Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Oli4k schreef: di 4 mei 2021, 13:44 Grappig dat juist alle bmx-ers met een beetje niveau met zg “clicks” rijden. Als je van flats beter ging springen zou dat vast anders zijn.
Da's bijna puur de eerste 2~3 slagen uit het starthek en de eerste 2~3 slagen de bocht uit accelereren... Die springen net zo makkelijk met of zonder clipless pedalen.


Onder de 12 is het niet toegestaan met clipess pedalen te rijden, dus ze leren het allemaal zonder.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mad Wally schreef: di 4 mei 2021, 13:17
aurelius schreef: ma 3 mei 2021, 16:24 SPD’s, voor XC- en Trailrijders met voldoende zelfvertrouwen en techniek (zo, eens ff de knuppel in het hoenderhok gooien... maar het is waar natuurlijk :winkie: ).
Ik denk dat je trails dan niet uitdagend genoeg zijn :kiss:
Ik weet dat ze meer dan uitdagend genoeg zijn (en zeker met een 110mm marathonfully) :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

aurelius schreef: di 4 mei 2021, 15:05
Mad Wally schreef: di 4 mei 2021, 13:17

Ik denk dat je trails dan niet uitdagend genoeg zijn :kiss:
Ik weet dat ze meer dan uitdagend genoeg zijn (en zeker met een 110mm marathonfully) :winkie: ...
Maar toch zul je situaties mijden waar je dusdanig je grenzen opzoekt dat de kans op een bailout groot is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kermit schreef: di 4 mei 2021, 14:24
Oli4k schreef: di 4 mei 2021, 13:44 Grappig dat juist alle bmx-ers met een beetje niveau met zg “clicks” rijden. Als je van flats beter ging springen zou dat vast anders zijn.
Grappig dat er altijd voorbeelden van toprijders aangehaald worden voor het rijden met klikpedalen terwijl de meesten hier alleen maar kunnen dromen van dat niveau ;-)
Zou het wellicht zo zijn dat die toppers toen zij nog niet zo goed waren ook geoefend hebben op flatpedals of zeg ik dan iets doms...

Om dingen te leren is het altijd het beste het zo te doen dat je gedwongen wordt de juiste techniek te gebruiken. De overstap naar -in dit geval- clicks is dan makkelijker als andersom.
Bovendien is het risico lager, als je als prutser zoals ik een wheelie probeert en je dreigt achterover te gaan kan die -volgens sommigen niet bestaande- milliseconde net het verschil maken tussen een lelijke smak of net op tijd een voetje aan de grond ;-)
Uiteraard oefenen op flats ...... maar wanneer ben je dan goed genoeg voor spd :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mad Wally schreef: di 4 mei 2021, 15:23
aurelius schreef: di 4 mei 2021, 15:05

Ik weet dat ze meer dan uitdagend genoeg zijn (en zeker met een 110mm marathonfully) :winkie: ...
Maar toch zul je situaties mijden waar je dusdanig je grenzen opzoekt dat de kans op een bailout groot is.
Bailout? Ik mijd niks.
Hinterglemm: daar alles ongeveer wel afgereden, bv de Big Five. Maar ook Bergstadl, Pro-line, Matzalm... zwart en leuk... en gewoon ingeklikt. Maar vooral alles ook omhoog gereden. Eerst afzien naar boven, en dan komt de welverdiende beloning naar beneden...
Op een 110mm Lux. Met dropper, vooral die maakt dat dat allemaal nog te rijden is (dropper vind ik persoonlijk verhoudingsgewijs belangrijker dan een wat slackere stuurhoek of een paar cm meer veerweg (of flats)).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Daar heeft aurelius wel een punt, ingeklikt is met een dropper al veel relaxter dan wanneer je er ook nog een zadel bij hebt dat in de weg zit. Als ik moet kiezen liever met een dropper en ingeklikt dan op flats zonder dropper.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

yo-eddy schreef: di 4 mei 2021, 13:34 Was al gezegd dar 95% vd (technisch zeer begaafde) pro XCO, Enduro en DH rijders in geklikt rijdt :winkie: :winkie: :winkie:
Oli4k schreef: di 4 mei 2021, 13:44 Grappig dat juist alle bmx-ers met een beetje niveau met zg “clicks” rijden. Als je van flats beter ging springen zou dat vast anders zijn.
kermit schreef: di 4 mei 2021, 14:24 Grappig dat er altijd voorbeelden van toprijders aangehaald worden voor het rijden met klikpedalen terwijl de meesten hier alleen maar kunnen dromen van dat niveau ;-)
Er wordt juist heel vaak gekeken wat de profs doen.
Kijk maar naar de rest vh materiaal ;)
Maar bij de pedalen denken we wel zelf na :-q

Maar ik schaar mij blijkbaar bij de profs :winkie:
Ik voel mij juist op die lastige en technische stukken juist zekerder als ik ben ingeklikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

38x10 schreef: di 4 mei 2021, 14:01 Het enige echte "prestatievoordeel" dat ik met flats ervaar is dat je niet hoeft in te klikken nadat er eens een voetje op de grond moest (vooral handig op hele steile hellingen). Verder vind ik het wel lekker dat ik met flats zo vanuit de auto op de fiets kan stappen, en merk ik dat flats ietsje meer uitnodigen om een lastig stukje nog eens te proberen (als in: dat je iets sneller afstapt en een stukje terug loopt; doe je met plaatjes onder je voeten net iets minder makkelijk)
Ik ben met een clipless setup geen milliseconde minder snel aan de grond dan met flats, dus dat is geen argument (voor mij). Wel merk ik dat ik dankzij flats een stuk beter ben gaan dalen. Met clipless pedalen kan ik langer blijven zitten en/of meetrappen; met flats stuiter ik dan van mijn pedalen af. Dus moet ik veel meer met mijn gewicht(s)verdeling doen om dezelfde snelheid omlaag te blijven halen.
Binnenkort maar weer eens de clipless pedaaltjes terug eronder schroeven om te zien hoe dat gaat.

En dat springen... ik wist afgelopen zaterdag voor het eerst het mini-dubbeltje en het mini-tafeltje op het mini-jumplijntje bij Leersum ruimschoots te clearen. Dat zegt genoeg over mijn springskillzzz vrees ik...
Ik heb ze ook pas voor het eerst gecleard en dat is toch een leuke stap in het spring gebeuren toch? Het is misschien niet indrukwekkend, maar een tijdje terug kon ik zelfs dat niet :lol:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

I_do schreef: di 4 mei 2021, 20:51
38x10 schreef: di 4 mei 2021, 14:01 Het enige echte "prestatievoordeel" dat ik met flats ervaar is dat je niet hoeft in te klikken nadat er eens een voetje op de grond moest (vooral handig op hele steile hellingen). Verder vind ik het wel lekker dat ik met flats zo vanuit de auto op de fiets kan stappen, en merk ik dat flats ietsje meer uitnodigen om een lastig stukje nog eens te proberen (als in: dat je iets sneller afstapt en een stukje terug loopt; doe je met plaatjes onder je voeten net iets minder makkelijk)
Ik ben met een clipless setup geen milliseconde minder snel aan de grond dan met flats, dus dat is geen argument (voor mij). Wel merk ik dat ik dankzij flats een stuk beter ben gaan dalen. Met clipless pedalen kan ik langer blijven zitten en/of meetrappen; met flats stuiter ik dan van mijn pedalen af. Dus moet ik veel meer met mijn gewicht(s)verdeling doen om dezelfde snelheid omlaag te blijven halen.
Binnenkort maar weer eens de clipless pedaaltjes terug eronder schroeven om te zien hoe dat gaat.

En dat springen... ik wist afgelopen zaterdag voor het eerst het mini-dubbeltje en het mini-tafeltje op het mini-jumplijntje bij Leersum ruimschoots te clearen. Dat zegt genoeg over mijn springskillzzz vrees ik...
Ik heb ze ook pas voor het eerst gecleard en dat is toch een leuke stap in het spring gebeuren toch? Het is misschien niet indrukwekkend, maar een tijdje terug kon ik zelfs dat niet :lol:
Niet om jullie bubbel te barsten, maar die jumps zijn recent iets verhoogd :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

"Willen we meer of minder verhoogde jumpjes?"

"meer, meer, meer!"
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MacReal schreef: di 4 mei 2021, 21:02
I_do schreef: di 4 mei 2021, 20:51

Ik heb ze ook pas voor het eerst gecleard en dat is toch een leuke stap in het spring gebeuren toch? Het is misschien niet indrukwekkend, maar een tijdje terug kon ik zelfs dat niet :lol:
Niet om jullie bubbel te barsten, maar die jumps zijn recent iets verhoogd :winkie:
Wat is recent? Is voor mij wel dikke maand terug.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

I_do schreef: di 4 mei 2021, 21:39
MacReal schreef: di 4 mei 2021, 21:02

Niet om jullie bubbel te barsten, maar die jumps zijn recent iets verhoogd :winkie:
Wat is recent? Is voor mij wel dikke maand terug.
Kan het even niet terug vinden, maar wel iets meer dan een maand dacht ik


Bent niet weg dat je nog steeds wel wat moet doen om ze te halen :-q :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MacReal schreef: di 4 mei 2021, 23:00
I_do schreef: di 4 mei 2021, 21:39

Wat is recent? Is voor mij wel dikke maand terug.
Kan het even niet terug vinden, maar wel iets meer dan een maand dacht ik

Bent niet weg dat je nog steeds wel wat moet doen om ze te halen :-q :bier:
Zal van de week zelf eens gaan kijken :-q
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

kermit schreef: di 4 mei 2021, 14:24 Grappig dat er altijd voorbeelden van toprijders aangehaald worden voor het rijden met klikpedalen terwijl de meesten hier alleen maar kunnen dromen van dat niveau ;-)
Zou het wellicht zo zijn dat die toppers toen zij nog niet zo goed waren ook geoefend hebben op flatpedals of zeg ik dan iets doms...

Om dingen te leren is het altijd het beste het zo te doen dat je gedwongen wordt de juiste techniek te gebruiken. De overstap naar -in dit geval- clicks is dan makkelijker als andersom.
Bovendien is het risico lager, als je als prutser zoals ik een wheelie probeert en je dreigt achterover te gaan kan die -volgens sommigen niet bestaande- milliseconde net het verschil maken tussen een lelijke smak of net op tijd een voetje aan de grond ;-)
Precies hoe ik er in sta.
yo-eddy schreef: di 4 mei 2021, 15:40 Uiteraard oefenen op flats ...... maar wanneer ben je dan goed genoeg voor spd :wink:
Hahaha voorlopig ben ik nog heel lang niet goed genoeg dan... :winkie:

Zag gisteren tijdens een mooie lange rit weinig nadelen van mijn flats t.o.v. mijn gezellen met clickers.
Op een bepaald moment had ik door mijn flats net op tijd voetje aan de grond inderdaad, en waar enkele anderen tijdens een tricky afdalinkje uit voorzorg los klikten, heb ik mijn voeten niet van de pedalen gehad.
Ook dit valt mijns inziens weer voor een groot deel onder persoonlijke voorkeur.
Real men think straight and flat are boring :-D
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Erwin.vL schreef: ma 10 mei 2021, 10:13 en waar enkele anderen tijdens een tricky afdalinkje uit voorzorg los klikten, heb ik mijn voeten niet van de pedalen gehad.
Ook dit valt mijns inziens weer voor een groot deel onder persoonlijke voorkeur.
Dit snap ik dus echt niet ...... met een uitgeklikte SPD wordt zo'n afdaling alleen maar lastiger .... als ze dit soort dingen nog doen kunnen ze beter met flats gaan rijden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie