Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of naar beneden draait als je ff contact verliest, en dan landt je op de SPD ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Mjaa, bad idea. Niet aan beginnen dus.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Misschien een tip voor mensen die geen zin hebben steeds pedalen om te wisselen: neem gewoon een extra fiets erbij ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

harmen schreef: vr 14 mei 2021, 22:08 Misschien een tip voor mensen die geen zin hebben steeds pedalen om te wisselen: neem gewoon een extra fiets erbij ;)
Nee, kies gewoon A of B, geen gezeur.
Scheelt weer 150 pagina's :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

harmen schreef: vr 14 mei 2021, 22:08 Misschien een tip voor mensen die geen zin hebben steeds pedalen om te wisselen: neem gewoon een extra fiets erbij ;)
Haha om uiteindelijk op beide zelfde pedalen te monteren. Dat was uiteindelijk hier het geval :winkie:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

Na een ouder-kind mtb clinic waarbij gevraagd werd om met flat pedals mee te doen (en dus geen spd) heb ik nu een aantal ritten geprobeerd te wennen aan de flat pedals. Ik heb echter zo'n 8 jaar alleen met spd gemountainbiket en daarnaast ook veel kilometers op de racefiets gemaakt met spd sl. Waarschijnlijk hierdoor heb ik veel moeite om te wennen aan de flat pedals. Ik ben gewend om ook het pedaal mee omhoog te trekken (dus de hele pedaalbeweging eigenlijk kracht zetten) en heb dan dus nu op de mountainbike regelmatig dat ik mijn voet van het pedaal trek, vooral bij klimmetjes. Daarnaast staan mijn voeten niet altijd direct op de gewenste plek op het pedaal en is corrigeren door de pinnen best lastig. Tenslotte had ik met de flat pedals meer dan anders last van pedal strike. Zojuist dus toch mijn spd pedalen maar weer gemonteerd... Op de routes die ik mountainbike (UHR en Rijk van Nijmegen) denk ik dat ze voor mij toch de fijnste optie zijn...
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kan me voorstellen als je zo gewend bent aan SPD dat je dit ondervind. Dit zijn inderdaad allemaal dingen die erbij horen.
Ik heb bijna nooit SPD gereden dus ik heb geen last van de door jou genoemde zaken, maar het lijkt me lastig afleren als je SPD zo gewend bent.
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

Inderdaad, ik denk dat als ik met mijn zoontje ga fietsen (en meer “speels” bezig ga, zoals naar het bikepark in Mook), ik alsnog met de flat pedels ga fietsen, maar verder inderdaad weer vertrouwd met de spd pedalen. :)
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Ik doe mook met spd , no problem
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Jannijm schreef: vr 21 mei 2021, 15:58 Na een ouder-kind mtb clinic waarbij gevraagd werd om met flat pedals mee te doen (en dus geen spd) heb ik nu een aantal ritten geprobeerd te wennen aan de flat pedals. Ik heb echter zo'n 8 jaar alleen met spd gemountainbiket en daarnaast ook veel kilometers op de racefiets gemaakt met spd sl. Waarschijnlijk hierdoor heb ik veel moeite om te wennen aan de flat pedals. Ik ben gewend om ook het pedaal mee omhoog te trekken (dus de hele pedaalbeweging eigenlijk kracht zetten) en heb dan dus nu op de mountainbike regelmatig dat ik mijn voet van het pedaal trek, vooral bij klimmetjes. Daarnaast staan mijn voeten niet altijd direct op de gewenste plek op het pedaal en is corrigeren door de pinnen best lastig. Tenslotte had ik met de flat pedals meer dan anders last van pedal strike. Zojuist dus toch mijn spd pedalen maar weer gemonteerd... Op de routes die ik mountainbike (UHR en Rijk van Nijmegen) denk ik dat ze voor mij toch de fijnste optie zijn...
Dat zou je dus kunnen opvangen door je voet actief mee te bewegen met je pedalen om zodoende de duw en trek beweging te maken tijdens de rondslag van je crank.
Geloof me, de eerste paar keren dat je dit doet, fietst heel onwennig en loop je daarna 3 dagen met spierpijn in je scheenbeen, maar het helpt wel.
Zoals vaker wordt gezegd, is spd een beetje "cheaten" want je draait je voet dan niet mee, tenminste ik deed dat niet, totdat ik een keer een spinningles deed waarbij de instructrice je "verplichtte" om op flats te fietsen totdat ze zag dat je van "nature" je voet meebeweegt.
Daarna mocht je beslissen om met spd's of flats de lessen te blijven doen.

Maar tegenwoordig fiets ik gewoon plat.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Meegs schreef: ma 31 mei 2021, 15:45
Jannijm schreef: vr 21 mei 2021, 15:58 Na een ouder-kind mtb clinic waarbij gevraagd werd om met flat pedals mee te doen (en dus geen spd) heb ik nu een aantal ritten geprobeerd te wennen aan de flat pedals. Ik heb echter zo'n 8 jaar alleen met spd gemountainbiket en daarnaast ook veel kilometers op de racefiets gemaakt met spd sl. Waarschijnlijk hierdoor heb ik veel moeite om te wennen aan de flat pedals. Ik ben gewend om ook het pedaal mee omhoog te trekken (dus de hele pedaalbeweging eigenlijk kracht zetten) en heb dan dus nu op de mountainbike regelmatig dat ik mijn voet van het pedaal trek, vooral bij klimmetjes. Daarnaast staan mijn voeten niet altijd direct op de gewenste plek op het pedaal en is corrigeren door de pinnen best lastig. Tenslotte had ik met de flat pedals meer dan anders last van pedal strike. Zojuist dus toch mijn spd pedalen maar weer gemonteerd... Op de routes die ik mountainbike (UHR en Rijk van Nijmegen) denk ik dat ze voor mij toch de fijnste optie zijn...
Dat zou je dus kunnen opvangen door je voet actief mee te bewegen met je pedalen om zodoende de duw en trek beweging te maken tijdens de rondslag van je crank.
Geloof me, de eerste paar keren dat je dit doet, fietst heel onwennig en loop je daarna 3 dagen met spierpijn in je scheenbeen, maar het helpt wel.
Zoals vaker wordt gezegd, is spd een beetje "cheaten" want je draait je voet dan niet mee, tenminste ik deed dat niet, totdat ik een keer een spinningles deed waarbij de instructrice je "verplichtte" om op flats te fietsen totdat ze zag dat je van "nature" je voet meebeweegt.
Daarna mocht je beslissen om met spd's of flats de lessen te blijven doen.

Maar tegenwoordig fiets ik gewoon plat.
Goed dan maar een korte feitelijke reactie. Aan je pedaal trekken heeft geen enkel nut (behalve in los zand klimmetje of zo) en levert in ieder geval geen extra vermogen op.
Deze mythe is met het breed introduceren van krachtmeting totaal uit elkaar gevallen op basis van harde cijfers.
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

I_do schreef: ma 31 mei 2021, 17:05
Meegs schreef: ma 31 mei 2021, 15:45
Dat zou je dus kunnen opvangen door je voet actief mee te bewegen met je pedalen om zodoende de duw en trek beweging te maken tijdens de rondslag van je crank.
Geloof me, de eerste paar keren dat je dit doet, fietst heel onwennig en loop je daarna 3 dagen met spierpijn in je scheenbeen, maar het helpt wel.
Zoals vaker wordt gezegd, is spd een beetje "cheaten" want je draait je voet dan niet mee, tenminste ik deed dat niet, totdat ik een keer een spinningles deed waarbij de instructrice je "verplichtte" om op flats te fietsen totdat ze zag dat je van "nature" je voet meebeweegt.
Daarna mocht je beslissen om met spd's of flats de lessen te blijven doen.

Maar tegenwoordig fiets ik gewoon plat.
Goed dan maar een korte feitelijke reactie. Aan je pedaal trekken heeft geen enkel nut (behalve in los zand klimmetje of zo) en levert in ieder geval geen extra vermogen op.
Deze mythe is met het breed introduceren van krachtmeting totaal uit elkaar gevallen op basis van harde cijfers.
En waarschijnlijk daarom zitten we in dit topic inmiddels al op pagina 145 of zo... en is het goed dat eenieder gewoon zijn/haar eigen keuzes maakt, ongeacht of het theoretisch wel of niet de beste is. :winkie:
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jannijm schreef: ma 31 mei 2021, 18:15
I_do schreef: ma 31 mei 2021, 17:05

Goed dan maar een korte feitelijke reactie. Aan je pedaal trekken heeft geen enkel nut (behalve in los zand klimmetje of zo) en levert in ieder geval geen extra vermogen op.
Deze mythe is met het breed introduceren van krachtmeting totaal uit elkaar gevallen op basis van harde cijfers.
En waarschijnlijk daarom zitten we in dit topic inmiddels al op pagina 145 of zo... en is het goed dat eenieder gewoon zijn/haar eigen keuzes maakt, ongeacht of het theoretisch wel of niet de beste is. :winkie:
Het verschil tussen theorie en praktijk is hier nul, omdat we dit effect geisoleerd, eenvoudig, betrouwbaar en in de praktijk kunnen meten.

Wat blijft er dan over? Voorkeur, en daar kun je eeuwig over door bomen :-q
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

https://www.youtube.com/watch?v=oDXxVKrDQP8

Ik herken me wel erg in dit filmpje. Mits je de goede techniek hebt natuurlijk. Ik kan vooral veel efficiënter klimmen omdat ik de achterkant als het ware kan mee trekken en sturen.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

I_do schreef: ma 31 mei 2021, 17:05


Goed dan maar een korte feitelijke reactie. Aan je pedaal trekken heeft geen enkel nut (behalve in los zand klimmetje of zo) en levert in ieder geval geen extra vermogen op.
Deze mythe is met het breed introduceren van krachtmeting totaal uit elkaar gevallen op basis van harde cijfers.
aangezien in deze tijd de meest routes bestaan uit los zand klimmetjes vind ik spd pedalen nog steeds onmisbaar voor mijn manier van fietsen .

verder moet iedereen zijn eigen keuze maken :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Plaats reactie