Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Heeft iemand ervaring met onbalans met springen door SPD? Ik merk dat ik met flatpedals beter en soepeler spring dan ingeklikt met spd. Dit zal voornamelijk techniek zijn, maar het lijkt wel of ingeklikt zitten het versterkt.

Ik heb nu een setje Shimano's met een redelijke stijve zool en zit te kijken naar deze Ride Concepts met een soepelere zool. Maar als ik vantevoren weet dat dat het probleem niet gaat oplossen, kan ik beter gewoon flatpedal blijven/gaan rijden.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Kort. Als je de techniek niet beheerst is klungelen met materiaal op detail niveau- een iets soepelere schoen_- niet zinnig.
Kies waar je best mee springt. Als je het beheerst zal springen met spd even wennen zijn.

Waarom wil je met spd rijden?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik denk niet dat je wonderen hoeft te verwachten van andere schoenen als de ME07, ik heb althans nooit echt beperkingen van m'n ME07s (recht is net zichtbaar) bijv. ten opzichte van originele DX'en, MW66's, AM500's, alwaar ik wel verschil merk met Northwave XC schoenen (zomer, winter) met carbon zool. Bij gewoon rechtdoor springen merk je van stijve zolen ook niet veel, wat je wel merkt is dat de cleats verder naar voren zitten...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

corex schreef: wo 18 mei 2022, 13:17
Waarom wil je met spd rijden?
Ik heb het gevoel tijdens trainingsrondjes net wat harder te kunnen rijden en met technische klimmetjes de fiets beter mee kan nemen door het trekken aan de pedalen. Maar net als het springen zal dit ook deels tussen de oren zitten.

Maar het lijkt er dus op niets te maken te hebben met de schoenen. Links/rechts zitten hetzelfde en heb ook al verschillende posities getest, maar het blijft knudde. Schroef ik daarna de flatpedals erop dan gaat het springen een heel stuk soepeler en vertrouwder.

Weer zo'n klotedingetje wat tussen de oren zit blijkbaar :cry:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Misschien een keer een jumpclinic doen met je spd?

Heb op de bmx ook vaak met kliks gereden en af en toe gesprongen, nooit het idee gehad dat ik een verschil merkte op de mtb met flatpedals met springen
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jumpclinic staat nog op de to-do lijst, maar nog geen geld in gestopt. Heb wel een trialclinic staan in juli met Mickey's in Spa.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Maar trial doe je dan bij uitstek op flats.

Ik ga trouwens maar weer herhalen wat ik eerder zei: als je met SPD rijdt en ingeklikt onzekerder bent dan los, dan is het de moeite waard om eens een ander merk (lees: crankbrothers) te proberen. De easy cleats van crankbrothers werken honderd keer soepeler dan SPD en geven qua uitklikken bij onverwachtse acties een veel veiliger gevoel. Na dik twintig jaar SPD vond ik het echt een opmerkelijk verschil. Even los van verschil in prijs/kwaliteit/verkrijgbaarheid en wat dan ook maar puur gekeken naar de werking.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

MarkMeisner schreef: wo 18 mei 2022, 13:59
corex schreef: wo 18 mei 2022, 13:17
Waarom wil je met spd rijden?
Ik heb het gevoel tijdens trainingsrondjes net wat harder te kunnen rijden en met technische klimmetjes de fiets beter mee kan nemen door het trekken aan de pedalen. Maar net als het springen zal dit ook deels tussen de oren zitten.

Maar het lijkt er dus op niets te maken te hebben met de schoenen. Links/rechts zitten hetzelfde en heb ook al verschillende posities getest, maar het blijft knudde. Schroef ik daarna de flatpedals erop dan gaat het springen een heel stuk soepeler en vertrouwder.

Weer zo'n klotedingetje wat tussen de oren zit blijkbaar :cry:
Flats geven je wellicht net een veiliger gevoel, waardoor je net meer ontspannen bent en dus soepeler springt. Kwestie van uren maken niet teveel focussen op specifieke doelen. Zo'n trail clinic is leuk en leerzaam. Daar leer je goed staan en gevoel krijgen voor de bike. SPD geeft ruimte voor smokkelen....

Wat ik nu merk als ik met spd rijdt is dat mijn voet te ver naar achteren staat. Zou dus eigenlijk de sleuven naar achter moeten opruimen als ik ze op de mtb ga gebruiken..
Dit is ook de trend in de enduro wereld . Bij Enduro spd schoenen kun je de schoenplaatjes verder naar achteren monteren. De pedaal as meer naar het midden van de voet is stabieler voor de voet en je kan eenvoudiger kracht uit je benen halen.

Op de mtb fully en sporadisch rijdend op een hardtail, rijdt ik altijd flats op een fully. Nu 7 jaar ongeveer daarvoor met spd gereden. Ik merk nu met een trailbike dat risico's nemen makkelijker gaat . Bike compenseerd. Zit ook een andere kant aan; als het mis gaat , gaat het ook harder mis.
Jij gaat toch ook aan de fully binnenkort. Nou lekker met flats gaan rijden zou ik zeggen.
Alleen al omdat die spd schoenen minder lopen :D
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Als je ingeklikt zit dan ben je (onbewust) geneigd om aan je pedalen te gaan trekken bij het springen. Ik denk dat hier de onbalans vandaan komt. Ik denk dat het vooral wennen/oefenen is om vooral je lichaam te gebruiken bij het springen ipv aan je pedalen te gaan trekken.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

corex schreef: wo 18 mei 2022, 17:20
MarkMeisner schreef: wo 18 mei 2022, 13:59

Ik heb het gevoel tijdens trainingsrondjes net wat harder te kunnen rijden en met technische klimmetjes de fiets beter mee kan nemen door het trekken aan de pedalen. Maar net als het springen zal dit ook deels tussen de oren zitten.

Maar het lijkt er dus op niets te maken te hebben met de schoenen. Links/rechts zitten hetzelfde en heb ook al verschillende posities getest, maar het blijft knudde. Schroef ik daarna de flatpedals erop dan gaat het springen een heel stuk soepeler en vertrouwder.

Weer zo'n klotedingetje wat tussen de oren zit blijkbaar :cry:
Flats geven je wellicht net een veiliger gevoel, waardoor je net meer ontspannen bent en dus soepeler springt. Kwestie van uren maken niet teveel focussen op specifieke doelen. Zo'n trail clinic is leuk en leerzaam. Daar leer je goed staan en gevoel krijgen voor de bike. SPD geeft ruimte voor smokkelen....

Wat ik nu merk als ik met spd rijdt is dat mijn voet te ver naar achteren staat. Zou dus eigenlijk de sleuven naar achter moeten opruimen als ik ze op de mtb ga gebruiken..
Dit is ook de trend in de enduro wereld . Bij Enduro spd schoenen kun je de schoenplaatjes verder naar achteren monteren. De pedaal as meer naar het midden van de voet is stabieler voor de voet en je kan eenvoudiger kracht uit je benen halen.

Op de mtb fully en sporadisch rijdend op een hardtail, rijdt ik altijd flats op een fully. Nu 7 jaar ongeveer daarvoor met spd gereden. Ik merk nu met een trailbike dat risico's nemen makkelijker gaat . Bike compenseerd. Zit ook een andere kant aan; als het mis gaat , gaat het ook harder mis.
Jij gaat toch ook aan de fully binnenkort. Nou lekker met flats gaan rijden zou ik zeggen.
Alleen al omdat die spd schoenen minder lopen :D
Heldere uitgebreide uitleg, dank! Ik moet wel zeggen dat ik mij niet 'onveiliger' voel met spd. Ik ben er één keer (5min na monteren) mee gevallen en alle andere keren ben ik altijd op tijd uitgeklikt. Heel vroeger met de racefiets ook spd gereden en destijds blijkbaar onbedoeld aangeleerd om met een draaiende beweging af te stappen.

Lopen is geen probleem. Het is een MTB forum, niet het wandelforum :D (maar wel een beetje de reden om naar casual clipschoenen te kijken dan de Shimano's met stijvere zool.
Bikermarcel schreef: wo 18 mei 2022, 17:37 Als je ingeklikt zit dan ben je (onbewust) geneigd om aan je pedalen te gaan trekken bij het springen. Ik denk dat hier de onbalans vandaan komt. Ik denk dat het vooral wennen/oefenen is om vooral je lichaam te gebruiken bij het springen ipv aan je pedalen te gaan trekken.
Precies dat zie ik net in dit filmpje: https://youtu.be/g5eE--jKbZU en toen begon er een belletje te rinkelen. Ik heb zo'n vermoeden dat het daaraan en dus mijn techniek ligt.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik rijd al sinds mensenheugenis met SPD en ik voelde mij daar altijd prima bij. Maar afgelopen weekend bij een Enduro tocht diep in de Ardennen werd ik voor het eerst geconfronteerd met afdalingen waar ik niet fietsend van af durfde. Au, grote deuk in mijn ego..... De SPD's waren niet de hoofdreden, maar gaven toch ineens een beklemmend gevoel (mooie dubbele betekenis hier!). Dus ik overweeg flatpedals te gaan proberen. Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?
Ik heb inmiddels gelezen dat ik dan mijn zadel iets lager moet zetten. Zijn er qua voeten techniek, dus hoe ik mijn voeten neer zet, nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Zowel klimmend als dalend?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29956
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?
Nee, precies omgekeerd :-D

Maar schroef eens flats op je fiets en ga terug naar die plek.
Dan heb je JOUW antwoord.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Bij twijfel, gewoon doen en ervaar! Geef het een kans: 4 maanden met flats rijden en dan evalueren. Neem goede schoenen en pedalen.

Ik was na lange tijd spd meteen om.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

ThaSingleTrackMastah schreef: di 24 mei 2022, 13:15
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen?

Maar schroef eens flats op je fiets en ga terug naar die plek.
Dan heb je JOUW antwoord.
Best wel een raar advies. Zonder wennen aan een aanpassing aan de bike "meteen het diepe in".
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Classic Biker schreef: di 24 mei 2022, 12:47 Zijn er qua voeten techniek, dus hoe ik mijn voeten neer zet, nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Zowel klimmend als dalend?
De pedalen komen wat meer in het midden onder je voet, dus in vergelijking met spd zet je je voet iets meer naar voren. Dit kan dus wennen zijn en kan ook van invloed zijn op je zadelpositie.
Ook heb ik mezelf (in het begin) moeten leren om wat bewuster de hiel naar beneden te brengen bij bijv. remmen in steile afdaling (om druk op het voorwiel te krijgen) of landen na een drop/jump (o.a. om te voorkomen dat je voet van het pedaal schiet).

O, en in de eerste paar ritten scheenbeschermers dragen :wink:

Nb: pedalstrikes zijn ook iets om rekening mee te houden. Je hebt meer pedaal onder je voeten dus grotere kans dat je iets raakt.
Plaats reactie