Ervaringen: cyclocrosser

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Ik overweeg om een cyclocrosser aan te schaffen. Wat zijn de ervaring van de mede MTB-forummers met zo'n cyclocrossfiets.
Voor mij lijkt het een welkome afwisseling naast het MTB-en en racen. En is het Drunense Duinen parcours een beetje geschikt om met een cyclocrosser te raggen.
Alvast bedankt. Grtz :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Ik heb sinds oktober een crosser.... Die wordt vooral gebruikt om een beetje de winter door te toeren en hopelijk wat regiowedstrijdjes te rijden. 't Vergt wel enige gewenning, maar tot nu toe is het een leuke ervaring! Mijn inziens is het ook wat zwaarder rijden, zeker omdat ik nu paden op de crosser rij waar ik normaal de MTB gewoon mij me zou hebben. Goede workout dus.

Drunen is er prima mee te rijden, zolang je maar niet al te lomp doet. Wil je een beetje grip hebben met een crosser dan moet je toch met vrij lage druk rijden in de banden (onder de 2,5 bar) en moet je met gewone bandjes niet te idioot hard tegen de enkele uit stekende wortel aan rossen. ;-)
Stamppot with weaksauce!
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

ik heb er sindskort ook een , vooral om in de winter op de weg te trainen en om voor de afwisseling eens een bospaadje te pakkenof tourtochtje te rijden ( om de mtb ook een beetje te sparen)..

Het stuurt in het bos allemaal net even wat nerveuzer en dat was wennen voor mij en afdalen voelt ook een beetje vreemd aan..( spooky remmen zijn nou niet bepaald schijfremmen..)..maar het gaat ook weer lekker makkelijk hard ( zo'n ding weegt niets)en modder stroken snij je doorheen..

ik vind het wel een leuke afwisseling..
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Ik zie al aan de reacties dat zo'n fietske wel aan mij besteed is. Het wordt een Van Tuyl 340.
Ik zet hem wel in Show your stuff als dat toegestaan is!!
Bedankt voor de reacties :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
cx-jw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: za 6 januari 2007, 23:53

Heb nu al drie jaar een VT340. Drunese Duinen is wel zwaar in de zomer (het mulle zand) in de winter (en met sneeuw en ijs) is het er goed te doen. Plussen cyclocrosser: snelheid, klimmen. Minnen: afdalen (je zit erg hoog), hobbels (geen vering, dus spierpijn in je armen ipv benen) en korte bochtjes. Cyclocrosser is zeker aan te bevelen!
RaNk
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 4 december 2005, 15:55

De Drunense duinen op een cyclocrosser in de zomer zie ik zelf niet zitten met al dat losse zand (wel goeie oefening voor lopen met de fiets als je daarvan houd). Maar voor in de winter is het een heel leuke afwisseling, en ga ik er harder mee dan met mijn mtb. Het stuurt op zich ook nog best lekker, alleen moet ik altijd weer wennen aan de remkracht die toch wel een stuk minder direct is. Maar ja, je hebt je keuze al gemaakt zie ik, veel plezier ermee en laat de foto's maar eens zien. :-q
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Fiets is al binnen. staat binnenkort in "show your stuff"
Heb al wel 3 goede buiklandingen gemaakt. Is even wennen, maar bevalt heel goed. Ik heb wel de bandenspanning inmiddels aangepast
Life is short.....................enjoy it!!!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

speedrider schreef:Heb al wel 3 goede buiklandingen gemaakt
waarom? uit de bocht? zwabberen?
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

Welke spanning rijd je nu dan? 6 bar?
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Waarom?

In het begin veel te harde banden en dus uit de bocht gevlogen en over wortels weggegleden. De 3e landing! Op een recht stuk, reed lekker door en in een keer lag ik op de grond.
Gisteren overigens lekker door de modder wezen ploegen in de duinen en dat ging echt subliem met de crosser.
het is echt leuk, maar niet te vergelijken met MTBen.

Ik rij nu op ongeveer 2,7 bar.
Life is short.....................enjoy it!!!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

vreemd maar dan zou het ook te maken kunnen heben met het soort profiel of zou het juist komen door de dunnere banden
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

30-34 mm bandjes hebben echt weinig grip als je er flink wat druk in doet - op zich niet al te gek. Laatste crosswedstrijd heb ik iets van 2,0 voor, 2,5 achter moeten rijden om nog een beetje normaal de bocht door te komen :-S
Stamppot with weaksauce!
Wimbeest
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: do 27 juli 2006, 20:24

Cyclocross lijkt zoiets voor mensen die nie kunnen kiezen tussen wielrennen of mtb. Mijn mening... no offense
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

None taken :)
Je kan het ook zien als het beste van 2 werelden ;)
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
refie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 6 januari 2007, 21:31

Een crosser heeft echt zijn specifieke mogelijkheden. Maar als aanvulling naast een fully vind ik het prachtig. Het is idd ook mijn slechtweer wegfiets.
MTB : Epic S-Works 05
WEG : Roubaix S-Works 06
CROSS: Ridley Supercross 06
Gesloten