Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Geloof het of niet, er is ook een setje naar mij onderweg.

Op mijn hardtail zitten klikpedalen, op de fully flats. Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
luxaflex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: ma 27 juni 2016, 22:27

Ik rijd ook veel woon- werk op de weg. kan ik met deze pedalen ook beetje ah pedaal ' trekken' , zoals bij clipless pedalen? Of is dit een stap te ver?
alex veenstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 8 december 2015, 15:30
Mijn mountainbike: Specialized

luxaflex schreef: di 19 februari 2019, 21:07 Ik rijd ook veel woon- werk op de weg. kan ik met deze pedalen ook beetje ah pedaal ' trekken' , zoals bij clipless pedalen? Of is dit een stap te ver?
Dat is zeker geen stap te ver, je kunt de pedalen goed 'trekken' zonder dat je los komt.
Het heeft natuurlijk z'n grenzen...
Deze pedalen gaan je zeker positief verassen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Gisteren de magpeds binnen gekregen. De magneten voelen sterk aan, maar er zit er maar 1 op elk pedaal :~

Hopelijk van het weekend de pedalen eens aan de tand voelen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Aantal ritjes met flats gedaan op de trails nu.
Bevalt wel maar ben nog niet om.
Ga het zeker nog een aantal keer proberen voor een goed oordeel.

Merk wel dat ik beter op me traptechniek moet letten dus nog een hoop te leren..

Maar voor zover wel blij dat ik dit probeer is toch heel anders als met SPD en vind erg leuk om die verschillen te ervaren
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik ben de laatste tijd ook weer eens wat heen en weer aan het wisselen tussen SPD en flats. Reed de afgelopen (12) jaren met SPD heb vroeger wel veel met flats en zelfs toe-clips gereden.
Nu dus terug naar flats om de Trial trucendoos weer een beetje af te stoffen. DMR Vaults met Adidas Terrex (Stealth) schoenen zijn de "weapons of choice" geworden.
Erg fijn voor het speelwerk, wel behoorlijk agressief voor de schenen en kuiten :-{ . Lekker om snel af te kunnen stappen als het misgaat en ideaal om de grenzen weer wat op te zoeken.
Ook met de flats het bos weer ingedoken, viel me zeker niet tegen, vooral de vrijheid met springen etc is erg fijn. Moest alleen toch weer een beetje wennen om niet aan het pedaal te trekken op technische klimmetjes. Ook volgas afdalen over wat ruwer terrein vind ik toch prettiger met SPD, ik rij altijd (LT)HT en vind het fijn om de achterkant van mijn fiets "licht" te houden (niet teveel druk op het achterwiel dus). Met flats moet ik me toch meer schrap zetten om contact te houden met de pedalen waardoor ik voor mijn gevoel op sommige secties wat lomper ga dalen.
Nu dus vaak aan het wisselen, 1 fiets met Flats om te spelen en de andere met SPD voor de ritjes in het bos :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: ma 11 maart 2019, 20:41 Nu dus vaak aan het wisselen, 1 fiets met Flats om te spelen en de andere met SPD voor de ritjes in het bos :-q
Wat is er mis met een 2e fiets?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MacReal schreef: do 21 februari 2019, 09:27 Gisteren de magpeds binnen gekregen. De magneten voelen sterk aan, maar er zit er maar 1 op elk pedaal :~

Hopelijk van het weekend de pedalen eens aan de tand voelen.
Heb je ze nog verder kunnen testen, Mac?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: zo 17 maart 2019, 22:29
yo-eddy schreef: ma 11 maart 2019, 20:41 Nu dus vaak aan het wisselen, 1 fiets met Flats om te spelen en de andere met SPD voor de ritjes in het bos :-q
Wat is er mis met een 2e fiets?
waarom de vraag? ..... ik wissel van fiets zoals je kunt lezen :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: zo 17 maart 2019, 22:54
Lars TB schreef: zo 17 maart 2019, 22:29

Wat is er mis met een 2e fiets?
waarom de vraag? ..... ik wissel van fiets zoals je kunt lezen :bier:
Ah, lezen, altijd lastig... . :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

TenZNL schreef: zo 17 maart 2019, 22:39
MacReal schreef: do 21 februari 2019, 09:27 Gisteren de magpeds binnen gekregen. De magneten voelen sterk aan, maar er zit er maar 1 op elk pedaal :~

Hopelijk van het weekend de pedalen eens aan de tand voelen.
Heb je ze nog verder kunnen testen, Mac?
De laatste tijd kom ik wat minder aan fietsen toe dan ik zou willen, dus helaas nog niet
Ik heb ze wel bekeken en de plaatsing van de magneet lijkt me niet heel erg ideaal. Zelf rijd ik met de bal van mijn voet iets achter de as van het pedaal, maar dat lijkt praktisch onmogelijk met de magpeds.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Ik vind SPD fijn om te gebruiken op 'bekend' terrein. Op de meeste Nederlandse routes vind ik dit prima. In Frankrijk leert de ervaring dat sommige mountainbikeroutes niet 'bestaan' (lees: door kniehoog struikgewas leiden) en dus niet (veilig) te fietsen zijn. Daarom neem ik naar het buitenland altijd een setje flats mee om te verkennen. Normale sportschoenen lopen toch lekkerder...
Ook onder hele gladde omstandigheden vind ik een setje flats fijn: je kunt net dat beetje sneller van je fiets springen of een voet aan de grond zetten.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

gregminnaar (2 hours ago)
Its personal preference. I like racing clipped in, it makes me ride smoother. But when not racing I love riding flats, can smash turns, ride more aggressively etc
Dus..
'BUILT not Bought '
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

.
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

Ik gebruik zelf flats, dat vind ik persoonlijk veiliger. Als er iets iets misgaat kun je makkelijk een voet op de grond zetten en ook in het bos vind ik ze fijn. Als je een eindje door de stad moet en vlug nog iets wilt gaan halen, dan hoef je niet te kletteren op de straatstenen, ook voor korte ritjes lekker makkelijk. Nu ben ik nog geen ‘professional’ en zijn mijn tochten nog behoorlijk rustig dus hou ik het voorlopig bij flats.
Plaats reactie