Heeft een dropper ook voordelen bij technische en steile klim?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Zelfde aantal.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Dit staat op de Absolute Black website:

26T Oval chainring has the ovality of 24/28T and is best for someone who uses currently 26T round ring. (Fatbikes!)
28T Oval chainring has an ovality of 26/30T and is best for someone who uses currently 27 or 28T round ring.
30T Oval chainring has an ovality of 28/32T and is best for someone who uses currently 29 or 30T round ring.
32T oval ring will suit best someone who uses 31 or 32T chainring currently. While pedalling, you will feel similar effort to the one riding round 31T ring, but you will gain the speed similar to riding 34T chainring.
34T Oval chainring has an ovality of 32/36T and is best for someone who uses currently 33 or 34T round ring.
36T Oval chainring has an ovality of 34/38T and is best for someone who uses currently 35 or 36T round ring.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:-q thanks duidelijk!!
Sorry,hierover nog 1 off topic vraag😅;
Mij is ooit verteld dat als ik op de Mtb ovaal rij,dat dan ook op de racer moet doen omdat ik anders er niet aan wen?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Sorry,hierover nog 1 off topic vraag😅;
Mij is ooit verteld dat als ik op de Mtb ovaal rij,dat dan ook op de racer moet doen omdat ik anders er niet aan wen?
Volgens mij ligt dat aan de mate van ovaliteit. Ik heb op de racefiets wel eens een week met Rotor bladen gereden met een ovaliteit van 10%. Oftewel, die waren 10% ovaal. Tot mijn verrassing merkte ik daar niets van, het trappen voelde gewoon rond. Maar iemand zei toen dat het positieve effect dan ook niet zo groot is, althans op een racefiets. Het optimale voordeel op een racefiets schijn je te krijgen bij 21% ovaliteit. Maar daar wordt je niet blij van, het duurt een hele tijd voor je hier aan went, als het überhaupt al went. Misschien is dat de reden waarom zo weinig profs er aan beginnen.

Op de MTB wil je iets anders bereiken met een ovaal blad. Bij de racefiets gaat het om hoge snelheden, op de MTB meer om bij een lage snelheid net even over een dood punt te komen. Maar ik heb geen ervaring met een ovaal blad op de MTB en ook geen technische onderbouwing, dus misschien is dit wel onzin.
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Ad58 schreef: wo 8 september 2021, 07:43 Je kunt natuurlijk wél makkelijker opstappen bij het zadel in de laagste stand....
Dat is voor mij een belangrijke reden voor mijn dropper. Ooit eens met aurelius en co door een rotsige rivier vallei in de Waalse Ardennen geknutseld. Zij met en ik zonder dropper. Naar beneden is het sowieso een nobrainer. Maar op korte rotsige stukjes omhoog ook. Zij konden af en toe “steppend” omhoog. Terwijl als ik dat deed ik constant mijn edele delen scramblede (als dat een woord is). Dag erna een dropper besteld.

Voor wat betreft steile klimmen. (Steil en niet stijl!!!) Aurelius is daar voor mij de meester in. Ik kom aardig wat dingen op maar he rules. Kijkend naar hem en eigen ervaring, zit de oplossing niet alleen in je borstkas naar je stuur brengen maar vooral je gewicht zo te verdelen dat je tractie houdt èn kracht kan blijven zetten. Meestal betekent dit voor mij 2-3 centimeter naar voren schuiven op m’n zadel. Terwijl de rest bijna hetzelfde blijft.
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ga bijna blozen!

Maar wat betreft ovaal blad op de MTB, en rond op de Race.
Ik ben beiden gewend door elkaar heen te gebruiken, ik merk steeds geen verschil, realiseer ik me, nu ik erover denk.
Kan dus gewoon :-q .
Heb een 30T ovaal van Absolute Black op de MTB, en op de racer een triple (ga ik nog een keer bijna van blozen...)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Je hoeft niet te blozen. Alleen maar goed om te horen :-q
Maarre; dat jij dat durft; met een triplle op de racer.......
Sta na 1 Pils al te tollen🤪
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

+1 voor makkelijker opstappen.

Bergop klimmen is inderdaad zoeken en balanceren tussen grip en steigeren. Ik zit dan meestal op het puntje van mijn zadel en met mijn neus op de stuurpen (soort van dubbelgevouwen). Er is op een gegeven moment een punt dat je gewoon niet steiler kunt klimmen.

En wat ook wel tof is (als je tijd hebt en neemt): een klim waar je af moet stappen nog eens doen om te kijken of het anders kan en je dan wel boven komt.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

En ook hier weer kijken waar je naar toe wil en die lijn proberen vast te houden.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat betreft die paar centimeter naar voren op het zadel. Er zijn ook fietsen die een geometrie hebben waardoor je altijd daar zit. De hellingshoek van de zitbuis is bij die fietsen groter.
Ik weet niet hoe dat zit met de hardtail en fully van de TS.
Laatst gewijzigd door Willem Altes op wo 8 september 2021, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Willem Altes schreef: wo 8 september 2021, 21:07 Wat betreft die paar centimeter naar voren op het zadel. Er zijn ook fietsen die een geometrie hebben waardoor je altijd daar zit. De hellingshoek van de zitbuis is bij die fietsen groter.
Ik weet niet dat zit met de hardtail en fully van de TS.
Ik zit bij hele steile klimmen echt op het puntje van mijn zadel meer tegen het aflopende deel aan, als je normaal zo moet fietsen lijkt me een pijnlijke
Aangelegenheid,toch?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Azurri schreef: wo 8 september 2021, 21:17

Ik zit bij hele steile klimmen echt op het puntje van mijn zadel meer tegen het aflopende deel aan, als je normaal zo moet fietsen lijkt me een pijnlijke
Aangelegenheid,toch?
Nee want als het zadel meer naar voren staat, zit je op dezelfde plek, maar zit je gewoon midden op je zadel.
Dus dat is veel beter
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Voor mijn gevoel ga ik op het puntje zitten om in een schuine lijn (punt zadel- as achterwiel) neerwaartse druk uit te oefenen om zo tractie te behouden. Mijns inziens lukt dat midden op het zadel (ook al staat ie verder naar voren) niet. Maar dat is heel gevoelsmatig.......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

door mijn gebrek aan versnellingen ( uit eigen vrije wil ) is klimmen voor mij bijna altijd staan .
De vaak te zware versnelling zorgt er wel voor dat je minder doorslipt en sneller boven bent .
ik moet ook erg veel gebruik maken van momentum ...lees aanloop nemen dus ver vooruitkijken .

Tijdens het staand klimmen mag je gewicht niet te veel op je voorwiel komen dus proberen niet te veel met je neus voor je stuur uit te komen .
er moet flink aan het stuur getrokken worden en die fiets zwiept van links naar rechts wat veel armkracht vraagt.
vering is in die hele verhaal enkel verlies , en is dus ook niet aanwezig

In dit hele verhaal zou ik echt geen idee hebben hoe een dropper daar een rol in kan spelen :-{
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik reed in 1990 ook met een ovaal kettingblad in het rondte op mijn racefiets, voor de kenners: de Shimano Biopace.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Biopace

Grappig, dat deze nu weer retro is. Kennelijk zijn er toch nog mensen die er in geloven..., of zou het concept weer opnieuw uitgemolken worden... ? :wink:
Plaats reactie