Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pitt
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 8 juli 2013, 12:04
Mijn mountainbike: trek slash/santa cruz chameleon

Stellen dat je voor het ene een betere techniek nodig hebt dan het andere of wel of niet geschikt is voor gevorderden is wat mij betreft onzin.
Als je techniek goed is moet je met beide overweg kunnen (mogelijk na een kleine gewenningsperiode :-) ) Het heeft alle twee voor- en nadelen en is vooral een gevalletje persoonlijke smaak en omstandigheden.

Ik wissel het zelf een beetje af omdat ik niet specifiek een voorkeur heb. Afgelopen 2 jaar voornamelijk SPD's gebruikt, daarvoor flats en nu rijd ik al weer een tijdje flats.
live it, crank it, smile !!!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: ma 3 mei 2021, 14:51 Zo ben ik ook ooit met flatpedals begonnen, alleen erop als ik naar technisch uitdagender terrein ging. Totdat ik me realiseerde dat het ook op de lokale rondjes gewoon dikke prima ging met flatpedals. Bovendien zag ik het niet zo zitten om om de haverklap stalen pedaalassen in en uit een stuk aluminium te draaien en voor elke rit te moeten bedenken of ik nog iets van plan was waar ik liever niet bij vast zat (drie keer een wheely oefenen of zo :D ).

Toen ik ook nog eens las over een labtest waar uit kwam dat zelfs getrainde renners niet noemenswaardig meer vermogen leverden als ze ingeklikt zaten was het voor mij duidelijk, exit spd voor de mountainbikes :)

Volgens mij maakt het voor hobbyfietsers ook geen biet uit of ze wel of niet ingeklikt zitten qua snelheid. Als ik met gelijkwaardige andere fietsers onderweg ben ligt het echt niet aan de pedalen of ik ze wel of niet kan bijhouden. En degenen die duidelijk sneller zijn zouden dat ook zijn als ze niet ingeklikt zaten.

Wat ik wel gemerkt heb is dat degenen die gewend zijn met klikpedalen te rijden vaak nog geen stoeprand meer op komen als ze niet vast zitten. Gevalletje ontbrekende traptechniek... ;-)

Maar goed, de enige -telkens weer terugkerende- juiste conclusie is en blijft: lekker monteren wat je zelfs het fijnst vindt rijden.
Ik heb dus hetzelfde pad gevolgd naar altijd flatpedals, maar vraag me na mijn positieve gevoel van afgelopen weekend op de gravelbike wel af of ik dit nu ook op de MTB zou ervaren.
Ik heb wel moeten wennen aan flatpedals, ben dus benieuwd hoe het voelt nu ik allebei beter ken.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Cube AIM schreef: ma 3 mei 2021, 16:42
aurelius schreef: ma 3 mei 2021, 16:24 SPD’s, voor XC- en Trailrijders met voldoende zelfvertrouwen en techniek (zo, eens ff de knuppel in het hoenderhok gooien... maar het is waar natuurlijk :winkie: ).
Ik heb genoeg zelfvertrouwen en techniek.
Jaren ingeklikt gereden maar nadat ik een keer niet los kwam en zo bijna mijn enkel brak toen ik eindelijk wel los kwam en in een gat trapte ben ik overgestapt op flatpadels en sindsdien niet anders meer.
:D :D
Dus gewisseld omdat je geen zelfvertrouwen meer had :bier:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Pitt schreef: ma 3 mei 2021, 16:57 Stellen dat je voor het ene een betere techniek nodig hebt dan het andere of wel of niet geschikt is voor gevorderden is wat mij betreft onzin.
Als je techniek goed is moet je met beide overweg kunnen (mogelijk na een kleine gewenningsperiode :-) ) Het heeft alle twee voor- en nadelen en is vooral een gevalletje persoonlijke smaak en omstandigheden.

Ik wissel het zelf een beetje af omdat ik niet specifiek een voorkeur heb. Afgelopen 2 jaar voornamelijk SPD's gebruikt, daarvoor flats en nu rijd ik al weer een tijdje flats.
Punt is natuurlijk dat je met SPD's makkelijk technisch verkeerd kunt springen (door gewoon aan je voeten te trekken) en op flats niet. Wil niet zeggen dat je niet ook prima goed kunt leren springen met klikpedalen.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

I_do schreef: ma 3 mei 2021, 18:04
Cube AIM schreef: ma 3 mei 2021, 16:42

Ik heb genoeg zelfvertrouwen en techniek.
Jaren ingeklikt gereden maar nadat ik een keer niet los kwam en zo bijna mijn enkel brak toen ik eindelijk wel los kwam en in een gat trapte ben ik overgestapt op flatpadels en sindsdien niet anders meer.
:D :D
Dus gewisseld omdat je geen zelfvertrouwen meer had :bier:
Nee gewoon omdat dit fijner rijdt :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Je hebt van die topics die door de jaren heen steeds dezelfde cyclus aan argumenten doormaken. Dit is er een perfect voorbeeld van :D
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

I_do schreef: ma 3 mei 2021, 18:03
kermit schreef: ma 3 mei 2021, 14:51 Zo ben ik ook ooit met flatpedals begonnen, alleen erop als ik naar technisch uitdagender terrein ging. Totdat ik me realiseerde dat het ook op de lokale rondjes gewoon dikke prima ging met flatpedals. Bovendien zag ik het niet zo zitten om om de haverklap stalen pedaalassen in en uit een stuk aluminium te draaien en voor elke rit te moeten bedenken of ik nog iets van plan was waar ik liever niet bij vast zat (drie keer een wheely oefenen of zo :D ).

Toen ik ook nog eens las over een labtest waar uit kwam dat zelfs getrainde renners niet noemenswaardig meer vermogen leverden als ze ingeklikt zaten was het voor mij duidelijk, exit spd voor de mountainbikes :)

Volgens mij maakt het voor hobbyfietsers ook geen biet uit of ze wel of niet ingeklikt zitten qua snelheid. Als ik met gelijkwaardige andere fietsers onderweg ben ligt het echt niet aan de pedalen of ik ze wel of niet kan bijhouden. En degenen die duidelijk sneller zijn zouden dat ook zijn als ze niet ingeklikt zaten.

Wat ik wel gemerkt heb is dat degenen die gewend zijn met klikpedalen te rijden vaak nog geen stoeprand meer op komen als ze niet vast zitten. Gevalletje ontbrekende traptechniek... ;-)

Maar goed, de enige -telkens weer terugkerende- juiste conclusie is en blijft: lekker monteren wat je zelfs het fijnst vindt rijden.
Ik heb dus hetzelfde pad gevolgd naar altijd flatpedals, maar vraag me na mijn positieve gevoel van afgelopen weekend op de gravelbike wel af of ik dit nu ook op de MTB zou ervaren.
Ik heb wel moeten wennen aan flatpedals, ben dus benieuwd hoe het voelt nu ik allebei beter ken.
Op de gravelracer heb ik wel spd, het is wel iets makkelijker om ingeklikt een mooi ronde trapbeweging te maken en op die fiets doe ik toch geen technisch lastige dingen.

Op de racefiets die ik voor de gravelaars had zat nog het overbekende Look kliksysteem. Daar was ik vroeger aan gewend (zowat 20 jaar mee gereden), maar toen ik een tijd niet meer met Look gereden had en er weer eens op stapte schrok ik van hoe vast je daarmee zit! Afgestemd op sprintkanonnen die niet per ongeluk los willen schieten in volle sprint...
Daarmee vergeleken klikt spd (op de lichtere stand) extreem gemakkelijk uit. En zelfs dan nog met een milliseconde vertraging tov flatpedals ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: di 4 mei 2021, 09:26
I_do schreef: ma 3 mei 2021, 18:03

Ik heb dus hetzelfde pad gevolgd naar altijd flatpedals, maar vraag me na mijn positieve gevoel van afgelopen weekend op de gravelbike wel af of ik dit nu ook op de MTB zou ervaren.
Ik heb wel moeten wennen aan flatpedals, ben dus benieuwd hoe het voelt nu ik allebei beter ken.
Op de gravelracer heb ik wel spd, het is wel iets makkelijker om ingeklikt een mooi ronde trapbeweging te maken en op die fiets doe ik toch geen technisch lastige dingen.

Op de racefiets die ik voor de gravelaars had zat nog het overbekende Look kliksysteem. Daar was ik vroeger aan gewend (zowat 20 jaar mee gereden), maar toen ik een tijd niet meer met Look gereden had en er weer eens op stapte schrok ik van hoe vast je daarmee zit! Afgestemd op sprintkanonnen die niet per ongeluk los willen schieten in volle sprint...
Daarmee vergeleken klikt spd (op de lichtere stand) extreem gemakkelijk uit. En zelfs dan nog met een milliseconde vertraging tov flatpedals ;-)
Ik fiets sowieso allen met crankbrothers (vinden mijn knieen lekkerder) die klikken ook in noodgeval wel makkelijk uit, maar niet zo makkelijk als flats. Maar ik zal nog eens laten weten wat ik er van vind om na anderhalf jaar flats weer eens te klikken op de MTB
Gebruikersavatar
Pitt
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 8 juli 2013, 12:04
Mijn mountainbike: trek slash/santa cruz chameleon

I_do schreef: ma 3 mei 2021, 18:05
Pitt schreef: ma 3 mei 2021, 16:57 Stellen dat je voor het ene een betere techniek nodig hebt dan het andere of wel of niet geschikt is voor gevorderden is wat mij betreft onzin.
Als je techniek goed is moet je met beide overweg kunnen (mogelijk na een kleine gewenningsperiode :-) ) Het heeft alle twee voor- en nadelen en is vooral een gevalletje persoonlijke smaak en omstandigheden.

Ik wissel het zelf een beetje af omdat ik niet specifiek een voorkeur heb. Afgelopen 2 jaar voornamelijk SPD's gebruikt, daarvoor flats en nu rijd ik al weer een tijdje flats.
Punt is natuurlijk dat je met SPD's makkelijk technisch verkeerd kunt springen (door gewoon aan je voeten te trekken) en op flats niet. Wil niet zeggen dat je niet ook prima goed kunt leren springen met klikpedalen.
klopt, de eerste keer weer op flats na een paar jaar SPD's merkte ik bij de eerste tafel meteen dat ik wat lui was geworden en te veel mijn SPD's gebruikte. Dat duurde gelukkig maar een middagje en toen was ik weer aan flats gewend waarbij smokkelen inderdaad geen optie is :-). Daarom denk ik dat afwisselen het beste is voor je techniek in het algemeen.
live it, crank it, smile !!!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

aurelius schreef: ma 3 mei 2021, 16:24 SPD’s, voor XC- en Trailrijders met voldoende zelfvertrouwen en techniek (zo, eens ff de knuppel in het hoenderhok gooien... maar het is waar natuurlijk :winkie: ).
Ik denk dat je trails dan niet uitdagend genoeg zijn :kiss:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mad Wally schreef: di 4 mei 2021, 13:17Ik denk dat je trails dan niet uitdagend genoeg zijn :kiss:
Naar verluid zouden Remi & Yoann graag vernemen over welke trails je het dan concreet hebt....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Was al gezegd dar 95% vd (technisch zeer begaafde) pro XCO, Enduro en DH rijders in geklikt rijdt :winkie: :winkie: :winkie:


Ik mis mijn flats alleen als ik onderweg wat wil trial rijden net buiten mijn comfort zone. De reden dat ik niet met flats rij is gewoon luiigheid, blijf gewoon makkelijker en meer ontspannen op de fiets bij snelle hobbelige afdalingen (op een HT).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Grappig dat juist alle bmx-ers met een beetje niveau met zg “clicks” rijden. Als je van flats beter ging springen zou dat vast anders zijn.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Het enige echte "prestatievoordeel" dat ik met flats ervaar is dat je niet hoeft in te klikken nadat er eens een voetje op de grond moest (vooral handig op hele steile hellingen). Verder vind ik het wel lekker dat ik met flats zo vanuit de auto op de fiets kan stappen, en merk ik dat flats ietsje meer uitnodigen om een lastig stukje nog eens te proberen (als in: dat je iets sneller afstapt en een stukje terug loopt; doe je met plaatjes onder je voeten net iets minder makkelijk)
Ik ben met een clipless setup geen milliseconde minder snel aan de grond dan met flats, dus dat is geen argument (voor mij). Wel merk ik dat ik dankzij flats een stuk beter ben gaan dalen. Met clipless pedalen kan ik langer blijven zitten en/of meetrappen; met flats stuiter ik dan van mijn pedalen af. Dus moet ik veel meer met mijn gewicht(s)verdeling doen om dezelfde snelheid omlaag te blijven halen.
Binnenkort maar weer eens de clipless pedaaltjes terug eronder schroeven om te zien hoe dat gaat.

En dat springen... ik wist afgelopen zaterdag voor het eerst het mini-dubbeltje en het mini-tafeltje op het mini-jumplijntje bij Leersum ruimschoots te clearen. Dat zegt genoeg over mijn springskillzzz vrees ik...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oli4k schreef: di 4 mei 2021, 13:44 Grappig dat juist alle bmx-ers met een beetje niveau met zg “clicks” rijden. Als je van flats beter ging springen zou dat vast anders zijn.
Grappig dat er altijd voorbeelden van toprijders aangehaald worden voor het rijden met klikpedalen terwijl de meesten hier alleen maar kunnen dromen van dat niveau ;-)
Zou het wellicht zo zijn dat die toppers toen zij nog niet zo goed waren ook geoefend hebben op flatpedals of zeg ik dan iets doms...

Om dingen te leren is het altijd het beste het zo te doen dat je gedwongen wordt de juiste techniek te gebruiken. De overstap naar -in dit geval- clicks is dan makkelijker als andersom.
Bovendien is het risico lager, als je als prutser zoals ik een wheelie probeert en je dreigt achterover te gaan kan die -volgens sommigen niet bestaande- milliseconde net het verschil maken tussen een lelijke smak of net op tijd een voetje aan de grond ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie