biken tijdens dit winterweer

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je met de auto naar het begin vd route gaat, fiets in de auto, niet achterop.
Kleed of zeil achterin, dan kan de fiets uitlekken op de terugweg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

En een thermo bidon of het water in je camelbak slangetje terugblazen
Who needs roads when there's dirt
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

Jan the Man schreef: wo 10 februari 2021, 14:11
MVMVML schreef: wo 10 februari 2021, 12:53 Alleen zijn m'n versnellingskabels bevroren...
Heb op m'n gravelracer al een keer bevroren remkabels gehad (mechanische schijfremmen). :-{ Niet fijn, flink doorknijpen en het remde, maar toen kwamen de blokken niet meer terug :o
Hilco schreef: wo 10 februari 2021, 13:45 wel genoeg drinken want als de boel ineens gaat doortrappen moet je even over je cassette pissen :winkie:
(vroegen reden we wel vaker in de vorst en sneeuw )
Heel herkenbaar, heb ook wel eens over andermans fiets mogen urineren om het bevroren freewheel te ontdooien. Een naaf met goede seals voorkomt dit.

Let wel even op als je fietsend naar het bos gaat en over wegen/fietspaden gaat waar gestrooid is: Spoel de fiets na gebruik dan even af (in ieder geval de aandrijflijn en velgen bij de nippels) Anders een grote kans op roesten en vast gaan zitten van de nippels in de velg en spaken (niet fijn als er een keer een slagje uitgehaald moet worden).

Ciao,
Jan
Je fiets op de gevoelige plekken vooraf even inspuiten met vaseline kan ook helpen bij het beschermen tegen pekel. Spaaknippels kun je bijvoorbeeld makkelijk inspuiten door je wiel vrij te laten ronddraaien en dan te spuiten ter hoogte van de spaaknippels. Ook boutjes/moertjes kun je op deze manier een beetje bescherming geven. Pekel gewoon ontwijken geeft overigens het beste resultaat... :wink:

O ja, als je de fiets na afloop afspuit, doe dit dan met koud water. Warm water lost de pekel namelijk op en zorgt ervoor dat deze vervolgens overal naartoe kan lopen waar je het juist niet wil hebben.

Verder vul ik mijn bidon(s) voor vertrek met warm water. Tegen de tijd dat je gaat drinken is het niet warm meer, maar zeker niet ijskoud en dat is wel zo fijn met dit weer.
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Tony333
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: do 12 januari 2012, 22:21

"Verder vul ik mijn bidon(s) voor vertrek met warm water. Tegen de tijd dat je gaat drinken is het niet warm meer, maar zeker niet ijskoud en dat is wel zo fijn met dit weer"

Dan moet je niet te lang wachten met het drinken.

https://wibnet.nl/natuurkunde/natuurkun ... koud-water
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens wikipedia (onderzoek uit 2016) omstreden en niet bewezen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 februari 2021, 23:08 Volgens wikipedia (onderzoek uit 2016) omstreden en niet bewezen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect.
Nu begeef je je op glad ijs :lol: :lol: :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Jannijm schreef: do 11 februari 2021, 17:08 Verder vul ik mijn bidon(s) voor vertrek met warm water. Tegen de tijd dat je gaat drinken is het niet warm meer, maar zeker niet ijskoud en dat is wel zo fijn met dit weer.
Mwah... Ik drink 't ook met dit weer het liefst zo koud mogelijk, liefst gewoon nog net niet bevroren.
Gebruik altijd een Camelbak dus ik drink heel vaak en heel weinig per keer, dan is ijskoud geen enkel probleem.
Even het slangetje leeg blazen doe ik in de zomer ook, heb echt een hekel aan lauw water en ik gooi er in de zomer dan ook regelmatig nog flink wat ijs in ook voor ik vertrek.

