Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Blijf trouw aan het spd systeem, vind het gewoon super werken!
Heb nu sinds kort een starre bike die ik ook voor woon-werk verkeer wil gaan gebruiken. Ik ben van plan om deze bike van flatpedals te voorzien voor na mijn werk. Kan ik lekker op mijn Vans of DC shoes naar het werk fietsen. Moet anders elke keer mijn schoenen uitdoen ivm de metaaldetector....erg vermoeiend allemaal. Waarom ik dit niet eerder heb gedaan snap ik nog steeds niet :oops: ....doet dit al 25 jaar :lol:
Tis nooit te laat zeg maar.... :lol: :lol: :lol:
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Na 20jr geen fiets meer aangeraakt te hebben (behalve voor en na het stappen) ben ik sinds Pasen weer op de MTB gestapt. Reed ik vroeger met clicks SPD en TIME, nu met flats. XT flatpedals icm 5ten schoenen. Ik heb het mijzelf nooit afgeleerd om met de voorkant van de voet te trappen en wauw wat kleven die schoenen aan de pedalen. Ik had dat niet verwacht! Wel handig dat je iets je voeten kunt verplaatsen of snel afstappen.
Gebruikersavatar
RatTrap
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 00:33
Mijn mountainbike: Project 12

Ik (TS) vind het leuk om te zien dat we 14 jaar later en 140+ pagina's er nog niet helemaal uit zijn...SPD's of platforms! :D
Ride it like you stole it!
Project 12 Victor MKII

Project 12 | |Salsa Cycles | SingleBe | The Radavist
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

RatTrap schreef: di 27 april 2021, 22:03 Ik (TS) vind het leuk om te zien dat we 14 jaar later en 140+ pagina's er nog niet helemaal uit zijn...SPD's of platforms! :D
Zal waarschijnlijk altijd wel zo blijven...🙃
Als er spd plaatjes onder mijn puntlaarzen zouden passen kwamen er spd pedalen op mijn stadsfiets 🤓🤐
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Haha, het blijft een lastige keuze blijkbaar. Het voordeel van SPD vind ik dat bij je bij bobbelige stukken je voeten je pedalen niet kwijtraken. Bovendien zijn SPD pedalen vaak stukken kleiner, zodat je minder makkelijk ergens achter blijft haken.
Het nadeel, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn onhandigheid, is dat ik altijd lastig ingeklikt raak, vooral in hectische situaties.

Voordeel van flat is natuurlijk makkelijker loskomen en opstappen. Nadeel is meer contact met stronken enzo en kans op verwondingen door de pinnen die zo lekker in je schenen kunnen schrapen.

Eigenlijk ben ik er nog steeds niet aan uit...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Ad58 schreef: wo 28 april 2021, 08:08 Haha, het blijft een lastige keuze blijkbaar. Het voordeel van SPD vind ik dat bij je bij bobbelige stukken je voeten je pedalen niet kwijtraken. Bovendien zijn SPD pedalen vaak stukken kleiner, zodat je minder makkelijk ergens achter blijft haken.
Het nadeel, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn onhandigheid, is dat ik altijd lastig ingeklikt raak, vooral in hectische situaties.

Voordeel van flat is natuurlijk makkelijker loskomen en opstappen. Nadeel is meer contact met stronken enzo en kans op verwondingen door de pinnen die zo lekker in je schenen kunnen schrapen.

Eigenlijk ben ik er nog steeds niet aan uit...
Herkenbaar.... Zelf lang zitten twijfelen (SPD of flats). Na veel wisselen tussen pedalen kwam ik er achter dat flats toch net iets fijner vind en ik beter op mijn techniek ben gaan letten en ook ook met meer vertrouwen technische stukken ging fietsen. En ander heeft weer meer vertrouwen in SPD ;-) Keuze is en blijft heel persoonlijk :-q
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik rij al sinds (ongeveer)1990 met SPD.
Meteen bij de introductie heb ik ze gekocht.
In het begin zitten klooien, voor die tijd had ik gereden met (platform) pedalen met toe clips. Iedereen die met toe clips heeft gereden weet dat je alleen uit kunt stappen door je voet naar achteren vh pedaal te schuiven.
En bij SPD moet je uitklikken door er naar buiten toe uit te draaien.
Dus de gewenning heeft veel tijd gekost en ging gepaard met beschamende momenten...
Maar inmiddels zo aan gewend dat ik niet anders wil.
Een paar keer door knie blessures platforms gebruikt.
Mn voorkeur gaat dan uit naar holle pedalen. Zoals bijv de oude Saints.
Maar altijd weer blij als de SPDs er weer op kpnden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 28 april 2021, 22:29 Ik rij al sinds (ongeveer)1990 met SPD.
Meteen bij de introductie heb ik ze gekocht.
In het begin zitten klooien, voor die tijd had ik gereden met (platform) pedalen met toe clips. Iedereen die met toe clips heeft gereden weet dat je alleen uit kunt stappen door je voet naar achteren vh pedaal te schuiven.
En bij SPD moet je uitklikken door er naar buiten toe uit te draaien.
Dus de gewenning heeft veel tijd gekost en ging gepaard met beschamende momenten...
Maar inmiddels zo aan gewend dat ik niet anders wil.
Een paar keer door knie blessures platforms gebruikt.
Mn voorkeur gaat dan uit naar holle pedalen. Zoals bijv de oude Saints.
Maar altijd weer blij als de SPDs er weer op kpnden.
Ik ben direct gestart met flats en destijds Nikes en nooit overgestapt naar SPD's. Nu het weer aardig droog begint te worden vind ik het wel fijn dat ik niet vastgeklikt ben en daardoor snel van de pedalen af kan als ik in het losse zand wegschuif.

Maar omdat ik wel zou willen kunnen trekken, blijf ik toch steeds weer naar SPD's kijken, eigenlijk zou ik Magped pedalen wel eens willen uitproberen. Helaas toch wel aardig prijzig, geschikte schoenen + pedalen is een forse investering.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb eerst jaren ingeklikt gereden, laatste anderhalf juist met platform, ook voor meer oefenen met sprongen en dergelijke.
Nu heb ik van het weekend eigenlijk toevallig weer eens ingeklikt gereden op mijn gravelbike, en ervaarde toch een groter gevoel van controle.
Ik ga nu dus ook de klikkers weer eens onder mijn mtb zetten en kijken hoe het bevalt. Ik ben inmiddels ook gewend aan platformpedalen, dus als ik naar uitdagend buitenland ga waar ik liever niet vast zit kan ik zo terug wisselen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo ben ik ook ooit met flatpedals begonnen, alleen erop als ik naar technisch uitdagender terrein ging. Totdat ik me realiseerde dat het ook op de lokale rondjes gewoon dikke prima ging met flatpedals. Bovendien zag ik het niet zo zitten om om de haverklap stalen pedaalassen in en uit een stuk aluminium te draaien en voor elke rit te moeten bedenken of ik nog iets van plan was waar ik liever niet bij vast zat (drie keer een wheely oefenen of zo :D ).

Toen ik ook nog eens las over een labtest waar uit kwam dat zelfs getrainde renners niet noemenswaardig meer vermogen leverden als ze ingeklikt zaten was het voor mij duidelijk, exit spd voor de mountainbikes :)

Volgens mij maakt het voor hobbyfietsers ook geen biet uit of ze wel of niet ingeklikt zitten qua snelheid. Als ik met gelijkwaardige andere fietsers onderweg ben ligt het echt niet aan de pedalen of ik ze wel of niet kan bijhouden. En degenen die duidelijk sneller zijn zouden dat ook zijn als ze niet ingeklikt zaten.

Wat ik wel gemerkt heb is dat degenen die gewend zijn met klikpedalen te rijden vaak nog geen stoeprand meer op komen als ze niet vast zitten. Gevalletje ontbrekende traptechniek... ;-)

Maar goed, de enige -telkens weer terugkerende- juiste conclusie is en blijft: lekker monteren wat je zelfs het fijnst vindt rijden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

kermit schreef: ma 3 mei 2021, 14:51 Zo ben ik ook ooit met flatpedals begonnen, alleen erop als ik naar technisch uitdagender terrein ging. Totdat ik me realiseerde dat het ook op de lokale rondjes gewoon dikke prima ging met flatpedals. Bovendien zag ik het niet zo zitten om om de haverklap stalen pedaalassen in en uit een stuk aluminium te draaien en voor elke rit te moeten bedenken of ik nog iets van plan was waar ik liever niet bij vast zat (drie keer een wheely oefenen of zo :D ).

Toen ik ook nog eens las over een labtest waar uit kwam dat zelfs getrainde renners niet noemenswaardig meer vermogen leverden als ze ingeklikt zaten was het voor mij duidelijk, exit spd voor de mountainbikes :)

Volgens mij maakt het voor hobbyfietsers ook geen biet uit of ze wel of niet ingeklikt zitten qua snelheid. Als ik met gelijkwaardige andere fietsers onderweg ben ligt het echt niet aan de pedalen of ik ze wel of niet kan bijhouden. En degenen die duidelijk sneller zijn zouden dat ook zijn als ze niet ingeklikt zaten.

Wat ik wel gemerkt heb is dat degenen die gewend zijn met klikpedalen te rijden vaak nog geen stoeprand meer op komen als ze niet vast zitten. Gevalletje ontbrekende traptechniek... ;-)

Maar goed, de enige -telkens weer terugkerende- juiste conclusie is en blijft: lekker monteren wat je zelfs het fijnst vindt rijden.
Die labtest van GMBN heb ik ook gezien, maar de testen op de weg laten toch zien dat clipless toch net iets efficienter is, sneller in sprints etc.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

kermit schreef: ma 3 mei 2021, 14:51 …………

Wat ik wel gemerkt heb is dat degenen die gewend zijn met klikpedalen te rijden vaak nog geen stoeprand meer op komen als ze niet vast zitten. Gevalletje ontbrekende traptechniek... ;-)
Herkenbaar…. Had in begin nodig om te wennen aan flats en verkeerd aangeleerde techniek af te leren. Of toch lui geworden door in geklikt te zijn.

Edit:
Voorgenomen om weer eens wat clinics te volgen. Is al weer lang geleden (2006). Ook weer goed om feedback te krijgen…. jumps en drops, bochten en als het weer kan @ bikepark winterberg.
Laatst gewijzigd door Koban op ma 3 mei 2021, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

SPD’s, voor XC- en Trailrijders met voldoende zelfvertrouwen en techniek (zo, eens ff de knuppel in het hoenderhok gooien... maar het is waar natuurlijk :winkie: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

SPD's voor de trail rijders ZONDER techniek :bier:

Nigel Page zei het al eens. Niet iedereen is zo goed als Sam Hill :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

aurelius schreef: ma 3 mei 2021, 16:24 SPD’s, voor XC- en Trailrijders met voldoende zelfvertrouwen en techniek (zo, eens ff de knuppel in het hoenderhok gooien... maar het is waar natuurlijk :winkie: ).
Ik heb genoeg zelfvertrouwen en techniek.
Jaren ingeklikt gereden maar nadat ik een keer niet los kwam en zo bijna mijn enkel brak toen ik eindelijk wel los kwam en in een gat trapte ben ik overgestapt op flatpadels en sindsdien niet anders meer.
:D :D
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Plaats reactie