Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Het komt eerder door het tegenovergestelde van vermoeidheid...

Naast talloze flat pedal markeringen heb ik littekens die aangeven dat het ook met SPD fout kan gaan. Als een lepel in een tv reclame over chocolade mousse schraapte een SPD pedaal ooit een laagje Qprs van mijn scheenbeen. Heb er een litteken van 10cm aan overgehouden, onderschat die klikdingen niet, het zijn lepels uit de hel :lol:

Niet veel lager zit een afdruk van een remleiding, een vorkkroon kuil, een rare deuk en zo kan ik nog wel even doorgaan. Je hele fiets is in feite een mogelijk moordwapen, alles kan fout gaan, SPD geeft geen garantie op mooie schenen.
Het is hier geen ponykamp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Qprs schreef: vr 8 juli 2022, 10:46 Je hele fiets is in feite een mogelijk moordwapen, ...
Zelfmoordwapen.


Maar is dat niet waarom we fietsen: jezelf pijn doen?


Oh nee, dat is wielrennen... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 8 juli 2022, 11:18
Qprs schreef: vr 8 juli 2022, 10:46 Je hele fiets is in feite een mogelijk moordwapen, ...
Zelfmoordwapen.
Laat de foute grappen maar komen...

Hoewel, toch liever niet :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars TB schreef: vr 8 juli 2022, 11:18
Qprs schreef: vr 8 juli 2022, 10:46 Je hele fiets is in feite een mogelijk moordwapen, ...
Zelfmoordwapen.


Maar is dat niet waarom we fietsen: jezelf pijn doen?


Oh nee, dat is wielrennen... :bier:
Fair point

Ik heb een lomper litteken van een SPD SL pedaal dan van alles wat ik ook op een andere fiets heb gedaan.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Even wat grappigs tussendoor.
De winnaar van de Leadville 100 miles reed dus met racefiets pedalen, moet niet gekker worden :D

Afbeelding
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Als je niet van plan bent om af te stappen is het zo gek nog niet. Je hebt beter contact tussen schoen en pedaal en (een paar mm) extra grond speling
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Gewicht is een aandachtspunt voor de rijders en de bikes in deze race. De race wordt op een hoogte van 2800 tot ruim 3600m gereden. Energie besparing is dan wel handig.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ja, ook wel eens overwogen voor een niet te technische XC/Marathon wedstrijd in Duitsland om mijn SPD-SL race pedalen op mijn MTB te monteren. Waarom niet...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Op de Enduraceracer (die ook dienst doet als gravelaar) rijd ik ook altijd mijn SPD’s. Wel zo handig, qua schoenen.
Camelbak trouwens ook altijd bij me, op de racert en de MTB.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Rayb81 schreef: do 18 augustus 2022, 22:02 Even wat grappigs tussendoor.
De winnaar van de Leadville 100 miles reed dus met racefiets pedalen, moet niet gekker worden :D
Niks vreemds aan, contactoppervlak is groter en het gewicht lager.
Lagers zijn vaak ook nog soepeler.

Ik ga speedplay van Wahoo nog een keer aanschaffen voor de mtb, daar schijnen toch wel wat voordelen aan te zitten t.o.v. SPD.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Ik heb het op de racefiets maar waar die schoenplaatjes goed in zijn is vooral modder verzamelen. Hoe handig dat op de mtb is?

Twee kanten in klikken en de speling instellen is wel weer fijn.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik rij met normale spd's volledig open (kan je altijd nog strakker zetten als de veer lui wordt :tong) dus speling e.d. doet me niet zoveel.

Dat modder verhaal is dan wel minder, maar daar zouden dus juist beter in moeten zijn volgens Wahoo
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het is een specifieke keuze voor een specifieke race... Niet de eerste, niet de laatste.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Peelrijder schreef: za 20 augustus 2022, 18:35 Ik rij met normale spd's volledig open (kan je altijd nog strakker zetten als de veer lui wordt :tong) dus speling e.d. doet me niet zoveel.

Dat modder verhaal is dan wel minder, maar daar zouden dus juist beter in moeten zijn volgens Wahoo
Wat voor gevoel geeft dat, ik heb alleen ervaring met flats maar ik wil al een tijdje SPD's uitproberen. Ik ben alleen bang dat ik dan eerder een schuiver maak omdat ik niet snel genoeg kan uitklikken of ik een 'opgesloten' gevoel krijg.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je wat meer ervaring met uitklikken krijgt ben je vrijwel net zo snel met je voetje aan de grond.
Maar ondanks dat ik al vanaf begin jaren '90 met klikpedalen reed (racefiets) maakte ik toch in een noodsituatie niet de beste beweging om los te komen (teveel omhoog en te weinig draaien naar de zijkant). Daardoor voelt het voor mij minder safe om ingeklikt te rijden in technische situaties. Ook al had ik mijn pedalen op de minst strakke stand ingesteld.

Dus inmiddels zo'n 15 jaar geleden ben ik steeds meer met flats gaan rijden, in eerste instantie alleen als ik naar technischer terrein ging. Maar ik raakte het regelmatig wisselen van pedalen al snel beu en ik merkte ook dat het rijden met flats (voor mij) eigenlijk geen echte nadelen had. Dus op een gegeven moment bleven de platformpedalen gewoon permanent zitten :)

Nu rijd ik alleen nog ingeklikt op de (gravel)racers, alle mtb's zijn voorzien van flats.
Bevalt mij prima.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie