Heeft een dropper ook voordelen bij technische en steile klim?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik rijd al jaren met hardtails zonder dropper. Maar nu ook met een XC georiënteerde FS met dropper. En de dropper is zeker een aanwinst!

Maar toch een vraag: vandaag een lange tocht in Zuid Limburg gemaakt, o.a. de Vijlen route. Daar zitten 2 venijnige klimmetjes in (stijl en technisch) die ik met de hardtail wel haal maar vandaag met de FS niet. Nu kan dat de vorm van de dag zijn of de klimmetjes liggen er slechter bij sinds het noodweer. Maar los daarvan vraag ik mij af of je een technische en steile klim makkelijker kan halen als je het zadel laat zakken? Of gaat dat te veel ten koste van je zitpositie waarin je de meeste kracht kunt leveren?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Persoonlijk heb ik nog nooit de behoefte gehad om m`n dropper te laten zakken in een klim. Maar goed, ik ben dan ook een beroerde klimmer :bier:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

In theorie kan je makkelijker met je gewicht schuiven en meer kracht zetten bij de klim als je staat. Maar ik zie de meesten te veel kracht zetten, slippen, (de ondergrond kapot maken) balans verliezen, afstappen, (de ondergrond kapot maken) en verder lopen. Blijven zitten en de goede versnelling kiezen is beter zou ik zeggen, maar er zijn veel betere klimmers dan ik.
Lekker fietsen!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Classic Biker schreef: di 7 september 2021, 23:03