Electrische crossers op de mtb route (en in het bos)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Gisteren zag ik een filmpje voorbij komen van iemand op een electrische crosser (vrij lichte) die hele stukken over de mtb route ging rijden. Op een gedeelte wat net weer netjes was gemaakt)

Nu vind ik dat persoonlijk niet netjes , ook niet tegenover de vrijwilligers die de track onderhouden. (Daarnaast ook de reputatie van de mtb tracks)

Wat zijn nou eigenlijk de regels? en wat zouden jullie doen als je weet dat dit gebeurd?

Op deze zat een kenteken en een eigen aandrijving (dus niet ondersteunend) , dus eigenlijk hoort hij niet thuis in gedeeltes van het bos waar je niet met gemotoriseerd mag komen lijkt mij?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

melf#50 schreef: zo 14 november 2021, 11:43 Gisteren zag ik een filmpje voorbij komen van iemand op een electrische crosser (vrij lichte) die hele stukken over de mtb route ging rijden. Op een gedeelte wat net weer netjes was gemaakt)

Nu vind ik dat persoonlijk niet netjes , ook niet tegenover de vrijwilligers die de track onderhouden. (Daarnaast ook de reputatie van de mtb tracks)

Wat zijn nou eigenlijk de regels? en wat zouden jullie doen als je weet dat dit gebeurd?

Op deze zat een kenteken en een eigen aandrijving (dus niet ondersteunend) , dus eigenlijk hoort hij niet thuis in gedeeltes van het bos waar je niet met gemotoriseerd mag komen lijkt mij?
Misschien het filmpje delen met de eventuele BOA's van het desbetreffende gebied, mocht dit van SBB of iets dergelijks zijn.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Misschien moeten we zoiets maar gaan maken en mee het bos innemen;

https://m.youtube.com/watch?v=pZnzp4ip5lI

O, O, arme E-bikers!! :winkie:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

nee , maar wel zo'n motor

Ik weet ook zelfs wel waar en wie het is.

Gaat mij erom , wat vinden mensen er van , en wat zou je doen als je weet dat dit gebeurd bij jou op de track.

En ook , zoals ik het bekijk mag het niet , in het bos bedoel ik dan , dus dat het valt onder gemotoriseerd verkeer (en dus niet met hulpmotor)

zover ik weet is het wel met kenteken , maar daar blijft het gemotoriseerd onder.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

In vrijwel geen een bos mag een motor crosser of e-crosser of welk gemotoriseerd voertuig komen. Dus als je weer wie het is dan even doorgeven aan de bos eigenaar. Die gaat er dan wel mee aan de gang

Zelf iets zeggen zou je kunnen doen maar denk dat het veiliger is om dat niet te doen. Vaak nemen ze je dat niet in dank af
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Electrische crossers vallen bij mij in dezelfde categorie als MTB'ers die (moedwillig) op wandelpaden / buiten de vastgestelde tracks rijden.

Dit is een categorie die het verziekt voor hun mede sport genoten die zich wel netjes aan de regels houden.

Behalve melden en aanspreken kan je helaas niet veel meer doen :-{
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

een opgevoerde e bike haalt ook die snelheden . ken er ook één die 65 door bosknalt . daar zet ik ook mn vraagtekend bij .
25km/u e bike en alles daarboven verbieden
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Interessante materie: http://bike-eu.com.s3-eu-central-1.amaz ... y-2017.pdf

Zoals ik het interpreteer: een speed-pedelec heeft een type goedkeuring en nummerplaat nodig (en valt dan onder de brommer), tenzij:

-je fiets tot max 25km/uur ondersteunt met een motor van 250 watt max.
of
-je fiets voor gebruik op onverhard terrein bedoeld is
of
-alleen voor competitie gebruik bedoeld is
of
etc.

Kortom, met de wet in je hand kan je er weinig aan opgevoerd MTB's doen. Althans, dat haal ik uit bovenstaande tekst, maar ik kan er naast zitten.

Een probleem kan zijn dat die electrische crossmotor in bijna niets verschilt van ene deftige e-mtb.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Zij het dat die e-crosser een gashandel heeft en met als een motorcrosser de grond om maalt wanneer ze die handel open trekken. Plus dat die e-crosser ook onder de kenteken plicht valt en automatisch een gemotoriseerd voertuig stempel heeft. En dus ook onder die regels verboden is in het bos
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Kennis van me heeft inmiddels al paar keer een clinic gedaan op zo’n e-crosser, gewoon in Nederland in het bos en ook deels op een mountainbike route.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Prima ontwikkeling.
Als we het een beetje handig spelen kunnen we alle ellende op hen (e-crossers) afschuiven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Singletrack Sundays schreef: ma 15 november 2021, 23:15 Kennis van me heeft inmiddels al paar keer een clinic gedaan op zo’n e-crosser, gewoon in Nederland in het bos en ook deels op een mountainbike route.
Dat wil niet zeggen dat het ook is toegestaan. Op onze route iig niet.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik weet het, vloeken in de kerk…. Maar lijkt me wel heel gaaf om een keer te doen.
Zijn er in Nederland of ergens In Europa gebieden waar je wel met een e-crosser mag rijden?
Ardennen kom ik ze ook wel eens tegen op enduro’s maar geen idee of dat legaal is.
Have fun!
Rinse.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is het heel simpel, als er een kenteken op zit en een echte aandrijving (dus geen ondersteuning) is het gewoon een gemotoriseerd apparaat en valt dus onder dezelfde regels als motoren met een verbrandingsmotor. En daarmee is het vrijwel overal verboden om er in het bos mee te rijden.
Nog even los van het ontbrekende morele besef om met zo'n ding een -al dan niet vers onderhouden- mtb-route om te gaan ploegen. Legaal rijden kun je -tijdens specifieke uren, ze zijn niet altijd open- op cross circuits.

En een clinic op een mtb-route met een e-crosser? Degene die dat organiseert zou je volgens mij gewoon kunnen aangeven, mits je ook bewijs hebt.

Ik rijd zelf regelmatig met een e-mtb, en ik heb een hekel aan figuren als dit die het voor alle goedwillende en zich normaal gedragende mensen verkloten :-{

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen hekel aan terreinmotoren. In een ver verleden heb ik zelf ook gecrosst, en ik weet hoe ontzettend leuk die hobby is. Maar NL is gewoon te vol om nog "overal" met een enduro (= crosser met kenteken en verlichting zeg maar) te kunnen rijden en het is dus ook op veruit de meeste plaatsen verboden om er het bos mee in te gaan. Meestal geregeld door middel van een plaatselijke verordening, een bordje bij de gemeentegrens met de opmerking dat het verboden is om onverharde wegen met de motor te rijden, tenzij anders aangegeven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten