Stijvere lichte wielen, banden met een stevige wang en een vaste vork gaan het verschil maken.
Maarja, een vaste vork op een fully????
Ik had op mijn BMC Teamelite (was m'n eerste 29er) ook last van reactietraagheid in de bochten van de voorkant, er zat een Fox 32 performance vork in.
Met het monteren van een vaste vork was dat meteen verdwenen.
De 26er Scott Scale en Spark die ik daarvoor had waren veel directer in de bocht zonder enige traagheid.
Ik reed met Schwalbe Rocket Ron in de lightskin versie, maar die wang was zo dun dat je het flexen in de bochten duidelijk merkte.
Rijdt nu met Racing Ralph en Racing Ray in de snakeskin versie en die band ligt wat stabieler in de bocht.
Ik ben het gewend en stuur iets eerder in zodat je toch precies de bocht uit wil komen zoals het hoort en geen ruimte te kort komt.
Nu in de Scott Scale RC nog steeds een Fox 32SC performance vork, misschien zou een 34 vork wat minder flex geven maar daar heb ik geen ervaring mee....
reactie snelheid veranderen door banden?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Spark of Spark RC?
Welk type, met wat voor wielen (wielsetgewicht)?
Rijd je Al tubeless?
En wat bedoel je met reactiesnelheid, sneller reageren? Reactiesnelheid bij inzetten stuurbewegingen? Bij accelereren na een bocht?
Stuursnelheid gaat omhoog door een iets kortere stuurpen evt te kiezen. Accelereren gaat en voelt vlotter met een lichte stijve wielset.
Lichtere banden met minder weerstand (maar daardoor ook minder grip...), tubeless rijden.
En met een dropper kun je elke bocht op hogere snelheid door...
Genoeg variabelen, kortom.
Welk type, met wat voor wielen (wielsetgewicht)?
Rijd je Al tubeless?
En wat bedoel je met reactiesnelheid, sneller reageren? Reactiesnelheid bij inzetten stuurbewegingen? Bij accelereren na een bocht?
Stuursnelheid gaat omhoog door een iets kortere stuurpen evt te kiezen. Accelereren gaat en voelt vlotter met een lichte stijve wielset.
Lichtere banden met minder weerstand (maar daardoor ook minder grip...), tubeless rijden.
En met een dropper kun je elke bocht op hogere snelheid door...
Genoeg variabelen, kortom.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat is de achtergrond van jouw vraag?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Helemaal eens met Lars. Toen ik overstapte van mijn Cannondale F4 met lefty naar een Spark 2017 miste ik in het begin bijna elke bocht .
Ik heb idd mijn rijstijl aan moeten passen. Een aantal forumleden kennen mij en kunnen misschien beamen dat ik nu prima de bocht door kom op mijn 2.4 banden.
Carbonwielen zullen vast helpen maar kan mij voorstellen dat na de aanschaf van een nieuwe fiets een dergelijke investering niet meteen gepland was.
Patrick
Proberen lukt altijd
DE theorie hierachter is dat bredere banden lichter lopen. Feitelijk dus, geen theorie.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dit dus, en het zit 'm voor een heel groot deel in de wielbasis (en niet wielmaat). Hoe langer de wielbasis, hoe nadrukkelijker je bewegingen moeten zijn voor hetzelfde effect. Dit betekent o.a. meer op je voorwiel hangen en verder leunen om dezelfde snelheid in een bocht te houden.
Ik denk zelfs dat je in de huidige situatie met simpelweg een kortere stuurpen monteren nóg verder in de problemen komt, omdat je – zonder aanpassing in rijstijl – nóg meer druk van je voorwiel haalt.
Stamppot with weaksauce!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Als ik het doorsnee profiel van een gravelband vergelijk met dat van een mtb band....zou je toch eerder denken dat de gravelband sneller is.ondanks het verschil in breedte. ( dan vergelijk k niet de smalste gravelband met de breedste mtb band uiteraard )
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Maar er zijn ook brede mtb banden met licht profiel
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Bij vergelijkbaar profiel gaat de stelling "breder=sneller" zeker op.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 17 december 2021, 16:46 Maar er zijn ook brede mtb banden met licht profiel
Precies dat.eRicW schreef: ↑vr 17 december 2021, 13:02Dit dus, en het zit 'm voor een heel groot deel in de wielbasis (en niet wielmaat). Hoe langer de wielbasis, hoe nadrukkelijker je bewegingen moeten zijn voor hetzelfde effect. Dit betekent o.a. meer op je voorwiel hangen en verder leunen om dezelfde snelheid in een bocht te houden.
Ik denk zelfs dat je in de huidige situatie met simpelweg een kortere stuurpen monteren nóg verder in de problemen komt, omdat je – zonder aanpassing in rijstijl – nóg meer druk van je voorwiel haalt.
#slammedstem
#bandendrukvoorbandietsomhoog
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
- Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019
+1bert l. schreef: ↑do 16 december 2021, 20:57Je noemt het 'reactiesnelheid'. Er is er maar eentje die daar invloed op heeft en dat ben jij. Hoe zit het met je vaardigheden?Gravelbanden schreef: ↑do 16 december 2021, 18:03Ben zeer tevreden over de fiets maar zou graag zien dat hij iets feller stuurt en reageert.,..
Canyon Neuron CF9 2022
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Nou...vanmorgen werden wij op een bochtige sectie van een mtb parcours anders voorbij "gestoven" door een gravelbiker... We troosten ons met de gedachte dat het waarschijnlijk een gast van midden 20 was
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
... icm een blijkbaar relatief makkelijk parcours.
Je hebt MTB-en en MTB-en, op een beetje technisch MTB-parcours ga je het met een gravelbike niet redden, in ieder geval niet op hoge snelheid, wil je er niet vanaf vliegen. Modder, steen, wortels, geulen, drops... Dan wil je gewoon wat bredere banden met voldoende nop.
Het is dus ook parcoursafhankelijk. Hoe ligt het erbij?
Je hebt MTB-en en MTB-en, op een beetje technisch MTB-parcours ga je het met een gravelbike niet redden, in ieder geval niet op hoge snelheid, wil je er niet vanaf vliegen. Modder, steen, wortels, geulen, drops... Dan wil je gewoon wat bredere banden met voldoende nop.
Het is dus ook parcoursafhankelijk. Hoe ligt het erbij?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.