Waar het eigenlijk om gaat is de naloop. En die hangt naast de balhoofdhoek ook af van de offset (vroeger noemden we dat hier vorksprong )MonkeyRider schreef: ↑di 9 augustus 2022, 15:18 ...Tot nu toe lees ik niet veel over verende vorken met grotere offset/vorksprong?
Ik vraag me af:
Als je van 70gr naar 65gr gaat maar intussen de offset van bv een 140mm vork verandert van 43-45mm naar 50-55mm , wat gebeurt er dan?
Een grote naloop geeft een stabiel stuurgedrag, een korte naloop maakt de fiets nerveuzer/scherper.
Zie plaatje, trail is uiteraard wat in het Nederlands naloop heet:
Je ziet dat een kleine offset meer naloop geeft, net als een flauwere balhoofdhoek. In theorie zou je een flauwere vorkhoek dus kunnen compenseren met meer offset.
In de beginperiode van de 29ers wilde men het trage sturen door de grote wielen compenseren met een grotere vorkoffset. Gary Fisher/Trek fietsen met de G2 geometrie volgden dat principe. In de praktijk doet de balhoofdhoek meer voor de naloop dan de offset denk ik. En er zitten natuurlijk grenzen aan het schuiven met die waardes.
Bovendien komen er nog meer factoren in beeld die het stuurgedrag beïnvloeden zoals achtervorklengte en wielbasis (die bepaald wordt door het totaal van de andere keuzes, een langere achtervork of flauwere balhoofdhoek geeft automatisch meer wielbasis).
@Peelrijder, aan 68 graden hoefde ik nog geen seconde te wennen eerlijk gezegd. Zelfs aan de 66 graden van mijn e-mtb was ik snel gewend. Die fiets wilde wel wat meer naar buiten in de bocht dan ik gewend was, maar ik had sterk het idee dat dat meer met de 10kg extra fiets te maken had.
Ik voelde wel een (klein) verschil toen ik van een 120mm vork met 51mm offset naar een 130mm met 44mm offset ging. Maar dat was na twee ritten alweer het nieuwe normaal