Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 10 mei 2021, 10:17
Erwin.vL schreef: ma 10 mei 2021, 10:13 en waar enkele anderen tijdens een tricky afdalinkje uit voorzorg los klikten, heb ik mijn voeten niet van de pedalen gehad.
Ook dit valt mijns inziens weer voor een groot deel onder persoonlijke voorkeur.
Dit snap ik dus echt niet ...... met een uitgeklikte SPD wordt zo'n afdaling alleen maar lastiger .... als ze dit soort dingen nog doen kunnen ze beter met flats gaan rijden.
Heb wel eens mensen zie uitklikken voor een lastige klim. :-?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als je anders omvalt zou ik ook uitklikken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies waarom ik ooit overgestapt ben naar flats.
Ik voelde me in sommige situaties niet zeker om snel genoeg uit te klikken indien nodig, dus ik ging juist los de lastigste secties rijden. En dan ligt de overstap naar flatpedals voor de hand.

Zoals al aangegeven in eerste instantie alleen voor de ritjes Zuid-Limburg of verder weg, maar dat steeds maar pedalen wisselen en het inzicht dat je ook meer dan prima de vlakkere rondjes met flats kunt fietsen leidden tot een definitieve overstap...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik herken dat ook wel hoor Paul. Op de Snowdon heb ik ook flats, dat vond ik ook wel een goede steun in de rug om de bunnyhop te oefenen zonder te kunnen smokkelen.

Maar ik gebruik de Snowdon ook gewoon voor langere ritten, en juist op die langere ritten waarbij ik nagenoeg niet stop, merk ik dat ik veel bezig ben mijn voeten te herpositioneren. Dat heb ik met SPD niet. Plus, de hardere SPD-zool maakt ook dat ik minder vermoeide voeten krijg. Dus heb ik voor de snowdon nu een keer een setje PD-M8120 pedalen besteld, SPD met een platformpje. Eens kijken wat dat doet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 10 mei 2021, 10:41 Als je anders omvalt zou ik ook uitklikken.
Tuurlijk, maar dan zouden flats beter passen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 11:03
Kapitein Iglo schreef: ma 10 mei 2021, 10:41 Als je anders omvalt zou ik ook uitklikken.
Tuurlijk, maar dan zouden flats beter passen.
Hangt helemaal van de klim af toch? Had afgelopen weekend op Den Treek ook één zandklimmetje, die ik ook niet haalde, te mul. Maar om daarvoor nou de hele rits met flats te gaan rijden vind ik ook weer overdreven. Als het echt technisch wordt of ik niet goed weet wat ik kan verwachten (zoals de enduro's die we samen deden) teken ik ook voor flats hoor. Maar voor de rest kan ik toch best snel losklikken, mits de spanning op z'n laagst staat.

To each his own, dat dan weer wel :-q :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 10 mei 2021, 11:06
MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 11:03

Tuurlijk, maar dan zouden flats beter passen.
Hangt helemaal van de klim af toch? Had afgelopen weekend op Den Treek ook één zandklimmetje, die ik ook niet haalde, te mul. Maar om daarvoor nou de hele rits met flats te gaan rijden vind ik ook weer overdreven. Als het echt technisch wordt of ik niet goed weet wat ik kan verwachten (zoals de enduro's die we samen deden) teken ik ook voor flats hoor. Maar voor de rest kan ik toch best snel losklikken, mits de spanning op z'n laagst staat.

To each his own, dat dan weer wel :-q :bier:
Mensen die op een (thuis!)rondje van 6km bij 3 klimmen structureel uitklikken. Ongeacht hoe het er bij ligt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan zou ik gewoon overstappen naar flatpedals, wat voor reden heb je dan nog om ingeklikt te blijven rijden?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 11:18
Kapitein Iglo schreef: ma 10 mei 2021, 11:06

Hangt helemaal van de klim af toch? Had afgelopen weekend op Den Treek ook één zandklimmetje, die ik ook niet haalde, te mul. Maar om daarvoor nou de hele rits met flats te gaan rijden vind ik ook weer overdreven. Als het echt technisch wordt of ik niet goed weet wat ik kan verwachten (zoals de enduro's die we samen deden) teken ik ook voor flats hoor. Maar voor de rest kan ik toch best snel losklikken, mits de spanning op z'n laagst staat.

To each his own, dat dan weer wel :-q :bier:
Mensen die op een (thuis!)rondje van 6km bij 3 klimmen structureel uitklikken. Ongeacht hoe het er bij ligt.
Direct wegsturen van Kwint :D

Die moeten gewoon verdapperen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Kapitein Iglo schreef: ma 10 mei 2021, 10:50 Ik herken dat ook wel hoor Paul. Op de Snowdon heb ik ook flats, dat vond ik ook wel een goede steun in de rug om de bunnyhop te oefenen zonder te kunnen smokkelen.

Maar ik gebruik de Snowdon ook gewoon voor langere ritten, en juist op die langere ritten waarbij ik nagenoeg niet stop, merk ik dat ik veel bezig ben mijn voeten te herpositioneren. Dat heb ik met SPD niet. Plus, de hardere SPD-zool maakt ook dat ik minder vermoeide voeten krijg. Dus heb ik voor de snowdon nu een keer een setje PD-M8120 pedalen besteld, SPD met een platformpje. Eens kijken wat dat doet.
Wat is het voordeel van een SPD pedaal met een platform?

Ik merk zelf ook dat ik met flats vaak mijn voeten herpositioneer, ik weet niet of dat nu zoveel effect heeft op de efficiëntie, gaat eigenlijk automatisch. Maar van vermoeide voeten heb ik nooit last gehad, misschien is jouw zool te slap?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Vermoeide voeten heb ik ook amper last van, het gaat bij mij meer om het gestuiter (op de hardtail) op remknippen en wortel secties.
Aan de andere kant vind ik flats weer veel fijner voelen in afdalingen en bochten, omdat je voet positie verder naar voren op het pedaal is en je daardoor heel anders "praat" met de fiets.

Met beide pedalen kan ik opzich prima rijden, maar door dat laatste toch vaak op flats te vinden. Terwijl ik merkbaar (een klein beetje) sneller ben op SPD's en dan dus vaster sta op de pedalen.
Voordeel van SPD vind ik dan ook weer dat je voet altijd gelijk goed staat. Al merk ik dat nog het meeste als ik afwissel tussen flats en SPD. Rijd ik alleen flats dan is mijn voet plaatsing een stuk consistenter.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: ma 10 mei 2021, 11:26 Dan zou ik gewoon overstappen naar flatpedals, wat voor reden heb je dan nog om ingeklikt te blijven rijden?
De reactie was destijds dat ze ook nog wel eens een rondje over de weg doen doordeweeks.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 10 mei 2021, 11:31
MacReal schreef: ma 10 mei 2021, 11:18

Mensen die op een (thuis!)rondje van 6km bij 3 klimmen structureel uitklikken. Ongeacht hoe het er bij ligt.
Direct wegsturen van Kwint :D

Die moeten gewoon verdapperen!
Of loslaten en overstappen :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Afstappen of omdonderen :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dizer schreef: ma 10 mei 2021, 11:51
Kapitein Iglo schreef: ma 10 mei 2021, 10:50 Ik herken dat ook wel hoor Paul. Op de Snowdon heb ik ook flats, dat vond ik ook wel een goede steun in de rug om de bunnyhop te oefenen zonder te kunnen smokkelen.

Maar ik gebruik de Snowdon ook gewoon voor langere ritten, en juist op die langere ritten waarbij ik nagenoeg niet stop, merk ik dat ik veel bezig ben mijn voeten te herpositioneren. Dat heb ik met SPD niet. Plus, de hardere SPD-zool maakt ook dat ik minder vermoeide voeten krijg. Dus heb ik voor de snowdon nu een keer een setje PD-M8120 pedalen besteld, SPD met een platformpje. Eens kijken wat dat doet.
Wat is het voordeel van een SPD pedaal met een platform?

Ik merk zelf ook dat ik met flats vaak mijn voeten herpositioneer, ik weet niet of dat nu zoveel effect heeft op de efficiëntie, gaat eigenlijk automatisch. Maar van vermoeide voeten heb ik nooit last gehad, misschien is jouw zool te slap?
Ik weet niet wat dat voordeel is - misschien wel niks. Zou in elk geval wat meer steun moeten geven als je toch een stukje ongeklikt rijdt. En te slappe zool, geen idee, is een vrij nieuwe FiveTen Freerider Pro (dacht ik). Maar de dingen die ik schrijf, merk ik dus op de langere ritten. En op langere ritten wil ik niks hebben wat me afleidt, qua kleding of techniek. Hou ik niet van.

Ik laat wel weten hoe die 8120's bevallen. Zijn er over paar uurtjes.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie