Wendbaarheid

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Een aantal weken geleden toen het -10 graden was en de route die ik fietste vol met aangereden sneeuw lag en dus glad was, lag mijn gemiddelde snelheid in de bochten een stuk lager dan anders.
Toen ik de week daarna weer ging fietsen (zonder sneeuw en gladheid) merkte ik dat ik harder dan gemiddeld door de bochten ging dan de andere keren dat het niet glad was.

Dit bevestigt dus het vertrouwen dat je moet hebben om snel de bocht door te komen en ook dat je de grens van grip/geen grip van je fiets moet kennen.
Dit is gewoon oefenen door continue die grens te gaan opzoeken!
Dr Paaj

Het leuke is dat je vaak ziet dat mensen harder door de bocht gaan op het asfalt dan in het bos.... Waar zit dat in :roll:
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Dr Paaj schreef:Het leuke is dat je vaak ziet dat mensen harder door de bocht gaan op het asfalt dan in het bos.... Waar zit dat in :roll:
in 't hoofd :-D
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Ook leuk; de eerste keer op semislicks..... blij dat ik glij :-{
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

guido_gorisse schreef:Ook leuk; de eerste keer op semislicks..... blij dat ik glij :-{
hmm die sport heb ik vandaag ook gedaan.

blij dat ik rechtdoorglij
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Dat deed ik gelukkig nog niet. Ik begin eraan te wennen. Het punt is eigenlijk dat je dan de fiets recht moet houden, maar wel het gewicht naar binnen (richting van binnenbocht) verplaatsen. Maar 't blijft behelpen.
Tibor
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: do 16 januari 2003, 20:57
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

Dr Paaj schreef:Het leuke is dat je vaak ziet dat mensen harder door de bocht gaan op het asfalt dan in het bos.... Waar zit dat in :roll:
misschien rijd je op de weg uberhaupt wel harder?
Metalbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 8 mei 2004, 20:38
Mijn mountainbike: Viper Sickboy

met de mountainbike op een singletrack vind ik dat wel meevallen
Ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen
Singlespeed: minder is meer...
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Tibor schreef:
Dr Paaj schreef:Het leuke is dat je vaak ziet dat mensen harder door de bocht gaan op het asfalt dan in het bos.... Waar zit dat in :roll:
misschien rijd je op de weg uberhaupt wel harder?
De kans dat je plat gaat in een bocht in het bos is veel groter, doordat de ondergrond veel minder stabiel is. Wanneer je schuin door de bocht gaat wordt de druk zo groot dat het zand gaat verschuiven waardoor er een kans bestaat dat je gaat glijden.

En hoe harder je gaat, hoe schuiner je door de bocht moet, hoe meer kans op wegglijden.
Dr Paaj

Het zit in je hoofd... je kunt in het bos wegglijden ja, maar goed grip zoeken en insturen gewicht verdelen en staand de bocht door drukken... klaar!
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Ja... heel makkelijk inderdaad... eigenlijk weet je zelf ook wel waarom je op de weg harder gaat he?
Tibor
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: do 16 januari 2003, 20:57
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

toch vind ik het altijd een prettiger gevoel om in het bos een bocht op het randje te nemen dan op de weg, in het bos kan je nog corrigeren en bijremmen, iets wat op de weg toch wel iets minder handig is....
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

Bochten nemen is vooral een kwestie van lef en gevoel heb ik gemerkt.

Naarmate je vaker bochten neemt krijg je steeds meer zelfvertrouwen en ontwikkel je meer gevoel, waardoor je harder door een bocht durft te gaan.

Of je dan op de weg of in het bos rijd maakt eigenlijk niet zo heel veel meer uit. Je ontwikkelt vanzelf zoveel gevoel dat je precies weet hoe hard je een bocht kunt nemen, en waar je wel of niet kunt corrigeren.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik fiets nu vaak in een groep en ben de langzaamste op bochtengebied. Zij snijden ze veel beter aan dan ik.

Ik snij nu dus niet genoeg aan en vlieg er dan uit. Naja, als ik geen remmen op mijn fiets had.

Ik heb ook wel het vermoeden dat ik soms wat te snel aankom, maar dus ook minder bochtentechniek heb.

Veel uit het zadel komen voor de haakse bochtjes en dan inhangen. En durven.... (is lastig op onbekend terrein)
GERONIMO
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1008
Lid geworden op: ma 22 november 2004, 16:08
Mijn mountainbike: Is te koop : http://forum.mountainbike.nl/

Kjiratsiekoedel schreef:Ik fiets nu vaak in een groep en ben de langzaamste op bochtengebied. Zij snijden ze veel beter aan dan ik.

Ik snij nu dus niet genoeg aan en vlieg er dan uit. Naja, als ik geen remmen op mijn fiets had.

Ik heb ook wel het vermoeden dat ik soms wat te snel aankom, maar dus ook minder bochtentechniek heb.

Veel uit het zadel komen voor de haakse bochtjes en dan inhangen. En durven.... (is lastig op onbekend terrein)
lekker je been gebruiken, het werkt echt heel goed.
Te koop: Giant composite, full xtr, ztr olympic
Te koop: Pro race elara(racer), met nieuwe banden en ketting en cassete!
Plaats reactie