reactie snelheid veranderen door banden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Stijvere lichte wielen, banden met een stevige wang en een vaste vork gaan het verschil maken.
Maarja, een vaste vork op een fully????
Ik had op mijn BMC Teamelite (was m'n eerste 29er) ook last van reactietraagheid in de bochten van de voorkant, er zat een Fox 32 performance vork in.
Met het monteren van een vaste vork was dat meteen verdwenen.
De 26er Scott Scale en Spark die ik daarvoor had waren veel directer in de bocht zonder enige traagheid.
Ik reed met Schwalbe Rocket Ron in de lightskin versie, maar die wang was zo dun dat je het flexen in de bochten duidelijk merkte.
Rijdt nu met Racing Ralph en Racing Ray in de snakeskin versie en die band ligt wat stabieler in de bocht.
Ik ben het gewend en stuur iets eerder in zodat je toch precies de bocht uit wil komen zoals het hoort en geen ruimte te kort komt. :wink:
Nu in de Scott Scale RC nog steeds een Fox 32SC performance vork, misschien zou een 34 vork wat minder flex geven maar daar heb ik geen ervaring mee....
Laatst gewijzigd door scottpaul op vr 17 december 2021, 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Spark of Spark RC?
Welk type, met wat voor wielen (wielsetgewicht)?
Rijd je Al tubeless?
En wat bedoel je met reactiesnelheid, sneller reageren? Reactiesnelheid bij inzetten stuurbewegingen? Bij accelereren na een bocht?
Stuursnelheid gaat omhoog door een iets kortere stuurpen evt te kiezen. Accelereren gaat en voelt vlotter met een lichte stijve wielset.
Lichtere banden met minder weerstand (maar daardoor ook minder grip...), tubeless rijden.
En met een dropper kun je elke bocht op hogere snelheid door...
Genoeg variabelen, kortom.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

gijsje schreef: do 16 december 2021, 22:29
Lars TB schreef: do 16 december 2021, 21:48

Gravelbanden maken je langzamer.
Wat is jouw theorie hierachter ?
Wat is de achtergrond van jouw vraag?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Lars TB schreef: do 16 december 2021, 21:48
En verder harder met je lichaam werken, heel andere rijstijl dan met een 26". Je moet de fiets veel meer drukken in de bocht, in plaats van met je stuur proberen te sturen.
Helemaal eens met Lars. Toen ik overstapte van mijn Cannondale F4 met lefty naar een Spark 2017 miste ik in het begin bijna elke bocht :o .
Ik heb idd mijn rijstijl aan moeten passen. Een aantal forumleden kennen mij en kunnen misschien beamen dat ik nu prima de bocht door kom op mijn 2.4 banden.
Carbonwielen zullen vast helpen maar kan mij voorstellen dat na de aanschaf van een nieuwe fiets een dergelijke investering niet meteen gepland was.

Patrick
Proberen lukt altijd
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gijsje schreef: do 16 december 2021, 22:29
Lars TB schreef: do 16 december 2021, 21:48

Gravelbanden maken je langzamer.
Wat is jouw theorie hierachter ?
DE theorie hierachter is dat bredere banden lichter lopen. Feitelijk dus, geen theorie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

tiggermac schreef: vr 17 december 2021, 11:18 Toen ik overstapte van mijn Cannondale F4 met lefty naar een Spark 2017 miste ik in het begin bijna elke bocht :o .
Ik heb idd mijn rijstijl aan moeten passen.
Dit dus, en het zit 'm voor een heel groot deel in de wielbasis (en niet wielmaat). Hoe langer de wielbasis, hoe nadrukkelijker je bewegingen moeten zijn voor hetzelfde effect. Dit betekent o.a. meer op je voorwiel hangen en verder leunen om dezelfde snelheid in een bocht te houden.

Ik denk zelfs dat je in de huidige situatie met simpelweg een kortere stuurpen monteren nóg verder in de problemen komt, omdat je – zonder aanpassing in rijstijl – nóg meer druk van je voorwiel haalt.
Stamppot with weaksauce!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 17 december 2021, 10:16
gijsje schreef: do 16 december 2021, 22:29

Wat is jouw theorie hierachter ?
Wat is de achtergrond van jouw vraag?
Als ik het doorsnee profiel van een gravelband vergelijk met dat van een mtb band....zou je toch eerder denken dat de gravelband sneller is.ondanks het verschil in breedte. ( dan vergelijk k niet de smalste gravelband met de breedste mtb band uiteraard )
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Lars TB schreef: vr 17 december 2021, 12:38
gijsje schreef: do 16 december 2021, 22:29

Wat is jouw theorie hierachter ?
DE theorie hierachter is dat bredere banden lichter lopen. Feitelijk dus, geen theorie.
Dat begrijp ik en spreek ik ook niet tegen, maar profiel heeft hier toch ook de nodige invloed op lijkt mij...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar er zijn ook brede mtb banden met licht profiel ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 17 december 2021, 16:46 Maar er zijn ook brede mtb banden met licht profiel ;)
Bij vergelijkbaar profiel gaat de stelling "breder=sneller" zeker op.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

eRicW schreef: vr 17 december 2021, 13:02
tiggermac schreef: vr 17 december 2021, 11:18 Toen ik overstapte van mijn Cannondale F4 met lefty naar een Spark 2017 miste ik in het begin bijna elke bocht :o .
Ik heb idd mijn rijstijl aan moeten passen.
Dit dus, en het zit 'm voor een heel groot deel in de wielbasis (en niet wielmaat). Hoe langer de wielbasis, hoe nadrukkelijker je bewegingen moeten zijn voor hetzelfde effect. Dit betekent o.a. meer op je voorwiel hangen en verder leunen om dezelfde snelheid in een bocht te houden.

Ik denk zelfs dat je in de huidige situatie met simpelweg een kortere stuurpen monteren nóg verder in de problemen komt, omdat je – zonder aanpassing in rijstijl – nóg meer druk van je voorwiel haalt.
Precies dat.

#slammedstem
#bandendrukvoorbandietsomhoog
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

gijsje schreef: do 16 december 2021, 22:29
Lars TB schreef: do 16 december 2021, 21:48

Gravelbanden maken je langzamer.
Wat is jouw theorie hierachter ?
Veel minder grip, na 1 keer vallen ga je vanzelf langzamer fietsen. :bier:
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

bert l. schreef: do 16 december 2021, 20:57
Gravelbanden schreef: do 16 december 2021, 18:03Ben zeer tevreden over de fiets maar zou graag zien dat hij iets feller stuurt en reageert.,..
Je noemt het 'reactiesnelheid'. Er is er maar eentje die daar invloed op heeft en dat ben jij. Hoe zit het met je vaardigheden?
+1
Canyon Neuron CF9 2022
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

At1 schreef: zo 19 december 2021, 23:10
gijsje schreef: do 16 december 2021, 22:29

Wat is jouw theorie hierachter ?
Veel minder grip, na 1 keer vallen ga je vanzelf langzamer fietsen. :bier:
Nou...vanmorgen werden wij op een bochtige sectie van een mtb parcours anders voorbij "gestoven" door een gravelbiker...😲 We troosten ons met de gedachte dat het waarschijnlijk een gast van midden 20 was 😇
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

... icm een blijkbaar relatief makkelijk parcours.
Je hebt MTB-en en MTB-en, op een beetje technisch MTB-parcours ga je het met een gravelbike niet redden, in ieder geval niet op hoge snelheid, wil je er niet vanaf vliegen. Modder, steen, wortels, geulen, drops... Dan wil je gewoon wat bredere banden met voldoende nop.
Het is dus ook parcoursafhankelijk. Hoe ligt het erbij?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie