Bikers,
Afgelopen voorjaar heb ik een scott spark fully gekocht.
Deze bike is voorzien van 29 inch wielen.
Ben zeer tevreden over de fiets maar zou graag zien dat hij iets feller stuurt en reageert.,..
Ik gebruik de bike vooral op de nederlandse single tracks
Nu is mijn vraag:
Heeft iemand een idee hoe ik het reactie vermogen van de fiets kan vergroten?
Is het bv een idee om er gravelbanden onder te zetten zodat de bandhoogte (de wang van de band) een kleinere hoogte krijgt. Gevolg is dan dat daardoor de diameter van velg + band kleiner wordt en de fiets dus sneller reageert?
Alvast dank voor jullie reactie!!
grtz
Niels
reactie snelheid veranderen door banden?
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Als je gravelbanden wil rijden moet je een gravelbike kopen
Welke banden liggen er nu op?
Welke fiets en wielmaat had je hiervoor?
Welke banden liggen er nu op?
Welke fiets en wielmaat had je hiervoor?
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 16 december 2021, 17:49
@Thijs,..thanks!,..handen heb ik ook al iets verder naar midden vast tijdens fietsen. Proberen waard met iets kortere stuurpen
@Jamis
Welke banden liggen er nu op?
> Maxxis Rekon Race
Welke fiets en wielmaat had je hiervoor?
> Trek fuell 29 inch maar daarvoor een bulls copperhead 26 inch,..en die reageerde natuurlijk veel sneller.
Zou mooi zijn als ik 27.5 op mijn huidige fiets (scott spark) zou kunnen plaatsen maar ben bang dat dan de verhouding geometrie : velgen niet meer klopt
@Jamis
Welke banden liggen er nu op?
> Maxxis Rekon Race
Welke fiets en wielmaat had je hiervoor?
> Trek fuell 29 inch maar daarvoor een bulls copperhead 26 inch,..en die reageerde natuurlijk veel sneller.
Zou mooi zijn als ik 27.5 op mijn huidige fiets (scott spark) zou kunnen plaatsen maar ben bang dat dan de verhouding geometrie : velgen niet meer klopt
Een 'slammed stem' helpt zeker, weet ik uit ervaring. Dat zou mijn voorkeur zijn, zeker in geval van jouw Scott.
Banden terug brengen naar 2.00" of 2.10", zeker niet smaller en/of naar gravel banden gaan. Dan haal je weer teveel van het karakter uit je fiets. Dat zou zonde zijn van het karakter van je Sparc. Heeft ie ook niet nodig om aggressiever te kunnen rijden.
Banden terug brengen naar 2.00" of 2.10", zeker niet smaller en/of naar gravel banden gaan. Dan haal je weer teveel van het karakter uit je fiets. Dat zou zonde zijn van het karakter van je Sparc. Heeft ie ook niet nodig om aggressiever te kunnen rijden.
- Ook Peter
- Pro Biker
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
- Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)
Voorvork inkorten (meer statische invering), kleiner voorwiel, lichter voorwiel en een kortere afstand van achterwiel naar trapas helpt ook al zal dat een ander frame betekenen.
Lekker fietsen!
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Heb je er niet vooral last van dat een capabele fully langzaam voelt terwijl de Spark eigenlijk razend snel is?
Everybody bought a new bike!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 660
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
heb hetzelfde gedaan bij mijn Spark. Was zelf opzoek naar een wat meer rechtop positie en ook scherper sturen.Gravelbanden schreef: ↑do 16 december 2021, 19:52 @Thijs,..thanks!,..handen heb ik ook al iets verder naar midden vast tijdens fietsen. Proberen waard met iets kortere stuurpen
@Jamis
Welke banden liggen er nu op?
> Maxxis Rekon Race
Welke fiets en wielmaat had je hiervoor?
> Trek fuell 29 inch maar daarvoor een bulls copperhead 26 inch,..en die reageerde natuurlijk veel sneller.
Zou mooi zijn als ik 27.5 op mijn huidige fiets (scott spark) zou kunnen plaatsen maar ben bang dat dan de verhouding geometrie : velgen niet meer klopt
Ben in 1e instantie van de standaard 70 mm naar een 35mm stuurpen gegaan.
De eerste rit (met 35mm)was wel echt wennen, het stuurt echt een stuk scherper, voorwiel was ook een paar keer bijna weg. Vond dit na een paar ritjes toch teveel van het goede en zat hierdoor ook te krap/kort.
Uiteindelijk bij 50mm icm een riser stuur uitgekomen. Ook zadel positie wat veranderd tbv zitpositie. Tot nu toe tevreden over.
- bert l.
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10861
- Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
- Mijn mountainbike: Cube AMS 100
- Contacteer:
Je noemt het 'reactiesnelheid'. Er is er maar eentje die daar invloed op heeft en dat ben jij. Hoe zit het met je vaardigheden?Gravelbanden schreef: ↑do 16 december 2021, 18:03Ben zeer tevreden over de fiets maar zou graag zien dat hij iets feller stuurt en reageert.,..
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 16 december 2021, 17:49
@Stunning
Dank voor je reactie: "slammed stem" had ik nog nooit van gehoord (net even gegoogled) ook zeker het proberen waard!
Wat betreft de band terug brengen naar 2.00" of 2.10" ga ik ook proberen.,..
Dank voor je reactie: "slammed stem" had ik nog nooit van gehoord (net even gegoogled) ook zeker het proberen waard!
Wat betreft de band terug brengen naar 2.00" of 2.10" ga ik ook proberen.,..
Yup, met een slammed stem meer druk op het voorwiel. Zelf stuur ik er ook scherper mee in. Grappig genoeg rijd ik ook Rekon Race (ook voor). Dat is al een vrij reactieve band vind ik. Voordat je naar 2.00 of 2.10 gaat, kan je ook eerst proberen op iets meer druk te rijden. Vaak helpt dat ook al enorm in de wendbaarheid van je banden. En met 2.00 of 2.10 moet je sowieso al op meer druk rijden, echter denk ik dat je huidige band op hogere druk met een slammed stem al best wel wat uit maakt. En dat zonder extra investeringGravelbanden schreef: ↑do 16 december 2021, 21:15 @Stunning
Dank voor je reactie: "slammed stem" had ik nog nooit van gehoord (net even gegoogled) ook zeker het proberen waard!
Wat betreft de band terug brengen naar 2.00" of 2.10" ga ik ook proberen.,..
Oh, ik heb één fiets met de 2.25 Rekon Race en de ander met de 2.35 Rekon Race. Zelfs druk omhoog in de 2.35 ga je al flink merken (denk aan 1.7 a 1.8 bar).
Lichte, stijve carbon wielen.
Gravelbanden maken je langzamer.
En verder harder met je lichaam werken, heel andere rijstijl dan met een 26". Je moet de fiets veel meer drukken in de bocht, in plaats van met je stuur proberen te sturen.
Ik denk dat het ook vooral beleving is. Ik ken geen bochten waar de snelheid te hoog is en de bocht te haaks dat een fiets sneller moet reageren. Dus ergens ligt het gewoon aan de rijder. Lichte carbon wielen voldoen dan wel aan dat de fiets 'wendbaarder' aanvoelt, maar in snelheid verandert er niets.
Gravelbanden maken je langzamer.
En verder harder met je lichaam werken, heel andere rijstijl dan met een 26". Je moet de fiets veel meer drukken in de bocht, in plaats van met je stuur proberen te sturen.
Ik denk dat het ook vooral beleving is. Ik ken geen bochten waar de snelheid te hoog is en de bocht te haaks dat een fiets sneller moet reageren. Dus ergens ligt het gewoon aan de rijder. Lichte carbon wielen voldoen dan wel aan dat de fiets 'wendbaarder' aanvoelt, maar in snelheid verandert er niets.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 16 december 2021, 17:49