Aandrijving tijdens wedstrijd

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
jenswelles
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 augustus 2021, 13:17

Beste Mountainbikefanaten,

Ik fiets in Oktober mijn eerste MTB Marathon van 200km en ben benieuwd wat jullie advies is betreft de te monteren aandrijving.

Ik heb nu 11-speed voor 32t en achter 11-42t gemonteerd waarmee ik klimmen van 25% goed op kan rijden. Nu zijn hierin de stappen tussen versnellingen vrij vors, als je hard op het vlakke moet rijden. In de wedstrijd zitten 1000hm, en zijn de trials vooral singletracks met verbinding stukken. Daarom denk ik dat een 11-36t ook moet voldoen.

Mijn streven is om de 200km afteleggen rond de 8 uur.

Iemand tips of ervaringen met dit dilemma? :)
Laatst gewijzigd door jenswelles op do 26 augustus 2021, 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

jenswelles schreef: do 26 augustus 2021, 13:30 Beste Mountainbikefanaten,

Ik fiets in Oktober mijn eerste MTB Marathon van 200km en ben benieuwd wat jullie advies is betreft de te monteren aandrijving.

Ik heb nu 11-speed 11-42t gemonteerd waarmee ik klimmen van 25% goed op kan rijden. Nu zijn hierin de stappen tussen versnellingen vrij vors, als je hard op het vlakke moet rijden. In de wedstrijd zitten 1000hm, en zijn dus trials vooral singletracks met verbinding stukken. Daarom denk ik dat een 11-36t ook moet voldoen.

Mijn streven is de 200km afteleggen rond de 8 uur.

Iemand tips of ervaringen met dit dilemma? :)
Beetje summiere info. Welke marathon ga je rijden? Welk voorblad rijd je nu mee? Ondervind je nu hinder van de stappen? Ben je gewend om extreem lange afstanden te rijden (Ik rijd zelf veel marathons en kan je vertellen dat vanaf uur 4 je echt een stuk minder makkelijk nog heuveltjes opvliegt)? Etc. Etc. Etc.
jenswelles
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 26 augustus 2021, 13:17

Dutch master of MTB. Ik heb voor nu een 32 gemonteerd, rij op moment best veel lange afstanden, vaak 100plus.
Tijdens vlakke stukken in de wind loop ik veel te klooien om het goede verzet met cadans te vinden.

Wat monteer jij tijdens een marathon?
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

jenswelles schreef: do 26 augustus 2021, 13:42 Dutch master of MTB. Ik heb voor nu een 32 gemonteerd, rij op moment best veel lange afstanden, vaak 100plus.
Tijdens vlakke stukken in de wind loop ik veel te klooien om het goede verzet met cadans te vinden.

Wat monteer jij tijdens een marathon?
NL 36.
Buitenland 34.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Zoveel verschil zit er toch niet tussen deze cassettes of je rijd met het verkeerde voorblad al steeds op de grotere bladen van je cassette?

11-13-15-17-19-21-23-25-28-32-36

11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 28, 32, 37, 42

Een ander ding is dat een 36 race cassette niet zomaar op een 11sp mtb body past. Heb je nu een spacen ring achter je cassette zitten?

Alleen deze 11sp cassette past op een mtb body. https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... -34-625085
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik vind dit altijd vreemde vragen...

Je kunt de cadans niet vinden bij tegenwind. Maar dat is dan tegenwind waar je alleen op een 24 achter kunt rijden? Het lijkt mij dat er ook tegenwind is waar precies die 26 gaat werken.

En ook bij een blok van 11-21 zijn de stappen niet gelijkmatig (worden oplopend steeds kleiner), dus waar ben je eigenlijk naar op zoek?

(Je zou ook moeten stoppen met trainen, want als je iets beter wordt, dan moet je weer precies een cassette die overal 1 tandje groter is...)



Sorry, kon het niet laten. Maar er is dus geen goed antwoord te geven want het uitgangspunt klopt gewoon niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

jenswelles schreef: do 26 augustus 2021, 13:42 Dutch master of MTB. Ik heb voor nu een 32 gemonteerd, rij op moment best veel lange afstanden, vaak 100plus.
Tijdens vlakke stukken in de wind loop ik veel te klooien om het goede verzet met cadans te vinden.

Wat monteer jij tijdens een marathon?

MTB verzetten zijn nu helaas eenmaal niet ontwikkeld voor vlakke stukken met tegenwind ! Nee, echt niet :-D

Ik zit veel op de racefiets voor mijn duurtrainingen en dan gaat het prima, maar op de MTB vind ik het ook altijd een drama. Ik geef mij er gewoon aan over. Een MTB configuratie is gewoon niet voor op het vlakke. Wat ook niet meehelpt zijn die verende zachte banden, vorkvering die uitstaat op de rechte stukken, maar eigenlijk nooit helemaal etc etc. Daar verlies je ook een hoop trapefficiëntie die in de vering verdwijnt.

Ergo, een MTB is om mee te gooien en smijten, voor lange rechte stukken (on)verhard met tegenwind zijn er gravelbikes...
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dezelfde marathon ben ik ooit binnen de top 50 gefinisht met een 11-46 cassette en 34 voorblad.
Er zitten nog best wat klimmetjes in, dus ik zou vooral lekker die 42 erop laten zitten.
Nu herken ik je probleem ook niet.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

jenswelles schreef: do 26 augustus 2021, 13:30
Ik heb nu 11-speed voor 32t en achter 11-42t gemonteerd waarmee ik klimmen van 25% goed op kan rijden. Nu zijn hierin de stappen tussen versnellingen vrij vors, als je hard op het vlakke moet rijden. In de wedstrijd zitten 1000hm, en zijn de trials vooral singletracks met verbinding stukken. Daarom denk ik dat een 11-36t ook moet voldoen.
Nu ben ik geen marathonrijder als in toptijden en dus hoge snelheden (ik rij alleen afstanden van rond de 100km), maar puur op '1000hm op 200km' is er eigenlijk geen zinnig antwoord te geven. Dat aantal hoogtemeters op die afstand is niet heel erg veel. Zitten er enkele serieuze klimmen bij? En op welk moment in de route (begin of eind) en hoe steil zijn ze?

Ik zou zelf gaan nadenken over het lichtste verzet wat je nodig hebt voor het klimwerk en de rest voor lief nemen. Dat laatste komt namelijk precies door wat Lars zegt; als je een cassette monteert die helemaal perfect naar je zin is met 24km/u tegenwind, gaat het helemaal mank als het wat harder of zachter waait. Bij tegenwind gewoon je verzet zoeken (soms wat lichter, soms wat zwaarder, soms cadans hoger/lager, soms snelheid hoger/lager), lekker je gevoel en je benen laten bepalen wat je doet.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

+1 voor Lars, rare vraag als je zoveel rijd en zo hard 200km op de MTB gaat rijden weet je toch wel wat je moet doen.
25km/h gemiddeld over 200km is waarschijnlijk gewoon gravel rijden.

En als het echt mbt,en is rijd je met een 36 of 38 voor zo ongelofelijk sterk ben je met zo,n gemiddelde. Nu ben ik geen talent maar dat gemiddelde lukte me niet eens bij een Bart beentjes challenge over 75km.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

"Mijn streven is om de 200km af teleggen rond de 8 uur....."

Als je dat kan, dan zal het wel lukken met elke versnelling..
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

jenswelles schreef: do 26 augustus 2021, 13:30 .. en ben benieuwd wat jullie advies is betreft de te monteren aandrijving.

Ik heb nu 11-speed voor 32t en achter 11-42t gemonteerd waarmee ik klimmen van 25% goed op kan rijden….
Wat is er in de marathon die je gaat rijden anders dan in je trainingsrondjes? Stijlere hellingen, zwaarder terrein of andere prestatie bepalende omstandigheden?
Je voorblad bepaalt voornamelijk welk deel je van je cassette gaat gebruiken en dus welke stapjes je kan maken gegeven je streefsnelheid. Maar net wat je zegt, tegenwind bepaalt hoe hard je moet trappen. Dus veel meten, proberen en registreren om goed voorbereid op je wedstrijd te komen.
Lekker fietsen!
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik rij dezelfde marathon met mijn 11 Speed 11-42 en een 34T voor… Wel rij ik “maar” 100km als duo rijder.

Wanneer jij 8 uur als streeftijd hebt dan rij je dus voor een plek in de top 10!! Persoonlijk vind ik de vraag die je stelt in combinatie met je doelstelling niet helemaal overeen komen… Je zou toch van een top 10 rijder verwachten dat hij/zij weet wat ie moet doen. Succes in ieder geval :-q
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dit is groot nadeel van 1x aandrijvingen. Voor meeste NL omstandigheden is de verdeling (stappen) fout. In de bergen juist prima.

Ik begrijp dat Shimano daarvoor Rythmstep heeft uitgevonden: bv 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42. De kleine kransjes liggen relatief dicht bij elkaar, de verhoudingen zijn bij elke stap enigszins vergelijkbaar.

Andere truuk is combineren wegcassette met bergcassette, je pakt dan bv 8 wegcassette tandwielen en 3-4 begr. Ik weet niet of dat gaat met de huidige cassette constructies, ze hebben dat zo lastig mogelijk gemaakt. Want bij 3 kransjes versleten hele cassette in de kliko. Feest voor de omzet, maar ongelofelijke verspilling.

Dat geeft een dan sprong in het midden. Voor kort en steil zit je wel goed, idem vlak. Lange klimmen is dan lastiger, maar die heb je in NL niet. Ik neem aan in combi met een 36T of 38T voor zodat je op het vlak voldoende top-end hebt. Immers je zal voor die 25 km/u gemiddeld flink moeten gasgeven.

Ik hou precies wegens deze redenen vast aan 3x9 met wegcassette. Voor NL vlak met af en toe een microklimmetje ideaal. Ik rij 13-25 achter en kom toch tegen 20-25% korte klimmen goed op. Op het vlak heb ik close-ratio en dus altijd perfecte cadans met zeer kleine stapjes.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

En, lekker gefietst vandaag?
als die mtb wedstrijd vandaag was natuurlijk.
Plaats reactie