Ik denk dat het nadeel van een flauwe balhoofd hoek is dat het meer input van de rijder vraagt.
Een hoek die wat meer rechtop staat (ik waag me niet aan een taal discussie) gaat meer vanzelf de bocht om.
Mijn "enduro" fiets was dat ik hem kocht nog een echte fiets voor bergaf met 67°.
Nu inmiddels is het een xc fiets geworden.
Ik vindt het prima, voor mij voldoet ie.
Weet nog wel dat ik het erg moeilijk vond om aan te wennen. Was een hele andere rijstijl voor nodig.
Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als we het dan over steil en stijl hebben, zullen we het dan ook over Vorbau en voorbouw hebben?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Een 29" vroeg al meer input van de rijder dan een 26" en dat vond iedereen fantastisch!tiewrap schreef: ↑wo 10 augustus 2022, 12:57 Ik denk dat het nadeel van een flauwe balhoofd hoek is dat het meer input van de rijder vraagt.
Een hoek die wat meer rechtop staat (ik waag me niet aan een taal discussie) gaat meer vanzelf de bocht om.
Mijn "enduro" fiets was dat ik hem kocht nog een echte fiets voor bergaf met 67°.
Nu inmiddels is het een xc fiets geworden.
Ik vindt het prima, voor mij voldoet ie.
Weet nog wel dat ik het erg moeilijk vond om aan te wennen. Was een hele andere rijstijl voor nodig.
De vraag is dus of 67 graden meer input vraagt dan 65 graden?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Moeilijk hè. Moet je nu gaan zeggen dat je op de downhillfiets de bocht niet door komt, om mij dwars te zitten. Of moet je toegeven dat het met die vlakke balhoofdhoek helemaal prima gaat en daarmee dus dat de praktijk overeenkomt met
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
In mijn beleving zit er tussen 65 en 67 zeker een groot verschil in hoeveel input dat van de rijder vraagt. Dat vond ik tussen 67 en 69 ook.
En inderdaad, 26 inch is ook een groot verschil.
Dat is voor mijn tijd, maar volgens mij was niet iedereen meteen overtuigd van '29
@Johanson
En inderdaad, 26 inch is ook een groot verschil.
Dat is voor mijn tijd, maar volgens mij was niet iedereen meteen overtuigd van '29
@Johanson
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Aan wie stel je die vraag aan jezelf of aan de biker die nu nog met 69 graden rond rijdt.
Jij als ervaren rijder in binnen en buitenland kan voelen wat de fiets nodig heeft aan input om lekker te sturen en weet wat te doen, antwoordt zal in de trant zijn van: die 65 vraagt iets meer input dan die 67-er
Die vent die al jaren zijn rondjes de 69 gr bike rijdt. Antwoordt in de trant van: Die 67 graden bike vraagt wel meer input en die 65 is bijna niet de bocht om te krijgen.
Antwoordt zal divers zijn afhankelijk van referentie kader: waaronder vooral de technische vaardigheden en aantal uren rijervaring, buitenland ervaring en het type geo.
Of zijn daar waardes voor die in een tabel uiteen gezet kunnen worden.....?
Ik kan geen antwoordt geven op de vraag: heb het niet kunnen vergelijken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Nu weten we de echte betekenis! Lars Theoretica Boosius
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3830
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Voooorbauh is datThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 10 augustus 2022, 13:38 Als we het dan over steil en stijl hebben, zullen we het dan ook over Vorbau en voorbouw hebben?
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3830
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Grappig dat iedereen precies weet wie ik bedoel
Qua bochten moet ik trouwens zeggen aardig vooruit gegaan te zijn afgelopen week in Chatel. Puur op gevoel en doen trouwens, niet op theorie vanachter mijn bureau.
Heb er nog wel een video van trouwens, mocht je die theoretisch af willen afkraken.
Maar als we nu mensen leren fietsen op een wat slackere fiets maar niet te overdreven voor XC gebruik (laten we zeggen 66). Wat blijft er dan over in het voordeel van de steilere hoek?
Ik kan zeggen dat ik in mijn praktijk niets kan bedenken. Zelfde met 500 mm reach in XL, dan merk je ineens hoe het is om in balans op een fiets te zitten IPV of over je stuur, of te ver achter de trapas.
Ik kan zeggen dat ik in mijn praktijk niets kan bedenken. Zelfde met 500 mm reach in XL, dan merk je ineens hoe het is om in balans op een fiets te zitten IPV of over je stuur, of te ver achter de trapas.
- Qprs
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1742
- Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
- Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen
Wat een focus op die balhoofdhoek...
Ik heb allerlei fietsen met allerlei balhoofdhoeken. Er zit meer verschil tussen twee fietsen met 65gr. balhoofd dan tussen de fietsen met 67.5gr. en 65gr. balhoofd. Mijn favoriete fietsen voor XC hebben een 71.5gr. balhoofd en 65gr. balhoofd. Mijn minst favoriete heeft ook een 65gr. balhoofdhoek.
Ik weet niet waar de geometrie heen gaat, maar ben daarin niet de enige als ik hier de conclusies over absolute getallen lees. Is jouw favoriete balhoofdhoek met of zonder sag gemeten, op een fully of hardtail?
Ik heb allerlei fietsen met allerlei balhoofdhoeken. Er zit meer verschil tussen twee fietsen met 65gr. balhoofd dan tussen de fietsen met 67.5gr. en 65gr. balhoofd. Mijn favoriete fietsen voor XC hebben een 71.5gr. balhoofd en 65gr. balhoofd. Mijn minst favoriete heeft ook een 65gr. balhoofdhoek.
Ik weet niet waar de geometrie heen gaat, maar ben daarin niet de enige als ik hier de conclusies over absolute getallen lees. Is jouw favoriete balhoofdhoek met of zonder sag gemeten, op een fully of hardtail?
Het is hier geen ponykamp!
Ik wil dat anderen ook een duit in het zakje doen, anders krijg je van die vage opmerkingen dat ik het wel zou weten. Maar langzaam komen we inderdaad ergens. De gebruikers van 'vlakkere' fietsen melden al dat er eigenlijk geen problemen zijn.
Dus nu is het een kwestie te achterhalen waarom een enkeling vast blijft houden aan de steilere hoek? Stijl-statement?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Volgend punt inderdaad.
Zoals ik al zei gaat het niet om die hoek.
De drukverdeling van de rijder over de fiets maakt een veel groter verschil! Veel druk op het voorwiel zorgt voor zwaarder (stabieler?) sturen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"