Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 11:56
kermit schreef: ma 10 mei 2021, 11:26 Dan zou ik gewoon overstappen naar flatpedals, wat voor reden heb je dan nog om ingeklikt te blijven rijden?
De reactie was destijds dat ze ook nog wel eens een rondje over de weg doen doordeweeks.
Dan deze erop, klikken voor de wegritjes en met Five Tens ook goede grip op de flatpedal-kant :)
Pedalen als de Shimano 324 werken daar niet voor, die "flat" kant heeft niet genoeg grip.

Wel even flink investeren, Funn Mamba en een paar Five Tens erbij... :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: ma 10 mei 2021, 12:08
MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 11:56

De reactie was destijds dat ze ook nog wel eens een rondje over de weg doen doordeweeks.
Dan deze erop, klikken voor de wegritjes en met Five Tens ook goede grip op de flatpedal-kant :)
Pedalen als de Shimano 324 werken daar niet voor, die "flat" kant heeft niet genoeg grip.

Wel even flink investeren, Funn Mamba en een paar Five Tens erbij... :D
Afbeelding
Ik zou dan zelf eerder een setje mallerds mallets pakken met schoenen waar een breed kanaal voor de cleat zit.
Kan je aan beide kanten in klikken, maar ook aan beide kanten uitgeklikt rijden.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 10 mei 2021, 12:02
Dizer schreef: ma 10 mei 2021, 11:51

Wat is het voordeel van een SPD pedaal met een platform?

Ik merk zelf ook dat ik met flats vaak mijn voeten herpositioneer, ik weet niet of dat nu zoveel effect heeft op de efficiëntie, gaat eigenlijk automatisch. Maar van vermoeide voeten heb ik nooit last gehad, misschien is jouw zool te slap?
Ik weet niet wat dat voordeel is - misschien wel niks. Zou in elk geval wat meer steun moeten geven als je toch een stukje ongeklikt rijdt. En te slappe zool, geen idee, is een vrij nieuwe FiveTen Freerider Pro (dacht ik). Maar de dingen die ik schrijf, merk ik dus op de langere ritten. En op langere ritten wil ik niks hebben wat me afleidt, qua kleding of techniek. Hou ik niet van.

Ik laat wel weten hoe die 8120's bevallen. Zijn er over paar uurtjes.
Het voordeel is sterk afhankelijk van de schoen is mijn ervaring.
Met een stijve schoen merk je geen verschil. Dan voel je de kooi niet.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 12:25
kermit schreef: ma 10 mei 2021, 12:08 Dan deze erop, klikken voor de wegritjes en met Five Tens ook goede grip op de flatpedal-kant :)
Pedalen als de Shimano 324 werken daar niet voor, die "flat" kant heeft niet genoeg grip.

Wel even flink investeren, Funn Mamba en een paar Five Tens erbij... :D
Afbeelding
Ik zou dan zelf eerder een setje mallerds mallets pakken met schoenen waar een breed kanaal voor de cleat zit.
Kan je aan beide kanten in klikken, maar ook aan beide kanten uitgeklikt rijden.
In mijn ervaring werkt het niet, met een klikschoen niet ingeklikt rijden. Je kunt je voet dan niet neerzetten waar je wilt, anders klik je misschien ongewild in en veel grip heb je ook niet.
Zo'n "dubbel" pedaal is in die zin een beetje behelpen omdat je wel de juiste kant te pakken moet hebben. Ik ga er in dit voorbeeldje wel vanuit dat je dus verschillende schoenen gebruikt naargelang de rit die je gaat doen. Dat maakt het een duur geintje, de suggestie was ook een beetje met een knipoog.
Maar ik denk dat dit pedaal zowel aan de klik-kant als aan de andere kant goed kan werken, mits de bijpassende schoen gedragen wordt.

Maar goed, als je toch persé met spd wilt blijven rijden maar dan wel uitklikt voor die klims zou ik een spd-pedaal met grote kooi nemen. Heb je in elk geval nog wat meer steun/grip als op die kleintjes.
Dat Funn pedaal is er ook met tweezijdig kliksysteem ;-)

De aloude Shimano 647 is ook een heel goed pedaal in deze klasse, daar reed ik mee tot ik overstapte naar flats. Liggen nog ergens in de onderdelenbak...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 12:25
Kapitein Iglo schreef: ma 10 mei 2021, 12:02
Ik weet niet wat dat voordeel is - misschien wel niks. Zou in elk geval wat meer steun moeten geven als je toch een stukje ongeklikt rijdt. En te slappe zool, geen idee, is een vrij nieuwe FiveTen Freerider Pro (dacht ik). Maar de dingen die ik schrijf, merk ik dus op de langere ritten. En op langere ritten wil ik niks hebben wat me afleidt, qua kleding of techniek. Hou ik niet van.

Ik laat wel weten hoe die 8120's bevallen. Zijn er over paar uurtjes.
Het voordeel is sterk afhankelijk van de schoen is mijn ervaring.
Met een stijve schoen merk je geen verschil. Dan voel je de kooi niet.
Gaat me niet zozeer om de kooi, die voel ik eigenlijk niet. Maar Gewoon meer een algemeen vermoeid gevoel. Misschien zijn het die FiveTens wel, dat ze gewoon niet goed bij mijn voet passen. Zat mensen zeggen dat ze daarop net zo lekker lopen als een gewoon setje sportschoenen.

Ik hoor niet bij die mensen :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 10 mei 2021, 13:37
MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 12:25

Het voordeel is sterk afhankelijk van de schoen is mijn ervaring.
Met een stijve schoen merk je geen verschil. Dan voel je de kooi niet.
Gaat me niet zozeer om de kooi, die voel ik eigenlijk niet. Maar Gewoon meer een algemeen vermoeid gevoel. Misschien zijn het die FiveTens wel, dat ze gewoon niet goed bij mijn voet passen. Zat mensen zeggen dat ze daarop net zo lekker lopen als een gewoon setje sportschoenen.

Ik hoor niet bij die mensen :D
Wacht, ik dacht dat je de M820's bedoelde (saint). Die trail pedalen voel je helemaal niets van, maar staan wel beter dan die ieniemienie XC pedaaltjes natuurlijk.
Snap wel een beetje wat je bedoelt. Een vriend van mij beschreef zijn fivetens als een paar schoenendozen toen hij eenmaal over was op een ander merk.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: ma 10 mei 2021, 12:47
MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 12:25

Ik zou dan zelf eerder een setje mallerds mallets pakken met schoenen waar een breed kanaal voor de cleat zit.
Kan je aan beide kanten in klikken, maar ook aan beide kanten uitgeklikt rijden.
In mijn ervaring werkt het niet, met een klikschoen niet ingeklikt rijden. Je kunt je voet dan niet neerzetten waar je wilt, anders klik je misschien ongewild in en veel grip heb je ook niet.
Zo'n "dubbel" pedaal is in die zin een beetje behelpen omdat je wel de juiste kant te pakken moet hebben. Ik ga er in dit voorbeeldje wel vanuit dat je dus verschillende schoenen gebruikt naargelang de rit die je gaat doen. Dat maakt het een duur geintje, de suggestie was ook een beetje met een knipoog.
Maar ik denk dat dit pedaal zowel aan de klik-kant als aan de andere kant goed kan werken, mits de bijpassende schoen gedragen wordt.

Maar goed, als je toch persé met spd wilt blijven rijden maar dan wel uitklikt voor die klims zou ik een spd-pedaal met grote kooi nemen. Heb je in elk geval nog wat meer steun/grip als op die kleintjes.
Dat Funn pedaal is er ook met tweezijdig kliksysteem ;-)

De aloude Shimano 647 is ook een heel goed pedaal in deze klasse, daar reed ik mee tot ik overstapte naar flats. Liggen nog ergens in de onderdelenbak...
Afbeelding
De gasten die ik dat heb zien doen reden met fivetens, daar zit hetzelfde rubber onder als de flat schoenen. De zool is wel stijver, dus het lijkt mij ook behelpen, maar die gasten reden er toch enduro's mee. Omhoog ingeklikt, omlaag uitgeklikt.
Het scheelt natuurlijk als de cleat onder de bal van je voet zit en je daalt met de as van het pedaal (ruim) achter de bal van je voet.

Mijn laatste klikker ervaring was met de Hollandse (lees goedkope) versie van de M647. De M424 :D
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 14:54De gasten die ik dat heb zien doen reden met fivetens, daar zit hetzelfde rubber onder als de flat schoenen. De zool is wel stijver, dus het lijkt mij ook behelpen, maar die gasten reden er toch enduro's mee. Omhoog ingeklikt, omlaag uitgeklikt.
Ik heb genoeg mensen met FiveTens en M647, Mallets, HT's etc... zien rijden maar nooit iemand gehoord die naar beneden uitklikte, afgezien van een voet zeer lokaal (voor een krappe bocht waar je de kans dat je een voet nodig hebt toch al 50:50 is, etc)...
MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 14:54Mijn laatste klikker ervaring was met de Hollandse (lees goedkope) versie van de M647. De M424 :D
Je bedoelt het "Jared Graves"-signature model, dat klinkt wat positiever... (overigens mijn persoonlijk favoriet)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die 424 heb ik ook gereden, ik vond de 647 net wat makkelijker in-/uitklikken.
Maar het scheelde wel euro's, die 424's waren een tijdje voor prijzen rond de 25 euro te vinden. No brainertje :)

Shimano heeft op een bepaald moment de vorm van het mechanisme iets aangepast, je kunt dat zien aan de kant waar je de voorkant van het plaatje in haakt. Dat is bij de nieuwere vorm ietsje boller.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Top pedaaltje, hier al jaren in gebruik. De heilige graal dat dit pedaal zo goed maakt is volgens mij dat de kooi kan roteren t.o.v. de body waardoor ie gewoon goed rondom contact kan maken met de zool. Ook goed bomb-proof. :-q

Incidenteel rijd ik ook wel eens ongewenst met 1 voet uitgeklikt, omdat ik het door omstandigheden dan ff niet voor elkaar krijg om op tijd in te klikken en dan al in een steile chute ofzo zit waardoor het op dat moment al helemaal niet meer gaat. Als je dan het midden van je voet op het pedaal zet ipv de cleat kan je nog aardig wat druk zetten zonder er meteen af te schieten....

Maar dat zijn toch vaak billenknijp momentjes die ik graag vermijd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb vandaag mijn PD-M8120 pedalen in gebruik genomen. Positief verrast! Ik had eigenlijk niet veel verschil met SPD zonder kooi verwacht, maar deze kooi geeft voelbare ondersteuning in combinatie met mijn schoenen. In- en uitklikken gaat met dezelfde trefzekerheid als gewonen SPD’s.

De extra ondersteuning is merkbaar in bochtjes en bij hard aanzetten. In de klimmen verwacht ik het ook, maar ik heb ze nu alleen nog geprobeerd naar, tijdens en terug van de wekelijkse bunnyhopsessie :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef: wo 12 mei 2021, 17:50 ..., maar ik heb ze nu alleen nog geprobeerd naar, tijdens en terug van de wekelijkse bunnyhopsessie :-q
Wat? :o

Bunnyhoppen met spd?



Dat moet juist met platte pedalen!




Tssss... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

SPD's= vorm van "smokkelwaar"
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Oh, gij kleingelovigen... 😄.

Want als je nog nooit heb gehopt, gaat het met SPD’s wel. Natuurlijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.amazon.nl/Lixada-mountainbi ... QPBM&psc=1

Afbeelding

Ik heb nu zowel Shimano XT SPDs als flats. Die laatste gebruik ik alleen om de bunnyhop en de manual te oefenen, maar telkens pedalen wisselen is ook zo'n gedoe. En toen kwam ik opeens deze dingen tegen. Op zich vind ik aan 1 kant flats om mee te oefenen niet zo'n bezwaar, maar ben bang dat dat hele platform eraf schiet als je wat ongelukkig neer komt.
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie