biken tijdens dit winterweer

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Elvander schreef: ma 15 februari 2021, 15:49
Knakworstkweker schreef: ma 15 februari 2021, 15:31

Als je betrokken raakt bij een aanrijding en er klapt iemand achter op je auto + fietsendrager met fiets dan is de schade te verhalen op de tegenpartij.
Dat is dus niet zo.
De schade aan je auto wordt vergoed, de schade aan je drager en de fiets daarvan ben je afhankelijk van de coulance van de verzekeringsmaatschappij, ofwel veel succes daarmee.
Is al eens een heel topic over geweest hier.
Wellicht mijn verhaal?

Twee fietsen achterop de drager, rijdend op de snelweg ter hoogte van vliegveld Eindhoven. De boel gaat remmen, krimpt in elkaar en wij staan nog net op tijd stil. Degene achter ons helaas niet...

Resultaat, twee fietsen in elkaar (beide frames afgeschreven) en de achterklep van de auto idem.
De dagwaarde van de auto was toen net over de €3.000 en repareren van de schade zou duurder zijn. In principe was de auto dus total loss, maar met gebruikmaking van gebruikte onderdelen zou de schade voor ongeveer €2.700 te fixen zijn. Gelukkig ging de verzekeraar daarmee akkoord, wat niet persé zo is. Want als die mij de dagwaarde van drie mille uitkeert en nog wat vangt voor "het wrak" kost hem dat uiteindelijk minder (afgezien van de klep was er niks aan de auto, dus die was echt nog wel iets waard).
Maar goed, autoschade dus geen groot probleem.

De fietsen echter... daarop wordt een afschrijvingspercentage gehanteerd en dat is niet misselijk. Volledig afschrijven in vier jaar! :o
Nu waren beide bikes door mij als los frame aangeschaft en opgebouwd, dus zowel de leeftijd als de nieuwwaarde was niet heel eenvoudig vast te stellen. Ik heb een uitgebreid excel document aangeleverd, met voor alle onderdelen links naar webshops met prijzen erbij. Goedkoper dan aanschaf bij een lbs dus.
Daaruit was op te maken dat de ene fiets ongeveer €2.300 en de andere €2.000 gekost had. De fietsendrager was vijf jaar oud en had iets van €275 gekost (maar in perfecte staat, wat lijdt zo'n ding...).

We kregen €500 per fiets en €95 voor de drager uitgekeerd. Leuk detail, in mijn fiets zat een voorvork die twee ritten oud was.
Het is nu ruim zes jaar geleden en ik wordt nog steeds pissig van dergelijke gelegaliseerde oplichterspraktijken :evil:

En die z*k van een chauffeur achter ons zei nog hardop dat zijn remweg wat langer was dan de onze. Tsja.
Ik heb ooit geleerd dat je dan je snelheid & afstand tot de voorligger aanpast maar dat schijnt tegenwoordig ook niet meer in de mode te zijn...

Of ik shop naar de goedkoopste verzekering doet absoluut niet ter zake, want het is niet mijn verzekeraar die hier moet uitkeren.

Ter illustratie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We waren op weg voor een weekendje Eifel, wat uiteraard ook niet doorging. Die aanbetaling heb ik wel teruggekregen, maar in plaats van een leuk lang weekend kregen we nu een enorme kater.
Het enige positieve was dat het veel erger had kunnen zijn, we kwamen er nu zonder lichamelijk letsel vanaf. Een vriendin van ons heeft bij een dergelijk ongeluk een whiplash opgelopen en dat betekent in haar geval niks minder als een totaal ander leven gaan leiden dan je je tot dan toe had voorgesteld... (in zekere zin invalide zeg maar gerust).

Weet je wat ook leuk is? Je bent natuurlijk nog niet zo eenvoudig van de linker rijstrook naar de vluchtstrook met het hele spul (twee auto's achter ons zaten er nog twee op elkaar). En dan komen er van die droeftoeters langs gereden die je beginnen uit te schelden omdat ze vijf minuten later op het werk aan gaan komen... :-{
Ik beschouw mezelf als een redelijk geduldig en genuanceerd persoon, maar als ik op zo'n moment een honkbalknuppel in m'n hand krijg gaat-ie toch ook zonder ruiten in z'n auto op het werk aankomen :evil: :D
Alsof we daar voor ons plezier de boel stonden op te houden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oja, biken in winterweer was het topic :D

Nou, gewoon je fiets achterin mikken en gaan biken, dat lijkt me duidelijk! :kiss:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

verzekeringsmaatschappijen zijn oplichters met maar 1 doel : geld verdienen .............. :evil:


de sneeuw begint al aardig te dooien :


https://www.facebook.com/degrijzehenk/v ... 0036716672
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

petter schreef: ma 15 februari 2021, 13:53 Fatbike time :wink: :wink: :wink:
Yup, heerlijk hoe je met zo'n ding door een dikke laag verse sneeuw kan ploegen, gaat niet hard, maar wel door.... :winkie: :-q
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

kermit schreef: ma 15 februari 2021, 16:55
En die z*k van een chauffeur achter ons zei nog hardop dat zijn remweg wat langer was dan de onze. Tsja.
Ik heb ooit geleerd dat je dan je snelheid & afstand tot de voorligger aanpast maar dat schijnt tegenwoordig ook niet meer in de mode te zijn...
Ik heb eens een zelfde incident meegemaakt op de a28 thv Nunspeet wat gelukkig op wat blikschade na ook goed is afgelopen maar toen we in de middenberm de schade stonden op te nemen wist de vette puslul van een taxichauffeur die achterop me was geklapt met z'n zweetnek nog op te merken 'Goh je hoeft maar 2 seconden ergens anders naar te kijken en het is al gebeurd'.

Ja niet gek engnek, je hield al geen 2 sec afstand om te beginnen
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Kermit: dat was 'm inderdaad, ter lering zonder vermaak
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Het was prachtig in de sneeuw op de NL/Duitse grens

Afbeelding
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik ben blij dat het winterweer weer voorbij is, ik ben er na dik 50 jaar achter gekomen dat dat echt niet mijn ding is (en dat als Canadees😉). Dus vraag ik me af of de pekel al weer van de weg is? Is de flinke regen van maandag genoeg geweest om de boel lekker schoon te wassen of is daar veel meer tijd en regen voor nodig? Ik fiets nu binnen op de Kickr, maar met het aankomende mooie weer wil ik weer dolgraag naar buiten.

https://YouTube.be/XHuswSBVk8o
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 17 februari 2021, 12:27 Ik ben blij dat het winterweer weer voorbij is, ik ben er na dik 50 jaar achter gekomen dat dat echt niet mijn ding is (en dat als Canadees😉). Dus vraag ik me af of de pekel al weer van de weg is? Is de flinke regen van maandag genoeg geweest om de boel lekker schoon te wassen of is daar veel meer tijd en regen voor nodig? Ik fiets nu binnen op de Kickr, maar met het aankomende mooie weer wil ik weer dolgraag naar buiten.

https://YouTube.be/XHuswSBVk8o
Even uit het raam kijken misschien? :~
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MVMVML schreef: wo 17 februari 2021, 12:40
Mad Wally schreef: wo 17 februari 2021, 12:27 Ik ben blij dat het winterweer weer voorbij is, ik ben er na dik 50 jaar achter gekomen dat dat echt niet mijn ding is (en dat als Canadees😉). Dus vraag ik me af of de pekel al weer van de weg is? Is de flinke regen van maandag genoeg geweest om de boel lekker schoon te wassen of is daar veel meer tijd en regen voor nodig? Ik fiets nu binnen op de Kickr, maar met het aankomende mooie weer wil ik weer dolgraag naar buiten.

https://YouTube.be/XHuswSBVk8o
Even uit het raam kijken misschien? :~
Weer zo’n reactie waar je echt helemaal niks aan hebt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De vraag is ook niet heel zinvol.
Er is echt niet overal evenveel zout gestrooid, er is ook niet overal even veel regen gevallen.
Hoe moet iemand van achter de pc nou vertellen hoe het er bij jou in de omgeving aan toe is, we weten niet eens waar in het land je wil rijden. :kiss:

Als aanvullend voorbeeld:
Bij mij is zoveel zout op de weg gestrooid dat het nu na de regen nog steeds wit uitgeslagen is.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Hier ook. Goed te zien aan de auto. Die pekel blijft nog wel even liggen op de weg
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 17 februari 2021, 12:49
MVMVML schreef: wo 17 februari 2021, 12:40
Even uit het raam kijken misschien? :~
Weer zo’n reactie waar je echt helemaal niks aan hebt.
Nou als ik nu uit het raam kijk zie ik dat de wegen sneeuwvrij en pulpvrij zijn. :bier:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MVMVML schreef: wo 17 februari 2021, 13:07
Mad Wally schreef: wo 17 februari 2021, 12:49

Weer zo’n reactie waar je echt helemaal niks aan hebt.
Nou als ik nu uit het raam kijk zie ik dat de wegen sneeuwvrij en pulp vrij zijn. :bier:
En betekent dat dan dat er geen zout ligt?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie