Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennis17e schreef: zo 26 juni 2022, 23:08 Ik weet niet hoe, waar en wat je fietst maar als je er een paar rondes op hebt zitten moet het toch snel wennen lijkt me... 50 ritten lijkt me wat veel of je moet verschrikkelijk hardleers zijn.
Ik sprak recentelijk ene Rick Koekoek aan op zijn bebloede schenen. Als je dat niet regelmatig overkwam probeerde je niet hard genoeg zei hij.

Je mag met hem in discussie gaan (als je 'm niet kent, google 'm even).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Daarom heeft Rick vette dikke scheenbeschermers aan... :lol: :lol: :wink:

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Scu
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 juni 2022, 21:56

Na een jaar SPD indertijd ook overgeschakeld naar flats. Ik had in het begin ook zulke scheenbeschermers (van Jitsie) die me heel wat verwondingen bespaard hebben. Maar na een tijdje sta je heel vast op de pedalen, ik rij bijna uitsluitend enduro en schiet er quasi nooit af.
Ze hebben allebei hun voor- en nadelen, en het éne is (voor mijn gebruik) niet beter of slechter dan het andere, het is eerder een kwestie van voorkeur.
Ideaal is misschien om eerst enkele jaren flats te rijden, en dan over te schakelen naar spd om zo de voordelen van beide te genieten...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als fanatiek SPD rijder net terug van een weekje PDS.
Daar geheel vrijwillig toch gereden met flats,
Shimano SP-GR500 met 5-10 Impact Pro.

Resultaat 1 jaap in m'n scheen en een paar kleine krasjes.
Ik stond bij een sprong niet goed op het pedaal, teveel op m'n tenen. Dat werd hard afgestraft.
Verder de hele week probleemloos.
Experiment geslaagd.

Maar zodra er getrapt moet worden (ipv. naar beneden rollen) toch gewoon weer SPD. Zal wel aan mijn ingebakken traptechniek liggen, maar tijdens kracht zetten gaat het bij mij vrij snel verkeerd en schiet ik van het pedaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Lars TB schreef: ma 27 juni 2022, 16:15
Dennis17e schreef: zo 26 juni 2022, 23:08 Ik weet niet hoe, waar en wat je fietst maar als je er een paar rondes op hebt zitten moet het toch snel wennen lijkt me... 50 ritten lijkt me wat veel of je moet verschrikkelijk hardleers zijn.
Ik sprak recentelijk ene Rick Koekoek aan op zijn bebloede schenen. Als je dat niet regelmatig overkwam probeerde je niet hard genoeg zei hij.

Je mag met hem in discussie gaan (als je 'm niet kent, google 'm even).
Ken hem niet, boeit me niet en ik hoef ook niet met hem in discussie te gaan, want waarom? Ik verleg mijn eigen grenzen met regelmaat en als je fatsoenlijk op de pedalen staat schiet je er nagenoeg nooit vanaf, dat is mijn praktijk ervaring :bier:

En ik zeg nooit nooit, de enkele keer dat het gebeurt heeft het vaak met vermoeidheid te maken.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennis17e schreef: ma 27 juni 2022, 23:50
Lars TB schreef: ma 27 juni 2022, 16:15

Ik sprak recentelijk ene Rick Koekoek aan op zijn bebloede schenen. Als je dat niet regelmatig overkwam probeerde je niet hard genoeg zei hij.

Je mag met hem in discussie gaan (als je 'm niet kent, google 'm even).
Ken hem niet, boeit me niet en ik hoef ook niet met hem in discussie te gaan, want waarom? Ik verleg mijn eigen grenzen met regelmaat en als je fatsoenlijk op de pedalen staat schiet je er nagenoeg nooit vanaf, dat is mijn praktijk ervaring :bier:

En ik zeg nooit nooit, de enkele keer dat het gebeurt heeft het vaak met vermoeidheid te maken.
Misschien moet je je er wel even in verdiepen. Want nu beschuldig je mensen van onkunde. Of heb je jezelf extreem hoog zitten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Zelf heb ik ruim 6 jaar lang enkel op SPD gereden en in bikeparks(huurfietsen) op flats. Maar aan de flats moet ik toch wel de hele eerste dag flink wennen en na een week is het nog steeds niet helemaal automatisme.
Daarom heb ik nu op mijn eigen fiets ook flats gezet, puur om te wennen zodat ik niet meer zo snel van de pedalen afschiet. Heb er nu 50+ ritten opzitten en merk nu niet meer dat er flats opzitten in plaats van SPD.

Dus uiteindelijk went het goed die flats, maar kost tijd als je van SPD af komt. Verder zie ik nu niet meer echt een voordeel van SPD pedalen, denk ook niet dat ik nog snel terugga.
En ik rij flats vooral zodat ik op technische trails/bikepark sneller van de fiets af kan springen als er iets niet goed gaat.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Laatse keer op de mtb met clicks . Klikte de binnenste voet naar binnen uit bij het rijden van een bocht. Anders afstellen van het plaatje heb ik geen aandacht gegeven.
Indraaien van heupen benen en lijf doe ik toch iets meer sinds ik flats rij i.c.m. techniek blijven oefenen bij tijde wijle.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Voor iedereen met Instagram; het beste compromis in deze discussie :bier:



https://www.instagram.com/reel/CfUerhtF ... JmNzVkMjY=
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

hahaha soms is het leven zo simpel :D
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Maar welke doe je links en welke doe je rechts?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ging het te snel.... :lol: :lol: volgens het educatieve filmpje moet de spd schoen op de flatpedal en de andere kant visaversa :-q
En of dat nu links of rechts is....dat mag je zelf indelen :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mario070 schreef: do 7 juli 2022, 08:53 Ging het te snel.... :lol: :lol: volgens het educatieve filmpje moet de spd schoen op de flatpedal en de andere kant visaversa :-q
En of dat nu links of rechts is....dat mag je zelf indelen :lol: :lol: :wink:
Maar dan moet je helm ook achterstevoren op,toch? :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jep... en je bril onderste boven :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dennis17e schreef: ma 27 juni 2022, 23:50 Ken hem niet, boeit me niet en ik hoef ook niet met hem in discussie te gaan, want waarom? Ik verleg mijn eigen grenzen met regelmaat en als je fatsoenlijk op de pedalen staat schiet je er nagenoeg nooit vanaf, dat is mijn praktijk ervaring :bier:

En ik zeg nooit nooit, de enkele keer dat het gebeurt heeft het vaak met vermoeidheid te maken.
Los v.h. feit dat Koekoek een ander spelletje bedrijft met flat pedals, namelijk Bike Trial (wat met SPD wat lastiger gaat/wat meer risico geeft)),
glij je gewoon af en toe van je Flat pedals, de 1 wat meer, de ander wat minder. Ik kom toevallig uit een hoek waar mensen de grenzen vroeger wat meer opzochten en we hebben daar allemaal de herinneringen aan op onze schenen..... en dat was niet persé door een gebrek aan skills of vermoeidheid zeg maar......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie