Heeft een dropper ook voordelen bij technische en steile klim?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik rijd al jaren met hardtails zonder dropper. Maar nu ook met een XC georiënteerde FS met dropper. En de dropper is zeker een aanwinst!

Maar toch een vraag: vandaag een lange tocht in Zuid Limburg gemaakt, o.a. de Vijlen route. Daar zitten 2 venijnige klimmetjes in (stijl en technisch) die ik met de hardtail wel haal maar vandaag met de FS niet. Nu kan dat de vorm van de dag zijn of de klimmetjes liggen er slechter bij sinds het noodweer. Maar los daarvan vraag ik mij af of je een technische en steile klim makkelijker kan halen als je het zadel laat zakken? Of gaat dat te veel ten koste van je zitpositie waarin je de meeste kracht kunt leveren?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Persoonlijk heb ik nog nooit de behoefte gehad om m`n dropper te laten zakken in een klim. Maar goed, ik ben dan ook een beroerde klimmer :bier:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

In theorie kan je makkelijker met je gewicht schuiven en meer kracht zetten bij de klim als je staat. Maar ik zie de meesten te veel kracht zetten, slippen, (de ondergrond kapot maken) balans verliezen, afstappen, (de ondergrond kapot maken) en verder lopen. Blijven zitten en de goede versnelling kiezen is beter zou ik zeggen, maar er zijn veel betere klimmers dan ik.
Lekker fietsen!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Classic Biker schreef: di 7 september 2021, 23:03
Maar toch een vraag: vandaag een lange tocht in Zuid Limburg gemaakt, o.a. de Vijlen route. Daar zitten 2 venijnige klimmetjes in (stijl en technisch) die ik met de hardtail wel haal maar vandaag met de FS niet.
Maar waarbij ging het mis? Steigeren, doorslippen of ?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Op die 2 hele steile klimmen in de Vijlenroute heb je amper snelheid.
Heel traag zittend klimmend moet je er en tractie zien te houden, en je wil je wiel niet laten steigeren. Goed de makkelijkste lijn omhoog proberen te lezen dus.
Aan een kant wil je je voorwiel niet laten steigeren en neig je ernaar je kin/borstbeen naar je stuur te bewegen. Maar tegelijk moet je met je kont ook goed druk op het zadel, je achterwiel, houden, om achter niet te gaan slippen, tractie te verliezen. En dat op wortelen op de klim naar het Hijgend hert. En dat op stenen en losse keien op het klimmetje vanaf de Camerig.
Continu balanceren en steeds wat spelen met je gewicht kortom.

Juiste bandendruk helpt enorm bij het tractie houden achter met name. Achtervering fully idem. En geen lockout aan op deze klimmetjes. Je achtervering helpt slippen met het achterwiel te voorkomen als je tegen al die wortels op of over die keien rijdt.

Op die 2 klimmen wil je je dropper ook in de hoogste stand hebben staan, om een zo goed mogelijke klimpositie te hebben. Lage dropperstand werkt daar alleen maar tegen je.
Dropper laten zakken doe je oha bergaf, als je een bocht extra snel wil nemen, of als je een relatief vlakkere maar technische trail snel wil kunnen nemen (dan laat je 'm maar een klein beetje zakken).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik voorspel daarom ook een verstelbaar zadel in de toekomst.
Dat lijkt me ook best handig met klimmen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een Upper :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Je kunt natuurlijk wél makkelijker opstappen bij het zadel in de laagste stand....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ook Peter schreef: di 7 september 2021, 23:31 In theorie kan je makkelijker met je gewicht schuiven en meer kracht zetten bij de klim als je staat. Maar ik zie de meesten te veel kracht zetten, slippen, (de ondergrond kapot maken) balans verliezen, afstappen, (de ondergrond kapot maken) en verder lopen. Blijven zitten en de goede versnelling kiezen is beter zou ik zeggen, maar er zijn veel betere klimmers dan ik.
Staand klimmen op een hele steile technische klim is om meer redenen ongewenst. Je brengt je zwaartepunt omhoog waardoor de balans tussen dat je voorwiel omhoog komt of je achterwiel slipt veel moeilijke is. Verder trap je niet mooi rond waardoor het achterwiel ook eerder doorslaat.
Wat mij betreft juist wel de dropper een paar cm omlaag, schuiven naar het puntje van je zadel ellebogen naar buiten of beter nog naar beneden (zwaartepunt lager) en de balans zoeken tussen een wheelie of een burnout :D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Een interessante vraag :-D

Even een disclaimer vooraf... Ik rijd zonder dropper.

Maarrr.. Ten opzichte van mijn racefiets heb ik mijn zadel wel ongeveer een centimeter lager staan. Dit geeft dan een soort van mini dropper effect, waardoor ik veel stabieler op de fiets zit bij obstakels. Dus het helpt mij in de afdaling maar zeker ook op technische klimmen.

Dus ik denk dat het ook vooral persoonlijk is en hoe goed je techniek is. Maar ook hoe je standaard je zadel hebt staan. Staat het zadel standaard al iets lager tov "ideale" zadelstand voor fietsers. Dan hoef je je dropper tijdens de klim niet te gebruiken. Maar staat het zadel wel in die positie, dan zou ik het zelf iets laten zakken tijdens een klim. Je kan met een lagere zadelpositie beter je core aanspreken voor stabiliteit en de klim zelf.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je zwaartepunt omlaag brengen die je niet door je ellebogen naar beneden te brengen maar je borstkas omlaag. Ellebogen gewoon horizontaal wijd houden, borstkas omlaag, niet je zadel droppen en iets naar voren schuiven op je zadel.

Afbeelding

En dan ben je ook nog afhankelijk van de geometrie van je fiets hoe makkelijk hij klimt.
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Hier ook geen dropper bij steile, technische klim. En blijven zitten, idd. Cadans kiezen die niet te snel en niet te langzaam is, tempo waarin je je niet opblaast. En spelen met de druk op voor- en achterwiel. Zodat je kunt blijven sturen en idd niet wegslipt.. En steeds goed je lijn blijven kiezen. Zodat een steen je niet afremt of je voorwiel niet opwipt.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik doe mijn dropper altijd helemaal naar beneden op een hele steile technische klim. Dat loopt makkelijker. 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

:lol:
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Idd, hier ook ;(heb (nog) geen dropper), borst naar het stuur brengen en zo druk op het voorwiel houden en op het puntje van mijn zadel zitten en druk op het achterwiel houden om niet door te slippen. En een niet te zwaar,maar zeker ook niet te licht (malen) verzet kiezen.
Vlgs mij voegt een dropper in de meeste gevallen niks toe bij het technische klimmen, zittend kom je met een lage dropper je kracht niet kwijt, en staand heb je te weinig druk op je achterwiel. Maar fiets idd. Ook met het zadel 1-2 cm lager op mijn Mtb, dan op de Racer. Merk dat verschil overigens alleen op het asfalt en niet in het terrein
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie