Verschil zithouding na aanpassen stuurpen scott spark 2022

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Bob Cross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 22 december 2019, 16:26

Dus je koopt een fiets van ongeveer 7000€ en hoopt dan dat het wel gaat klikken? En zo niet, dan ga je prutsen met een oude stuurpen, beetje zagen enzo.
Dan heb je of teveel geld en moet je dus eigenlijk niet zeuren, of je had gewoon iets meer tijd moeten nemen. Dit is gewoon zonde van je tijd, je geld en die mooie fiets.
Been there, crashed that
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Bob Cross schreef: do 19 mei 2022, 11:01 Dus je koopt een fiets van ongeveer 7000€ en hoopt dan dat het wel gaat klikken? En zo niet, dan ga je prutsen met een oude stuurpen, beetje zagen enzo.
Dan heb je of teveel geld en moet je dus eigenlijk niet zeuren, of je had gewoon iets meer tijd moeten nemen. Dit is gewoon zonde van je tijd, je geld en die mooie fiets.
Nuttige bijdrage wederom :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bob Cross schreef: do 19 mei 2022, 11:01 Dus je koopt een fiets van ongeveer 7000€ en hoopt dan dat het wel gaat klikken? En zo niet, dan ga je prutsen met een oude stuurpen, beetje zagen enzo.
Dan heb je of teveel geld en moet je dus eigenlijk niet zeuren, of je had gewoon iets meer tijd moeten nemen. Dit is gewoon zonde van je tijd, je geld en die mooie fiets.
En waar zou ik dan -als ik een Spark zou willen kopen, wat niet het geval is- een maatje S in het terrein kunnen uitproberen?
Uit ervaring kan ik zeggen dat proefrijden op een S-je nog niet meevalt en meestal gewoon onmogelijk is. Laat staan als je een wat minder gangbaar merk dat niet in de gemiddelde NL shop staat wilt.

Tenzij je een fiets in de juiste maat zo lang meekrijgt dat je er meerdere ritten -in aansprekend terrein- mee kunt maken weet je toch pas na aankoop zeker of die klik er komt.
Of een fiets past kun je echt wel uit de geometrietabellen halen, en een fiets in de juiste maat is altijd passend te maken middels wat finetuning. Maar of hij ook rijdt zoals je hoopt ga je pas na aankoop ervaren. Tenzij je een maatje L van een mainstream merk wilt natuurlijk... ;-)

Ik heb al redelijk wat mtb's gehad, en slechts ééntje daarvan heb ik vooraf proefgereden. In maat medium, waarna ik een small gekocht heb...
Voor de rest waren het losse frames, meestal merken die je hier (in NL) niet kunt kopen, aanbiedingen van buitenlandse internetshops... redenen genoeg waarom er geen proefrijden mogelijk was.
Ja, er zaten een stuk of wat tegenvallers tussen. Meestal kwam dat omdat liefde blind maakt en ik tegen beter weten in toch op de bestelknop drukte. Maar vaker waren het gewoon fijne fietsen, en enkele zelfs meer dan dat, zeg maar gerust perfect bij me passend.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

wat een onzin allemaal zeg.. .als je toch een scale in maat M prima passend krijgt, dan gaat dat natuurlijk met een spark in maat M ook gewoon. Ik heb zelf een 2e hands fraser cockpit overgenomen met dezelfde specs als de stock alu, de kerel die em verkocht had em vervangen voor een 100 mm versie.. Je mag je afvragen of je dan niet een maat groter had moeten nemen, maar de optie is er gewoon.

In dit geval speelt ook nog een andere (langere) geo mee, en is de stock pen van de scale misschien ook al langer, kortom teveel factoren en ik vermoed dat het standaard stuur prima is, zo niet kan ie dus 2 cm lager en kan je eventueel nog een langere diepere versie kopen (wel duur....!).

Uitproberen kan ook gewoon, je kan elke pen/stuur er gewoon op schroeven, het ziet er alleen echt niet uit, maar prima om te testen :)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Prulleman schreef: do 19 mei 2022, 11:27 je kan elke pen/stuur er gewoon op schroeven, het ziet er alleen echt niet uit
Daar zijn de meningen over verdeeld :wink: :-q
Bob Cross
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 22 december 2019, 16:26

En waar zou ik dan -als ik een Spark zou willen kopen, wat niet het geval is- een maatje S in het terrein kunnen uitproberen?
Het gaat mij erom dat mensen zich teveel focussen op een bepaald merk of type, eigenlijk blind kopen en dan achteraf lopen te miepen, prutsen, aanpassen en klagen.

Ik ben echt stad en land afgereden om bij zoveel mogelijk merken en types te kunnen zitten, passen en voelen. Gewoon alles een kans geven, van specialized tot Decathlon om uiteindelijk bij een BMC uit te komen. Mijn lengte zit bij veel merken precies tussen m en l in vandaar. En ook in corona tijd was dat mogelijk, als je er maar de tijd voor neemt, en het is ook nog eens leuk om te doen.

en nu zal ik me er niet meer mee bemoeien want ik ga fietsen
Been there, crashed that
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@BobCross Het is nu eenmaal niet zo dat je alle merken/typen in maat S, M, L en XL kunt testen.
Helaas moet je op basis van de website en een paar reviews je keuze maken.
En wellicht moet je dan wat aanpassen.
De hoogte vh zadel aanpassen vindt je wel acceptabel?
De breedte vh stuur aanpassen is onacceptabel?
De stuurpen een cm korter of langer is helemaal onzin?
Dus je zoekt gewoon verder tot je een fiets vindt die uit de doos meteen 110% past?
Dan kan je lang wachten, ook wanneer iedere fietsenmaker iedere fiets in iedere maat op voorraad heeft...

En het antwoord op je andere (herhaalde) opmerking is al door Knakker gegeven, een pagina terug. Had je die niet gelezen?

Aanvullend daarop vind ik wel dat je voor dat bedrag wel hulp van je fietsenmaker mag verwachten om alles passend te maken.
Advies vragen op een forum is ook niet verkeerd.

Mijn advies is om eerst een paar keer met de standaard setup te gaan fietsen, dan pas zagen en vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Bob Cross schreef: do 19 mei 2022, 14:52
En waar zou ik dan -als ik een Spark zou willen kopen, wat niet het geval is- een maatje S in het terrein kunnen uitproberen?
Het gaat mij erom dat mensen zich teveel focussen op een bepaald merk of type, eigenlijk blind kopen en dan achteraf lopen te miepen, prutsen, aanpassen en klagen.

Ik ben echt stad en land afgereden om bij zoveel mogelijk merken en types te kunnen zitten, passen en voelen. Gewoon alles een kans geven, van specialized tot Decathlon om uiteindelijk bij een BMC uit te komen. Mijn lengte zit bij veel merken precies tussen m en l in vandaar. En ook in corona tijd was dat mogelijk, als je er maar de tijd voor neemt, en het is ook nog eens leuk om te doen.

en nu zal ik me er niet meer mee bemoeien want ik ga fietsen
Dan ga je er wel van uit dat een beetje passen en voelen in de winkel nut heeft. En nog erger, je gaat er schijnbaar van uit dat je daarna geen aanpassingen meer hoeft te doen. Zeker als je tussen twee maten inzit kun je met wat aanpassingen beiden kloppend krijgen, ook afhankelijk van wat je eigen voorkeuren zijn.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mtbikenenz schreef: di 17 mei 2022, 19:35 Hallo, ik heb zopas een scott spark rc pro 2022 aangekocht maat medium, ikzelf ben 1.79 cm groot. Standaard staat er een stuurpen van 60 mm -12 negatieve hoek op. Op mijn vorige scott scale 2021 heeft de bikefitter mij een stuur met een stuurpen van 90 mm aangeraden en -8 negatieve hoek. Nu is mijn vraag. Hoe hard verschilt je zithouding met deze stuurpennen? Met de 60 mm stuurpen van de spark ga je begrijpelijk rechter op zitten maar door de negatievere hoek ga je toch dieper zitten. En met de stuurpen van de scale ga je dieper zitten maar door de minder negatieve hoek toch rechterop of hoe moet ik dat juist zien? Mvg
Je begint eigenlijk al verkeerd. Je koopt een fiets die in principe in de goede maat zou moeten zijn (alhoewel je eigenlijk best wel tussen M/L in zit). Vervolgens vraag je je af of je iets aan je cockpit moet doen op basis van een advies voor een andere fiets. Die meting was niet voor deze fiets, deze fiets is waarschijnlijk qua geo ook weer anders, kortom ik zou die bikefit vergeten. Ga gewoon zelf rijden en eventueel experimenteren. Of een L kopen :lol:
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Bob Cross schreef: do 19 mei 2022, 14:52
En waar zou ik dan -als ik een Spark zou willen kopen, wat niet het geval is- een maatje S in het terrein kunnen uitproberen?
Het gaat mij erom dat mensen zich teveel focussen op een bepaald merk of type, eigenlijk blind kopen en dan achteraf lopen te miepen, prutsen, aanpassen en klagen.

Ik ben echt stad en land afgereden om bij zoveel mogelijk merken en types te kunnen zitten, passen en voelen. Gewoon alles een kans geven, van specialized tot Decathlon om uiteindelijk bij een BMC uit te komen. Mijn lengte zit bij veel merken precies tussen m en l in vandaar. En ook in corona tijd was dat mogelijk, als je er maar de tijd voor neemt, en het is ook nog eens leuk om te doen.

en nu zal ik me er niet meer mee bemoeien want ik ga fietsen
Boeiend, je moet op dit forum kunnen vragen wat je wilt, zonder te vrezen voor de soort reacties die jij nu geeft.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ach dat doet toch bijna iedereen ook met een auto.
Als je iedereen blind zou kunnen laten rijden ziet het Nederlandse wagenpark er echt anders uit.
Zouden ook veel minder mensen een apple telefoon hebben etc. :winkie:

Het is natuurlijk wel handig dat je de belangrijkste van de oude fiets hebt.
zadelhoogte, setback, drop, stuurbreedte etc.
Punt zadel midden stuurpen, Punt zadel einde stuur.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je dat exact zo moet afstellen, maar dan heb je wel een richting.
Punt zadel einde stuur is wel een aardige graadmeter trouwens. als daar ineens 4cm verschil in zit heb je wel een probleem.
Of pas je je wel heel makkelijk aan.
Plaats reactie