Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
alex veenstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 8 december 2015, 15:30
Mijn mountainbike: Specialized

Ik heb de magped set gisteren net binnen gekregen en de eerste indruk is goed.
Wel de versie met sterkste magneten.
Je zit goed vast en je kunt de pedalen net als SPD gewoon omhoog trekken zonder dat je los komt.
Zaterdag ga ik de pedalen echt testen in appelscha.
Ben zeer benieuwd hoe het zal gaan, ik hou jullie op de hoogte of het top of flop is!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Dus jij hebt de 200 Nm versie. Da's een flinke kleefkracht idd. Ik ga aan de slag met de 150Nm variant. En morgen komen de 5-10 Kestrels binnen die ik ervoor ga gebruiken. Wel even de drivetrain van de Genius opbouwen anders kom ik nog niet ver. Ben zeer benieuwd hoe het gaat met hoppen en wheelies etc. Ik heb sinds 2004 niet meer met kliks gereden...
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Pat. schreef: vr 8 februari 2019, 01:21 Dus jij hebt de 200 Nm versie. Da's een flinke kleefkracht idd. Ik ga aan de slag met de 150Nm variant. En morgen komen de 5-10 Kestrels binnen die ik ervoor ga gebruiken. Wel even de drivetrain van de Genius opbouwen anders kom ik nog niet ver. Ben zeer benieuwd hoe het gaat met hoppen en wheelies etc. Ik heb sinds 2004 niet meer met kliks gereden...
He Pat, Wat is voor jo ude reden om dan nu wel weer richting Kliks te gaan( magneet in dit geval) Ik ben juist met de flats bezig voor de hops en wheelies te leren.
Moet er niet aan denken om dat met me spd te doen...
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RoySmit schreef: vr 8 februari 2019, 09:24 He Pat, Wat is voor jo ude reden om dan nu wel weer richting Kliks te gaan( magneet in dit geval) Ik ben juist met de flats bezig voor de hops en wheelies te leren.
Moet er niet aan denken om dat met me spd te doen...
Om te testen waarschijnlijk :wink:


Maar interfereert dat magnetisch veld van de pedalen niet met de draadloze SRAM AXS spullen? Even goed testen Pat!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 8 februari 2019, 15:30
RoySmit schreef: vr 8 februari 2019, 09:24 He Pat, Wat is voor jo ude reden om dan nu wel weer richting Kliks te gaan( magneet in dit geval) Ik ben juist met de flats bezig voor de hops en wheelies te leren.
Moet er niet aan denken om dat met me spd te doen...
Om te testen waarschijnlijk :wink:

Maar interfereert dat magnetisch veld van de pedalen niet met de draadloze SRAM AXS spullen? Even goed testen Pat!
Hoe raad je het zo :-q
Schoenen zijn vandaag binnen gekomen iigv. Maar zondag wordt het baggerweer schijnbaar. Jammer want ik wou
ze eigenlijk gelijk gaan uitlaten bij de TT van Nijverdal. Zijn ze verdorie bij 5-10 een paar schroefgaten in van het plaatje
draad te tappen. Gelukkig hier nog een paar binnenplaatjes liggen uit een schimano schoen. One size fits all dus dat
is dan weer handig.

Magnetisch veld icm. Sram ASX. Tsja, daar zeg je me wat. Helaas heb ik helemaal niets van ASX liggen hier.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pat. schreef: vr 8 februari 2019, 18:01 Magnetisch veld icm. Sram ASX. Tsja, daar zeg je me wat. Helaas heb ik helemaal niets van ASX liggen hier.
Nou, dat wordt dus een test om naar uit te kijken... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
luxaflex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 27 juni 2016, 22:27

Benieuwd naar jullie ervaringen.. Ik ben flats gaan rijden ivm knieproblemen, zodat ik m'n voet af en toe wat kan verplaatsen. Wat dat betreft lijkt dit systeem mij ook wel interessant.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik heb van de week de flats weer eens gemonteerd.
Voelt op zich best wel vertrouwd en op het eerste rondje op Lage Vuursche nog niet echt de clips gemist.

Ik merk alleen wel dat ik met bochten goed moet opletten om de binnenste pedaal hoog te houden. Een paar keer toch even de grond gehapt met de pedalen. Met de candy's van Crankbrothers had ik daar minder last van. Kooi van de flatpedal is wat breder, dus dat is een puntje van aandacht de komende tijd.
Underdog84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 juli 2018, 22:51

Iemand al gereden met die magnetische pedalen? Ben ook wel benieuwd. 😁
alex veenstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 8 december 2015, 15:30
Mijn mountainbike: Specialized

Hier ff een review van de magped pedalen.
Ik heb ze afgelopen zaterdag gebruikt tijdens slechte omstandigheden en ben vandaag ook weer op pad geweest met het prachtige weer!w

Specialized epic carbon fully
Ik ben zelf 1.85 en 94kg
Magped pedalen 200nm

Ik heb ze gebruikt in combinatie met gewone SPD schoenen en niet de bijbehorende schoenen.
Met SPD schoenen gaat het prima, maar ik denk dat je met het juiste schoeisel meer controle hebt.
Ondanks niet de juiste schoenen ging het verassend goed in beide weersomstandigheden, ze blijven goed zitten en je gebruikt ze net als SPD pedalen. Onder natte en gladde omstandigheden is het een prettig systeem doordat je snel een voetje aan de grond kan zetten! Voor degene die het niet aandurft om met SPD te rijden is dit een mooie oplossing, je zit vast en toch ook weer niet, het is misschien een mooie tussenstap naar SPD???
Al met al een hele positieve ervaring met een goed werkend systeem!
Zelf rij ik met SPD en dat vind ik prettiger omdat ik dat gewend ben, dit was puur om te testen en ik hoop dat ik met deze review genoeg informatie heb gegeven.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Vandaag de eerste test gedaan tijdens een 40 k tocht rond Valkenburg. Gelijk alle trappen meegepakt die ik kon vinden en ik was super verrast door de pedalen. Ik ging sneller en zekerder naar beneden (vooral voor de eerste enigszins technische tocht van het jaar.
Trekken gaat enigszins met de 150 Nm versie maar je trekt ze ook zo los indien nodig. Toch een paar keer gebruik van moeten maken. :wink:
Ik denk dat ik nieuwe favoriete pedalen heb.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Meegs schreef: do 14 februari 2019, 11:03 Ik heb van de week de flats weer eens gemonteerd.
Voelt op zich best wel vertrouwd en op het eerste rondje op Lage Vuursche nog niet echt de clips gemist.

Ik merk alleen wel dat ik met bochten goed moet opletten om de binnenste pedaal hoog te houden. Een paar keer toch even de grond gehapt met de pedalen. Met de candy's van Crankbrothers had ik daar minder last van. Kooi van de flatpedal is wat breder, dus dat is een puntje van aandacht de komende tijd.
Ik ben afgelopen weekend voor het eerst met Flats een route op geweest.
Was op de posbank tijdens een clinic waar we ook delen van de route deden.

Viel mij niet tegen die flats je moet alleen iets meer opletten op techniek en stand pedalen maar vond het niet vervelend.

Had alleen met een wortelklim op lage snelheid moeite me voet op het pedaal te houden dan is SPD echt wel makkelijker.
EN Ik persoonlijk vind dat ik me benen sneller "opblaas" Vooral met klimmen merk ik wel dat SPD dan wel voordeel bied omdat je ook kan trekken en niet alleen maar stampen..

Maar ga dit weekend ook maar eens HV en LV aandoen op flats ben benieuwd hoe dat bevalt.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik ben best verrast door bovenstaande reviews van de magpeds.
Had echt gedacht dat het helemaal niks was.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: ma 18 februari 2019, 15:58 Ik ben best verrast door bovenstaande reviews van de magpeds.
Had echt gedacht dat het helemaal niks was.
Ik heb er gisteren de TT van Liessel mee gereden en op de korte steile klimmetjes en hobbeltjes
kon ik net wat meer power zetten zonder echt vastgeklikt te zitten.
Ik had er ook veel minder van verwacht maar verdorie...
Ik wil ze nu ook op mijn XC-Bike en gravelracer...
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie