Discussie: bar-ends

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hitrax
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 462
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 13:12
Mijn mountainbike: Giant XTC composite 2
Contacteer:

Die remhendels op het stuur zijn decoratief lijkt het. De reguliere mtb remmen zitten aangesloten op het remsysteem.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Nee hoor, die worden gewoon op je remkabel aangesloten. Op cyclocrossers zie je dit wel vaker.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

japie carbon schreef:Nee hoor, die worden gewoon op je remkabel aangesloten. Op cyclocrossers zie je dit wel vaker.
Spot on, de extra remhandel is voor als je toch met je handen op het midden van het stuur zit en onverhoopt moet remmen.
Gebruikersavatar
hitrax
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 462
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 13:12
Mijn mountainbike: Giant XTC composite 2
Contacteer:

Maar dan heb je 2remhendels per renklauw? Nog nooit gehoord. Weer iets geleerd vandaag :D
G-style
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 27 september 2014, 12:07
Mijn mountainbike: Is net een varken!

Mijn bar-ends, die overigens geen extra remhendel hebben :-p, gaan eraf!

Op lange rechte stukken vind ik ze ideaal! Maar daar heb ik de mtb niet voor gekocht en op singletracks zitten ze me in de weg... Keuze dus snel gemaakt!

De ori Bulls grips waren gesneden voor de bar-ends dus via tips op dit forum uitgekomen op ESI chunky's... S kijken hoe me dit gaat bevallen!
Bulls Coperhead Suprême 29'r 2013

Geld moet rollen! En dat gaat 't beste op 2 wielen!
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

In plaats van de Ergon GC2-L handvatten met bar-ends, rijd ik sinds kort met de Ergon GS1.
De afgelopen ritten heb ik de bar-ends niet gemist. Blijvertjes? Voorlopig wel.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Sinds de overstap naar de 29er bewust gekozen om er geen bar-ends meer op te monteren. Op het begin was het wel even wennen, wou toen bij een klim nog wel eens naar grijpen naar de bar-ends die er niet meer waren. :o

Inmiddels mis ik ze niet meer. Op de asfalt gedeeltes leg ik nu mijn handpalmen regelmatig op de handvaten om toch wat afwisseling erin te houden.
kenza750
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 17:18
Mijn mountainbike: Sensa 'Gold digger' Sella TNT

ik heb op mijn 29er met 710mm lowriser nog wel mn (korte) barends zitten. Gebruik ze nooit, maar ik heb het idee dat die dingen m'n handen beschermen. Kan tussen m'n oren zitten.....
kenza750
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: do 16 januari 2014, 17:18
Mijn mountainbike: Sensa 'Gold digger' Sella TNT

Koenuhhh schreef:Sinds de overstap naar de 29er bewust gekozen om er geen bar-ends meer op te monteren. Op het begin was het wel even wennen, wou toen bij een klim nog wel eens naar grijpen naar de bar-ends die er niet meer waren. :o
Wat heeft het wel of niet monteren van barends te maken met de wielgrootte :roll: :~
Of bedoel je meer van dat het een moment was om voor wat anders te kiezen....
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

kenza750 schreef:
Koenuhhh schreef:Sinds de overstap naar de 29er bewust gekozen om er geen bar-ends meer op te monteren. Op het begin was het wel even wennen, wou toen bij een klim nog wel eens naar grijpen naar de bar-ends die er niet meer waren. :o
Wat heeft het wel of niet monteren van barends te maken met de wielgrootte :roll: :~
Of bedoel je meer van dat het een moment was om voor wat anders te kiezen....
Bij de 29 rage hoort ook een veel breder stuur en dat kan wel de aanleiding zijn om de bar-ends achterwege te laten.
Gebruikersavatar
hitrax
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 462
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 13:12
Mijn mountainbike: Giant XTC composite 2
Contacteer:

kenza750 schreef:ik heb op mijn 29er met 710mm lowriser nog wel mn (korte) barends zitten. Gebruik ze nooit, maar ik heb het idee dat die dingen m'n handen beschermen. Kan tussen m'n oren zitten.....
Gedachtes zitten natuurlijk altijd tussen de oren, maar in theorie zouden ze je handen kunnen beschermen, maar waartegen?
Wordt dat gevoel niet eerder gegeven doordat je iets meer in contact staat met de fiets? Vanwege dat de zijkant van de hand tegen de bar end rust?
Gebruikersavatar
VeeDee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 9 november 2004, 11:00

hitrax schreef:
kenza750 schreef:ik heb op mijn 29er met 710mm lowriser nog wel mn (korte) barends zitten. Gebruik ze nooit, maar ik heb het idee dat die dingen m'n handen beschermen. Kan tussen m'n oren zitten.....
Gedachtes zitten natuurlijk altijd tussen de oren, maar in theorie zouden ze je handen kunnen beschermen, maar waartegen?
Wordt dat gevoel niet eerder gegeven doordat je iets meer in contact staat met de fiets? Vanwege dat de zijkant van de hand tegen de bar end rust?
Nou, en dit heb ik al eerder gezegd, beschermen doen ze zeker niet! Mijn pink heeft zich bij een crash al een keer om de bar-end heen gevouwen. Ik zal mijn pink nooit meer normaal kunnen gebruiken! Nooit meer bar-ends voor mij dus. Ondingen zijn het! Bescherming? Dacht het niet.
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

VeeDee schreef:Nou, en dit heb ik al eerder gezegd, beschermen doen ze zeker niet! Mijn pink heeft zich bij een crash al een keer om de bar-end heen gevouwen. Ik zal mijn pink nooit meer normaal kunnen gebruiken! Nooit meer bar-ends voor mij dus. Ondingen zijn het! Bescherming? Dacht het niet.
Inderdaad! ben er vroeger toen ik ze nog had ook wel eens mee achter een tak blijven hangen, dan sla je ook snel af. Ben blij dat ik al enkele jaren geleden heb besloten ze eraf te halen.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

van Tuyl schreef:
VeeDee schreef:Nou, en dit heb ik al eerder gezegd, beschermen doen ze zeker niet! Mijn pink heeft zich bij een crash al een keer om de bar-end heen gevouwen. Ik zal mijn pink nooit meer normaal kunnen gebruiken! Nooit meer bar-ends voor mij dus. Ondingen zijn het! Bescherming? Dacht het niet.
Inderdaad! ben er vroeger toen ik ze nog had ook wel eens mee achter een tak blijven hangen, dan sla je ook snel af. Ben blij dat ik al enkele jaren geleden heb besloten ze eraf te halen.
Dit zijn natuurlijk anekdotische bewijzen. Bijvoorbeeld: de veiligheidsgordel in de auto wil in ongelukken behoorlijke striemen en blauwe plekken achterlaten, of zelfs een sleutelbeen breken. Ondanks dat het deze schade aanricht, in een veiligheidsgordel netto natuurlijk wel degelijk veiliger. Degelijk onderzoek over de veiligheid van bar-ends ken ik niet, dus ik wil ook geen conclusie trekken. Wellicht zijn ze netto onveiliger, het is ook helemaal geen veiligheidsfeature. Alhoewel, kunnen wisselen met je handen kan tindelende handen voorkomen waarmee je minder goed je stuur, remmen en shifters kan bedienen, met mogelijk verlies van controle tot gevolg. :winkie:

Goed, mijn punt is: we kunnen niet concluderen of ze minder veilig zijn, en dat kan ook nog afhangen van wat voor rijder je bent (risico opzoeken of niet, je snelheid, etc.) en wat voor parcours je rijd (bomen/struiken, plassen die je naar de rand van het pad brengen, etc.). En je hebt bar-ends en bar-eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeends (of wel hele kleintjes of gigantische koeien horens).
Plaats reactie