, 10:18Als je je lol haalt uit wat meer 'spelen' heb je waarschijnlijk meer plezier met wat meer nop.
Voor lol in het merendeel van NL kan ik een semi-slick* achter van harte aanbevelen; ook in wat meer geaccidenteerd terrein dolle pret zolang je uitloop mogelijkheden hebt...
* en dan niet iets als een Rock Razor of Minion SS...
Helemaal mee eens, ben juist in NL minder profiel gaan rijden om het rijden leuker en ook speelser te maken.
- Minder grip dus maakt dat saaie afdelinkje uitdagender.
- Door lager gewicht en rolweerstand snellere acceleratie waardoor je op vlak terrein (NL ) veel makkelijker elke wortel of hobbel als jumpje kan gebruiken.

Kijk maar naar dirt of slope style, daar rijden ze ook met weinig profiel.
Have fun!
Rinse.
Knakworstkweker

Dirt of slope style is ook op een iets hardere ondergrond, die meestal ingewaterd wordt voor het rijden voor de grip en het heelhouden van alles
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

In banden topic nummer zoveel wide men juist dikke noppen hebben anders gleed in de winter je alle kanten op. In die tijd reed ik op mijn hardtail op behoorlijk afgegumde Rocket Ron's door de Wieringermeerse klei en begreep het hele probleem niet grip zat. In de zomer rij ik met mijn trai bak met banden waar boer Piet nog jaloers op wordt rond door het mulle zand. En mijn XC fully zit daar ergens tussen in. Dat zou misschien allemaal andersom moeten zijn. Het interesseert mij echter niet zo veel. Pak de fiets waar ik zin in heb op een route waar ik zin in heb. Naar boven ben ik echt niet de snelste, naar beneden doe ik leuk mee. Als je maar een grijns op je porum hebt. :D
◼︎ Go round the outside.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Tijgerhaai schreef: do 4 februari 2021, 15:21 In banden topic nummer zoveel wide men juist dikke noppen hebben anders gleed in de winter je alle kanten op. In die tijd reed ik op mijn hardtail op behoorlijk afgegumde Rocket Ron's door de Wieringermeerse klei en begreep het hele probleem niet grip zat. In de zomer rij ik met mijn trai bak met banden waar boer Piet nog jaloers op wordt rond door het mulle zand. En mijn XC fully zit daar ergens tussen in. Dat zou misschien allemaal andersom moeten zijn. Het interesseert mij echter niet zo veel. Pak de fiets waar ik zin in heb op een route waar ik zin in heb. Naar boven ben ik echt niet de snelste, naar beneden doe ik leuk mee. Als je maar een grijns op je porum hebt. :D
Op jouw tempo heb je idd helemaal geen profiel nodig, sterker nog een MTB ook niet :winkie: :winkie: :winkie: :winkie:
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nu hebben wij meer aan zwembandjes. :kiss:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Tijgerhaai schreef: do 4 februari 2021, 15:21 Het interesseert mij echter niet zo veel. Pak de fiets waar ik zin in heb op een route waar ik zin in heb. Naar boven ben ik echt niet de snelste, naar beneden doe ik leuk mee. Als je maar een grijns op je porum hebt. :D
En toch zou het je wel moeten interesseren, type band bepaald groot gedeelte van je rijgevoel.
Ik heb lang met te veel rubber in Nederland rondgereden want “enduro”
Tot ik een keer lichte xc bandjes heb geprobeerd en mijn oude set up daardoor voelde alsof ik stroop aan mijn banden had. (Ja ook naar beneden)
Zeg nou zelf wie gaat er voor zijn plezier harder trappen dan nodig is ;)
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Pak dus gewoon een andere fiets met ander rubber. Beetje meer weerstand is gratis training. (anders valt het in het buitenland helemaal zo tegen :winkie: )

Afbeelding
◼︎ Go round the outside.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

KTManiac schreef: do 4 februari 2021, 10:18
Rayb81 schreef: wo 3 februari 2021, 23:27 Als je eens kijkt naar het profiel van Harry Rasing op Strava, dan zie je dat je aan Pathfinder banden op de gravelfiets genoeg hebt in Zuid Limburg in de winter.
Sneeuw, modder, van alles, deze banden slikken het allemaal :D

Of zijn het zijn skills.....
... of het is maar net waar je je plezier uit haalt.
Als Strava je God is ben je waarschijnlijk op het grootste deel van de NL tracks beter af met semi-slicks.
Als je je lol haalt uit wat meer 'spelen' heb je waarschijnlijk meer plezier met wat meer nop. Ik zit overduidelijk ik die laatste categorie.
Gebruik geen Strava en tijden doen me helemaal niks, lol des te meer. :-q
Bomba schreef: wo 3 februari 2021, 22:21 Nu conti raceking / racesport. Nadeel is iets minder snelheid door de meeste bochten, maar dit wordt goed gemaakt door de extra speed op de rest van het parcour. En zoals gezegd, je moet wel technisch wat behendiger zijn.
Precies wat ik bedoel. Die extra speed op de rechte (BWR heaven) stukken doen me niks als ik daardoor tegen beperkingen aanloop op de stukken die ik wel leuk vind, en dat zijn juist die bochtige stukjes, steile klimmetjes en technische afdalingen.

Mooi he? Ieder z'n voorkeur en dus ieder z'n bandensmaak.
Er bestaat niet zoiets als 'beter' in dit geval, dat is helemaal afhankelijk van je gebruiksdoel.
Afhankelijk van je gebruiksdoel ? Juist. Dat lijkt mij vrij duidelijk toch ? Daarom heb ik het onderwerp afgekaderd tot alleen XC rijden.

Dus ja, klopt, dat zit dicht tegen Stravagoden aan... Da's de strekking van het onderwerp.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Stunning schreef: do 4 februari 2021, 20:34 Afhankelijk van je gebruiksdoel ? Juist. Dat lijkt mij vrij duidelijk toch ? Daarom heb ik het onderwerp afgekaderd tot alleen XC rijden.

Dus ja, klopt, dat zit dicht tegen Stravagoden aan... Da's de strekking van het onderwerp.
Oew.... nu stort je me in een identiteitscrisis... :o
Rij een XC fiets, rij in lycra, maar heb niks met Strava, heb niks met 35km/u rijden op rechte stukken maar maak die tijd op de bochtjes weer goed op de Strava goden, heb 2 wielsetjes waarvan eentje met serieuze noppen en wissel die setjes regelmatig.

Effe notitie van maken, moet ik bespreken met m'n psycholoog. :lol: :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Plaats reactie