Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MarkMeisner schreef: di 16 november 2021, 14:25Dank allen voor de tips! :-q Wel erg leuk die SPD's, de PR's vliegen je opeens om je oren :D
Als dat zo makkelijk gaat zou het kunnen dat er nog wat verbeteringspotentieel in de flatpedal-traptechniek zat ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

kermit schreef: di 16 november 2021, 15:14
MarkMeisner schreef: di 16 november 2021, 14:25Dank allen voor de tips! :-q Wel erg leuk die SPD's, de PR's vliegen je opeens om je oren :D
Als dat zo makkelijk gaat zou het kunnen dat er nog wat verbeteringspotentieel in de flatpedal-traptechniek zat ;-)
Zeer zeker! Maar mijn 5ten's hebben na een jaar gebruik geen deftige zolen meer over waardoor grip niet vanzelfsprekend was op DMR Vault pedalen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Kan best zijn dat je met techniek(die ik niet heb😄) met flats een eind komt, maar met clipp's kun je toch echt meer kracht kwijt. Niet voor niet rijdt er niemand met Flats, in XC,op de weg en CX. En zeg nou niet dat komt alleen maar omdat ze dat zo gewend zijn.
Natuurlijk spelen er in afdalingsgeorienteerde disciplines andere zaken mee waardoor flats wel in het voordeel zijn.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Helaas kan ik de labtest (met goed getrainde wedstrijdrijders) niet meer terugvinden waaruit bleek dat het vermogensverschil dat er getrapt werd minimaal was. En dat trekken aan de pedalen ook amper efficiënt is, omdat de spiercoördinatie dan de duwbeweging minder goed doet.

Maar goed, mijn idee is en was dat iedereen gewoon de trappertjes moet gebruiken die hij/zij prettig vindt. De laatste wattjes vermogen zijn toch pas interessant als je voor de prijzen rijdt. Tot die tijd is je gevoel belangrijker.

Maar dat het voor de meeste hobbyisten geen drol uitmaakt waar ze op trappen denk ik wel. Het punt in de vergelijking is dat je voor goed trappen met flats ook echt een goede traptechniek nodig hebt, en bij klikkers maakt dat veel minder uit.
En ik vraag me dan weleens af wie er van de spd-aanhangers ook echt beschikt over die goede traptechniek. Wat een eerlijke vergelijking tussen beide opties wel in de weg kan staan natuurlijk...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Zoals ik al zei,ik heb die techniek idd.niet. En uiteraard moet iedereen met dat materiaal fietsen wat hij prettig vind(geldt niet alleen voor pedalen :winkie: ). Ik voel me (in 90% van de tijd) met clipps veel veiliger😅 dan toen ik met flatt's reed. En kom op technische klimmetjes ook makkelijker boven omdat ik kan 'trekken' met mijn been.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Deels zijn de PR's ook op hobbelige stukken waarbij ik voorheen bang was (of het gebeurde gewoon) dat ik van de trappers af kwam. Ik rij met een hardtail en je kunt maar tot een bepaalde mate de klappen van achter opvangen met je benen en banden. Uiteraard is dat ook een deel techniek, maar het helpt nu wel om vast te zitten.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

MarkMeisner schreef: di 16 november 2021, 20:41 Deels zijn de PR's ook op hobbelige stukken waarbij ik voorheen bang was (of het gebeurde gewoon) dat ik van de trappers af kwam. Ik rij met een hardtail en je kunt maar tot een bepaalde mate de klappen van achter opvangen met je benen en banden. Uiteraard is dat ook een deel techniek, maar het helpt nu wel om vast te zitten.
Ben het volledig met je eens dat het ingeklikt rijden veel meer vertrouwen geeft zodra je eraan gewend bent. Ik heb ook nog een bike met combi pedalen om ook in je jeans & sneakers ff een stukje te kunnen fietsen...dat voelt nu toch heel onnatuurlijk 🙃
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik ben begonnen met gewone pedalen , heel snel over naar klik pedalen maar dan wel met de mogelijkheid om er met gewone schoenen op te kunnen. Even wennen maar vond het meteen een stuk vertrouwder aanvoelen , over wortels , klimmetjes , gaten , ik vind het dan wel prettig dat de fiets goed met mij mee gaat. Nu met alleen maar klick (tja , gewicht , looks 8) )

Maar denk wel dat je eerst beide gewoon moet proberen en kijken wat je zelf het lekkerste vind.

Het argument dat je bang bent om niet snel genoeg los kan komen moet je in mijn ogen even vergeten , je went er best snel aan en doordat je vaker in en uit klikt word het automatisch , zelfs als je denk te gaan vallen ben je vaak gauw los. En zoals ik kun je een keer de fout maken om stilstaand ingeklikt te blijven , of proberen vanuit stilstand in te klikken en dan weg te rijden, dan val je een keer om :lol:

EN , meestal als je valt lig je meestal toch direct stil dus dan maakt het weinig uit of je ingeklikt zit.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dat stil gaan staan(voor een stoplicht in mijn geval😆) en dan erachter komen dat je nog ingeklipt bent en dan omvallen, dat heeft iedereen die begint met clippless pedalen wel meegemaakt,denk ik!! :D
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Tot op heden ben ik vaker onderuit gegaan met (niet door ;)) flatpadals dan zonder, dus ik ben niet bang om te vallen.

Mijn schenen vinden het ook wel fijn dat ze niet meer onder handen worden genomen door de punten van de DMR Vaults. Die hebben aardig wat meegemaakt dit jaar :roll:
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Azurri schreef: di 16 november 2021, 23:27 Dat stil gaan staan(voor een stoplicht in mijn geval😆) en dan erachter komen dat je nog ingeklipt bent en dan omvallen, dat heeft iedereen die begint met clippless pedalen wel meegemaakt,denk ik!! :D
Zeker in het begin de pedalen zo los mogelijk afstellen icm de grijze ipv zwarte spd plaatjes onder je schoenen voorkomt de nodige onhandige situaties..🤐
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

gijsje schreef: wo 17 november 2021, 00:23 Zeker in het begin de pedalen zo los mogelijk afstellen icm de grijze ipv zwarte spd plaatjes onder je schoenen voorkomt de nodige onhandige situaties..🤐
Dat helpt zeker maar vaak is het ook dat je je de beweging van het uitklikken nog niet eigen gemaakt hebt er er te achter komt dat je voet vast in het pedaal zit. Maar nu(na 30 jaar☺) gebeurt me dat niet meer. Maar wie weet als Alzheimer toeslaat :winkie:
MarkMeisner schreef: di 16 november 2021, 23:36 Mijn schenen vinden het ook wel fijn dat ze niet meer onder handen worden genomen door de punten van de DMR Vaults. Die hebben aardig wat meegemaakt dit jaar :roll:
Ja dat was vroeger wel mijn grootste angst, de spikes van m'n pedaal in m'n schenen, auw!! :oops:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Azurri schreef: di 16 november 2021, 23:27 Dat stil gaan staan(voor een stoplicht in mijn geval😆) en dan erachter komen dat je nog ingeklipt bent en dan omvallen, dat heeft iedereen die begint met clippless pedalen wel meegemaakt,denk ik!! :D

Gelukkig weinig stoplichten hier , meestal als ik dat heb dan vaak met de racefiets. Dan doe ik het anders , dan klik ik 1 uit en met de andere hand houd ik de paal vast mits er niemand staat :-D
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Kun je voorkomen door sneller uit te klikken, middels deze https://bikepacking.com/news/silca-titanium-cleats/ titanium spd plaatjes :D
Minder gewicht is sneller klikken, je kunt je geld ook aan alles kwijt
Tenzij de claim klopt dat ze 4 keer zo lang mee gaan, dan is $ 85,-- een koopje met de huidige shimano prijzen
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Plaats reactie