Heeft een dropper ook voordelen bij technische en steile klim?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dice Oldskool schreef: wo 8 september 2021, 08:08 Je zwaartepunt omlaag brengen die je niet door je ellebogen naar beneden te brengen maar je borstkas omlaag. Ellebogen gewoon horizontaal wijd houden, borstkas omlaag, niet je zadel droppen en iets naar voren schuiven op je zadel.
Het ene sluit het andere niet uit. Uiteraard de borst naar het stuur, maar dan de vraag wat je met je ellebogen doet. Naar beneden=lager zwaartepunt, naar buiten=meer controle.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ellebogen toch meer naar buiten dan omlaag. Zeker niet lager dan je stuur. Ellebogen naar beneden dan verkramp je volgens mij en kun je niet meer goed anticiperen op de bewegingen van de fiets.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Houding, bandendruk en een ovaal tandblad zijn een gouden klim combo!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mad Wally schreef: wo 8 september 2021, 07:50 Wat mij betreft juist wel de dropper een paar cm omlaag, schuiven naar het puntje van je zadel ellebogen naar buiten of beter nog naar beneden (zwaartepunt lager) en de balans zoeken tussen een wheelie of een burnout :D
Wij kregen ook die tip een poosje geleden bij een training. Hoewel het gek voelt kwamen daarmee ineens meerdere mensen een heuvel op die ze anders niet redden. Die paar cm lagere dropper zorgde net voor een iets lager zwaartepunt dat precies het verschil maakte bij het heuvelop kruipen. Wel met de ellebogen naar buiten en niet naar beneden.
Het eendje op mijn stuur vond wel dat ik intimiderend dichtbij kwam en had daarna een maskertje op. :cry:
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Leerzame discussie heren, voor mij althans.
Op die 2 hele steile klimmen in de Vijlenroute heb je amper snelheid.
Heel traag zittend klimmend moet je er en tractie zien te houden, en je wil je wiel niet laten steigeren. Goed de makkelijkste lijn omhoog proberen te lezen dus.
Aan een kant wil je je voorwiel niet laten steigeren en neig je ernaar je kin/borstbeen naar je stuur te bewegen. Maar tegelijk moet je met je kont ook goed druk op het zadel, je achterwiel, houden, om achter niet te gaan slippen, tractie te verliezen. En dat op wortelen op de klim naar het Hijgend hert. En dat op stenen en losse keien op het klimmetje vanaf de Camerig.
Continu balanceren en steeds wat spelen met je gewicht kortom.
Aurelius beschrijft de situatie perfect. Dat balans houden qua druk op voor, -en achterwiel lukte mij op mijn hardtail prima, maar op mijn FS had ik er gisteren meer moeite mee. Vandaar mijn vraag of je met een lagere zitpositie mbv de dropper beter balans kunt houden. Het zal een kwestie van experimenteren zijn. Met de positie van mijn ellebogen is wel wat winst te behalen. Verder heb ik nog niet zo veel met de FS gereden en liggen de klimmetjes er ook slechter bij dan voorheen. Veel glibberige klei bij de 1e klim en nog meer stenen dan anders bij de 2e.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Op echt steile technische klimmetjes drop ik mijn zadel een paar cm (sinds ik een dropper heb), iets meer ruimte om met je gewicht te spelen en over boomwortels etc te rollen i.c.m. met een soort "verlichte zit"
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik rij eigenlijk alleen op asfalt met mijn zadel op de hoogste stand. Zodra het gaan hobbelen gaat de zadelpen een paar centimeter omlaag. Op XC en gravelfiets heb ik geen dropper, maar staat het zadel gewoon altijd 'te laag'. Helpt enorm, ook blij klimwerk.
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

yo-eddy schreef: wo 8 september 2021, 11:12 Op echt steile technische klimmetjes drop ik mijn zadel een paar cm (sinds ik een dropper heb), iets meer ruimte om met je gewicht te spelen en over boomwortels etc te rollen i.c.m. met een soort "verlichte zit"
+1


Of ik drop hem helemaal, da's makkelijker om af te stappen en te gaan lopen. :lol:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Tom89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 16:30

Interessant topic, valt wel wat van te leren!
Patrick_V schreef: wo 8 september 2021, 10:31 Houding, bandendruk en een ovaal tandblad zijn een gouden klim combo!
Dat ovaal tandblad zie ik bij vrienden op de (duurdere) racers wel regelmatig terugkomen, op MTB's heb ik het nog niet veel gezien.
Heeft dat op de MTB ook echt voordelen? Zijn er ook nadelen? Is het een investering waard?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tom89 schreef: wo 8 september 2021, 12:16 Interessant topic, valt wel wat van te leren!
Patrick_V schreef: wo 8 september 2021, 10:31 Houding, bandendruk en een ovaal tandblad zijn een gouden klim combo!
Dat ovaal tandblad zie ik bij vrienden op de (duurdere) racers wel regelmatig terugkomen, op MTB's heb ik het nog niet veel gezien.
Heeft dat op de MTB ook echt voordelen? Zijn er ook nadelen? Is het een investering waard?
Ja, duidelijk merkbaar.
Net wat lichter trappen, juist op die steilste klimmen waarbij je zeer traag omhoog kruipt, net niet af hoeft te stappen.
En als je tijdens 1 rit of tijdens bv een trip van een week vaker op de max moet klimmen geeft dat ovale blad je dus net wat mee reserves.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Tom89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 16:30

aurelius schreef: wo 8 september 2021, 12:43
Tom89 schreef: wo 8 september 2021, 12:16 Interessant topic, valt wel wat van te leren!



Dat ovaal tandblad zie ik bij vrienden op de (duurdere) racers wel regelmatig terugkomen, op MTB's heb ik het nog niet veel gezien.
Heeft dat op de MTB ook echt voordelen? Zijn er ook nadelen? Is het een investering waard?
Ja, duidelijk merkbaar.
Net wat lichter trappen, juist op die steilste klimmen waarbij je zeer traag omhoog kruipt, net niet af hoeft te stappen.
En als je tijdens 1 rit of tijdens bv een trip van een week vaker op de max moet klimmen geeft dat ovale blad je dus net wat mee reserves.
Interessant, aangezien ik een vrij beroerde klimmer ben maar recent op vakantie in Slovenie wel heb ervaren dat ik het gaaf vind om ook eens een flink stuk te klimmen (dat was dan nog wel verhard) om vervolgens beloond te worden met lekker afdalen.

Die gaat op het lijstje als een +punt voor wanneer ik naar een nieuwe bike ga kijken :-q
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Persoonlijk heb ik bij steile technische klimmen, zoals de Netersel route, laatst ook mijn zadel iets lager gezet. Werkte best goed, voornamelijk lijkt het dan makkelijker om je balans punt te houden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Tom89 schreef: wo 8 september 2021, 12:52
aurelius schreef: wo 8 september 2021, 12:43

Ja, duidelijk merkbaar.
Net wat lichter trappen, juist op die steilste klimmen waarbij je zeer traag omhoog kruipt, net niet af hoeft te stappen.
En als je tijdens 1 rit of tijdens bv een trip van een week vaker op de max moet klimmen geeft dat ovale blad je dus net wat mee reserves.
Interessant, aangezien ik een vrij beroerde klimmer ben maar recent op vakantie in Slovenie wel heb ervaren dat ik het gaaf vind om ook eens een flink stuk te klimmen (dat was dan nog wel verhard) om vervolgens beloond te worden met lekker afdalen.

Die gaat op het lijstje als een +punt voor wanneer ik naar een nieuwe bike ga kijken :-q
Zo lang hoef je niet te wachten. Voor de meeste cranks kun je gewoon een oval blad bestellen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

En wat hoeveel tanden moet je dan kiezen? Hetzelfde of 2 tanden groter?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Azurri schreef: wo 8 september 2021, 13:36 En wat hoeveel tanden moet je dan kiezen? Hetzelfde of 2 tanden groter?
Ik heb gekozen voor hetzelfde, maar er zijn ook veel rijders die kiezen voor een oval met +2 tanden. Het heeft ook te maken met hoe de huidige verhouding bevalt en of je de ruimte hebt voor een groter blad (contact met de chain stay).

Een oval blad is qua afmetingen vergelijkbaar met een rond blad van +2 tanden, dus een oval 32 is te vergelijken met rond 34. Maar als je naar een oval 34 gaat dan is die vergelijkbaar met rond 36 en die kun je op veel fietsen niet kwijt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie