biken tijdens dit winterweer

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Knakworstkweker

ThaSingleTrackMastah schreef: za 13 februari 2021, 14:11 (En denk niet dat je fiets goed verzekerd is. Dat is hij NIET)
Niet bij je auto-verzekering, maar als je lid bent van de NTFU krijg je dit waarschijnlijk gewoon vergoed.

Afgelopen zomer iemand bij mijn LBS getroffen die met een 4 jaar oud carbon racefiets frame een middenberm pakte met 30 km/u, fiets gebroken bij de headseat en downtube.

NTFU vergoedde 85% van de nieuwwaarde :o
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat is alleen bij afsluiten van een extra dekking zodat je bij een fiets van 5000 euro meer dan 300 euro per jaar verzekering betaald.
De standaard verzekering gaat tot 1000 euro.
Of je dat veel of weinig vindt daar gaat het even niet om maar de NTFU verzekerd dit soort schades dus niet zomaar of in alle gevallen.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Jannijm schreef: zo 14 februari 2021, 18:22
Ik ben het met je eens dat je pekel het best helemaal kunt vermijden, maar ik laat mijn (winter)fiets zeker niet staan op dagen zoals gisteren of vandaag. Gewoon lekker gaan en dat het iets meer slijt allemaal neem ik op de koop toe.
In deze condities heb ik juist het gevoel dat de mountainbike (mannen) zich onderscheiden van de racefiets (jongens).
Veel kilometers op de gravel/polderwegen gepakt de afgelopen dagen, deze boden genoeg uitdaging met de sneeuw. En op diezelfde paden kom je enkel andere mountainbikers tegen, de dunne banden zitten binnen op Zwift. Geen modder, geen regen, vriendelijke wandelaars, groetende mountainbikers. Alleen die klote wind, die was wat minder. :bier:

En ach die pekel. Zolang je niet met je AXS groep gaat trappen is er niet zo veel aan de hand. Na de winter lagers vervangen en de boel weer invetten. Laat je cassette, ketting en trapsaslagers op zijn, dan ben je 150 euro kwijt. Heb je wel de hele winter voor doorgefietst.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Mountainbiken is een zomersport. Die van mij blijft mooi in de schuur tot het weer beter weer is. Ik ga ook mijn dure fiets niet door de pekel heen raggen met het risico dat ik ook nog heel lelijk kan vallen. ( Ik heb al verschillende artikelen gelezen dat mountainbikers met de trauma zijn afgevoerd afgelopen week) We hebben wel heerlijk gewandeld.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Het weer vorige week was perfect voor MTB, geen modder, geen stof, geen water, de ketting bleef altijd schoon. Staat van Lage Vuursche route was erg goed, snelheid was goed, soms maar 10-15 procent langzamer dan PR. Mijn vriendin(beginner) genoot er ook van.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Sabai schreef: ma 15 februari 2021, 11:10 Mountainbiken is een zomersport.
Winter miles, summer smiles :bier:
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Het was afgelopen week vooral gewoon genieten. Van de prachtige sprookjesachtige omgeving. Het anticiperen op de verschillen in de ondergrond. Soms hard, soms even glad, dan weer diepe sneeuw. Ik heb ongeveer 12 uur op de fiets gezeten en heb van elke minuut genoten. Het was heerlijk rustig in het bos en daardoor bleven de paden lang goed. Wintersport in eigen land. :-q
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Fatbike time :wink: :wink: :wink:
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Ik heb ook heerlijk gereden afgelopen week,helaas wel een keer gevallen door ijs op de weg maar dat mocht de pret verder niet drukken.
Heb vooral genoten van de rust en het mooie landschap om me heen :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Knakworstkweker

Elvander schreef: ma 15 februari 2021, 09:59 Dat is alleen bij afsluiten van een extra dekking zodat je bij een fiets van 5000 euro meer dan 300 euro per jaar verzekering betaald.
De standaard verzekering gaat tot 1000 euro.
Of je dat veel of weinig vindt daar gaat het even niet om maar de NTFU verzekerd dit soort schades dus niet zomaar of in alle gevallen.
Als je betrokken raakt bij een aanrijding en er klapt iemand achter op je auto + fietsendrager met fiets dan is de schade te verhalen op de tegenpartij.

Als je een aanhanger trekt (wat voor soort aanhanger is irrelevant, aanhangers met eigen kenteken zijn apart verzekerd) doe je hetzelfde, zo lang alles in goede technische staat verkeerd is het een onderdeel van het 'trekkende' voertuig en wordt dit als 'combinatie' gezien in de verzekering die binnen de WA-casco valt (all-risk dekt alleen het trekkend voertuig)

Als je zelf een paaltje pakt of iets anders beschadigd met je fietsendrager valt het onder WA-casco, all-risk dekt alleen de nevenschade aan je eigen trekkende voertuig.
void schreef: ma 15 februari 2021, 11:37 Het weer vorige week was perfect voor MTB, geen modder, geen stof, geen water, de ketting bleef altijd schoon.
Inderdaad, zo zou het er altijd bij moeten liggen.

Onmetelijk veel grip vorige week!
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

ThaSingleTrackMastah schreef: za 13 februari 2021, 14:11 Een drager stelt je fiets bloot aan pekel.
Op de route ligt geen pekel, dus achterin reduceert de blootstelling tot 0.

En achterop de auto staat de fiets bloot aan alle gevaren van het wegverkeer.
En juist in deze tijd is het risico een stuk groter dat er iemand achterop klapt.
(En denk niet dat je fiets goed verzekerd is. Dat is hij NIET)
Ik had enkel wat pekel aan de onderkant van m'n wielen waar het was opgespat. Rest van de fiets was "gewoon" schoon
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Knakworstkweker schreef: ma 15 februari 2021, 15:31
Elvander schreef: ma 15 februari 2021, 09:59 Dat is alleen bij afsluiten van een extra dekking zodat je bij een fiets van 5000 euro meer dan 300 euro per jaar verzekering betaald.
De standaard verzekering gaat tot 1000 euro.
Of je dat veel of weinig vindt daar gaat het even niet om maar de NTFU verzekerd dit soort schades dus niet zomaar of in alle gevallen.
Als je betrokken raakt bij een aanrijding en er klapt iemand achter op je auto + fietsendrager met fiets dan is de schade te verhalen op de tegenpartij.
Dat is dus niet zo.
De schade aan je auto wordt vergoed, de schade aan je drager en de fiets daarvan ben je afhankelijk van de coulance van de verzekeringsmaatschappij, ofwel veel succes daarmee.
Is al eens een heel topic over geweest hier.
Knakworstkweker

Toch bijzonder dat een aanhanger met crossmotor moeiteloos vergoed werd dan
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zonder iets van de manier van verzekeren te weten is daar niks van te zeggen.

Laten we het erop houden dat verzekeraars en echt niet zomaar voor jou als klant zijn en dat ze overal onderuit proberen te komen als dat kan.
Elke maatschappij hanteert andere voorwaarden en als ze met elkaar gaan bakkeleien dan is het echt maar de vraag hoeveel jij terugkrijgt.
Er staat me een verhaal bij van aangereden worden en een schofterig laag bedrag terugkrijgen vanwege hele hoge afschrijvingen op accessoires en daar valt alles aan de buitenkant van de auto onder.

Hoe het zit met karretjes en spullen daarop, geen idee.
Ga er gewoon maar niet vanuit dat het zomaar wel goed zal komen.

Aanvulling:
Overigens klopt het dan ook niet helemaal wat ik zelf zeg, het valt mogelijk wel onder je autoverzekering maar met aanvullende voorwaarden of eisen. En die voorwaarden daar kun je goed pech mee hebben.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Degene die aansprakelijk is betaalt de schade.
- normaal gesproken is dat degene die achterop rijdt
- hoe hoog de schade is, kun je heel lang over discussiëren, maar ga voor het gemak maar uit van de dagwaarde.

Terzijde: iedereen shopt naar de verzekering met de laagste premie. En als er schade uitgekeerd moet worden verwacht men de hoofdprijs. Gaat niet goed samen. 🚗
________
Mijn fiets
Plaats reactie