Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 13:32 Daar heb ik ook soms last van en ben daardoor in Arnhem bij een dubbel 'schansje' ook wel eens gevallen😊. Ik denk dat ik dan te veel aan mijn stuur trek en dat dan met een arm harder doe dan de ander waardoor ik mijn fiets scheef trek. Mijn matra hierbij is voortaan;
niet trekken,niet trekken...........(aan mijn stuur :wink: )
Misschien ben je wel te sterk geworden in één arm, je weet wel waarom :lol:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Daar had ik nog niet aan gedacht,bedankt voor het inzicht :wink: :D :D :D
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij een sprong moet je ook meer duwen, niet trekken :wink:
bij een clinic met alleen mannen zei ik nog wel eens "doe je thuis toch ook?"
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Ook maar even een duit in het zakje doen.
Ik ben rond m’n 15 e beginnen Met MTb, xc. Na een paar jaar overgestapt naar spd (omdat iedereen dat deed!… lekker belangrijk…) ik MTb inmiddels zo’n 20 jaar en genoeg ervaring met spd.

Tot voor een half jaar geleden ik de xc bikes heb verkocht en een trail MTb (nukeproof scout ) heb aangeschaft. Met als idee meer te genieten van het echte technische mountainbiken, niet perse zo snel en zo efficiënt mogelijk , de basistechnieken nog eens tegen het licht houden en goed aanleren (springen, wheelies, manuel, bunnyhops, bochten) Voor het goed aanleren of verbeteren van sommige technieken bleek de aanrader te zijn om flats te monteren.

Nu zo’n 1000 km ervaring met flats en een goed beeld gekregen. Voor het aanleren van de technieken werkt het goed. Je kunt makkelijker afstappen en durft daardoor wat meer risico te nemen. Dit geeft tegelijk een wat speelser:vrijheid gevoel. De grip met de juiste schoenen (510 heb ik). Is uitstekend. Het komt alleen soms voor dat ik even aan het zoeken ben om
Mijn voet op de juiste plek op het pedaal te krijgen, voor je gevoel staat de voet rechts soms net een paar mm anders dan links. Dit is maar heel af en toe en verwaarloosbaar. Misschien ook niet zo gek dat dit een opvalt als je 15 jaar vast heb gezeten met spd?

Ik had verwacht met de flats minder goed te kunnen klimmen en te sprinten, omdat je simpelweg niet kunt trekken aan de pedalen. Het heeft mij echter verrast dat dit verschil heel erg meevalt. Door de goede grip op de flats met de juiste schoenen, heb bijna het gevoel dat je de pedalen deels omhoog kunt bewegen, dit komt ook door de stand van de voet (iets naar voren, kun je de pedaal omhoog halen). Met klimmen had ik in het begin toch het gevoel in het nadeel te zijn met flats, maar na een MTb clinic voor gevorderden in Velp, waarbij we technische klimmen oefenden met mul zand, leek het voor mij eigenlijk juist beter te gaan dan met spd. Ik durfte meer risico te nemen, te blijven trappen ook al viel ik bijna stil of bijna om.

Mijn conclusies met voors- en tegens:
Voor:
- flats geven mij meer vrijheidsgevoel, waardoor ik bepaalde technieken beter kan leren. Ik heb de bunnyhops en het wheelieen sinds gebruik flats behoorlijk goed kunnen leren cq verbeteren.
- met flats durf ik meer risico te nemen, in bochten, klimmen in mul zand en bij springen over boomstammen ed.
- meer ondersteuning van de voeten en de vrijheid om verschillende posities aan te nemen ( ook voordeel:geen tintelende tenen meer ! )
- schoenen zonder spd kun je fijner op lopen.
- flats .. het ziet er gaaf uit :)haha
- ik heb even getest wat mijn snelheid op route Montferland is, mijn tijden wijken nauwelijks af vergeleken met spd ( en de lichte xc fiets). Sommige delen gaan zelfs sneller.
- men waarschuwt voor het van de pedalen afschieten en je benen open halen door de pinnen op de flats.. ik ben er nog geen een keer vanaf geschoten.. met spd kwam het ook wel eens voor dat ik los kwam..
- op stuiterende afdalingen met m’n hardtail blijf ik goed contact houden met de pedalen, lijkt muurvast te zitten, echt verassend.


Tegen..
- de vaste positie op de spd geeft wat rust omdat je nooit hoeft te zoeken naar de ideale stand. Dit is soms ook een nadeel, zie hierboven.
- spd zijn vaak kleiner dan flats, steken minder uit, minder kans op het raken van iets ( theoretisch dan, ik heb er geen(bijna geen) last van )
- met sprinten en klimmen kan ik voor mijn gevoel met spd toch meer trekken en kracht zetten. Kanttekening hierbij is dat als het echt technisch wordt, mul zand, bochten in klim, zeer steil ed., dat mijn ervaring met flats beter is.

Wel grappig , ik dacht als ik met de flats al de technieken eigen heb gemaakt, dan zet ik de spd er weer op. Nu denk ik er niet meer aan, ook al heb ik
Nog een paar bijna nieuwe spd schoenen liggen haha 😆

Ieder zijn ding natuurlijk, in de wedstrijd wereld fietsen er veel op klik, dit is natuurlijk niet voor niks. Ik wil ook zeker niemand overhalen en deel alleen mijn persoonlijke ervaring. Het is vooral ook afhankelijk wat je wil, wat je fijn vind en elke MTB discipline je uitoefent..

🖖
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Herkenbaar... Heb nu iets meer dan een jaar op beide fietsen met flats gefietst. De HT (XC) recentelijk weer voorzien van SPD en merk dat ik nu heel stuk minder (niet meer) aan de pedalen trek. Over boomstammetjes hoppen trek ik niet meer aan mijn pedalen wat ik voorheen wel erg deed. De flats hebben dan ook zeker geholpen om techniek te verbeteren en er voor te zorgen dat ik niet meer zo (onnodig) trek aan de pedalen.

Op de fully daar komen geen SPD's meer, enkel flats. Merk voor mij zelf dat ik met flats iets meer vrijheid heb. (iets tussen de oren wellicht) Zal zo nu en dan op de HT nog wel eens switchen naar SPD, maar meer omdat het kan :)

Al heb ik afgelopen jaar best wel wat commentaar gehad op het gebruik van flats op de HT. Op één of andere manier zijn er nog hele volksstammen die van mening zijn dat SPD de way to go is en flats voor de kneuzen of beginners. Men probeerde negen van de tien keer over te halen om met SPD te gaan fietsen. Men vond het niet kunnen op een XC HT van net 8,8 kilo met flats....

"Lekker fietsen met de pedalen waar jij je prettig bij voelt"


Kan mij deze nog herinneren van lang geleden. Toen ik mijn eerste MTB kreeg van mijn ouders. Was toen erg blij dat ik later SPD's kreeg :-D
Afbeelding
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Varttaanen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 3 juli 2021, 14:12
Mijn mountainbike: is old school

Interessant topic!

Goed om te lezen dat ik me als beginner (en wellicht daarna ook) niet hoef te schamen voor m’n flats 8)

En dat er nog veel te leren valt: wheelies, bunny hops, jumps…
Beginner met een oud beestje: '05 Gazelle Impulse 26"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Koban schreef: za 10 juli 2021, 09:23 Kan mij deze nog herinneren van lang geleden. Toen ik mijn eerste MTB kreeg van mijn ouders. Was toen erg blij dat ik later SPD's kreeg :-D
Afbeelding
Zo heb ik ook ooit gereden, maar dan zonder riempjes zodat je toch snel met je voet van het pedaal kon. De toeclips waren ook iets dikker/steviger dan op deze foto. Heb ze nog ergens in een onderdelenbak liggen volgens mij... :D

Daarna jaren spd, totdat ik wat technischer trails ging rijden en me dan niet prettig voelde als ik vast zat. Dus flats erbij gekocht en gewisseld afhankelijk van wat ik ging doen (lokaal -> spd, Limburg/Ardennen -> flats). Dat wisselen raakte ik wel beu, en ik merkte ook dat flats eigenlijk geen echte nadelen hadden op de lokale rondjes dus ben uiteindelijk definitief naar platforms gegaan...

Op de (gravel)racer rijd ik al vanaf begin jaren '90 met klikpedalen, ook nu nog. Vroeger Look, tegenwoordig met compacte spd-pedaaltjes. Ik had verwacht door het kleinere pedaaloppervlak bij lange ritten wellicht wat last te krijgen, maar dat is eigenlijk niet het geval (en ik rijd niet met kneiterharde carbon zolen).

Ik heb nog wel een paar mountainbike spd-pedalen liggen maar ik verwacht eigenlijk niet dat ik ze nog zal gaan gebruiken. En voor op de gravelbike zijn ze te lomp, het zijn de 647's met zo'n kooi eromheen.
Misschien toch nog eens een keer onder de hardtail schroeven, wie weet ga ik daarna weer om :D
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

@kermit heb nog tijdje met de riempjes gefietst. Heeft wel voor aantal spannende mommenten gezord. Deze foto van bekende webshop gehaald. Heb mijn toeclips nog ergens op zolder liggen. Zag laatst nog iemand er mee fietsen en herinneringen kwamen weer boven.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ha, heb zoiets ook nog gehad. Ik had Sidi schoenen met plaatjes die geschikt waren voor zulke toeclip-pedalen, maar die pedalen hadden een vrij hoge opstaande rand. Het schoenplaatje had een inkeping/snee die precies over die rand viel. Je voet kon dan wel wat naar links en rechts schuiven, maar niet naar voor en achter, en draaien ging ook niet. En je moest je voet best een eind optillen om weer uit die opstaande rand te komen. Toeclips niet té strak zetten dus :winkie:

Dit soort plaatjes ongeveer:

Afbeelding
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat was de wielrenmethode voordat de klikpedalen hun intrede deden :)
En dan wel met strak aangetrokken riempjes, want in volle sprint wilde je niet uit je pedaal schieten... :o

Ik ben (in 1982) begonnen met "sport"fietsen, toen ook met toeclips en riempjes maar dan met "fietsloopschoenen". Die hadden wel een harde vrij gladde zool, maar geen mogelijkheid tot schoenplaatjes monteren. Dus je schoot niet zomaar van je pedalen maar zat ook niet echt vast want je kon vrij vlot je voet naar achteren van het pedaal halen.
Toen ik in '89 mijn eerste mtb kocht wilde ik ook wel iets van een beveiliging tegen het zomaar van de pedalen schieten, maar zeker niet vast zitten met riempjes. Dus van die "teenhaken" gekocht en gemonteerd :)

Een jaar of twee later op de racer naar Look klikpedalen gegaan, en pas in '98 ook op de mtb spd pedalen gemonteerd.
Tot zover mijn pedaalgeschiedenis ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Flats met toeclips en riempjes, zo ben ik eind jaren 80 ook begonnen, omdat ik ze ook op de racefiets had, en omdat er niets anders was.
Riempjes goed strak aantrekken, daarna zijn SPD's ineens niet meer zo eng :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb ook nog met van die riempjes gefietst vroeger... Wonderbaarlijk dat dat altijd goed ging eigenlijk.....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ben is er vrij makkelijk over. SPD voor racen, flats voor al het andere.
https://www.youtube.com/watch?v=PfUyN6znF3c
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, maar dat is omdat Ben nooit vlak rijdt. Die gaat gewoon altijd naar beneden :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Om naar beneden te gaan, zul je eerst omhoog moeten trappen :bier:
Dat doet hij ook regelmatig (waar hij woont dichtbij geen lift)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie