Travel toename = Kortere stuurpen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Linkeballen schreef: do 16 september 2021, 11:50
ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 september 2021, 03:11
Afbeelding
https://www.hibike.com/trek-knock-block ... r_17562920
En dan past iedere stuurpen ;)
Ah kijk.. Dus met dat schroefje op die spacer zet je alles direct vast op de vorkbuis. Ipv via al de spacers naar de stuurpen (die uiteraard ook vast zit aan de vorkbuis).
Geinig maar dat gaat toch nooit blijven zitten (2 NM?!) op het moment dat je het echt nodig hebt? Of is het idee niet dat dit je fiets beschermt bij crashes en is het alleen tegen schade als het stuur omklapt tijdens transport en wanneer je er niet op rijdt?
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

De Lars Cuevas schreef: vr 17 september 2021, 11:17 Vraagje: wat is nu je stuurbreedte?

Vaak wordt een kortere stuurpen gecombineerd met een breder stuur. Een breder stuur maakt namelijk de gevoelde zit wat langer, omdat je je armen immers wat meer naar buiten en wat minder naar voren draait. Zo compenseert het een beetje de kortere stuurpen.

Een breder stuur geeft je ook wat meer controle, iets wat past bij het lompere gebruik dat past bij de langere vork.
Ik heb een 750mm stuur op mn fiets zitten (het stuur voelt vrij lang).

Ik heb inmiddels weer een aantal ritjes gemaakt met de 90mm stuurpen. En wat kan ik ervan zeggen.. 100mm was sowieso te lang geweest, 90mm voelt eigenlijk best ok, het stuur zit niet super ver weg.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Linkeballen schreef: di 21 september 2021, 11:20 Ik heb inmiddels weer een aantal ritjes gemaakt met de 90mm stuurpen. En wat kan ik ervan zeggen.. 100mm was sowieso te lang geweest, 90mm voelt eigenlijk best ok, het stuur zit niet super ver weg.
Mooi! Goed dat je een klein stapje hebt gemaakt. Je zou nog eens een 80 mm kunnen proberen, maar als 90 mm lijkt te bevallen: lekker blijven rijden :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lars TB schreef: di 21 september 2021, 19:23
Linkeballen schreef: di 21 september 2021, 11:20 Ik heb inmiddels weer een aantal ritjes gemaakt met de 90mm stuurpen. En wat kan ik ervan zeggen.. 100mm was sowieso te lang geweest, 90mm voelt eigenlijk best ok, het stuur zit niet super ver weg.
Mooi! Goed dat je een klein stapje hebt gemaakt. Je zou nog eens een 80 mm kunnen proberen, maar als 90 mm lijkt te bevallen: lekker blijven rijden :-q
Komt goed!

Ook met klimmen lijkt me een relatief lange stuurpen beter icm meer veerweg (voor XC). maarja ik besef me dat 80 vs 90mm niet de wereld aan verschil maakt.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

De Lars Cuevas schreef: vr 17 september 2021, 11:17 Vraagje: wat is nu je stuurbreedte?

Vaak wordt een kortere stuurpen gecombineerd met een breder stuur. Een breder stuur maakt namelijk de gevoelde zit wat langer, omdat je je armen immers wat meer naar buiten en wat minder naar voren draait. Zo compenseert het een beetje de kortere stuurpen.

Een breder stuur geeft je ook wat meer controle, iets wat past bij het lompere gebruik dat past bij de langere vork.
Ook wel goed om te weten dat het niet zozeer: Travel toename DUS Kortere stuurpen is.
Maar: Langere vork DUS Breder stuur / kortere stuurpen (om te compenseren) = meer controle
Plaats reactie