Schwalbe PressureProf bandendruk advies

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Groot gelijk. Lucht is gratis en makkelijk uit te testen. Kost je enkel wat moeite door te fietsen en als het kan hetzelfde rondje proberen om te testen. Voelt het goed, dan andere rondjes pakken om te kijken of de druk daar ook goed is. Is het dan nog niet naar je zin, dan in de buidel tasten of vragen hier op het forum of iemand nog een 2e hands band heeft liggen. Scheelt vaak ook een hoop geld.

Ik heb het ook ondervonden door te testen tussen 1.4 en 2 bar. 1.4 voor en 1.6 achter blijkt bij mij de mooie middenweg te zijn tussen vering uit de achterband maar niet wegrollen en veel grip uit de voorband (Nobby Nic & Racing Ralph)
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Behalve de Schwalbe Pro One, wat wel een aardige racefiets buitenband is, slaat dit B-merk wederom de plank mis met z'n grappige- doch slecht uitgevoerde 'Schwalbe PressureProf'.

Ik bedoel, ik krijg het advies om achter op 2.6 en voor op 2.4 te rijden. Dat reed ik vroeger zelfs niet eens in het 26" tijdperk :~
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Achter 27.5-2.6” en voor 29-2.4” :wink:
Lekker fietsen!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Stunning schreef: ma 15 november 2021, 19:50 Behalve de Schwalbe Pro One, wat wel een aardige racefiets buitenband is, slaat dit B-merk wederom de plank mis met z'n grappige- doch slecht uitgevoerde 'Schwalbe PressureProf'.

Ik bedoel, ik krijg het advies om achter op 2.6 en voor op 2.4 te rijden. Dat reed ik vroeger zelfs niet eens in het 26" tijdperk :~
Vogens mij slaat Rockshox ook vaak de plank mis met de aanbevolen luchtdrukken als vermeld op de voorvork.

Ik kan mij zo voorstellen dat zo'n fabrikant, RS, Schwalbe, geen producten maakt voor Nederlandse omstandigheden. Ik rij zelf in de bergen zeker niet op 1,6 bar. In Nederland wel. En zo zet ik ook mijn voorvork toch ook wat zachter in NL dan in de bergen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In die pressure prof kan je ondergrond (zacht, wortels, rotsen, etc) rijstijl, etc. invoeren. Dus het verschil tussen een Enduro ritje in de bergen en een ritje op de UHR zou ook hier tot iets anders moeten uitkomen.
Ik dat Schwalbe ook redeneert vanuit de levensduur van de band. Met net wat meer lucht gaat die langer mee. :lol:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

baron062 schreef: ma 15 november 2021, 22:18
Stunning schreef: ma 15 november 2021, 19:50 Behalve de Schwalbe Pro One, wat wel een aardige racefiets buitenband is, slaat dit B-merk wederom de plank mis met z'n grappige- doch slecht uitgevoerde 'Schwalbe PressureProf'.

Ik bedoel, ik krijg het advies om achter op 2.6 en voor op 2.4 te rijden. Dat reed ik vroeger zelfs niet eens in het 26" tijdperk :~
Vogens mij slaat Rockshox ook vaak de plank mis met de aanbevolen luchtdrukken als vermeld op de voorvork.

Ik kan mij zo voorstellen dat zo'n fabrikant, RS, Schwalbe, geen producten maakt voor Nederlandse omstandigheden. Ik rij zelf in de bergen zeker niet op 1,6 bar. In Nederland wel. En zo zet ik ook mijn voorvork toch ook wat zachter in NL dan in de bergen.
Ik snap je punt idd... Maar tis ook wat Willem aangeeft, je kan de ondergrond instellen, ergens zou er een soort van filter in moeten zitten om het verschil tussen een NL ritje en Alpen rit te maken denk ik. Ik heb daar overigens een beetje mee zitten spelen en het verschil is niet groter dan 0,3 bar.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

maar denk je dat schwalbe toegeeft dat je ook wel met 1,4bar kunt gaan rijden?. heb jij een dikke snakebite en je velg kapot en dan klop je aan bij hun voor een vergoeding.
ze bouwen zelf een marge in natuurlijk. dat is bij elke banden fabrikant
Bird Aeris 9 blurple
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

novaterra schreef: ma 3 januari 2022, 07:36 maar denk je dat schwalbe toegeeft dat je ook wel met 1,4bar kunt gaan rijden?
Maar natuurlijk niet.

Daarom is die tool ook de grootste kolder... helemaal gezien Schwalbe zo'n beetje aan de wieg heeft gestaan om tubeless rijden mainstream te maken.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

We hebben het hier vaak over tienden van bars, maar hoe weet ik nou of mijn pomp de juiste waarde aangeeft?
Een beetje lopen spelen met m'n fietspomp en digitale meter met de bandendruk van mijn fiets. Op verschillende drukken de 2 vergeleken en daarna met de bandendrukmeter bij de Shell.
Ik heb een verschil tussen mijn fietspomp > Schwalbe digitale drukmeter > bandenpomp bij benzinepomp van resp. 2,2 > 1,8 > 2,0 bar. Dus 0,4 bar maximaal verschil. Procentueel gezien best een boel. Welke verteld nou de waarheid :~ ?
Ik hou de digitale drukmeter maar aan als 'waarheid' en heb met stift op mijn fietspomp de 1,6, 1,8 en 2,0 bar aangegeven.
Vóór ergens tussen 1,6 en 1,8 bar en achter 1,8 bar. Maar is een afhankelijk van de route (veel asfalt, mul zand, modder etc.).
Dit is overigens lager dan Vittoria op de zijkant van de band aangeeft als minimale druk. Uit mijn hoofd dacht ik 2.2 bar.

Iemand tips om mijn digitale meter nauwkeuriger te 'calibreren'?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Herkenbaar, ik heb hetzelfde probleem met mijn motor. Ik heb zelf een goede compressor met meter. Maar ik controleer de druk ook wel bij pompstations om te kijken of er veel verschil in zit. Ja dus. Ook bij vergelijkbare banden temperatuur. Niet dat ik die kan meten, maar de banden hebben dan ongeveer even lang gereden.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Ik doe het anders, dat kalibreren/ ijken heeft in mijn ogen weinig waarde.

Ik heb hier een groot aantal drukmeters zowel analoog als digitaal, ieder met zijn afwijking, een analoge en digitale lopen met elkaar in de pas en bevinden zich in het middenveld, die zijn voor mij de referentie.
De analoge is zo'n grote meer professionele drukmeter, die behandel ik netjes, een keer ergens tegen aanstoten of laten vallen is funest, de digitale is een kleine die ook meegaat in mijn rugzak.
Alle banden fiets, auto, whatever, breng ik tot iets over de gewenste waarde op druk, vervolgens laat ik de druk zakken tot op de gewenste waarde met behulp van een referentiemeter, op deze manier werk je altijd met dezelfde waardes/ afwijking.
Uiteindelijk heb je proefondervindelijk vastgesteld op welke druk je bike het fijnste rijd, wat die drukmeter dan aangeeft is worst, als je maar steeds dezelfde druk aanhoudt en dat doe je met een referentie.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Plaats reactie