Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: di 9 augustus 2022, 15:18 ...Tot nu toe lees ik niet veel over verende vorken met grotere offset/vorksprong?
Ik vraag me af:
Als je van 70gr naar 65gr gaat maar intussen de offset van bv een 140mm vork verandert van 43-45mm naar 50-55mm , wat gebeurt er dan?
Waar het eigenlijk om gaat is de naloop. En die hangt naast de balhoofdhoek ook af van de offset (vroeger noemden we dat hier vorksprong ;-))

Een grote naloop geeft een stabiel stuurgedrag, een korte naloop maakt de fiets nerveuzer/scherper.
Zie plaatje, trail is uiteraard wat in het Nederlands naloop heet:

Afbeelding

Je ziet dat een kleine offset meer naloop geeft, net als een flauwere balhoofdhoek. In theorie zou je een flauwere vorkhoek dus kunnen compenseren met meer offset.
In de beginperiode van de 29ers wilde men het trage sturen door de grote wielen compenseren met een grotere vorkoffset. Gary Fisher/Trek fietsen met de G2 geometrie volgden dat principe. In de praktijk doet de balhoofdhoek meer voor de naloop dan de offset denk ik. En er zitten natuurlijk grenzen aan het schuiven met die waardes.
Bovendien komen er nog meer factoren in beeld die het stuurgedrag beïnvloeden zoals achtervorklengte en wielbasis (die bepaald wordt door het totaal van de andere keuzes, een langere achtervork of flauwere balhoofdhoek geeft automatisch meer wielbasis).


@Peelrijder, aan 68 graden hoefde ik nog geen seconde te wennen eerlijk gezegd. Zelfs aan de 66 graden van mijn e-mtb was ik snel gewend. Die fiets wilde wel wat meer naar buiten in de bocht dan ik gewend was, maar ik had sterk het idee dat dat meer met de 10kg extra fiets te maken had.

Ik voelde wel een (klein) verschil toen ik van een 120mm vork met 51mm offset naar een 130mm met 44mm offset ging. Maar dat was na twee ritten alweer het nieuwe normaal :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

I_do schreef: di 9 augustus 2022, 10:53
Stunning schreef: ma 8 augustus 2022, 21:15

Dit zijn toch niet echt XC fietsen die je hebt gezien toch :wink:

Ik bedoel, de carbon XC hardtail raspaardjes van oa de bekende Duitse merken, werken toch nog vaak met een balhoofdhoek van 69,5 tot 70 graden. Met een langere reach tov de toer HT's, voor een gestrektere zit, maar zeker geen 50cm bij een XL. De fullies zijn vaker net iets minder stijl, maar blijven toch ook wel zo'n beetje op de 68 hangen. Zit je wel bij de juiste fietsen te kijken :lol: :wink:

Voor een XC rondje Zeddam zou max 68 graden toch wel moeten voldoen ? Lager vind ik persoonlijk beter geschikt voor in het buitenland, waar je op de langere en stijlere afdalingen, evt icm dropper, het beste kunt profiteren van een <68 graden balhoofdhoek.
Waarom is zo steil mogelijk voor jou het referentiekader?
We zitten hier in het Cross Country sub forum. Maar zo steil mogelijk is voor mij niet perse een referentiekader hoor. Vandaar ook het vraagteken achter mijn stelling.

Zelf ben ik ooit in 2000 begonnen met een 26" fiets die volgens mij een balhoofdhoek had van dik in de 70 graden. Zo mij niet verbazen als die rond de 73 graden lag. Maar goed dat was in het verleden niet echt een onderwerp van gesprek, want dat is gewoon wat er destijds was.
Hoe ik dan toch op de 68 graden hoek kom, is meer gerefereerd aan mijn eigen fiets en ik ben boven Gulpen nog geen stukken tegen gekomen waarvan ik dacht, oh, had ik nu maar een 66 graden hoek gehad, dan was ik wel beneden gekomen. Daarnaast, zoals ik aangaf, zijn de XC fietsen van de meeste grote merken allemaal nog +68 graden hoek. Dus het niet eens echt mijn referentiekader. Voeg daarbij dat de XCO top ook nog niet echt onder de 67/68 aan het gaan zijn, dan kan je mijn gedachte kronkel een beetje volgen. Maar ik geloof best dat jouw 66 graden hoek fiets makkelijker naar beneden rolt. Echter, er zijn daar ook rijders die daar naar beneden gaan op een gravelfiets. Dus ja, de vraag is natuurlijk ook wat is nodig of waar voel je je comfortabel mee. Die vraag kan je alleen voor jezelf beantwoorden. Mij niet bellen.

De grote vraag van de topic starter is natuurlijk waar houdt het op. Zeker in geval van een Cross Country fiets. Ik geloof best wel dat Enduro/Downhill fietsen nog minder stijl kunnen gaan. Maar bij de Cross Country discipline spelen er natuurlijk weer andere factoren mee zoals gewicht, trap efficientie en aerodynamica. De XCO parcoursen die de profs rijden worden steeds uitdagender en steeds meer worden er 30mm velgen ingezet, dus ik kan mij voorstellen dat er ook steeds meer uit de Trail hoek gewaaid komt. Waaronder een minder stijle balhoofdhoek.
Lars TB schreef: di 9 augustus 2022, 11:37
Stunning schreef: ma 8 augustus 2022, 23:08 Wat zou je meer kunnen met een 67 graden balhoofdhoek op Zeddam ?
Dan kun je toch beter die vlakkere hoek nemen voor die keren dat je ook nog eens ruiger gaat doen.
Maar Lars TB, dat is toch ook precies wat ik zeg in mijn eerdere tekst.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

viewtopic.php?f=14&t=154699
Afbeelding

Hier zie je goed waar de bovenbuislengte en de reach oa weer gecompenseerd wordt waardoor je eigenlijk niet of nauwelijks gestrekter op de fiets komt te zitten. De voorbouw is nagenoeg verdwenen. Waar we vroeger 10 cm hadden is dat hier 3 cm of daaromtrent.
Ik denk dat het deze kant opgaat.
Grote merken lopen niet voorop -want de XC-wereld is behoorlijk behoudend- maar stap voor stap gaan ze volgen.
"This species has amused itself to death"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: di 9 augustus 2022, 17:02
MonkeyRider schreef: di 9 augustus 2022, 15:18 ...Tot nu toe lees ik niet veel over verende vorken met grotere offset/vorksprong?
Ik vraag me af:
Als je van 70gr naar 65gr gaat maar intussen de offset van bv een 140mm vork verandert van 43-45mm naar 50-55mm , wat gebeurt er dan?
Waar het eigenlijk om gaat is de naloop. En die hangt naast de balhoofdhoek ook af van de offset (vroeger noemden we dat hier vorksprong ;-))

Een grote naloop geeft een stabiel stuurgedrag, een korte naloop maakt de fiets nerveuzer/scherper.
Zie plaatje, trail is uiteraard wat in het Nederlands naloop heet:

Afbeelding

Je ziet dat een kleine offset meer naloop geeft, net als een flauwere balhoofdhoek. In theorie zou je een flauwere vorkhoek dus kunnen compenseren met meer offset.
In de beginperiode van de 29ers wilde men het trage sturen door de grote wielen compenseren met een grotere vorkoffset. Gary Fisher/Trek fietsen met de G2 geometrie volgden dat principe. In de praktijk doet de balhoofdhoek meer voor de naloop dan de offset denk ik. En er zitten natuurlijk grenzen aan het schuiven met die waardes.
Bovendien komen er nog meer factoren in beeld die het stuurgedrag beïnvloeden zoals achtervorklengte en wielbasis (die bepaald wordt door het totaal van de andere keuzes, een langere achtervork of flauwere balhoofdhoek geeft automatisch meer wielbasis).
Laat ik het anders formuleren:
Stel je houdt de "trail" waarde gelijk bij een 70gr en 65gr balhoofdhoek ( door compensatie met extra offset) en ook overige waarden zoals chainstay, ett , reach ed gelijk. Wat ga je dan merken in stuurgedrag? ....en als je dat zou doorzetten naar 60gr , wat dan?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

kan niet meer schreef: di 9 augustus 2022, 18:43 viewtopic.php?f=14&t=154699
Afbeelding

Hier zie je goed waar de bovenbuislengte en de reach oa weer gecompenseerd wordt waardoor je eigenlijk niet of nauwelijks gestrekter op de fiets komt te zitten. De voorbouw is nagenoeg verdwenen. Waar we vroeger 10 cm hadden is dat hier 3 cm of daaromtrent.
Ik denk dat het deze kant opgaat.
Grote merken lopen niet voorop -want de XC-wereld is behoorlijk behoudend- maar stap voor stap gaan ze volgen.
Mooi concept.

Ja, ik geloof wel dat het deze kant op gaat. Ook voor een XC fiets. Ik fantaseer al hoe dat eruit komt te zien in de HT versie. Meer als een Canyon Stoic waarschijnlijk, maar dan een dieet uitvoering oid :wink:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: di 9 augustus 2022, 17:22
I_do schreef: di 9 augustus 2022, 10:53
Waarom is zo steil mogelijk voor jou het referentiekader?
We zitten hier in het Cross Country sub forum. Maar zo steil mogelijk is voor mij niet perse een referentiekader hoor. Vandaar ook het vraagteken achter mijn stelling.

Zelf ben ik ooit in 2000 begonnen met een 26" fiets die volgens mij een balhoofdhoek had van dik in de 70 graden. Zo mij niet verbazen als die rond de 73 graden lag. Maar goed dat was in het verleden niet echt een onderwerp van gesprek, want dat is gewoon wat er destijds was.
Hoe ik dan toch op de 68 graden hoek kom, is meer gerefereerd aan mijn eigen fiets en ik ben boven Gulpen nog geen stukken tegen gekomen waarvan ik dacht, oh, had ik nu maar een 66 graden hoek gehad, dan was ik wel beneden gekomen. Daarnaast, zoals ik aangaf, zijn de XC fietsen van de meeste grote merken allemaal nog +68 graden hoek. Dus het niet eens echt mijn referentiekader. Voeg daarbij dat de XCO top ook nog niet echt onder de 67/68 aan het gaan zijn, dan kan je mijn gedachte kronkel een beetje volgen. Maar ik geloof best dat jouw 66 graden hoek fiets makkelijker naar beneden rolt. Echter, er zijn daar ook rijders die daar naar beneden gaan op een gravelfiets. Dus ja, de vraag is natuurlijk ook wat is nodig of waar voel je je comfortabel mee. Die vraag kan je alleen voor jezelf beantwoorden. Mij niet bellen.

De grote vraag van de topic starter is natuurlijk waar houdt het op. Zeker in geval van een Cross Country fiets. Ik geloof best wel dat Enduro/Downhill fietsen nog minder stijl kunnen gaan. Maar bij de Cross Country discipline spelen er natuurlijk weer andere factoren mee zoals gewicht, trap efficientie en aerodynamica. De XCO parcoursen die de profs rijden worden steeds uitdagender en steeds meer worden er 30mm velgen ingezet, dus ik kan mij voorstellen dat er ook steeds meer uit de Trail hoek gewaaid komt. Waaronder een minder stijle balhoofdhoek.
Lars TB schreef: di 9 augustus 2022, 11:37
Dan kun je toch beter die vlakkere hoek nemen voor die keren dat je ook nog eens ruiger gaat doen.
Maar Lars TB, dat is toch ook precies wat ik zeg in mijn eerdere tekst.
Je moet echt eerst bij de basis beginnen. In welke situatie is 68 graden een voordeel? Ik rijd in Nederland ook het gros wel op een gravelbike, maar dat heeft er niets mee te maken. Je redeneert nog steeds vanuit wat nodig is, waar is een stijlere hoek voor nodig dan? Qua gewicht, trap efficiëntie of aerodynamica heeft het volgens mij alvast bar weinig te schelen of je vork wat minder stijl staat.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

I_do schreef: di 9 augustus 2022, 19:50
Stunning schreef: di 9 augustus 2022, 17:22

We zitten hier in het Cross Country sub forum. Maar zo steil mogelijk is voor mij niet perse een referentiekader hoor. Vandaar ook het vraagteken achter mijn stelling.

Zelf ben ik ooit in 2000 begonnen met een 26" fiets die volgens mij een balhoofdhoek had van dik in de 70 graden. Zo mij niet verbazen als die rond de 73 graden lag. Maar goed dat was in het verleden niet echt een onderwerp van gesprek, want dat is gewoon wat er destijds was.
Hoe ik dan toch op de 68 graden hoek kom, is meer gerefereerd aan mijn eigen fiets en ik ben boven Gulpen nog geen stukken tegen gekomen waarvan ik dacht, oh, had ik nu maar een 66 graden hoek gehad, dan was ik wel beneden gekomen. Daarnaast, zoals ik aangaf, zijn de XC fietsen van de meeste grote merken allemaal nog +68 graden hoek. Dus het niet eens echt mijn referentiekader. Voeg daarbij dat de XCO top ook nog niet echt onder de 67/68 aan het gaan zijn, dan kan je mijn gedachte kronkel een beetje volgen. Maar ik geloof best dat jouw 66 graden hoek fiets makkelijker naar beneden rolt. Echter, er zijn daar ook rijders die daar naar beneden gaan op een gravelfiets. Dus ja, de vraag is natuurlijk ook wat is nodig of waar voel je je comfortabel mee. Die vraag kan je alleen voor jezelf beantwoorden. Mij niet bellen.

De grote vraag van de topic starter is natuurlijk waar houdt het op. Zeker in geval van een Cross Country fiets. Ik geloof best wel dat Enduro/Downhill fietsen nog minder stijl kunnen gaan. Maar bij de Cross Country discipline spelen er natuurlijk weer andere factoren mee zoals gewicht, trap efficientie en aerodynamica. De XCO parcoursen die de profs rijden worden steeds uitdagender en steeds meer worden er 30mm velgen ingezet, dus ik kan mij voorstellen dat er ook steeds meer uit de Trail hoek gewaaid komt. Waaronder een minder stijle balhoofdhoek.



Maar Lars TB, dat is toch ook precies wat ik zeg in mijn eerdere tekst.
Je moet echt eerst bij de basis beginnen. In welke situatie is 68 graden een voordeel? Ik rijd in Nederland ook het gros wel op een gravelbike, maar dat heeft er niets mee te maken. Je redeneert nog steeds vanuit wat nodig is, waar is een stijlere hoek voor nodig dan? Qua gewicht, trap efficiëntie of aerodynamica heeft het volgens mij alvast bar weinig te schelen of je vork wat minder stijl staat.
Om het weer om te draaien, in welke situatie in Nederland is 68 graden een nadeel ? En is 68 de definitie voor jou van een stijle hoek ? We hebben het hier over Nederland met totaal gladgestreken BMX baantjes, waar zelfs de boomwortels op verzoek worden verwijderd, bladblazer eroverheen etc. Pin je niet vast op die 68 graden, ik had net zo goed 69 of 67 kunnen roepen. Voldoen ook nog steeds allebei. Maar voor de 73 die ik gereden heb in het verleden, is 68 super slack :wink:

Waarom zou ik niet redeneren op basis van wat nodig is ? Ik bedoel, wat is het nut om met een downhill fiets over de UHR routes te gaan rijden ? Natuurlijk beredeneer ik op basis wat nodig is, waarom zou ik met meer of minder MTB genoegen nemen dan ik nodig heb ? Als ik veel in het buitenland ga rijden, neem ik er een fiets bij :winkie: en als daar geen budget voor zou zijn, ja dan is het zoeken naar een compromis inderdaad. Persoonlijk houd ik overigens niet van een compromis. Het is altijd net niks.

Gewicht, trap efficiëntie etc heeft in theorie ook niks te maken met de hoek van je balhoofdstel. Of toch wel ? zeker in geval van een hardtail, worden de fietsen zwaarder omdat ze robuuster worden uitgerust. Juist gezien fabrikanten dit soort fietsen positioneren voor het ruigere (trail)werk. Kennelijk trekken zij (en niet ik) een correlatie tussen de hoek van het balhoofdstel en het type gebruik van een MTB.

Daarom vind ik die fiets van 'kan niet meer' echt te gek ! Ziet er uit als een XC race machine en die lekker slack is. Gooi er een paar dikkere banden onder, en verrek, dan blijkt de fiets ook nog capabel genoeg te zijn voor Trail of AM. Zonder een compromis te zijn overigens, deze fiets ziet er gewoon heel allround uit.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Stunning schreef: di 9 augustus 2022, 21:14We hebben het hier over Nederland met totaal gladgestreken BMX baantjes, ...
Even voor de goede orde maar waren het maar BMX baantjes:
1) veel progressiever waar het continue verleggen van grenzen betreft (en niet voor kopie van kopie te gaan),
2) je hebt misschien drie bochten maar het zit wel propvol met hindernissen die je op tig manieren kunt rijden en bijna zo uitdagend kan maken als je zelf wilt
.... en dat heeft toch weinig met parcoursen in NL te maken waar je geluk moet hebben een goed lopende hindernis van enig formaat te vinden.


Een 73~74deg balhoofdshoek daarentegen doet het er wel vrij goed.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Daarom vind ik die fiets van 'kan niet meer' echt te gek !
Is niet mijn fiets. Haal hem aan als voorbeeld en staat momenteel in de SYS op de 1e pagina. :-D
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: di 9 augustus 2022, 21:14 Om het weer om te draaien, ...
Nee, je moet het niet omdraaien. Je moet (eindelijk...) uitleggen wat er aan de hand is met 68 graden. Wat gebeurt daar wat anders is aan zeg 66 graden?

En nog even tussendoor:
Modbreak door Pat.
(Behoeft verder geen uitleg lijkt me.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je het Engels in gedachten houdt, is het niet zo moeilijk...

steep ~ steil
style ~ stijl
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Om even half terug te gaan op de belangrijke zaken.

Ik ben van mijn oude fiets met een balhoofdhoek van 70° en een offset van 51mm naar een balhoofdhoek van 68° gegaan met 44mm offset.

Hoe verhoudt dit tot elkaar want ik ben even in de war.

Voor mijn gevoel was ik in het begin steeds 'te laat' met insturen e.d. (bleek ook wel want vaak moest ik remmen waar ik dat eerst nooit deed).

Nu is de fiets wel een stuk lichter (4,5kg) maar dat houdt per definitie niet in dat ik sneller ben en daardoor 'te laat'.

Nu is het ook weer zo dat ik ook moest wennen aan de andere banden en hier in de buurt niet echt goed heb kunnen wennen omdat sinds ik de fiets heb alles gortdroog is dus echt op de max gaan zit er sowieso niet in.

Nu ging omgeving Ede en Zuid-Limburg eigenlijk prima en begin ik nu pas (na 2200km :lol: ) echt wat meer overheersende controle te krijgen op deze fiets voor mijn gevoel.

Maar nog steeds heb ik het idee dat de combinatie van factoren (gewicht, balhoofdhoek, offset, banden, betere vork) het zo heeft gemaakt dat ik een tijd aan het 'zoeken' ben geweest naar vertrouwen in de fiets.

Geen idee hoe dit gaat worden in de toekomst, maar het biedt in ieder geval veel nieuwe inzichten.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: di 9 augustus 2022, 21:14
I_do schreef: di 9 augustus 2022, 19:50

Je moet echt eerst bij de basis beginnen. In welke situatie is 68 graden een voordeel? Ik rijd in Nederland ook het gros wel op een gravelbike, maar dat heeft er niets mee te maken. Je redeneert nog steeds vanuit wat nodig is, waar is een stijlere hoek voor nodig dan? Qua gewicht, trap efficiëntie of aerodynamica heeft het volgens mij alvast bar weinig te schelen of je vork wat minder stijl staat.
Om het weer om te draaien, in welke situatie in Nederland is 68 graden een nadeel ? En is 68 de definitie voor jou van een stijle hoek ? We hebben het hier over Nederland met totaal gladgestreken BMX baantjes, waar zelfs de boomwortels op verzoek worden verwijderd, bladblazer eroverheen etc. Pin je niet vast op die 68 graden, ik had net zo goed 69 of 67 kunnen roepen. Voldoen ook nog steeds allebei. Maar voor de 73 die ik gereden heb in het verleden, is 68 super slack :wink:

Waarom zou ik niet redeneren op basis van wat nodig is ? Ik bedoel, wat is het nut om met een downhill fiets over de UHR routes te gaan rijden ? Natuurlijk beredeneer ik op basis wat nodig is, waarom zou ik met meer of minder MTB genoegen nemen dan ik nodig heb ? Als ik veel in het buitenland ga rijden, neem ik er een fiets bij :winkie: en als daar geen budget voor zou zijn, ja dan is het zoeken naar een compromis inderdaad. Persoonlijk houd ik overigens niet van een compromis. Het is altijd net niks.

Gewicht, trap efficiëntie etc heeft in theorie ook niks te maken met de hoek van je balhoofdstel. Of toch wel ? zeker in geval van een hardtail, worden de fietsen zwaarder omdat ze robuuster worden uitgerust. Juist gezien fabrikanten dit soort fietsen positioneren voor het ruigere (trail)werk. Kennelijk trekken zij (en niet ik) een correlatie tussen de hoek van het balhoofdstel en het type gebruik van een MTB.

Daarom vind ik die fiets van 'kan niet meer' echt te gek ! Ziet er uit als een XC race machine en die lekker slack is. Gooi er een paar dikkere banden onder, en verrek, dan blijkt de fiets ook nog capabel genoeg te zijn voor Trail of AM. Zonder een compromis te zijn overigens, deze fiets ziet er gewoon heel allround uit.
Een minder stijle hoek, bijvoorbeeld 66 graden is in het voordeel bij dalen, ook op de uhr, Nijmegen, of zeddam. Dit heb ik je al verteld. En je moet dus niet uitgaan van "zo stijl mogelijk wat nog voldoet" zoals jij doet, maar van wat optimaal is. En dan is imho 68 graden nergens in het voordeel, dus waarom zou je daar genoegen mee nemen? En als je geen compromis wilt mag je nu eindelijk eens uitleggen waar 68 graden ideaal is.
Je geeft zelf al aan dat de zaken die er toe doen voor XC niet lijden onder een slackere hoek. Als we het dan over de toekomst van xc hebben zullen ze daar naartoe gaan. De Cannondale scalpel en specialized epic zitten iig al onder de 68 graden.
Feitelijk is het gewoon een kwestie van ermee gaan fietsen. Dan merk je vanzelf de voordelen van wat slacker. Nadelen zijn er niet tenzij je het heel ver door trekt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoewel Pat vindt dat het duidelijk is, is dat het duidelijk niet:

Steil (en dus niet stijl) en dat geldt ook voor de balhoofdhoek:
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef: di 9 augustus 2022, 22:22
Stunning schreef: di 9 augustus 2022, 21:14 Om het weer om te draaien, ...
Nee, je moet het niet omdraaien. Je moet (eindelijk...) uitleggen wat er aan de hand is met 68 graden. Wat gebeurt daar wat anders is aan zeg 66 graden?

En nog even tussendoor:
Modbreak door Pat.
(Behoeft verder geen uitleg lijkt me.)
Volgens mei mis ik ergens wat inmiddels verweiderde bereichten met reactie op de spelling van stijl tegen steil.
Plaats reactie