Hoe langer dit weer duurt hoe meer ik er van overtuigd raak dat ik eigenlijk ergens boven de poolcirkel thuis hoor. :wink: :D (Ik ben daar ook niet voor niks 4 tot 6 weken per jaar..)
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 februari 2021, 14:16 Als je met de auto naar het begin vd route gaat, fiets in de auto, niet achterop.
Kleed of zeil achterin, dan kan de fiets uitlekken op de terugweg.
Dat doe ik altijd... :winkie:

Ik heb een Dacia Logan eerste model waarvan ik de achterbanken altijd neergeklapt heb, dus de fiets gaat er makkelijk in zonder het voorwiel eruit te hoeven halen. Ik vind een drager toch wat gedoe met dat monteren enzo. Maar dat is deels luiheid...gemak dient de mens, immers. ;)

En ik zie in de diverse NL topics al mooie plaatjes van winterritten voorbij komen, ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een drager stelt je fiets bloot aan pekel.
Op de route ligt geen pekel, dus achterin reduceert de blootstelling tot 0.

En achterop de auto staat de fiets bloot aan alle gevaren van het wegverkeer.
En juist in deze tijd is het risico een stuk groter dat er iemand achterop klapt.
(En denk niet dat je fiets goed verzekerd is. Dat is hij NIET)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

blijf ook het nieuws een beetje volgen want een aantal routes gaan vanaf maandag dicht vanwege opdooi :-q

Henschoten-den Treek bijvoordbeeld is dicht vanaf maandag .
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Jannijm schreef: do 11 februari 2021, 17:08 O ja, als je de fiets na afloop afspuit, doe dit dan met koud water. Warm water lost de pekel namelijk op en zorgt ervoor dat deze vervolgens overal naartoe kan lopen waar je het juist niet wil hebben.
Kan je de logica hierachter eens uitleggen?

Zoals ik het lees: koud water lost de pekel niet op, warm water wel. Blijft de pekel met koud water dan zitten, en is dat beter? Waarom dan afspoelen?

-------------------

Het beste is pekel volledig vermijden, echt klotezooi dat spul. Ik rij niet als er zout water op de weg ligt, dan wacht ik wel.

Mocht er toch wat zoute sjit opkomen dan was ik eerst goed met een spons met warm water + beetje zeep, naspoelen met koud, daarna afdrogen. Soort van afwas eigenlijk :-D .
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 februari 2021, 23:08 Volgens wikipedia (onderzoek uit 2016) omstreden en niet bewezen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect.
Wel bewezen, dat het onzin is, ik heb het vroeger op school ook een keer van een leraar gehoord, toen heb ik, omdat ik het niet geloofde zelf geprobeerd.

Resultaat hoe kouder het water hoe eerder bevroren.
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

Crapton schreef: zo 14 februari 2021, 17:27
Het beste is pekel volledig vermijden, echt klotezooi dat spul. Ik rij niet als er zout water op de weg ligt, dan wacht ik wel.

Mocht er toch wat zoute sjit opkomen dan was ik eerst goed met een spons met warm water + beetje zeep, naspoelen met koud, daarna afdrogen. Soort van afwas eigenlijk :-D .
Ik wil de pekel vooral van de fiets afspoelen met koud water (en een doek, spons en/of borstel), dus niet oplossen. Daarom mijn opmerking over dat koude water. Maar laat eenieder vooral lekker doen waar hij/zij zelf een goed gevoel over heeft.

Ik ben het met je eens dat je pekel het best helemaal kunt vermijden, maar ik laat mijn (winter)fiets zeker niet staan op dagen zoals gisteren of vandaag. Gewoon lekker gaan en dat het iets meer slijt allemaal neem ik op de koop toe.
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Cube-Elite schreef: zo 14 februari 2021, 17:54
ThaSingleTrackMastah schreef: do 11 februari 2021, 23:08 Volgens wikipedia (onderzoek uit 2016) omstreden en niet bewezen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mpemba_effect.
Wel bewezen, dat het onzin is, ik heb het vroeger op school ook een keer van een leraar gehoord, toen heb ik, omdat ik het niet geloofde zelf geprobeerd.

Resultaat hoe kouder het water hoe eerder bevroren.
Dat jij in je schooltijd met één enkel testje bewezen hebt dat dit niet waar is 👏👏👏
Ze zouden je in moeten zetten als beroepstester.
Er zijn reproduceerbare condities waarbij dit wel aangetoond is, de reden is echter nog steeds niet duidelijk.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als die moeilijk reproduceerbare condities bestaan, bestaan die dan ook in je bidon ?
(want het ging over het bevriezen van de inhoud van een bidon)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie