djiedjie schreef: ↑di 8 februari 2022, 11:44
Ik fiets al jarenlang 1á 2 keer per week, en ben wel degelijk vooruit gegaan qua conditie. Tuurlijk hoe meer je fiets hoe sneller het gaat, maar om te stellen dat je van 1 of 2 keer per week fietsen niet beter wordt vind ik eerder een remmend dan motiverend statement....
Ik zie het meer als een realistisch statement
Natuurlijk is er progressie te boeken met 1/2 keer per week maar die is beperkt en van korte duur. Je raakt in vorm en blijft in vorm maar wordt niet meer sterker of sneller. De enige winst is dan nog te behalen met techniektraining. Als je echt sneller wilt worden zul je er meer tijd in moeten investeren. Het gaat vooral om het idee dat je sneller kunt worden door je fiets te verbeteren maar dat is grotendeels een illusie.
Ik heb een tijdje serieus getraind en dat werk echt maar dan moet je denken aan in een blok van 9 maanden 3-4 keer week op de fiets, met veel lange ritten (3-4 uur) en daarbij 1-2 keer krachttraining. Dat was best een zwaar schema (met een fulltime baan erbij) en zeker geen noodzaak maar als je bijvoorbeeld doordeweeks twee extra ritten weer te plannen (waaronder een duurtraining) als de dagen weer langer dan ga ja dat zeker merken. Je kunt ook je ritten langer maken, door op de fiets naar de mtb route te gaan ipv. met de auto bijv.
Mijn snelheid op de MTB en vooral het volhouden hiervan haal ik uit de rustige duurtrainingen trainingen op mijn racefiets.
Er wordt hier nog wel eens een laagdunkend over wielrenners / racefietsen gedaan, maar die mensen begrijpen het echt niet. Duurtrainingen op de racer hebben zelfs nut als je alleen maar de hele dag een beetje bikeparken en downhillen doet, daar hoef je echt niet alleen een Strava tijger voor te zijn. Met een betere duurbasis houd je het gewoon langer vol, en wie wil er niet langer mtb fun hebben ?
Dus ja, het kan geen kwaad als je ook regelmatig een moment zoekt om een rustige fietsrit af te werken (bij voorkeur op de weg). Duurtraining hoeft overigens geen uren te duren. Tussen de 45 en 90 minuten is het meest effectief is gebleken uit onderzoek. Als je maar rustig aan doet.
Stunning schreef: ↑di 8 februari 2022, 08:43
Heb je al een 'slammed stem' ? Oftewel dat je stuurpen naar beneden gericht staat ?
'Slammed stem' is in dit geval niet het key-woord, maar passende fietspositie. Veel hangt af van hoe hij nu op de fiets zit en of het stuur momenteel te hoog/te laag/te dichtbij/ te ver weg staat. Waarmee direct ook zadelpositie en -hoogte en lenigheid aan bod komt.
Stunning schreef: ↑di 8 februari 2022, 21:04 Duurtraining hoeft overigens geen uren te duren. Tussen de 45 en 90 minuten is het meest effectief is gebleken uit onderzoek. Als je maar rustig aan doet.
Goed punt, ik gebruikte mijn eigen trainingen als voorbeeld maar die waren gericht op lange afstanden, ik deed dergelijke trainingen overigens ook op de racefiets.
Mtbracer2512 schreef: ↑di 8 februari 2022, 19:51
Doordeweeks trainen is voor mij lastig ben internationaal vrachtwagen chauffeur
dus meestal de hele week van huis.
Dat beperkt de mogelijkheden wel inderdaad. Wat is doel eigenlijk? Wil je wedstrijden gaan rijden, met de groep mee kunnen komen of?
Techniek trainen kan ook al veel helpen en dat kan ook tijdens je ritten (op zaterdag bijvoorbeeld). Als je fit(ter) wilt worden kun je nog overwegen om een paar hardloopschoenen in je truck te gooien en 2x per week een rondje te lopen. Het is niet mijn favoriete sport maar op momenten dat ik echt weinig tijd had om te sporten heb ik dat ook wel toegepast. Een matje meenemen voor situps/pushups/planken ed. kan ook helpen.
Wil geen wedstrijden gaan rijden maar fiets nu anderhalf jaar en in het begin win je elke week progressie nu 10sec in 3 maanden op een rondje van 30 min toen ik er anderen banden op legde en tubeless had gemaakt won ik wel 30 tot 60 sec op dat zelfde rondje dus ik dacht mis kan ik nog iets makkelijks aan mun fiets verbeteren.
Kan bij de stuurpen de vulringen om draaien dan verlaag ik het stuur ook 1 cm kan het altijd eens proberen kost niks
Stunning schreef: ↑di 8 februari 2022, 08:43
Heb je al een 'slammed stem' ? Oftewel dat je stuurpen naar beneden gericht staat ?
'Slammed stem' is in dit geval niet het key-woord, maar passende fietspositie. Veel hangt af van hoe hij nu op de fiets zit en of het stuur momenteel te hoog/te laag/te dichtbij/ te ver weg staat. Waarmee direct ook zadelpositie en -hoogte en lenigheid aan bod komt.
Ja, misschien heb ik wel makkelijk praten met 33 jaar racefiets- en 20 jaar MTB ervaring. Ik piel wat met mijn afstellingen, meet mijn resultaten en weet mijn positie. Toch heeft een 'slammed stem' z'n voordelen, echter ik kan mij voorstellen dat niet iedereen zich hier meteen prettig bij voelt. Het hangt zeker ook van de mate je getraindheid af. Echter, voor een snellere fiets is een 'slammed stem' het overwegen waard.
Als je gratis improvements zoekt, zal je het toch echt in de fitness en techniek hoek moeten zoeken..
Als fietsen lastig is omdat je veel van huis bent, misschien is een rondje hardlopen dan wel een optie, paar schoenen mee en hup, even 30-60 minuten rennen.
Je kan kijken of er wat te winnen valt met het beter afstellen van je vering en de optimale banden druk zoeken, maar verder zijn de significante uprades toch gewoon altijd kostbaar, banden is nog het goedkoopste, daarna krijg je zaken als wielen, vering, fully...
Mtbracer2512 schreef: ↑ma 14 februari 2022, 19:25
Van het weekend de stuurpen 2 cm naar beneden gezet moet zeggen het fietst beter iets meer druk ook op je voorwiel
iemand nog een goed idee wat niks kost?
In dezelfde categorie: staat je zadel op de juiste hoogte en positie?
Ooit een keer een clinic gehad van 'ene' Bart Brentjes. Lekker wat uurtjes gestuurd over de Drunense duinen en daarna aan tafel met de beste man. Honger, dus lekker opscheppen. Dorst ook, dus lekkere halve liter. Bart ondertussen met droog stukje kip en glaasje water.
Toen vroeg ik 'Bart, wat kan ik nou doen om mijn fiets (toen een instap Trek 6700) sneller te maken?'.
Zijn antwoord was een schamper 'Aan je fiets mankeert niet zo veel.' terwijl hij naar mijn bord en glas bier keek.....
Dat antwoord plopt vaak weer op als ik denk m'n fiets te moeten upgraden.
Het begint bij de motor....
Stunning schreef: ↑di 8 februari 2022, 21:04
Mijn snelheid op de MTB en vooral het volhouden hiervan haal ik uit de rustige duurtrainingen trainingen op mijn racefiets.
Er wordt hier nog wel eens een laagdunkend over wielrenners / racefietsen gedaan, maar die mensen begrijpen het echt niet. Duurtrainingen op de racer hebben zelfs nut als je alleen maar de hele dag een beetje bikeparken en downhillen doet, daar hoef je echt niet alleen een Strava tijger voor te zijn. Met een betere duurbasis houd je het gewoon langer vol, en wie wil er niet langer mtb fun hebben ?
Dus ja, het kan geen kwaad als je ook regelmatig een moment zoekt om een rustige fietsrit af te werken (bij voorkeur op de weg). Duurtraining hoeft overigens geen uren te duren. Tussen de 45 en 90 minuten is het meest effectief is gebleken uit onderzoek. Als je maar rustig aan doet.
Kan je hier iets meer over vertellen? Over de effectiviteit van toch vrij korte duurtraining, hoe die in te bouwen in een schema en allicht heb je zo'n onderzoek beschikbaar?
Prulleman schreef: ↑ma 21 februari 2022, 11:10
Als je gratis improvements zoekt, zal je het toch echt in de fitness en techniek hoek moeten zoeken..
Als fietsen lastig is omdat je veel van huis bent, misschien is een rondje hardlopen dan wel een optie, paar schoenen mee en hup, even 30-60 minuten rennen.
Je kan kijken of er wat te winnen valt met het beter afstellen van je vering en de optimale banden druk zoeken, maar verder zijn de significante uprades toch gewoon altijd kostbaar, banden is nog het goedkoopste, daarna krijg je zaken als wielen, vering, fully...
Multi-diciplinair sporten helpt zeker. Hardlopen zorgt ervoor dat je in 60 minuten heel goed je duurvermogen kan trainen op de fiets. Als je dat kan combineren met een uurtje cross-fit dan kom je op de fiets ook al een heel eind vooruit.