Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

We gaan naar/zijn aanbeland bij XC/DC.

‘They are ideal for most real riders and are about perfect for what most people actually do, instead of what most people tell themselves they are going to do or picture themselves doing’.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Peelrijder schreef: di 9 augustus 2022, 13:57 Ik heb de term 'downcountry' altijd een beetje vreemd en nutteloos gevonden, maar waarschijnlijk is dat wel de richting waar alles naar toe zal gaan.
Joe, Joe :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het kost even tijd, maar uiteindelijk komen we uit bij zaken die goed/beter werken. Zo duurde het ook "even" voor we door kregen dat brede sturen voordelen hebben, brede banden idem, en er zijn nog steeds bikers die een dropper overbodig vinden (ja, het kan ook zonder maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan). Ook vering en schijfremmen kenden een tijdlang sceptici die er niet aan wilden.

En het klopt natuurlijk dat je niet geïsoleerd naar een balhoofdhoek moet kijken, maar 68 graden zal op een gegeven moment (al vrij snel zelfs) zo'n beetje het steilste zijn dat je kunt vinden op een mtb denk ik. Er is alleen nog wat meer gewenningstijd nodig. Althans, voor sommigen onder ons... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

kan niet meer schreef: do 11 augustus 2022, 11:21 Maar terug naar dat xc hobbelding ( zoals jij het noemt😀) hoe zou dat zijn?
Dat is leuk, ik krijg er wel smile van, meer/andere belevenis als een 29 trail fully. Even wat meer werk verzetten op een slappe, niet in balans zijnd en sturend als een scheermes en versnellen als een malle; 2012 26 inch fully 68 gr 105/120. Die blijft gewoon om even een stapje anders te kunnen biken.

De starre Cannondale uit 2008. Dat was behoorl;ijk wennen in de 2e rit ging het weer als van ouds. Dat zit in mijn lijf na 7 jaar daarop rijden.

Maakt me nieuwsgierig hoe iemand die nog nooit op een 26 bike heeft gereden . Zo'n bike ervaart :D

Hierbij de uitnodiging aan eenieder die nog nooit op een 26 mtb heeft gereden en dat wil ervaren voor de fun. Beide bikes zijn Medium. Ik zie het wel in de Pb
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Downcountry is natuurlijk gewoon een nieuwe marketingterm, maar in de kern komt het erop neer dat XC fietsen steeds meer op DH/Enduro gaan lijken. En de DH/Enduro steeds meer op crossmotoren.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

kiwihoofd schreef: do 11 augustus 2022, 08:08
Stunning schreef: wo 10 augustus 2022, 18:01 Als iemand een 66 / 100mm weet, die puur gericht is op XC (met bijbehorende geo), van max 11kg, van een gangbaar merk (dus geen exoot die ik uit verweggistan dien te halen), hier verkrijgbaar in NL bij een LBS op de hoek, dan houd ik mij van harte aanbevolen. HT of Fully maakt mij nog niet eens zo uit.
https://www.lapierrebikes.com/nl-en/o/xr-99-2022/
Komt met 66.5 aardig in de buurt :-q
Oh wauw - te gek :-q

Dan zijn bepaalde mainstream merken toch al verder dan ik dacht. Deze Lapierre is qua geo en afmontage echt hoe ik hem zou willen hebben en XC-waardig. Lapierre is niet echt mijn merk, maar toch... :winkie:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

kermit schreef: do 11 augustus 2022, 13:34 en er zijn nog steeds bikers die een dropper overbodig vinden (ja, het kan ook zonder maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan).
kermit schreef: do 11 augustus 2022, 13:34 Er is alleen nog wat meer gewenningstijd nodig. Althans, voor sommigen onder ons... ;-)
Ik snap het nut van een dropper binnen Nederland niet, mits je gebrekkige techniek hebt of op een dergerlijk niveau wedstrijden rijdt in Nederland waar het terrein daar meer noodzaak voor heeft.

Gewenning of niet een dropper is geen toverstokje waar je ineens beter door gaat fietsen omdat je iets meer bewegingsvrijheid hebt.

Droppers gebruiken is hetzelfde als schakelen, kwestie van techniek en zie voorgaande.... :bier:
Stunning schreef: do 11 augustus 2022, 15:13 Oh wauw - te gek :-q

Dan zijn bepaalde mainstream merken toch al verder dan ik dacht. Deze Lapierre is qua geo en afmontage echt hoe ik hem zou willen hebben en XC-waardig. Lapierre is niet echt mijn merk, maar toch... :winkie:
Lapierre heeft altijd al iets extremere geo's gehad, idem voor Kona en Dartmoor.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
KTM990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 10 november 2020, 11:22

Stunning schreef: do 11 augustus 2022, 15:13
kiwihoofd schreef: do 11 augustus 2022, 08:08

https://www.lapierrebikes.com/nl-en/o/xr-99-2022/
Komt met 66.5 aardig in de buurt :-q
Oh wauw - te gek :-q

Dan zijn bepaalde mainstream merken toch al verder dan ik dacht. Deze Lapierre is qua geo en afmontage echt hoe ik hem zou willen hebben en XC-waardig. Lapierre is niet echt mijn merk, maar toch... :winkie:
https://www.marinbikes.com/ww/bikes/family/team-marin

Wellicht interessant?
Canyon Grand Canyon 8
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Peelrijder schreef: do 11 augustus 2022, 15:42
kermit schreef: do 11 augustus 2022, 13:34 en er zijn nog steeds bikers die een dropper overbodig vinden (ja, het kan ook zonder maar dat wil niet zeggen dat het niet beter kan).
kermit schreef: do 11 augustus 2022, 13:34 Er is alleen nog wat meer gewenningstijd nodig. Althans, voor sommigen onder ons... ;-)
Ik snap het nut van een dropper binnen Nederland niet, mits je gebrekkige techniek hebt of op een dergerlijk niveau wedstrijden rijdt in Nederland waar het terrein daar meer noodzaak voor heeft.

Gewenning of niet een dropper is geen toverstokje waar je ineens beter door gaat fietsen omdat je iets meer bewegingsvrijheid hebt.

Droppers gebruiken is hetzelfde als schakelen, kwestie van techniek en zie voorgaande.... :bier:
Dat is de insteek van of iets nodig is. Als "nodig" het criterium is vallen er veel zaken af. Schijfremmen, vering, (vaak) versnellingen, en zo nog meer zaken.
Ik bekijk het liever vanuit het perspectief of het nut heeft, en dan is het antwoord bij een dropper ook volmondig "ja". Net als dat wat slackere geometrie niet persé nodig is, maar wel degelijk een meerwaarde is.

Met veel van dit soort zaken is het zo dat als je er eenmaal aan gewend bent je niet meer zonder wilt/kunt. Ondanks dat het niet nodig is gebruik ik ook in NL de dropper heel veel en ik mis hem daarom ook op een Brabants bosrondje al als hij er niet op zit...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als je een dropper hebt. Is er mee leren rijden voorwaarde. Oefenen in Nederland dus. Om het gebruik eigen te maken. Zodat droppen automatisme is; niet gedropt een steile afdaling in is grote kans op brokken.

Dropper is meer noodzakelijk op een moderne trail bike (zitbuis hoek steiler langere reach). Dat zadel zit dan eerder in de weg.

Hoe dat werkt op b.v de Marin ( in de link hierboven) weet ik niet. Bij het duurdere model krijg je gratis een dropper erbij.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

KTM990 schreef: do 11 augustus 2022, 15:53
Stunning schreef: do 11 augustus 2022, 15:13

Oh wauw - te gek :-q

Dan zijn bepaalde mainstream merken toch al verder dan ik dacht. Deze Lapierre is qua geo en afmontage echt hoe ik hem zou willen hebben en XC-waardig. Lapierre is niet echt mijn merk, maar toch... :winkie:
https://www.marinbikes.com/ww/bikes/family/team-marin

Wellicht interessant?
Zeker !!! Ik ben meer HT georiënteerd voor NL.

Ik wilde zeggen, met dropper :-D maar dat is nu ook een onderwerp van gesprek.

Ik mag best wel zeggen dat mijn technische vaardigheden na 22 jaar op de MTB meer dan goed zijn 8) maar laatst had ik op de Lage Vuursche op wat zanderige stukken toch zoiets van een dropper zou wel handig zijn geweest. Je kan dan toch wat lager zitten, je core aanspannen en beter door het zand heen ploeteren. Althans, zo doe ik dat :wink:
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Hoe doet een bike met moderne geo het in het mulle zand? Zou verwachten dat het iets makkelijker gaat, maar ben benieuwd of je echt verschil merkt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je van een "ouderwetse" fiets komt is dat een verschil van dag en nacht!
De veel minder nerveuze stuurkarakteristiek doet het veel beter in los zand (en nog een aantal andere situaties).

Mijn tweede 29er was een Mondraker, dat merk staat wel bekend om z'n vooruitstrevende geometriekeuzes. Maar dat viel bij die fiets wel mee, met net aan 67 graden balhoofdhoek. Gecombineerd met niet te korte achtervorken gaf dat echter heel veel meer vertrouwen in los zand dan mijn eerdere fietsen.

Inmiddels ben ik gewend aan niet al te extreme maar wel moderne geo en ik denk als ik nu terug op mijn oude fietsen zou stappen ik me kapot zou schrikken :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Peelrijder schreef: do 11 augustus 2022, 15:42 Ik snap het nut van een dropper binnen Nederland niet, mits je gebrekkige techniek hebt of op een dergerlijk niveau wedstrijden rijdt in Nederland waar het terrein daar meer noodzaak voor heeft.

Gewenning of niet een dropper is geen toverstokje waar je ineens beter door gaat fietsen omdat je iets meer bewegingsvrijheid hebt.

Droppers gebruiken is hetzelfde als schakelen, kwestie van techniek en zie voorgaande.... :bier:
Juist in NL met het snel afwisselende omhoog en omlaag gaan is het een handig ding. Als je alleen langdurig omhoog en/of omlaag rijd in de bergen is het geen probleem even je zadel handmatig omlaag te doen voor de afdaling begint.
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

kermit schreef: di 16 augustus 2022, 16:49 Als je van een "ouderwetse" fiets komt is dat een verschil van dag en nacht!
De veel minder nerveuze stuurkarakteristiek doet het veel beter in los zand (en nog een aantal andere situaties).

Mijn tweede 29er was een Mondraker, dat merk staat wel bekend om z'n vooruitstrevende geometriekeuzes. Maar dat viel bij die fiets wel mee, met net aan 67 graden balhoofdhoek. Gecombineerd met niet te korte achtervorken gaf dat echter heel veel meer vertrouwen in los zand dan mijn eerdere fietsen.

Inmiddels ben ik gewend aan niet al te extreme maar wel moderne geo en ik denk als ik nu terug op mijn oude fietsen zou stappen ik me kapot zou schrikken :D
Thanks Kermit!
Plaats reactie