Electrische crossers op de mtb route (en in het bos)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

kermit schreef: di 16 november 2021, 10:10

Ik rijd zelf regelmatig met een e-mtb, en ik heb een hekel aan figuren als dit die het voor alle goedwillende en zich normaal gedragende mensen verkloten :-{

Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen hekel aan terreinmotoren. In een ver verleden heb ik zelf ook gecrosst, en ik weet hoe ontzettend leuk die hobby is. Maar NL is gewoon te vol om nog "overal" met een enduro (= crosser met kenteken en verlichting zeg maar) te kunnen rijden en het is dus ook op veruit de meeste plaatsen verboden om er het bos mee in te gaan. Meestal geregeld door middel van een plaatselijke verordening, een bordje bij de gemeentegrens met de opmerking dat het verboden is om onverharde wegen met de motor te rijden, tenzij anders aangegeven.
Vaak verpesten een paar het voor een grote groep.

Ik ben ook vaak in het bos op een 1 pk'r (paard dus) en kom soms wel eens enduro tegen die stiekum dus een rondje doet (en dan denk ik juist de wandelpaden ontwijkt).

Tot nu zetten ze de motor uit en wachten tot ik voorbij, groeten ondertussen vriendelijk, en rijd dan weer verder als 20-50 meter verderop ben.
Daar heb ik geen problemen mee eerlijk gezegd.

Ook niet met MTB'rs die op een ruiterpad fietsen, ieder aan een kant van het pad en de MTB'rs zijn niet zo bang dat ze stoffig worden van langsdravend paard.

Aan de andere kant heb je dus het kleine groepje aso fietsers er tussen zitten. Dus de personen die het als hun prive circuit zien, geen bel, geen rem wel een hoop geschreeuw ;-)
Als die groep personen op een E crosser stappen.....tja :( :( :( :( :(
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, en er is maar een goede manier om dat tegen te gaan: de overtreder aanpakken.
Helaas wordt er ook vaak naar een makkelijke manier gegrepen, gewoon alles op dat gebied verbieden. En dan heb je dus als goedwillende mountainbiker/e-biker/motorrijder/whatever gewoon dikke vette pech.

Als mtb-ers hebben we niet zoveel te klagen, er zijn behoorlijk wat leuke routes en ook nog aardig wat gebieden waar je gewoon op de bonnefooi het bos in kunt. Als terrein-motorrijder zit je in NL verkeerd en ben je veroordeeld tot een middagje per week op die paar circuits in ons landje of illegaal de bossen in.
Nog een wonder dat zo'n supertalent als Jeffrey Herlings hier vandaan komt! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

kermit schreef: di 16 november 2021, 12:13 Klopt, en er is maar een goede manier om dat tegen te gaan: de overtreder aanpakken.
Helaas wordt er ook vaak naar een makkelijke manier gegrepen, gewoon alles op dat gebied verbieden. En dan heb je dus als goedwillende mountainbiker/e-biker/motorrijder/whatever gewoon dikke vette pech.

Als mtb-ers hebben we niet zoveel te klagen, er zijn behoorlijk wat leuke routes en ook nog aardig wat gebieden waar je gewoon op de bonnefooi het bos in kunt.
Ik woon dus net naast zo'n gebied als je maar op de (wandel/ruiter)paden blijft maar merk dat wandelaars nu ook al niet zo vriendelijk meer zijn.
Mijn MTB gebruik ik als een soort XC fitnessbike en haal zowieso geen hoge snelheden en passeer mensen op wandelpaden dus altijd iets sneller als stapvoets maar dan hoor je ze toch tegen elkaar fluisteren met dingen als "Nou bijzonder" of "snap jij dat nou" terwijl ze je boos aankijken.

Ik vrees ook wat dat betreft voor de "nieuwe" groep gravelracers. Ik heb ze nog niet gezien maar als daar ook klachten over gaan komen dan vrees dat in de nabije toekomst alle fietsers alleen over de fietspaden mogen. Ik meen op de FB pagina van MTB club epe ook al iets gezien had dit dit ging spelen. :-{
kermit schreef: di 16 november 2021, 12:13 Nog een wonder dat zo'n supertalent als Jeffrey Herlings hier vandaan komt! :D
Soms zie ik ze druk aan het oefenen op een omgeploegd maisveld :-D
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Michel.nl schreef: zo 14 november 2021, 23:31 In vrijwel geen een bos mag een motor crosser of e-crosser of welk gemotoriseerd voertuig komen. Dus als je weer wie het is dan even doorgeven aan de bos eigenaar. Die gaat er dan wel mee aan de gang

Zelf iets zeggen zou je kunnen doen maar denk dat het veiliger is om dat niet te doen. Vaak nemen ze je dat niet in dank af
Ik heb via een prive bericht aangegeven dat ik het niet erg netjes vond , dan krijg je van die reacties van "ach , trek het je niet aan"

Het is iemand die ik ken , blijkbaar in zijn 2e jeugd met dit soort speelgoed. Anders kocht hij wel een fatsoenlijk Enduro met kenteken en ging hij legale tochten rijden :lol:
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

kermit schreef: di 16 november 2021, 12:13 Klopt, en er is maar een goede manier om dat tegen te gaan: de overtreder aanpakken.
Helaas wordt er ook vaak naar een makkelijke manier gegrepen, gewoon alles op dat gebied verbieden. En dan heb je dus als goedwillende mountainbiker/e-biker/motorrijder/whatever gewoon dikke vette pech.

Als mtb-ers hebben we niet zoveel te klagen, er zijn behoorlijk wat leuke routes en ook nog aardig wat gebieden waar je gewoon op de bonnefooi het bos in kunt. Als terrein-motorrijder zit je in NL verkeerd en ben je veroordeeld tot een middagje per week op die paar circuits in ons landje of illegaal de bossen in.
Nog een wonder dat zo'n supertalent als Jeffrey Herlings hier vandaan komt! :D
Dat is dus ook hetgeen wat ik ook niet handig vind aan zoiets , andere mensen zoals wandelaars zullen dit ook zien , en wie word er dan op aan gekeken? juist , de MTB route , met alle gevolgen van dien als dit te vaak gebeurd. Het klopt dat er eigenlijk te weinig ruimte is voor crossers , ik had eerder zelf ook een leuke crosser (Suzuki RM250) , wij gingen daarmee meestal over land van eigenaren die we kenden (dat geluk hadden we) Het probleem was voor ons ook al dat de drempel naar een echt cross circuit te hoog was , en dat snap ik best en er worden steeds meer gesloten helaas. Een soort MTB route maar dan voor E-crossers , andere crossers met kleine motoren zou mooi zijn voor dit soort activiteiten maar dat zou dan weer een soort crosscircuit moeten worden ivm overlast. Maar om nou over een mtb route te gaan scheuren.. ik vond het jammer dat ik dat moest zien , en eigenlijk dom om dat te delen...
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dat laatste :lol:
Ik ben een beetje oud, probeer graag eens wat uit en kom niet meer overal mee maar je ego moet toch groter dan je hersens zijn als je dat soort dingen publiceert.
Lang lang geleden heb ik een single track in een off-road rit opgenomen omdat ie wel lekker reed maar daar ben ik eigenlijk bijna net zo lang geleden mee gestopt omdat t niet meer past in dit kleine land. En in mijn beleving nog minder met een elektrische motor, ze horen je niet aankomen dus iedereen in de stress :evil:
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Voertuigen met een kenteken zijn verboden. Die vallen onder motorvoertuigen.

Je e-bike opvoeren mag niet, die mag in beslag genomen worden. Ik heb een keer een bad-ass opvoersetje gevonden op de route Rhenen. Stomste wat ik toen gedaan heb is dat ding laten terug geven aan de eigenaar. Ik had hem rechtsstreek in de kliko moeten gooien en m'n mond moeten houden. Gebeurt me geen tweede keer

Verder zijn e-bikes toegestaan, maar ik zou het liefst zien dat ze verboden zouden worden op de routes.

De routes zijn aangelegd door mtb-ers, voor mtb-ers en met mtb-ers en betaald bij de aanleg door geld uit eigen kring. Ik zie met lede ogen aan dat er steeds meer electrische fietsen bijkomen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

bert l. schreef: wo 17 november 2021, 11:39 Voertuigen met een kenteken zijn verboden. Die vallen onder motorvoertuigen.

Je e-bike opvoeren mag niet, die mag in beslag genomen worden. Ik heb een keer een bad-ass opvoersetje gevonden op de route Rhenen. Stomste wat ik toen gedaan heb is dat ding laten terug geven aan de eigenaar. Ik had hem rechtsstreek in de kliko moeten gooien en m'n mond moeten houden. Gebeurt me geen tweede keer

Verder zijn e-bikes toegestaan, maar ik zou het liefst zien dat ze verboden zouden worden op de routes.

De routes zijn aangelegd door mtb-ers, voor mtb-ers en met mtb-ers en betaald bij de aanleg door geld uit eigen kring. Ik zie met lede ogen aan dat er steeds meer electrische fietsen bijkomen.
+1
Ik zou alleen een uitzondering maken voor mensen die door chronische ziekte niet meer zonder ondersteuning kunnen, en dan uiteraard alleen 25 km en met doktersverklaring.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

bert l. schreef: wo 17 november 2021, 11:39 Verder zijn e-bikes toegestaan, maar ik zou het liefst zien dat ze verboden zouden worden op de routes.

De routes zijn aangelegd door mtb-ers, voor mtb-ers en met mtb-ers en betaald bij de aanleg door geld uit eigen kring. Ik zie met lede ogen aan dat er steeds meer electrische fietsen bijkomen.
Maar waarom? Op een e-bike kun je nog steeds een mtber zijn die bijdraagt aan aanleg en onderhoud van de routes dus waarom zou je die dan willen verbieden? Wildcrossen op e-motor of een opgevoerde e-bike en andere excessen zijn natuurlijk een ander verhaal maar de meeste e-bikers die ik zie zijn volmaakt onschuldig. Vaak wat ouder, soms vrouw/vriendin van etc. Waarom zou je die groep willen weren?

Mad Wally schreef: wo 17 november 2021, 12:24Ik zou alleen een uitzondering maken voor mensen die door chronische ziekte niet meer zonder ondersteuning kunnen, en dan uiteraard alleen 25 km en met doktersverklaring.
Het 'medische noodzaak' argument vind ik nooit zo sterk, zo lang niet noodzakelijke hulpmiddelen als versnellingen en vering breed geaccepteerd worden kan wat mij betreft trapondersteuning er ook nog wel bij...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Succes met handhaven...
De e-bike is een ontwikkeling die we simpelweg niet kunnen negeren.
Heel de fietsindustrie douwt elke willekeurige koper een e-bike door de strot en m.u.v. de sloppenwijken rijdt straks heel de wereld op een e-bike.
Ontwikkelingen in de afgelopen 10-15jr bevestigen simpelweg dat wat de (fiets)industrie wil, dat dit ook gaat gebeuren.
Heel simpel; koper geeft 1k uit voor een analoge bike, 2½k voor een e-bike. Tel uit je winst.
Dus heb vooral niet de illusie dat wij dit met z'n tienen wel even tegen gaan houden.

Ik heb weleens gedacht dat een oplossing zou kunnen zijn dat, bijvoorbeeld in MTB walhalla UH, je één van de negen routes zou kunnen aanwijzen als lusje waar je e-bikers tolereert. De rest is dan unplugged-only.
De praktijk gaat echter worden dat er, in het allergunstigste geval, één van de tzt tien (of drie?) rondjes exclusief voor unplugged fietsers zal zijn.
Leuk of niet, er is gewoon geen ontkomen aan.
Leer er maar mee leven.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

In de geschiedenis is menselijk gedrag een redelijke constante. Alle vormen van gedrag die we bij niet e-ondersteund biken zien komen bij de e-bikes ook gweoon wer terug.

Een recent overgestapte niet medische genoodzaakte (gewoon balen dat ie niet meer vooraan meekan) e-biker heeft direct na de eerste keer 25km/uur einde ondersteuning te voelen de firm ware ge-update en de restrictie verwijderd. Was niet heel moeilijk want zelfde bike is in andere landen zonder 25km restrictie te koop. En waar hij de eerste paar keer nog in de groep meereed rijdt hij intussen op zware zand secties en vals plat fier vooraan de niet onderstuenden uit het wiel.

En dit zijn dan de milde voorbeelden, de rest kun je invullen.

YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik begrijp/accepteer dat we achter de feiten aanlopen. Mijn mening erover als beheerder van een setje mtb-routes mag als voetnoot der voetnoten worden bijgeschreven.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat neemt niet weg dat ik nog steeds nieuwsgierig ben naar de achterliggende motivatie. Ik begrijp de vrees voor de trailverscheurende opgevoerde e-bike met bijpassende maniak als berijder maar is dat een reden om ook de 'gewone' e-biker te weren? Bijvoorbeeld Kermit, Monk-E-rider of andere beschaafde heren...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

George schreef: wo 17 november 2021, 14:16 Dat neemt niet weg dat ik nog steeds nieuwsgierig ben naar de achterliggende motivatie. Ik begrijp de vrees voor de trailverscheurende opgevoerde e-bike met bijpassende maniak als berijder maar is dat een reden om ook de 'gewone' e-biker te weren? Bijvoorbeeld Kermit, Monk-E-rider of andere beschaafde heren...
Ik weet niet hoe zij rijden, maar ik heb te vaak meegemaakt dat ik lomp en zonder waarschuwing wordt ingehaald en vooral het snijden bij het inrijden van een single track. En bijna altijd zijn het van die jonge gasten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik denk ,als ik voor mezelf spreek, dat een deel van de aversie tegen E- bikers in onszelf (niet E-bikers) zit. Als ik lekker op de route bezig ben,van mezelf denk dat ik er een straf tempo rij en dan op een technisch stuk achter me gekreun en gesteun hoor, en op het stuk erna ingehaald word door een, vriendelijk groetend , en blijkbaar met gemak rijdende E-biker, dan moet ik mezelf dwingen om niet meesmuilend te roepen; 'zo kan ik het ook'. Voor mij voelt t dan een beetje als 'valsspelen'.
Maar tegelijkertijd bedenk ik me dan zolang het vriendelijk en met respect voor elkaar en de omgeving gaat;gun ieder zijn eigen plezier!! :-q
Laatst gewijzigd door Azurri op wo 17 november 2021, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gesloten