Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik ben zo ongeveer in 2014 weer opnieuw begonnen met MTB-en. De Trek Fuel EX uit 2006 met 26” wielen, een stuurhoek van 90 graden ( :D ) en 3x9 versnelling was m’n ‘weapon of choice’. De eerste tochten nog wat onwennig maar daarna ging het prima. Langzaam maar zeker begon me wel op te vallen dat er veel meer 29’ers waren dan een paar jaar daarvoor. En die gingen best wat sneller dan ik. Kan natuurlijk dan ook zijn dat ze beter waren maar toch… een overjarige Giant Anthem 1 29’er werd gekocht en wat een verademing, ik was wendbaarder dan ik dacht en het rolde zoveel gemakkelijker. Toen het alu hoofdframe scheurde kreeg ik een carbon versie als vervanger. Niet dat het beter fietste maar het voelde wel lekker!

In 2018 kocht ik een Spark RC van Scott. Schoon aan de haak net geen 10,5 kg met nieuwe wielen en langer en ‘slacker’. Op de afdalingen (….) van de Sallands Heuvelrug voelde het lekkerder, minder ver boven m’n stuur en nóg meer midden op, herstel ‘in’ mijn fiets. Toch was het verschil minder groot dan de stap van de Trek Fuel EX naar de Giant Anthem. Meerdere hernia’s verder, inclusief uitval en alles, betekende afscheid van de Scott Spark RC en weer terug naar een Trek Fuel EX. Weer in alu, nu 29’er en van een ‘L’ naar ‘XL’. Want m’n standaard ‘L’ was eigenlijk te kort. Dit terwijl de reach langer was dan ooit en de wielbasis door het dak ging. Kon ik daarmee nog wel een single track fietsen, de hoek om? Ja dus, gaat prima!

Inmiddels zie ik fietsen in maat ‘L’ met een reach van bijna 50 cm, zithoeken van 76 graden en balhoofdhoeken van 65 graden en een beetje. Ik heb er zelf nog niet opgezeten maar dat moet echt wat zijn, zoveel fiets vóór je, gaat dat nog wel de hoek om, kom je niet veel te veel boven de trapas te zitten met zulke zadelhoeken? Kortom waar gaat dit heen? Verder dan verticale zadelpennen en horizontale balhoofdhoeken kan immers niet!? Wat is ideaal, zeker voor NL. Afgezien van wat rondjes in Limburg en Zeddam kun je toch niet echt stellen dat je een halve enduro bike nodig hebt hier.

Wat wordt m’n volgende fiets (behalve dan misschien wel een e-bike… :D )
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Bij een tijdritfiets zit je ook meer boven je trapas dus dat zal het probleem niet zijn al voelt het wel anders als ik naar mijn eigen 2 fietsen reken. (1 modern en 1 iets behoudener)
Grote reach gaat altijd gepaard met een steile zadelbuis en kortere stuurpen dus zoveel gestrekter kom je niet te zitten. Je positie op de fiets is anders en verlangt een iets andere input dan voorheen maar ik heb het gevoel dat het alleen maar beter wordt. De ARC 8 Evolve die nu net in de sys staat is voor een xc best wel extreem maar zou er zo voor kunnen kiezen.
Ben wel benieuwd of het daar ongeveer gaat stoppen met long en slack. (voor XC )
Laatst gewijzigd door kan niet meer op zo 7 augustus 2022, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 7 augustus 2022, 18:19 Even op Pinkbike de artikelen over The Grim Donut lezen :winkie:

https://m.pinkbike.com/news/video-we-we ... donut.html

https://m.pinkbike.com/news/video-the-g ... ml?trk=rss
Los van het topic, zijn de 2 filmpjes over The Grim Donut erg leuk. :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zithouding en gewicht, daar gaat het om (voor xc). Eventueel de afstelling van de vering voor de wannabees. Geometrie maakt weinig uit.


Goed, zitbuishoeken moeten wel op het niveau zitten dat je langduriger kracht kunt leveren. Ook op het vlakke... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Brambo67 schreef: zo 7 augustus 2022, 16:53
Inmiddels zie ik fietsen in maat ‘L’ met een reach van bijna 50 cm, zithoeken van 76 graden en balhoofdhoeken van 65 graden en een beetje. Ik heb er zelf nog niet opgezeten maar dat moet echt wat zijn, zoveel fiets vóór je, gaat dat nog wel de hoek om, kom je niet veel te veel boven de trapas te zitten met zulke zadelhoeken?
Dit zijn toch niet echt XC fietsen die je hebt gezien toch :wink:

Ik bedoel, de carbon XC hardtail raspaardjes van oa de bekende Duitse merken, werken toch nog vaak met een balhoofdhoek van 69,5 tot 70 graden. Met een langere reach tov de toer HT's, voor een gestrektere zit, maar zeker geen 50cm bij een XL. De fullies zijn vaker net iets minder stijl, maar blijven toch ook wel zo'n beetje op de 68 hangen. Zit je wel bij de juiste fietsen te kijken :lol: :wink:

Voor een XC rondje Zeddam zou max 68 graden toch wel moeten voldoen ? Lager vind ik persoonlijk beter geschikt voor in het buitenland, waar je op de langere en stijlere afdalingen, evt icm dropper, het beste kunt profiteren van een <68 graden balhoofdhoek.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: ma 8 augustus 2022, 21:15 Ik bedoel, de carbon XC hardtail raspaardjes van oa de bekende Duitse merken, werken toch nog vaak met een balhoofdhoek van 69,5 tot 70 graden. Met een langere reach tov de toer HT's, voor een gestrektere zit, maar zeker geen 50cm bij een XL. De fullies zijn vaker net iets minder stijl, maar blijven toch ook wel zo'n beetje op de 68 hangen. Zit je wel bij de juiste fietsen te kijken :lol: :wink:

Voor een XC rondje Zeddam zou max 68 graden toch wel moeten voldoen ? Lager vind ik persoonlijk beter geschikt voor in het buitenland, waar je op de langere en stijlere afdalingen, evt icm dropper, het beste kunt profiteren van een <68 graden balhoofdhoek.
Wat zou je niet kunnen met een 67 graden balhoofdhoek op Zeddam?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Lars TB schreef: ma 8 augustus 2022, 22:17
Stunning schreef: ma 8 augustus 2022, 21:15 Ik bedoel, de carbon XC hardtail raspaardjes van oa de bekende Duitse merken, werken toch nog vaak met een balhoofdhoek van 69,5 tot 70 graden. Met een langere reach tov de toer HT's, voor een gestrektere zit, maar zeker geen 50cm bij een XL. De fullies zijn vaker net iets minder stijl, maar blijven toch ook wel zo'n beetje op de 68 hangen. Zit je wel bij de juiste fietsen te kijken :lol: :wink:

Voor een XC rondje Zeddam zou max 68 graden toch wel moeten voldoen ? Lager vind ik persoonlijk beter geschikt voor in het buitenland, waar je op de langere en stijlere afdalingen, evt icm dropper, het beste kunt profiteren van een <68 graden balhoofdhoek.
Wat zou je niet kunnen met een 67 graden balhoofdhoek op Zeddam?
Wat zou je meer kunnen met een 67 graden balhoofdhoek op Zeddam ?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aangezien de meeste fietsfabrikanten niet Zeddam als referentietrail voor hun ontwerpen gebruiken denk ik dat veel fietsen toch nog even wat slacker gaan worden de komende jaren ;-)

En tenzij het erg extreem wordt zie ik daar ook weinig nadelen aan. Dat je Zeddam (en vele andere tracks) ook met 70 graden rond komt wil niet zeggen dat 67 graden (wat alles behalve extreem is) niet beter/fijner rijdt. Ik heb drie mtb's, twee daarvan hebben rond de 66 graden balhoofdhoek en eentje heeft een hoek van 68 graden. Die fiets is 4,5 jaar geleden custom voor mij gemaakt, als ik dat nu zou overdoen kreeg hij zeker een wat slackere vorkhoek dan 68 graden.

Nu is de balhoofdhoek natuurlijk maar één aspect van de totale geometrie. Maar dat een fiets van nu met slackere vorkhoek, langere bovenbuis en reach gecombineerd met een korte stuurpen en breder stuur het (veel) beter doet dan waar de meesten van ons tien jaar geleden op rondreden staat voor mij wel vast.

Ga je echt extreem met de geo levert dat denk ik fietsen op die het heel goed doen op bepaalde trails, maar minder allround zijn. Zo'n fiets zal niet ideaal zijn op Zeddam zeg maar ;-)
Maar steiler dan 68 graden gaat denk ik (terecht) volledig verdwijnen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Tja, hoe ziet een XCO parcours er tegenwoordig uit..? Ik heb zo het vermoeden dat dat weinig met Zeddam te maken heeft...

2) Waaorm zouden lange mensen geen XL - die is toch bedoeld voor lange mensen?! - mogen hebben waar ze enigszins fatsoenlijk ruimte op hebben (met een reach dichter bij de 500 dan de 440). Veel recente XC fietsen - doorgaans fullies - zitten ook in die grootorde...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: ma 8 augustus 2022, 21:15
Brambo67 schreef: zo 7 augustus 2022, 16:53
Inmiddels zie ik fietsen in maat ‘L’ met een reach van bijna 50 cm, zithoeken van 76 graden en balhoofdhoeken van 65 graden en een beetje. Ik heb er zelf nog niet opgezeten maar dat moet echt wat zijn, zoveel fiets vóór je, gaat dat nog wel de hoek om, kom je niet veel te veel boven de trapas te zitten met zulke zadelhoeken?
Dit zijn toch niet echt XC fietsen die je hebt gezien toch :wink:

Ik bedoel, de carbon XC hardtail raspaardjes van oa de bekende Duitse merken, werken toch nog vaak met een balhoofdhoek van 69,5 tot 70 graden. Met een langere reach tov de toer HT's, voor een gestrektere zit, maar zeker geen 50cm bij een XL. De fullies zijn vaker net iets minder stijl, maar blijven toch ook wel zo'n beetje op de 68 hangen. Zit je wel bij de juiste fietsen te kijken :lol: :wink:

Voor een XC rondje Zeddam zou max 68 graden toch wel moeten voldoen ? Lager vind ik persoonlijk beter geschikt voor in het buitenland, waar je op de langere en stijlere afdalingen, evt icm dropper, het beste kunt profiteren van een <68 graden balhoofdhoek.
Ik heb een fiets met 68 graden en korte bovenbuis, en een fiets met 50cm reach in een XL en een 65 graden balhoofdhoek. De laatste doet het op Zeddam naar beneden een stuk beter dan de eerste. Of op Amerongen, of Rhenen. Waarom is zo steil mogelijk voor jou het referentiekader?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: ma 8 augustus 2022, 23:08
Lars TB schreef: ma 8 augustus 2022, 22:17

Wat zou je niet kunnen met een 67 graden balhoofdhoek op Zeddam?
Wat zou je meer kunnen met een 67 graden balhoofdhoek op Zeddam ?
Goed, dat is ook een antwoord: zeggen dat het dus niet uit maakt wat jou betreft.

Dan kun je toch beter die vlakkere hoek nemen voor die keren dat je ook nog eens ruiger gaat doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik kan wel een beetje herkennen waar kannietmeer op doelt.

Ik ben in 2017 weer begonnen met mountainbiken, eerst op een alu 26" empella met een balhoofdhoek van weet ik veel.
Die is na een half jaar vervangen voor een alu merida big nine, met een balhoofhoek van 70 graden, heerlijke fiets en er was binnen nederland eigenlijk niets wat ik er niet mee kon rijden.
Ik heb op die fiets de UHR, RVN, Zeddam, Rheden (+rode lusjes), stukken vrij rijden in de roerstreek en praktisch elke route in brabant wel gereden inclusief Netersel.
Inmiddels ben ik om naar een specialized epic, deze is niet alleen bijna 5 kilo lichter dan mijn vorige fiets, maar de balhoofdhoek is 68 graden en dat ben ik gaan merken.

Simpel gezegd heb ik bijna opnieuw moeten leren fietsen omdat door die 2 graden verschil alles wat ik gewend was te doen veel al 'te laat' was.
De overstap van de 26" naar de 29" was in mijn beleving minder intens dan wat ik met deze fiets meemaak, maar dat kan ook aan mij liggen.

Dat gezegd hebbende snap ik dat het binnen nederland niet heel praktisch kan zijn om met nog heel veel slackere fietsen te gaan rijden.

Ik ben er van overtuigd en het wordt ook al gezegd hier, dat fietsfabrikanten zich laten leiden door de wereldwijde ontwikkelingen en hier zie je dat de terreinen (ook de vaste routes in nederland) steeds heftiger beginnen te worden.
Ik heb de term 'downcountry' altijd een beetje vreemd en nutteloos gevonden, maar waarschijnlijk is dat wel de richting waar alles naar toe zal gaan.

Een 'vlak onverhard terrein' fiets is tegenwoordig een gravelbike en daar zit denk ik over een aantal jaar bijna geen verschil meer in geometrie met de huidige 29'ers (kijk bijvoorbeeld maar naar surley) en eigenlijk is er ook maar bar weinig in nederland waar je zelfs met een gravelbike niet rond kan komen.

Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe lang een hardtail mountainbike nog als complete fiets beschikbaar zal zijn, want ook daar krijg ik het gevoel dat er straks met een gravelframe met een geveerde voorvork wordt gereden (als dat dan nog niet de standaard is op een gravelbike).

De meeste DH en enduro's zitten momenteel op 63 graden geloof ik, dus ik gok dat 66/67 graden misschien wel de max is voor een XC fiets, maar wie weet...
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Erg interessante filmpjes :-q
Speelt behalve de steeds genoemde balhoofdhoek niet ook de vorkoffset mee? Met meer offset kun je een "lui" sturende fiets volgens mij behoorlijk veranderen.

Mijn Marin gravelbike heeft met 71.5 gr een offset van 50mm terwijl mijn Emonda racefiets met 73,8 gr 40mm offset heeft. Het karakter in bochten en offroad is iets anders, maar het blijven beiden erg vlot sturende fietsen op de weg (met ongeveer gelijke 28-32mm banden) met vergelijkbare zitpositie ( in mijn geval maat 56 gravelbike en 58 racefiets) terwijl de gravelbike een stuk langere wielbasis heeft.
Het is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar mijn oude karate monkey met starre vork heeft met dezelfde 71.5 gr balhoofdhoek als de gravelbike ( en vrijwel dezelfde chainstay lengte) 43mm offset en stuurt totaal anders ( maar dan met 2.4" banden)

Tot nu toe lees ik niet veel over verende vorken met grotere offset/vorksprong?
Ik vraag me af:
Als je van 70gr naar 65gr gaat maar intussen de offset van bv een 140mm vork verandert van 43-45mm naar 50-55mm , wat gebeurt er dan?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Het zal wel aan mij liggen maar ik ben van een 140mm vork met 42mm offset naar 150mm met 51mm offset gegaan en zelfs op het 1e ritje merkte ik er niets van. Maar als je van 70>65gr BHH gaat, merk je daar wel degelijk "iets" van.
Plaats reactie