Kortere stuurpen Orbea Oiz TR?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Gister mijn eerste 2 uur ritje met mijn nieuwe USE 20mm riser stuurtje gereden. Qua comfort een stap vooruit tov mijn vorige Syntace Vector 10. Minder slapende handen en net ff lekkerdere grip met mijn handen.
Echter, mijn Oiz wordt er niet bepaald wendbaarder van (logisch). Heel fijn voor het leukere daalwerk, maar oer-Hollands xc-en kan wel wat meer pit gebruiken.

Ik rijd nog steeds met mijn standaard 70mm stuurpen. Kan ik wendbaarheid winnen door naar een 60mm of zelfs 50mm stuurpen te gaan?
Of is een Oiz (69gr stuurhoek) daar niet geschikt voor?
Bicycle, bicycle, bicycle
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Gewoon proberen.
Ik heb een paar stuurpennen van Procraft, kosten +/- €15 in de bekende webshops.
Hiermee test ik wat voor mij het fijnste rijdt.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

daniel1975 schreef: za 12 februari 2022, 22:37 Gister mijn eerste 2 uur ritje met mijn nieuwe USE 20mm riser stuurtje gereden. Qua comfort een stap vooruit tov mijn vorige Syntace Vector 10. Minder slapende handen en net ff lekkerdere grip met mijn handen.
Echter, mijn Oiz wordt er niet bepaald wendbaarder van (logisch). Heel fijn voor het leukere daalwerk, maar oer-Hollands xc-en kan wel wat meer pit gebruiken.

Ik rijd nog steeds met mijn standaard 70mm stuurpen. Kan ik wendbaarheid winnen door naar een 60mm of zelfs 50mm stuurpen te gaan?
Of is een Oiz (69gr stuurhoek) daar niet geschikt voor?
Met dat bredere stuur verplaatst je zwaartepunt iets naar voren, en daarmee creeer je een andere zithouding dan wat je gewend bent. Dit kan je mijns inziens prima compenseren met een kortere pen (of het afzagen van je stuur, maar dat is zonde!)

Zoals al gemeld: kort pennetje scoren (ik heb nog wel wat liggen denk ik) en proberen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Heb een el-cheapo pennetje van 60mm gescoord.
En ik kan nog spelen met een spacer van 1cm, dus genoeg leuk puzzelwerk :-)
Bicycle, bicycle, bicycle
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

daniel1975 schreef: zo 13 februari 2022, 12:11 Heb een el-cheapo pennetje van 60mm gescoord.
En ik kan nog spelen met een spacer van 1cm, dus genoeg leuk puzzelwerk :-)
Hoe bevalt de overstap naar 60mm, merk je veel verschil?

Wat voor Oiz heb jij eigenlijk, een M10TR?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Door business trip en aansluitend een covidje nog niet serieus kunnen testen helaas.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ik heb pas geleden met al relatief korte stuurpen (55 mm) vervangen door een 35 mm 0 grd. stuurpen en tegelijkertijd een nieuw stuur gemonteerd dat in totaal 40 mm breder. En het rijd super...

Reden voor de wissel was dat mijn garantieframe is opgebouwd met niet specifieke Fuel EX 2021 spullen maar met Fuel EX 2017 spullen. Na een kort ritje op de originele 2021 Fuel EX van een fietsmaat, merkte ik dat zijn zit toch best heel anders is, maar voornamelijk beter aanvoelde.
Mijn onderrug, wat een zwak onderdeel is in mijn persoonlijke spec lijst, voelde minder onder spanning, want iets rechter op.
De extra stuurbreedte zorgde er ook voor dat ik veel minder snel (pas na zo'n 70 km van de 100, ipv na al zo'n 30 km) tintelende handen kreeg.
Het stuurgevoel is ook prettiger, directer, maar toch ook weer beter handelbaar.
In ieder geval maakt die 20 mm voor mij een behoorlijk groot verschil.
De standaard 70 mm klinkt best wel als lang op een moderne fiets. Ik ben benieuwd of de kortere stuurpen voor jou ook dat verschil gaat maken...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
bobf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 april 2013, 12:43
Mijn mountainbike: Orbea OIZ M-Custom

Ik kom dit topic tegen met dezelfde vraag natuurlijk.
Ik rij al even een OIZ XL TR met een 90mm -9 graden stuurpen.
Ik ben 188 met een binnenbeenlengte van 87cm.
Ik heb het gevoel dat deze stuurpen voor mij wat te lang is, bij Orbea kun je tot 60mm bestellen, zou dat dan voor mij een betere dit zijn aangezien ik ook aan de onderkant van het lengte spectrum zit.
3cm is meteen wel een flink stuk korter natuurlijk maar zie dit als standaard bij de huidige fietsen veel voorkomen of nog korter zelfs. Nu kan dit natuurlijk ook andere geometrie hebben waardoor dit korter moet zijn. Bij Kona HeiHei bijvoorbeeld 35mm.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

bobf schreef: zo 12 maart 2023, 22:29 Ik kom dit topic tegen met dezelfde vraag natuurlijk.
Ik rij al even een OIZ XL TR met een 90mm -9 graden stuurpen.
Ik ben 188 met een binnenbeenlengte van 87cm.
Ik heb het gevoel dat deze stuurpen voor mij wat te lang is, bij Orbea kun je tot 60mm bestellen, zou dat dan voor mij een betere dit zijn aangezien ik ook aan de onderkant van het lengte spectrum zit.
3cm is meteen wel een flink stuk korter natuurlijk maar zie dit als standaard bij de huidige fietsen veel voorkomen of nog korter zelfs. Nu kan dit natuurlijk ook andere geometrie hebben waardoor dit korter moet zijn. Bij Kona HeiHei bijvoorbeeld 35mm.
Moet/wil je perse een Orbea stuurpen monteren? Of zijn de Orbea stuurpennen speciaal?

Anders kan je gewoon bij Bike-discount een goedkope pen uitproberen (1 a 2 tientjes) of een 2e handjes scoren en uitproberen voor je een mooie in de juiste maat aanschaft.
bobf
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 april 2013, 12:43
Mijn mountainbike: Orbea OIZ M-Custom

Met het bestellen doelde ik op de maten die Orbea zelf aanbiedt als je daar een fiets besteld. Voor een XL is dit 60-90mm

Verder een normale stuurpen gelukkig 🤭
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Maar is je zit te lang of te diep? Want een -9gr pen kan je ook omdraaien om te zien of dat al beter zit (en dat kost nix).
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

TenZNL schreef: zo 12 maart 2023, 23:22 Maar is je zit te lang of te diep? Want een -9gr pen kan je ook omdraaien om te zien of dat al beter zit (en dat kost nix).
Da's geen slecht idee en zeker het proberen waard.
Plaats reactie