Heeft een dropper ook voordelen bij technische en steile klim?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Biopace was ‘een slecht uitgevoerd goed idee’, de huidige ovalen zijn qua ovaliteit tov de crankarm 90gr gedraaid tov Shimano, naar ik begreep. Dat werkt en voelt anders dan het geflopte Biopace. Ik voel het verschil met mijn rijstijl in mijn terrein duidelijk in ieder geval.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Ik betrap mezelf ook dat ik bij een hele spannende klim m'n zadel drop (de volle 6cm :lol: ).
Ik heb het idee dat ik dan meer in de fiets, iets verder naar voren zit en dan kan ik m'n voeten iets beter aan de grond zetten mocht het niet gaan.
Ik weet niet of ik hieruit moet concluderen of m'n fiets niet de goede maten heeft of dat ik gewoon apart ben. :roll:
Ik ga geen klimmetje uit de weg, zie in alles een uitdaging en ze lukken me over het algemeen bijna allemaal waar ik anderen zie opgeven :oops:
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Nee, dat zou ik ook wel als voordeel zien, dat je bij een hele technische (trail), hele lage snelheid klim, makkelijker een voetje bij zou kunen zetten. Met zulke lage snelheden sta je (ik) ook meestal.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En zo heeft bijna iedereen wel z'n eigen manier om naar boven te komen. Sta er wel van te kijken dat er best veel zijn die hun zadel een stukje droppen terwijl dat voor mij een absolute no-go is. Misschien toch maar eens proberen want slechter klimmen dan wat ik nu doe kan niet.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, jawel hoor! :-{
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef: wo 8 september 2021, 10:45
Mad Wally schreef: wo 8 september 2021, 07:50 Wat mij betreft juist wel de dropper een paar cm omlaag, schuiven naar het puntje van je zadel ellebogen naar buiten of beter nog naar beneden (zwaartepunt lager) en de balans zoeken tussen een wheelie of een burnout :D
Wij kregen ook die tip een poosje geleden bij een training. Hoewel het gek voelt kwamen daarmee ineens meerdere mensen een heuvel op die ze anders niet redden. Die paar cm lagere dropper zorgde net voor een iets lager zwaartepunt dat precies het verschil maakte bij het heuvelop kruipen. Wel met de ellebogen naar buiten en niet naar beneden.
Hier zal de verklaring zijn dat je daardoor automatisch meer in elkaar duikt, wat anderen al aangeven: borst flink naar beneden. Maar helemaal juist is het niet omdat de krachtoverbrenging minder gunstig wordt. Voor een kort klimmetje maakt dat echter niet zoveel uit, op een langere, zeer steile klim zul je (nog) eerder vermoeien. Gewoon goed zelf voorover leunen zou dus beter zijn.
yo-eddy schreef: wo 8 september 2021, 11:12 Op echt steile technische klimmetjes drop ik mijn zadel een paar cm (sinds ik een dropper heb), iets meer ruimte om met je gewicht te spelen en over boomwortels etc te rollen i.c.m. met een soort "verlichte zit"
Maar hier gaat het dus wel op en het gaat om het woordje "technisch". Dan heb je het niet meer over de Limburgse klimmetjes die genoemd worden, hooguit een enkel paadje ergens achteraf. Maar wel spul dat je af en toe in de Eiffel of de Ardennen tegenkomt en dat overal in Zuid Frankrijk ligt: rotsachtige paden steil omhoog. Als je dan je zadel iets dropt, dan heb je wat meer ruimte om de fiets af en toe naar voren te wippen om zo net op die 'traptrede' te komen. De rest van dat soort klimmen - tussen de 'trial-secties' in dus - doe je dan vanuit een krampachtige stand die heel dicht bij je zitpositie van je zadel op normale hoogte komt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2110
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Dice Oldskool schreef: do 9 september 2021, 09:13 En zo heeft bijna iedereen wel z'n eigen manier om naar boven te komen. Sta er wel van te kijken dat er best veel zijn die hun zadel een stukje droppen terwijl dat voor mij een absolute no-go is. Misschien toch maar eens proberen want slechter klimmen dan wat ik nu doe kan niet.
Probeer maar eens :-D een centimeter is vaak al genoeg hoor. Dan heb je een mooi compromis van een toch zo maximaal mogelijke trapbeweging en toch ook het zwaartepunt wat lager hebben liggen voor de stabiliteit.

Let op, het voordeel dat je hebt is met name van toepassing bij technische klimmen. Persoonlijk vind ik een technische klim niet veel met fietsen te maken hebben; dat is pure kracht, techniek en lichaamsbeheersing. Dus waarom zou je je zadel dan wel in de juiste "fietsstand" hebben staan :wink:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: do 9 september 2021, 17:20
Jurf schreef: wo 8 september 2021, 10:45

Wij kregen ook die tip een poosje geleden bij een training. Hoewel het gek voelt kwamen daarmee ineens meerdere mensen een heuvel op die ze anders niet redden. Die paar cm lagere dropper zorgde net voor een iets lager zwaartepunt dat precies het verschil maakte bij het heuvelop kruipen. Wel met de ellebogen naar buiten en niet naar beneden.
Hier zal de verklaring zijn dat je daardoor automatisch meer in elkaar duikt, wat anderen al aangeven: borst flink naar beneden. Maar helemaal juist is het niet omdat de krachtoverbrenging minder gunstig wordt. Voor een kort klimmetje maakt dat echter niet zoveel uit, op een langere, zeer steile klim zul je (nog) eerder vermoeien. Gewoon goed zelf voorover leunen zou dus beter zijn.
Nee hoor, hoe lager je zwaartepunt des te makkelijker houd je je voorwiel op de grond en druk op je achterwiel. Simpele mechanica. De borstkas is maar een klein deel van je totaalgewicht, bovenbenen, billen, core is veel meer dus lager is beter. En we hebben het hier niet over kilometers lange klimmen, maar die klimmen die zo op het randje zijn dat je ze net wel/niet kunt halen. Meestal maar korte stukjes van enkele tientallen tot in het ergste geval een paar honderd meter. Dat heeft niks te maken met lange klimmen in het buitenland waarbij je je energie zo efficiënt mogelijk moet benutten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: do 9 september 2021, 18:46
Lars TB schreef: do 9 september 2021, 17:20

Hier zal de verklaring zijn dat je daardoor automatisch meer in elkaar duikt, wat anderen al aangeven: borst flink naar beneden. Maar helemaal juist is het niet omdat de krachtoverbrenging minder gunstig wordt. Voor een kort klimmetje maakt dat echter niet zoveel uit, op een langere, zeer steile klim zul je (nog) eerder vermoeien. Gewoon goed zelf voorover leunen zou dus beter zijn.
Nee hoor, hoe lager je zwaartepunt des te makkelijker houd je je voorwiel op de grond en druk op je achterwiel. Simpele mechanica. De borstkas is maar een klein deel van je totaalgewicht, bovenbenen, billen, core is veel meer dus lager is beter. En we hebben het hier niet over kilometers lange klimmen, maar die klimmen die zo op het randje zijn dat je ze net wel/niet kunt halen. Meestal maar korte stukjes van enkele tientallen tot in het ergste geval een paar honderd meter. Dat heeft niks te maken met lange klimmen in het buitenland waarbij je je energie zo efficiënt mogelijk moet benutten.
Dat ontken ik ook niet, maar het probleem is dat als het zadel hoog staat je moeilijker in elkaar duikt. En als je zadel laag staat je dit bijna automatisch doet. Maar als je jezelf dus 'dwingt' in elkaar te duiken zonder het zadel daarbij lager te zetten, dan behoudt je dus de meest gunstige houding om ook nog eens optimale kracht te zetten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Maar als je zadel (te) laag staat kun je je bovenbenen toch niet meer gebruiken om kracht te zetten. Of heb je t dan over 1 of 2cm lager?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Azurri schreef: do 9 september 2021, 20:25 Maar als je zadel (te) laag staat kun je je bovenbenen toch niet meer gebruiken om kracht te zetten. Of heb je t dan over 1 of 2cm lager?
Enkele cm’s denk aan max 3-4. Is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van je bbl.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Meer als 3-4cm zal het bij mij ook net zijn, maar die schelen dan wel.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik rijd met regelmaat op Bergschenhoek, en hoewel ik inmiddels de 7 km track wel kan dromen, was er altijd 1 switchback waar ik af en toe moeite mee had: Achterkant kleine berg, 1e krappe switchback rechtsom.
Veel manieren geprobeerd, maar sinds ik ‘m (zo’n 50%) drop kan ik veel scherper en “lager” erdoorheen. Eind middag nog 2 rondjes gedaan, en wederom foutloos erdoorheen. Hoewel ik hier verder dus op alle steile klimmetjes niét drop.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bij een klim met een switchback heb ik altijd moeite.... :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie