Maatvoering Canyon Lux CF (S of M...??)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Fun Racer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 19 december 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 7, Canyon Grail CF SL 8

Wie van jullie heeft een Canyon Lux maat S in de schuur staan.....?? Ik zou graag met iemand afstemmen om de maatvoering te controleren. In de maattabellen van de site zit ik precies op de grens van S of M. Ik lees vaker dat de afgegeven maten door Canyon veelal kleiner worden aangeven. Wil het graag "Live" zien wat me evt een ritje naar Koblenz kan uitsparen.

Ik woon zelf in Oss (Nbr) en kan gerust naar je toe komen of ergens afstemmen........ (binnen NLD is dichterbij dan Koblenz)

Graag Pb, als iemand me kan helpen :-q
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Hoe lang ben je en hoe lang is je BBL?

Ik ben 1,68cm met een BBL van 80cm.. heb een M grand canyon gereden, een S neuron en ik neig toch naar het kleinere model. De grand canyon was M wel te rijden maar lekker over de fiets bewegen was anders... Rij nu ook naar volle tevredenheid een Stoic maat S
Misschien heb je er wat aan?!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je zit op de grens van S en M zeg je, dan ben je (ongeveer) 1.75m?

Als ik naar de geometrietabel van de Lux CF7 kijk (https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BU%2FWH) zou ik zeggen in dat geval voor de M gaan.

Ik ben zelf 1.70m en zou een S kiezen, maar met 1.75m ligt de M meer voor de hand imo. Het enige twijfelpuntje is dan de lange zitbuis, maar met zo'n pure xc-bak is het kunnen monteren van een dropper met veel drop wat minder voor de hand liggend en dan is een langere zitbuis ook minder bezwaarlijk.

Je zou forummer Aurelius een pb-tje kunnen sturen of je een keer op die van hem mag zitten, die heeft een Lux in maat S. Maar hij zou zomaar zelf in dit topic kunnen reageren... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fun Racer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 19 december 2011, 18:07
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 7, Canyon Grail CF SL 8

Beste Kermit, Patrick; ik ben 176 met een bbl van 82cm. Tijdens vakantie was er iemand met een Lux maat M en toen we het zadel gingen afstemmen stond de dropper helemaal open met nog maar 2 tot 3 cm zadelbuis erboven. Stond een beetje raar...... zadel hoogte was bijkans gelijk aan de bovenzijde van het stuur. Op mijn huidige MTB (26"") zit ik wat dieper, wat goed kan komen door de bijna 5cm hogere wielen op de Lux. Wellicht dat er toch iemand met een Lux maat S dit leest en me fff "live" kan laten passen...........
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Weet bijna zeker dat je beter af bent op een maat M. Ben benieuwd!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De drop zadel-stuur heeft in principe weinig met de wielmaat van doen, al is het bij de erg kleine frames (icm 29er wielen) wat lastig om het stuur echt laag te krijgen. Maar bij de geometrie van een frame wordt wel rekening met de wielmaat gehouden wat dat betreft.

Erg diep zitten is alleen nuttig als je om de laatste seconde rijdt, iets minder extreem geeft al snel meer controle (en daarmee uiteindelijk ook snelheid). Het verschil in stackwaarde tussen S en M is maar 10mm, dat betekent dat de bovenkant van de balhoofdbuis 10mm hoger uitkomt. Dat compenseer je gemakkelijk door 10mm spacers onder de stuurpen minder te monteren als je dat zou willen. Desnoods kan de stuurpen nog omgedraaid worden om het stuur wat lager te krijgen (mijn voorkeur zou dat niet hebben, maar smaken verschillen).

Wat ik vooral een reden voor de M vind is de bovenbuis. Met 574mm bij de S is die best kort voor jouw lengte, daar reed ik zelf vroeger al mee icm een stuurpen van 10cm. De 600mm van de M icm een iets kortere stuurpen is imo dan de betere keuze.

Als er een dropper gemonteerd is moet die natuurlijk wel helemaal uitgeschoven kunnen worden, als dat niet kan zit je na elke keer verstellen te zoeken naar de juiste (zit)hoogte. Daar kan naar mijn idee dus een knelpunt zitten, omdat de zitbuis relatief lang gehouden is kun je geen erg lange dropper kwijt. Maar Canyon heeft af fabriek al een vrij korte (lichte en racy) dropper gemonteerd, ze zijn niet helemaal gek daar ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Aurelius heeft een S volgens mij. Die even contacten.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben inderdaad ook 1,67-1,68, en een S is prima, M zou me zeker te groot zijn.
Met 1,67-1,68 zit je zelfs wat aan de onderkant van Canyon’s maatspectrum.

Mbt de TS: 1,76m.
Dan zou ik ook eerst gaan proefzitten.
(Kan evt wel op mijn S, maar pas vanaf eind sept in uiterste Zuid-L).
Laatst gewijzigd door aurelius op za 21 augustus 2021, 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

In mijn paspoort staat dat ik 178 ben en mijn canyon lux in de maat m is prima voor mij.
Heb jij korte benen?
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Niet dat m het een of het ander. Maar ik denk dat veel mensen niet meer weten hoe fijn een kleine fiets is. Vaak zitten we op een te grote fiets omdat we ons zijn gaan aanpassen op de nieuwe fietsen.

Vroeger zat ik met 1.83 meter heerlijk op een kort 17 inch frame. In de loop der jaren zijn de geometrieen alleen maar ruimer geworden.
Waarmee ik wil zeggen dat een fiets nog niet zomaar te klein is maar juist goed.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(De nieuwe ‘langere’ Lux Trail die eergisteren uitkwam beveelt M aan vanaf 1,75m.
De ‘oude’ Lux valt qua reach (en qua ‘optelsom’ bovenbuislengte + stuurpenlengte + stuurbreedte) iets kórter dan de nieuwe Lux Trail in M.
Oude Lux in M bij 1,76 dus zeker overwegen, naast S. Proefzitten :-q ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

byorka schreef: za 21 augustus 2021, 06:58 Niet dat m het een of het ander. Maar ik denk dat veel mensen niet meer weten hoe fijn een kleine fiets is. Vaak zitten we op een te grote fiets omdat we ons zijn gaan aanpassen op de nieuwe fietsen.

Vroeger zat ik met 1.83 meter heerlijk op een kort 17 inch frame. In de loop der jaren zijn de geometrieen alleen maar ruimer geworden.
Waarmee ik wil zeggen dat een fiets nog niet zomaar te klein is maar juist goed.
De fietsen zijn juist groter geworden omdat mensen er achter kwamen dat die kleine fietsjes nergens goed voor waren. In de meest letterlijke zin! Zo'n krap fietsje is vrijwel nergens in het voordeel en op veel plekken in het nadeel.

Ijg in mijn perspectief bij 1.92
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: za 21 augustus 2021, 10:06
byorka schreef: za 21 augustus 2021, 06:58 Niet dat m het een of het ander. Maar ik denk dat veel mensen niet meer weten hoe fijn een kleine fiets is. Vaak zitten we op een te grote fiets omdat we ons zijn gaan aanpassen op de nieuwe fietsen.

Vroeger zat ik met 1.83 meter heerlijk op een kort 17 inch frame. In de loop der jaren zijn de geometrieen alleen maar ruimer geworden.
Waarmee ik wil zeggen dat een fiets nog niet zomaar te klein is maar juist goed.
De fietsen zijn juist groter geworden omdat mensen er achter kwamen dat die kleine fietsjes nergens goed voor waren. In de meest letterlijke zin! Zo'n krap fietsje is vrijwel nergens in het voordeel en op veel plekken in het nadeel.

Ijg in mijn perspectief bij 1.92
Boven de 190 cm voel je de winst het meest, zeker van de overstap van 26" naar 29".


Maar die onzin van "beter een kleine fiets" pakken stamt ergens uit de oertijd, van voor het mtb-tijdperk. Is helaas blijven hangen. En ik reed ook jaren op 17"/18" omdat ik niet beter wist. Tot ik een keer na ruim 10 jaar biken een maat groter moest rijden en ontdekte dat de nervositeit stukken minder was, de fiets dus veel rustiger, beter klom en daalde en nog minstens even wendbaar was.

En dan heb ik het nog over een 'kleine' 26". 29" heeft het speelveld compleet omgegooid en wat er de laatste 5 jaar aan de gang is opent de mogelijkheden voor veel 'slechte' fietsers! 'We' hebben tot pakweg 2005 gewoon op racefietsen door het terrein gecrost!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Rij ook een maat M op een Scott Scale bij een lengte van 1.70m.
Heb ook een tijdje een S gehad, maar daar moest ik teveel bij aanpassen, zadelpen met setback, langere stuurnok.
Terwijl ik op m'n racer, een Scott Foil, een maatje S heb.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je kunt proefzitten moet je dat natuurlijk doen.
Maar ik zou blind de M durven bestellen als ik 1.76m was :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie