Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik denk dat het nadeel van een flauwe balhoofd hoek is dat het meer input van de rijder vraagt.
Een hoek die wat meer rechtop staat (ik waag me niet aan een taal discussie) gaat meer vanzelf de bocht om.

Mijn "enduro" fiets was dat ik hem kocht nog een echte fiets voor bergaf met 67°.
Nu inmiddels is het een xc fiets geworden.
Ik vindt het prima, voor mij voldoet ie.
Weet nog wel dat ik het erg moeilijk vond om aan te wennen. Was een hele andere rijstijl voor nodig.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik zie dat onze boze theoreticus zoals gewoonlijk weer bezig is iedereen te vertellen dat alleen hij het snapt :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als we het dan over steil en stijl hebben, zullen we het dan ook over Vorbau en voorbouw hebben?
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

tiewrap schreef: wo 10 augustus 2022, 12:57 rijstijl
Een rij-wat? Over
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef: wo 10 augustus 2022, 12:57 Ik denk dat het nadeel van een flauwe balhoofd hoek is dat het meer input van de rijder vraagt.
Een hoek die wat meer rechtop staat (ik waag me niet aan een taal discussie) gaat meer vanzelf de bocht om.

Mijn "enduro" fiets was dat ik hem kocht nog een echte fiets voor bergaf met 67°.
Nu inmiddels is het een xc fiets geworden.
Ik vindt het prima, voor mij voldoet ie.
Weet nog wel dat ik het erg moeilijk vond om aan te wennen. Was een hele andere rijstijl voor nodig.
Een 29" vroeg al meer input van de rijder dan een 26" en dat vond iedereen fantastisch!


De vraag is dus of 67 graden meer input vraagt dan 65 graden?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: wo 10 augustus 2022, 13:20 Ik zie dat onze boze theoreticus zoals gewoonlijk weer bezig is iedereen te vertellen dat alleen hij het snapt :lol:
Moeilijk hè. Moet je nu gaan zeggen dat je op de downhillfiets de bocht niet door komt, om mij dwars te zitten. Of moet je toegeven dat het met die vlakke balhoofdhoek helemaal prima gaat en daarmee dus dat de praktijk overeenkomt met mijn de theorie... :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In mijn beleving zit er tussen 65 en 67 zeker een groot verschil in hoeveel input dat van de rijder vraagt. Dat vond ik tussen 67 en 69 ook.
En inderdaad, 26 inch is ook een groot verschil.
Dat is voor mijn tijd, maar volgens mij was niet iedereen meteen overtuigd van '29

@Johanson :lol:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Lars TB schreef: wo 10 augustus 2022, 14:41

De vraag is dus of 67 graden meer input vraagt dan 65 graden?
Aan wie stel je die vraag aan jezelf of aan de biker die nu nog met 69 graden rond rijdt.

Jij als ervaren rijder in binnen en buitenland kan voelen wat de fiets nodig heeft aan input om lekker te sturen en weet wat te doen, antwoordt zal in de trant zijn van: die 65 vraagt iets meer input dan die 67-er

Die vent die al jaren zijn rondjes de 69 gr bike rijdt. Antwoordt in de trant van: Die 67 graden bike vraagt wel meer input en die 65 is bijna niet de bocht om te krijgen.

Antwoordt zal divers zijn afhankelijk van referentie kader: waaronder vooral de technische vaardigheden en aantal uren rijervaring, buitenland ervaring en het type geo.
Of zijn daar waardes voor die in een tabel uiteen gezet kunnen worden.....?

Ik kan geen antwoordt geven op de vraag: heb het niet kunnen vergelijken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MVMVML schreef: wo 10 augustus 2022, 13:20 Ik zie dat onze boze theoreticus zoals gewoonlijk weer bezig is iedereen te vertellen dat alleen hij het snapt :lol:
Nu weten we de echte betekenis! Lars Theoretica Boosius :lol:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 augustus 2022, 13:38 Als we het dan over steil en stijl hebben, zullen we het dan ook over Vorbau en voorbouw hebben?
:winkie:
Voooorbauh is dat

Afbeelding
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 10 augustus 2022, 14:44
MVMVML schreef: wo 10 augustus 2022, 13:20 Ik zie dat onze boze theoreticus zoals gewoonlijk weer bezig is iedereen te vertellen dat alleen hij het snapt :lol:
Moeilijk hè. Moet je nu gaan zeggen dat je op de downhillfiets de bocht niet door komt, om mij dwars te zitten. Of moet je toegeven dat het met die vlakke balhoofdhoek helemaal prima gaat en daarmee dus dat de praktijk overeenkomt met mijn de theorie... :lol:
Grappig dat iedereen precies weet wie ik bedoel 8)

Qua bochten moet ik trouwens zeggen aardig vooruit gegaan te zijn afgelopen week in Chatel. Puur op gevoel en doen trouwens, niet op theorie vanachter mijn bureau. :bier:

Heb er nog wel een video van trouwens, mocht je die theoretisch af willen afkraken. :winkie:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Maar als we nu mensen leren fietsen op een wat slackere fiets maar niet te overdreven voor XC gebruik (laten we zeggen 66). Wat blijft er dan over in het voordeel van de steilere hoek?
Ik kan zeggen dat ik in mijn praktijk niets kan bedenken. Zelfde met 500 mm reach in XL, dan merk je ineens hoe het is om in balans op een fiets te zitten IPV of over je stuur, of te ver achter de trapas.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Wat een focus op die balhoofdhoek...

Ik heb allerlei fietsen met allerlei balhoofdhoeken. Er zit meer verschil tussen twee fietsen met 65gr. balhoofd dan tussen de fietsen met 67.5gr. en 65gr. balhoofd. Mijn favoriete fietsen voor XC hebben een 71.5gr. balhoofd en 65gr. balhoofd. Mijn minst favoriete heeft ook een 65gr. balhoofdhoek.

Ik weet niet waar de geometrie heen gaat, maar ben daarin niet de enige als ik hier de conclusies over absolute getallen lees. Is jouw favoriete balhoofdhoek met of zonder sag gemeten, op een fully of hardtail? :D
Het is hier geen ponykamp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

corex schreef: wo 10 augustus 2022, 15:31
Lars TB schreef: wo 10 augustus 2022, 14:41

De vraag is dus of 67 graden meer input vraagt dan 65 graden?
Aan wie stel je die vraag aan jezelf of aan de biker die nu nog met 69 graden rond rijdt.
Ik wil dat anderen ook een duit in het zakje doen, anders krijg je van die vage opmerkingen dat ik het wel zou weten. Maar langzaam komen we inderdaad ergens. De gebruikers van 'vlakkere' fietsen melden al dat er eigenlijk geen problemen zijn.

Dus nu is het een kwestie te achterhalen waarom een enkeling vast blijft houden aan de steilere hoek? Stijl-statement?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Qprs schreef: wo 10 augustus 2022, 17:29 Wat een focus op die balhoofdhoek...
Volgend punt inderdaad.

Zoals ik al zei gaat het niet om die hoek.

De drukverdeling van de rijder over de fiets maakt een veel groter verschil! Veel druk op het voorwiel zorgt voor zwaarder (stabieler?) sturen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie