Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

grappig dat iedereen klikpedalen associeert met een niveau 'hoger' dan flats. Ik ben juist begonnen met klikpedalen en na een paar jaar overgestapt op flats. Met klikpedalen blijft je fiets met jumps etc wel onder je hangen, met flats komt er wat meer techniek bij kijken. Zelfde geldt voor bunny hops.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Bram87 schreef: wo 3 april 2019, 12:03 grappig dat iedereen klikpedalen associeert met een niveau 'hoger' dan flats. Ik ben juist begonnen met klikpedalen en na een paar jaar overgestapt op flats. Met klikpedalen blijft je fiets met jumps etc wel onder je hangen, met flats komt er wat meer techniek bij kijken. Zelfde geldt voor bunny hops.
Zoiezo met Flats moet je je techniek beter beheersen met jumps en hops..
Maar volgens mij weet iedereen dat hier ook wel hoor.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Vroeger veel met spd gereden, maar door slechte knieën kan ik niet langere tijd in 1 positie zitten. Mijn voeten staan soms rexht6op de pedalen, maar soms onder een flinke hoek, met SPD is dat niet mogelijk dus overgestapt naar normale pedalen (zou het geen flats noemen, gewoon sportieve normale pedalen).
Hoewel SPD prima rijdt, vond ik het vooral prettig op de langere, rechte stukken. Off road heb ik altijd wat twijfel gevoeld, met het oog op voetjes los bij krappe bochten. Heeft wel eens voor lastige situaties gezorgd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bram87 schreef: wo 3 april 2019, 12:03 grappig dat iedereen klikpedalen associeert met een niveau 'hoger' dan flats. Ik ben juist begonnen met klikpedalen en na een paar jaar overgestapt op flats. Met klikpedalen blijft je fiets met jumps etc wel onder je hangen, met flats komt er wat meer techniek bij kijken. Zelfde geldt voor bunny hops.
Het een sluit het ander niet uit, bijna alle Enduro en Downhill pro's hebben alle skills om met flats te rijden ... maar rijden met SPD :bier:

Persoonlijk spring en trial ik fijner met flats maar rij ik verder bijna overal ook liever met spd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Even een update over de Magped's.
De dubbelzijdige Enduro versie is vanaf vandaag ook verkrijgbaar. Maar mocht je willen bestellen dan heb je
nog even geduld nodig. De eerste batch is al zga. uitverkocht. :o
Het gaat volgens Paul van Magped ook veel harder met de verkoop dan ze hadden gedacht. :-q
Over 3 weken komt de volgende stock weer binnen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

Moest vandaag toen ik aan mijn 3e rondje in Dronten bezig was even aan dit topic denken.
Sinds kort ben ik weer begonnen met mountainbiken en toch maar gekozen voor flats en een paar 5 Tens,s er bij gekocht
nou probeer ik de laatste tijd mijn grenzen een beetje te verleggen oftewel kan ik de bochten sneller door? of krijg ik het voor elkaar om mijn gemiddelde snelheid omhoog te krijgen
En dan komt het nadeel van flats te voorschijn want soms gaan ik over mijn grens heen en haal ik de bocht niet en dan klappen de punten van je flats toch echt wel tegen je kuiten of scheenbeen. en dan heb ik weer een wond op mijn kuit zitten. Vind ik op zich niet erg maar mijn benen beginnen nu echt wel op een gatenkaas te lijken.
Dus ja ik zit los en kan verschillende voetposities doen tijdens het rijden maar kost me toch aardig wat zichtbare wonden
gelukkig valt het niet zo op want een paar dagen geleden ben ik met mijn andere fiets op asfalt uitgegleden (blokkerend achterwiel in een bocht)en heeft mijn knie aardig opengehaald
Bij klikpedalen was ik ook wel gevallen maar dan was de fiets aan mij blijven zitten en had ik geen wonden op mijn benen gehad
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vreemd, in mijn 8 jaar dat ik met flats fiets heb ik hier nog nooit last van gehad.
Wat bedoel je als je de bocht niet haalt? Dan steek je toch een voet uit?

Ik begrijp niet helemaal hoe het pedaal iedere keer tegen je scheenbeen of kuit aan klapt.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Volgens mij gebeurt zoiets alleen als je door blijft trappen in de bocht.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MacReal schreef: ma 22 april 2019, 06:24 Volgens mij gebeurt zoiets alleen als je door blijft trappen in de bocht.
Dat, of een verborgen stronkje :(
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Overigens heb ik mijn schenen bij valpartijen gerust ook aan clipless pedalen opengehaald. Als dat nooit zou gebeuren had ik nog onbeschadigde schenen.

Ik rij techniek trainingen en echt rotsachtig terrein vaak op flats, makkelijk afstappen sneller los, maar de rest clipless.
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

Rayb81 schreef: ma 22 april 2019, 00:52 Vreemd, in mijn 8 jaar dat ik met flats fiets heb ik hier nog nooit last van gehad.
Wat bedoel je als je de bocht niet haalt? Dan steek je toch een voet uit?

Ik begrijp niet helemaal hoe het pedaal iedere keer tegen je scheenbeen of kuit aan klapt.
scherpe u bocht vanuit een afdaling waarbij ik met te veel snelheid de bocht in ga waardoor ik gedwongen ben om te veel te gaan hangen in de bocht
daardoor te hoog in de bocht te zitten en mijn mountainbike kwam daardoor zo scheef dat de afstand tussen pedaal en grond zo klein is dat ik geen tijd heb om voet aan de grond te zetten. geen controle meer over fiets en dan is 1 klein boomstronkje of steen genoeg om me uit balans te krijgen.
voet heb ik aan de grond maar pedaal raakt ook de grond en daardoor klapt mijn mountainbike naar voren en komt het pedaal tegen mijn been.

In het kort.
te snel door de bocht willen en te weinig ervaring/kennis/kundigheid
(ben net weer begonnen)
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Normaal zijn je voeten op de 3 en 9 uur stand in de bochten, tenzij je echt hard gaat en druk wil houden laat je het been aan de buitenkant naar onder staan. Als je pedaal aan de binnenzijde van de bocht beneden is haal je het zelfs met spd pedalen niet.
Fons
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 21 januari 2006, 12:34
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp 2006

Ik heb altijd SPD's gereden, maar hield nog steeds een beetje angst voor de wat ruigere stukken.

Heb nu magpeds besteld, lijkt me de ideale combi tussen flatpedal en spd. Ik zal laten weten hoe ze bevallen.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Ooit begonne jaren99 met gewone. Stadsfiets dinge die erop kwame met aankoop fiets. Daarna toeclips jaja!? Daarna tydje spd. Nu al vele jaren duos; 1 kant gewoon maar wel grippig andere kant spd en dat bevalt prima. Al gebruik ik de spds amper meer. Ook niet als ik een keertje lis kom met de fiets
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Omdat ik mijn pedalen toch wel regelmatig kwijtraak, ga ik nu overstappen van flats naar SPD. Al een urban oefenstukje gedaan. Daarbij kwam ik een betonnen trap tegen en dat leek me wel een leuke uitdaging. Eraf rijden ging goed, maar toen ik hem voor de 1e keer omhoog klom, ging ik genadeloos onderuit en klapte erg hard tegen het beton. Een korte inspectie leerde mij dat ik niets gebroken had. Dus om de valangst weg te nemen nog een keer of drie omhoog geklommen. Al deze keren ging het wèl goed..
Ik denk dat het wel goed gaat komen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie