Heeft een dropper ook voordelen bij technische en steile klim?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ad58 schreef: vr 10 september 2021, 08:01 Bij een klim met een switchback heb ik altijd moeite.... :wink:
Op dat soort klimmetjes laat ik mijn dropper ook altijd een paar cm zakken. Eigenlijk een keer bij toeval ontdekt dat het dan makkelijker ging. Maar blijkbaar zijn er meer die het doen lees ik nu .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Net terug van een week Italiaanse Alpen, en een ding weet ik zeker: bij elke technische klim ging het zadel ietsje lager. Voelbaar meer controle over de fiets, met als bonus dat je makkelijker aan de grond komt als het toch niet lukt om fietsend boven te komen.

Nu rijd ik een e-mtb, en dan heb je het voordeel dat je niet die explosieve kracht hoeft te leveren die je wel moet kunnen opbrengen op een analoge bike. Maar er is een grens aan hoever je het zadel kunt laten zakken, te laag en je kunt niet meer fatsoenlijk kracht leveren. Dat merk ik zelfs op de e-bike, dus het zadel zal in die situaties niet meer dan zo'n 2~3cm lager gaan schat ik.
Maar dat een dropper soms ook nut heeft bergop is voor mij geen vraag meer.

Naast een beetje drop op lastige klims en volledige drop op serieuze afdalingen rijd ik ook met een iets lager zadel op veel traverserende singletracks, smalle paadjes die langs de berg slingeren en enigzins op hoogte blijven. Ook daar voelt dat beter dan "heel hoog" zitten en kan er ook sneller een voetje aan de grond indien nodig. Dus de dropper maakt daar wel overuren :D
Het zou zomaar kunnen dat ik meer tijd met het zadel (enigzins) gedropt rijd dan op volle hoogte....

Vwb een ovaal blad, dat heb ik op mijn hardtail (non e-bike). Daar merk ik dus helemaal niets van...
Heb er niet aan hoeven wennen, maar het maakt voor mij ook geen voelbaar verschil bij klimmen (ronde 32 vervangen door ovale 32).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Skipp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 7 september 2021, 09:09

Giant-E schreef: do 9 september 2021, 23:07 Ik rijd met regelmaat op Bergschenhoek, en hoewel ik inmiddels de 7 km track wel kan dromen, was er altijd 1 switchback waar ik af en toe moeite mee had: Achterkant kleine berg, 1e krappe switchback rechtsom.
Veel manieren geprobeerd, maar sinds ik ‘m (zo’n 50%) drop kan ik veel scherper en “lager” erdoorheen. Eind middag nog 2 rondjes gedaan, en wederom foutloos erdoorheen. Hoewel ik hier verder dus op alle steile klimmetjes niét drop.
Ik weet precies welke je bedoelt... en dat zegt genoeg! :D
Plaats reactie