Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Als iemand een 66 / 100mm weet, die puur gericht is op XC (met bijbehorende geo), van max 11kg, van een gangbaar merk (dus geen exoot die ik uit verweggistan dien te halen), hier verkrijgbaar in NL bij een LBS op de hoek, dan houd ik mij van harte aanbevolen. HT of Fully maakt mij nog niet eens zo uit.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: wo 10 augustus 2022, 18:01 Als iemand een 66 / 100mm weet, die puur gericht is op XC (met bijbehorende geo), van max 11kg, van een gangbaar merk (dus geen exoot die ik uit verweggistan dien te halen), hier verkrijgbaar in NL bij een LBS op de hoek, dan houd ik mij van harte aanbevolen. HT of Fully maakt mij nog niet eens zo uit.
Ik vind je hier een beetje flauw. Je stelt allerlei vragen, krijgt daar antwoord op, negeert dat, en komt vervolgens met nieuwe vragen. Volgens mij ging het erover waar het naartoe ging. Niet om wat er nu volop verkrijgbaar is.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

zoiets? :winkie:

Afbeelding

Of als het een HT moet zijn

Afbeelding

Toegegeven, met 120mm ipv 100, maar wel om de hoek te krijgen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

suravida schreef: wo 10 augustus 2022, 18:13 zoiets? :winkie:

Afbeelding

Toegegeven, met 120mm ipv 100, maar wel om de hoek te krijgen.
Of als het niet custom moet wordt het zo:
Afbeelding

Toegegeven, zoals hij daar staat is hij te zwaar voor XC wedstijden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De oude geometrie is afgeleid van de racefiets en dat stuurt dus ongeveer als een racefiets.
Het stuurt makkelijker, maar je loopt eerder tegen de grenzen van de fiets aan als terrein moeilijker wordt.
De nieuwe geometrie vraagt bij het sturen wat meer actie van de rijder, maar brengt je veel verder in lastige situaties.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Kom op 1 of 2 graden verschil is echt enorme mierenneukerij die in de praktijk geen moer uitmaakt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: wo 10 augustus 2022, 15:57 Grappig dat iedereen precies weet wie ik bedoel 8)
Het is natuurlijk wat treurig...

Je doet alsof je hier een ontdekking van wereldformaat doet en schrijft het ook nog eens zo op 'dat er toch wat meer achter zit'. Kortom, je probeert mij zwart te maken.

Het slechte nieuws is dat die toon alleen werkt bij gelijkgestemden op complottheorie-websites. Hier zet je alleen jezelf te kijk.


Ik kom er volledig voor uit dat ik OOK theoreticus ben. Ik leg hier uit hoe dingen zitten in de gevallen dat ik dat weet. Ik deel mijn kennis die ik op doe en denk verder over zaken na dan de meesten. Waardoor ik inderdaad tot andere, nieuwere inzichten kom. Die vaak verklaren waarom dingen werken zoals ze doen.
Het grappige is dat zelfs de lui die me hier op het forum niet zo waarderen vanwege de toon die ik wel eens aan sla er ook wijzer van worden.

En degenen die me kennen zich hooguit afvragen waarom ik op het forum af en toe zo bot ben. Dat is nodig omdat je er anders niet door komt met goede ideeën. Omdat degenen met foutieve ideeën dat nog harder roepen en daardoor gelijk lijken te hebben.


Geometrie is zo een punt. Daar zitten teveel ouderwetse ideeën. Interessant onderwerp dus.


Dus reageer niet meer op de man, ga rustig achter je computer zitten en leer langzaam hoe het zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: wo 10 augustus 2022, 19:07 Kom op 1 of 2 graden verschil is echt enorme mierenneukerij die in de praktijk geen moer uitmaakt.
En nu ga je zowaar nog zinnige dingen zeggen ook :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Stunning schreef: wo 10 augustus 2022, 18:01 Als iemand een 66 / 100mm weet, die puur gericht is op XC (met bijbehorende geo), van max 11kg, van een gangbaar merk (dus geen exoot die ik uit verweggistan dien te halen), hier verkrijgbaar in NL bij een LBS op de hoek, dan houd ik mij van harte aanbevolen. HT of Fully maakt mij nog niet eens zo uit.
BMC Twostroke. Ok, die is 67, maar dat is verwaarloosbaar.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MVMVML schreef: wo 10 augustus 2022, 19:07 Kom op 1 of 2 graden verschil is echt enorme mierenneukerij die in de praktijk geen moer uitmaakt.
2 graden, paar centimeter reach en wat langere achter driehoek is dan weer een wereld van verschil. Alleen die hoek is het niet nee. Alles bij elkaar zijn XC fietsen ook al "long" en "low" en een stuk slacker.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

klaast schreef: wo 10 augustus 2022, 20:36
Stunning schreef: wo 10 augustus 2022, 18:01 Als iemand een 66 / 100mm weet, die puur gericht is op XC (met bijbehorende geo), van max 11kg, van een gangbaar merk (dus geen exoot die ik uit verweggistan dien te halen), hier verkrijgbaar in NL bij een LBS op de hoek, dan houd ik mij van harte aanbevolen. HT of Fully maakt mij nog niet eens zo uit.
BMC Twostroke. Ok, die is 67, maar dat is verwaarloosbaar.
Eens ! En bedankt !

Ja, dat is zo'n beetje een van de weinige productie fietsen die tegen de 66 aan zit te schurken. Ik had 'm nog niet ontdekt. En dan nog een hardtail ook ! Maar 67 is al heel mooi voor zo'n fiets. Interessante geometrie ook, gezien de zitbuishoek van 75 graden. Dit totaalplaatje zou wel eens kunnen zijn waar het naar toe gaat (in geval van een XC fiets / rondje Zeddam, andere disciplines kunnen extremer gaan uiteraard), om terug te komen op de vraag van de topic starter.


Dit verklaart meteen mijn uitspraak (wel, het was een vraag eigenlijk, maar er werden mensen behoorlijk an**l van grappig genoeg) inzake de 68. Want er is nog niet veel op de markt dus, als je kijkt naar productie XC fietsen die onder de 67 duiken. Mathieu rijdt 68,5 en Nino rijdt 67,2 bijvoorbeeld. Dus mijn 68 was gewoon iets van een gemiddelde. En niet eens mijn eigen idee. Dit is wat fabrikanten gewoon momenteel aanbieden. Ik ben slechts een consument die zijn centjes maar een keer kan uitgeven en kan kopen wat er op dit moment beschikbaar is op de markt . Anyway, we zijn er gelukkig wel achter gekomen dat die 68 slechts een component is van de totale geometrie, terwijl het gaat om het totaalplaatje. Of eigenlijk, wat past het beste bij je eigen lichaam en rijstijl.


Verder is het vooral dit als het gaat om de NL routes boven Gulpen :-q
MVMVML schreef: wo 10 augustus 2022, 19:07 Kom op 1 of 2 graden verschil is echt enorme mierenneukerij die in de praktijk geen moer uitmaakt.
kiwihoofd
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 11 augustus 2011, 10:51
Mijn mountainbike: Anthem

Stunning schreef: wo 10 augustus 2022, 18:01 Als iemand een 66 / 100mm weet, die puur gericht is op XC (met bijbehorende geo), van max 11kg, van een gangbaar merk (dus geen exoot die ik uit verweggistan dien te halen), hier verkrijgbaar in NL bij een LBS op de hoek, dan houd ik mij van harte aanbevolen. HT of Fully maakt mij nog niet eens zo uit.
https://www.lapierrebikes.com/nl-en/o/xr-99-2022/
Komt met 66.5 aardig in de buurt :-q
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 10 augustus 2022, 19:09
MVMVML schreef: wo 10 augustus 2022, 15:57 Grappig dat iedereen precies weet wie ik bedoel 8)
Het is natuurlijk wat treurig...

Je doet alsof je hier een ontdekking van wereldformaat doet en schrijft het ook nog eens zo op 'dat er toch wat meer achter zit'. Kortom, je probeert mij zwart te maken.

Het slechte nieuws is dat die toon alleen werkt bij gelijkgestemden op complottheorie-websites. Hier zet je alleen jezelf te kijk.


Ik kom er volledig voor uit dat ik OOK theoreticus ben. Ik leg hier uit hoe dingen zitten in de gevallen dat ik dat weet. Ik deel mijn kennis die ik op doe en denk verder over zaken na dan de meesten. Waardoor ik inderdaad tot andere, nieuwere inzichten kom. Die vaak verklaren waarom dingen werken zoals ze doen.
Het grappige is dat zelfs de lui die me hier op het forum niet zo waarderen vanwege de toon die ik wel eens aan sla er ook wijzer van worden.

En degenen die me kennen zich hooguit afvragen waarom ik op het forum af en toe zo bot ben. Dat is nodig omdat je er anders niet door komt met goede ideeën. Omdat degenen met foutieve ideeën dat nog harder roepen en daardoor gelijk lijken te hebben.


Geometrie is zo een punt. Daar zitten teveel ouderwetse ideeën. Interessant onderwerp dus.


Dus reageer niet meer op de man, ga rustig achter je computer zitten en leer langzaam hoe het zit.
Tip Lars: je moet eens niet alles zo ongelooflijk serieus en zwaar opvatten. Wordt het leven een stuk leuker van :bier:
Gewoon wat meer fietsen :winkie:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

kinderen kinderen, geen stress met deze temperaturen…… ik kom ook van 70 graden balhoofd naar 68, naar 64 en bij de in bestelling staande fiets net iets onder de 64. met de wel saarbij behorende reach, zithoek en chainstay lengte. en hoe exttremer de fiets werd, hoe meer lol ik had en nog steeds worden er pr’s gereden op plekken waar ik met dat xc hobbelding ook reedt. als het totaal plaatje klopt maakt het geen ruk uit waar je mee aankomt
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Maar terug naar dat xc hobbelding ( zoals jij het noemt😀) hoe zou dat zijn?
Ben het wel met je eens trouwens maar het heeft er ook mee te maken dat ik tegenwoordig ruiger terrein opzoek dan 10 jaar geleden.
Dat maakt het altijd weer een feestje om met de Spot op pad te zijn.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie