Electrische crossers op de mtb route (en in het bos)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Jan Willem schreef: wo 17 november 2021, 13:02 Succes met handhaven...
De e-bike is een ontwikkeling die we simpelweg niet kunnen negeren.
Heel de fietsindustrie douwt elke willekeurige koper een e-bike door de strot en m.u.v. de sloppenwijken rijdt straks heel de wereld op een e-bike.
Ontwikkelingen in de afgelopen 10-15jr bevestigen simpelweg dat wat de (fiets)industrie wil, dat dit ook gaat gebeuren.
Heel simpel; koper geeft 1k uit voor een analoge bike, 2½k voor een e-bike. Tel uit je winst.
Dus heb vooral niet de illusie dat wij dit met z'n tienen wel even tegen gaan houden.

Ik heb weleens gedacht dat een oplossing zou kunnen zijn dat, bijvoorbeeld in MTB walhalla UH, je één van de negen routes zou kunnen aanwijzen als lusje waar je e-bikers tolereert. De rest is dan unplugged-only.
De praktijk gaat echter worden dat er, in het allergunstigste geval, één van de tzt tien (of drie?) rondjes exclusief voor unplugged fietsers zal zijn.
Leuk of niet, er is gewoon geen ontkomen aan.
Leer er maar mee leven.
Dat iets duurder is wil niet zeggen dat de winst ook groter is natuurlijk ;)

Maar inderdaad , bijna alles wat verkocht word is E-bike. Wel moet ik zeggen dat ik het wel begrijp als je een E-bike koopt voor bijv naar het werk , of bijv. als trainingsfiets om wel te bewegen maar niet te intensief. Maareen heleboel zullen het kopen om sportief te lijken maar eigenlijk valt het best wel tegen hoe sportief je dan bent :lol: Maargoed , beter iets bewegen dan helemaal niet.

Ik moet zeggen dat ik ze hier erg weinig tegen kom op de rout.e.
Laatst gewijzigd door melf#50 op wo 17 november 2021, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Heckler40 schreef: wo 17 november 2021, 13:35 In de geschiedenis is menselijk gedrag een redelijke constante. Alle vormen van gedrag die we bij niet e-ondersteund biken zien komen bij de e-bikes ook gweoon wer terug.

Een recent overgestapte niet medische genoodzaakte (gewoon balen dat ie niet meer vooraan meekan) e-biker heeft direct na de eerste keer 25km/uur einde ondersteuning te voelen de firm ware ge-update en de restrictie verwijderd. Was niet heel moeilijk want zelfde bike is in andere landen zonder 25km restrictie te koop. En waar hij de eerste paar keer nog in de groep meereed rijdt hij intussen op zware zand secties en vals plat fier vooraan de niet onderstuenden uit het wiel.

En dit zijn dan de milde voorbeelden, de rest kun je invullen.

YMMV
Word tijd dat Strava ook gaat bijhouden wie "vals" speelt :D
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Azurri schreef: wo 17 november 2021, 16:03 Ik denk ,als ik voor mezelf spreek, dat een deel van de aversie tegen E- bikers in onszelf (niet E-bikers) zit. Als ik lekker op de route bezig ben,van mezelf denk dat ik er een straf tempo rij en dan op een technisch stuk achter me gedreun en gesteun hoor, en op het stuk erna ingehaald word door een, vriendelijk groetend , en blijkbaar met gemak rijdende E-biker dan moet ik mezelf dwingen om niet meesmuilend te roepen;'zo kan ik het ook'. Voor mij voelt t dan een beetje als 'valsspelen'.
Maar tegelijkertijd bedenk ik me dan zolang het vriendelijk en met respect voor elkaar en de omgeving gaat;gun ieder zijn eigen plezier!! :-q
Ik herken dat niet. Als ik dat zou willen koop ik ook gewoon een e bike. Ik heb echt een probleem met het onaangepaste gedrag van een vaak jonge groep die het als surrogaat enduro motoren beschouwen zonder daarbij rekening te houden met de anderen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Een paar jaar geleden had ik een gesprek met m'n moeder,ze zei;"zo'n E-bike (voor boodschappen,m'n moeder Mtb't niet :D ) dat lijkt me wel wat'.

Ik vroeg haar toen, heb je nu moeite om je boodschappen met je gewone fiets te doen?
Nee, antwoorde ze.

Als je zo'n fiets hebt ga je dan meer fietsen, vroeg ik haar?
Nee,zei ze dat denk ik niet.

Dan moet je je bedenken dat je er dan wel qua conditie op achteruit gaat,zei ik, want uiteindelijk ga je je dan minder inspannen.........

Zo had ik t nog niet bekeken zei ze toen, ik denk dat ik pas een ga kopen als ik moeite krijg met fietsen.

Natuurlijk kun je zo'n fiets ook gewoon voor 'de Fun' kopen,het is maar wat je ermee wil bereiken?

Maarre, volgens mij dwalen we af,sorry 😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mad Wally schreef: wo 17 november 2021, 16:39 het onaangepaste gedrag van een vaak jonge groep die het als surrogaat enduro motoren beschouwen zonder daarbij rekening te houden met de anderen.
Deze herken ik helaas ook, relatief weinig encounters met e-bikes in Drenthe waar het vlak is. maar ik kom ook 2 keer per jaar of zo Nijmegen. Daar ben ik al door een slanke in strak lycra gehulde e-biker met millimeters tussenruimte met groot snelheidsverschil voorbij gescheurd. (alomde ook tussen een paar man door als ik het me goed herrinner)

Deze versie e-biker en dan een groep die samen de route rijden en onderling competitief zijn ......
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

@Mad Wally,@ Heckler,
Het maakt mij niet uit, waar ze op zitten of wat ze doen, ik vind elk onaangepast gedrag en mensen die geen rekening houden met anderen, onacceptabel, al denk ik dat we allemaal wel eens een mindere dag hebben,of ons verliezen in het moment. 👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

bert l. schreef: wo 17 november 2021, 11:39 Voertuigen met een kenteken zijn verboden. Die vallen onder motorvoertuigen.

Je e-bike opvoeren mag niet, die mag in beslag genomen worden. Ik heb een keer een bad-ass opvoersetje gevonden op de route Rhenen. Stomste wat ik toen gedaan heb is dat ding laten terug geven aan de eigenaar. Ik had hem rechtsstreek in de kliko moeten gooien en m'n mond moeten houden. Gebeurt me geen tweede keer

Verder zijn e-bikes toegestaan, maar ik zou het liefst zien dat ze verboden zouden worden op de routes.

De routes zijn aangelegd door mtb-ers, voor mtb-ers en met mtb-ers en betaald bij de aanleg door geld uit eigen kring. Ik zie met lede ogen aan dat er steeds meer electrische fietsen bijkomen.

Volgens mij zijn E-bikers ook mountainbikes met een vignet dus dragen net zo goed bij aan de route.
Ik denk dat het een ontwikkeling is die niet meer terug te draaien is en alleen maar toeneemt of je het nou leuk vind of niet.

Daarnaast vraag ik me af wat nou de extra schade is die je aanricht met een normale E- bike tov een Mtb zonder ondersteuning.
Ik rij voor mijn bijbaantje wel eens een E-bike op de routes van Schoorl, behalve dat het minder energie kost gaat het niet heel veel harder dan op mijn old skool mtb (topsnelheid op het vlakke zal rond de 30kmpu zijn), acceleratie valt wel mee en in afdalingen gaat het ook niet harder waardoor je extra remkuilen kan veroorzaken.
Enige waar je het echt merkt is in een (steile) klim. Daar rij je met gemak op zonder doorslippend achterwiel (door verkeerd balans) en afstappen om verder te lopen. Laatste is killing voor zand routes.
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op wo 17 november 2021, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Singletrack Sundays schreef: wo 17 november 2021, 17:24
bert l. schreef: wo 17 november 2021, 11:39 Voertuigen met een kenteken zijn verboden. Die vallen onder motorvoertuigen.

Je e-bike opvoeren mag niet, die mag in beslag genomen worden. Ik heb een keer een bad-ass opvoersetje gevonden op de route Rhenen. Stomste wat ik toen gedaan heb is dat ding laten terug geven aan de eigenaar. Ik had hem rechtsstreek in de kliko moeten gooien en m'n mond moeten houden. Gebeurt me geen tweede keer

Verder zijn e-bikes toegestaan, maar ik zou het liefst zien dat ze verboden zouden worden op de routes.

De routes zijn aangelegd door mtb-ers, voor mtb-ers en met mtb-ers en betaald bij de aanleg door geld uit eigen kring. Ik zie met lede ogen aan dat er steeds meer electrische fietsen bijkomen.

Volgens mij zijn E-bikers ook mountainbikes met een vignet dus dragen net zo goed bij aan de route.
Ik denk dat het een ontwikkeling is die niet meer terug te draaien is en alleen maar toeneemt of je het nou leuk vind of niet.
wij hebben hier (gelukkig) geen vignets dus daar hebben we geen last van :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Volgens mij dwalen we af van (illegale) E-crossers in het het bos naar het bashen van (legale) E-mtb-ers ?

Ik denk dat hufters voorkomen in vrachtwagens, bussen, auto's, motoren, op racefietsen, op "gewone" mtb's en waarschijnlijk dus ook op E-mtb's of gravelbikes........zal niet aan het voertuig liggen waarschijnlijk, maar aan de gemoedstoetand/frustraties van de rijder ?

Verder is een E-mtb natuurlijk gewoon een doorontwikkeling van "mountainbiken"....of moeten we misschien ook een dokterverklaring hebben voor "vering" , "versnellingen" of fatsoenlijke "remmen" ? Die waren ook volstrekt overbodig toen ze in Marin county met klunkers naar beneden kwamen denderen.

Wat betreft E-crossers ; een voordeel is dat ze minder herrie maken en niet stinken dus als alle motorcrossers morgen overstappen ....graag :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

afdwalen of verbreden naar aanverwante issues, gebeurt in wel meer topics hier

En hufterig gedrag hangt inderdaad niet samen met het voertuig, is van overal en alle tijden

Maar hufterig gedrag op een e-Bike gaat wel echt harder en raakt ook meer “anderen” per rit,
En zo speelt het ook in de issue van toegang tot paden die we met wandelaars delen bijvoorbeeld.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Heckler40 schreef: wo 17 november 2021, 19:52 afdwalen of verbreden naar aanverwante issues, gebeurt in wel meer topics hier

En hufterig gedrag hangt inderdaad niet samen met het voertuig, is van overal en alle tijden

Maar hufterig gedrag op een e-Bike gaat wel echt harder en raakt ook meer “anderen” per rit,
En zo speelt het ook in de issue van toegang tot paden die we met wandelaars delen bijvoorbeeld.

Enjoy!!
Ik denk dat de jonge gasten op (opgevoerde) Emtb’s toch een aparte categorie is die weinig hebben met het “gewone” mtb-en. Grote kans dat ze nooit op een analoge mtb zouden zijn gestapt. Waarschijnlijk ergeren ze zich groen en geel aan al die langzame fietsers die maar in de weg zitten op “hun” crossbaan.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gekke is dat -net als met opvoerspullen voor brommers- de verkoop van de onderdelen wel mag, maar het gebruik niet (tenzij je het voertuig naar een andere categorie overhevelt, brommer->motor en e-bike->speed pedelec).

Zolang je je fiets origineel laat wordt je op een e-mtb gewoon voorbij gereden door goed getrainde bikers dus als je er moeite mee hebt: gewoon meer trainen ;-)

Het is ook een beetje meten met twee maten: aan de ene kant vinden de tegenstanders e-mtb's geen fietsen, aan de andere kant raken ze wel gefrustreerd als ze worden ingehaald door een e-mtb. Waarom? Als je wordt ingehaald door een motor heb je daar toch ook geen last van?
Dus blijkbaar vinden ze het dan ineens toch een fiets :~

Het is jammer dat fout gedrag zo vaak gekoppeld wordt aan een bepaald apparaat. Een l*l op een e-mtb is ook een l*l op een analoge bike, in de auto of op een paard.
Als je zelf in een BMW rijdt en je gewoon netjes gedraagt op de weg, en vervolgens roept iemand "die asociale BMW rijders denken allemaal dat ze Verstappen heten". Vind je dat dan ook terecht? Is niet anders dan op e-bikers afgeven...

Ik hoop iig dat er geen verboden volgen, voor mij persoonlijk zou dat min of meer einde hobby (hobby? eerste levensbehoefte!) betekenen. Terwijl ik me socialer gedraag dan heel wat analoge bikers, en ik ben er zeker van dat ik niet overdrijf als ik dat zeg...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klauterkamer
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 16:40

Sja ik wordt ook soms ingehaald door iemand op een ebike. Dat ging nooit vervelend eigenlijk.

Ik vind het ook raar om zo tekeer te gaan tegen een groep. Wij willen als mountainbikers graag geaccepteerd worden door wandelaars ook al is er veel snelheidsverschil. Nu komen er ebikes en dan gedragen we ons als die kleine groep wandelaar die zeuren op ons. Heel bijzonder
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Iets nuance, ik schreef over algemeen gedrag en hufterig gedrag op de trail en beklaag me niet dat ik ingehaald wordt. Dan zou ik heel snel heel ongelukkig worden. Ik heb ook nog expliciet vermeld dat hufterig gedrag niet aan welk vervoermiddel dan ook is gekoppeld

Maar hufterig gedrag op e-bikes/crossers gaat alle MTB rijders (en routes) aan, we zullen erop aangesproken worden.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk dat voor het grote niet-mountainbikende publiek er niet zoveel onderscheid is tussen diverse sub-groepjes, maar dat dat meer een "dingetje" is binnen de groep? Zo hebben "lycra-rijders" , "strava ridders" "Cube-rijders" "Corona groepjes" en "boswielrenners" al eens de schuld gehad , daar kunnen nu de "E-mtb ers" bij en binnenkort misschien "Gravel juppen" ?

Ik snap de zorg voor het groeiende anti-mtb sentiment ( :-q ) en vind het persoonlijk vreselijk steeds meer gedwongen te worden op aangelegde, gebladblazerde, hardgereden kombochten rondjes in mijn buurt ( vandaar dat ik veel meer "gravel" dan mountainbike tegenwoordig) ......maar om nou de schuld te zoeken bij de gemiddelde E-mtbers? We leven nou eenmaal in een veel te druk landje met afnemende tolerantie. Dat lossen we niet op met uitsluiten van subgroepen fietsers.
Gesloten