Invloed gewicht..of....?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik heb 2 bikes, 1 Cannondale Trail 2018 welke 14.5 kg op de weegschaal geeft...banden zijn Victoria Mezcal 2.25v oor en achter. Daarnaast een bike welke ik zelf rondom een alu Cube frame heb opgebouwd, vaste carbon vork, Schalbe Hurricane 2.25 banden voor en achter welke net boven de 12 kg weegt. Zet ik beide bikes op dezelfde bandenspanning en ga ik ze vergelijken dan is die Cube substantieel sneller...echt heel duidelijk merkbaar. Ik ( 57 jr jong ) fiets vaak samen met een gastje van 24 die ik normaal niet kan bijhouden met de Cannondale maar met de Cube rijd ik heel makkelijk van hem weg. ( vinnikwelleukhijwatminder🤪)
Maar waar heb ik dat aan te danken...die 2.5 kg is een verschil maar op het totaalgewicht van fiets en berijder procentueel niet schokkend....komt het dan enkel vanuit de banden ? Mezcal's zijn toch niet de langzaamste banden al hebben ze wel meer profiel dan de Hurricane's wat meer gravel/trekkingbanden zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zithouding?

Terrein waarin je rijdt?

Hurricane is best een snel bandje. Kan best wel zo een verschil maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verschil in rolweerstand?
Wellicht is de Schwalbe band in het voordeel op de ondergrond waar je rijdt?

Maar er zijn te veel variabelen om echte conclusies te trekken.
Aan de 2,5kg kan het niet liggen, tenzij je telkens stopt en start.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Lars TB schreef: wo 4 mei 2022, 20:29 Zithouding?

Terrein waarin je rijdt?

Hurricane is best een snel bandje. Kan best wel zo een verschil maken.
Zithouding is niet 100% gelijk maar een heel groot verschil is er niet. Het Cube frame is wat compacter, stuurpen daarentegen 1 maatje langer, zit in ieder geval niet verder voorover.
De ondergrond op mijn routes is vrij stevig tenzij het flink geregend heeft natuurlijk.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 4 mei 2022, 20:46 Verschil in rolweerstand?
Wellicht is de Schwalbe band in het voordeel op de ondergrond waar je rijdt?

Maar er zijn te veel variabelen om echte conclusies te trekken.
Aan de 2,5kg kan het niet liggen, tenzij je telkens stopt en start.
Dat de Hurricane minder rolweerstand geeft kun je aan het profiel wel zien vergeleken met de Mezcal. Maar voorheen had ik Terreno's op de Cannondale...veel minder profiel kun je bijna niet hebben....en toen was dat verschil tussen beide fietsen iets minder maar nog steeds substantieel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ook kleine beetjes zithouding kunnen veel verschil maken. Lastig te zeggen wat het nu kan zijn. Ik mag hopen dat je op de Cube aan de voorkant een stuk dieper zit?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Het schijnt dat 1 kg fiets gewicht gelijk staat aan 5 a 7 kilo lichaamsgewicht. Dus daar zit het verschil .In combinatie met de rolweerstand.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Sabai schreef: wo 4 mei 2022, 21:07 Het schijnt dat 1 kg fiets gewicht gelijk staat aan 5 a 7 kilo lichaamsgewicht. Dus daar zit het verschil .In combinatie met de rolweerstand.
Voordat ik mijn vraag hier stelde al wat rondgezocht naar verklaring op het www... daar een wetenschappelijk onderzoek gevonden wat stelt.. : een kilo is een kilo...of je dat nu vd fiets of vd fietser afhaalt maakt 0,0 onderling verschil. Het effect is gelijk.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Lars TB schreef: wo 4 mei 2022, 21:04 Ook kleine beetjes zithouding kunnen veel verschil maken. Lastig te zeggen wat het nu kan zijn. Ik mag hopen dat je op de Cube aan de voorkant een stuk dieper zit?
Als ik beide fietsen naast elkaar zet staat het stuur vd Cube een fractie lager...echter de Cannondale veert in zodra je plaatsneemt waardoor ik wat meer voorover kantel. Hoogteverschil tussen zadel en stuur verandert hierdoor uiteraard niet.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beide bikes vanuit eenzelfde positie gefotografeerd, de Cannondale hier nog met de Vittoria Terreno's die al even geleden zijn vervangen door Mezcal's Beide frame's zijn XL 21"...en ja, ik heb hele lange stelten voor mijn bescheiden 1.87
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

zie geen mezcal zitten :tong op je foto
wel eentje met nog minder profiel :-q
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Kalfonske schreef: wo 4 mei 2022, 22:17 zie geen mezcal zitten :tong op je foto
wel eentje met nog minder profiel :-q
Niet enkel plaatjes kijken he...ook lezen 😉
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zo te zien heeft die vork van de Cube minder luchtweerstand dan die van de Cannondale, maar zoals ik heb begrepen is rolweerstand bij lagere snelheden hoger dan luchtweerstand en is het bij zeg 25 km/h en hoger de de luchtweerstand.
De vraag is waar merk je dat je sneller bent? In de langzame passages (banden) of bij het doorknallen op rechte stuk weg (luchtweerstand). Of juist bij het uit de bocht versnellen en later kunnen remmen voor een bocht (massa). Of misschien kan je sneller door de bochten sturen (dan is je techniek beter afgesteld op de Cube dan op de Cannondale ).
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

gijsje schreef: wo 4 mei 2022, 21:24
Sabai schreef: wo 4 mei 2022, 21:07 Het schijnt dat 1 kg fiets gewicht gelijk staat aan 5 a 7 kilo lichaamsgewicht. Dus daar zit het verschil .In combinatie met de rolweerstand.
Voordat ik mijn vraag hier stelde al wat rondgezocht naar verklaring op het www... daar een wetenschappelijk onderzoek gevonden wat stelt.. : een kilo is een kilo...of je dat nu vd fiets of vd fietser afhaalt maakt 0,0 onderling verschil. Het effect is gelijk.
Ik zie het nu ook. Behalve voor de wielen dan. Maar het zal dan vooral in de geometrie en het gewicht. Toen ik mijn xc inruilde voor mijn huidige trail heb ik zeker wel ingeboet op snelheid. Vooral met het op gang komen. En die vaste vork op je cube zal ook wel een verschil maken.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Op de parcoursen halen we geen snelheden boven de 25 p/u ...helaas...maar het is meer het gemak waarmee ik kleine klimmetjes pak, en dat ik met de Cube makkelijker versnel van laten we zeggen 15 naar 20/25 per uur.
De Cannondale voelt veel logger...terwijl het "maar" 2,5 kilo scheelt...verder gewoon een prima bike waar ik best tevreden mee ben of liever gezegd was totdat ik die Cube in z'n huidige set up gereed had. Ik ga er gewoon nog een set Hurricane's aan wagen...spotgoedkoop en retesnel 🙂
Plaats reactie