Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Sabai
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Mtb

wo 7 augustus 2019, 15:00

Ik fiets met Shimano deore xt flats en ben er zeer tervreden over. Ik kom nooit los en voel mij vrij om te doen wat ik wil zonder angst om vast te blijven zitten.
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

do 8 augustus 2019, 07:07

Zelf altijd op de racerd spd-sl en toen ik een paar maanden terug op de mtb stapte uit gewoonte spd gaan rijden.

Eigenlijk nooit bij nagedacht dat flats ook kunnen.... Buiten een achterwaartse salto op een klim nog nooit problemen met in/uit klikken gehad :D
Koban
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Tweewieler
Contacteer:

di 28 april 2020, 15:57

Paar jaar terug wel even flats gereden, maar dit was om het vertrouwen op de fiets weer terug te krijgen na tijd gestopt te zijn met fietsen. Na keer of drie had ik de SPD er weer op.

Mijn vrouw heeft recentelijk haar eerst MTB gekocht en vindt het idee om vast te zitten aan de fiets maar niks. Ze wilde persé flats. Dus setje flats erop geschroefd die ik nog had liggen. Zij helemaal blij en kreeg aantal keer de vraag. “waarom rijdt jij nog steeds met die %$%$”

Had zoiets waarom niet eens tijdje flats proberen. En zo een setje Crankbrothers stamp 1 en Five Ten schoenen aangeschaft. En na aantal keer op pad geweest te zijn bevalt mij deze combinatie toch wel erg goed. Zit goed vast met mijn schoen. Niet gevoel dat ik van pedalen stuiter of glij. Voorlopig laat ik de pedalen er nog lekker onder zitten. De Shimano XTR M9100 en schoenen voor nu opgeborgen in de kast. Wisselen van pedalen kan altijd nog ;-)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Utrecht

di 28 april 2020, 16:59

Je hebt best wel een intelligente echtgenote :bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

di 28 april 2020, 18:02

Ad58 schreef:
wo 7 augustus 2019, 14:54
Omdat ik mijn pedalen toch wel regelmatig kwijtraak, ga ik nu overstappen van flats naar SPD. Al een urban oefenstukje gedaan. Daarbij kwam ik een betonnen trap tegen en dat leek me wel een leuke uitdaging. Eraf rijden ging goed, maar toen ik hem voor de 1e keer omhoog klom, ging ik genadeloos onderuit en klapte erg hard tegen het beton. Een korte inspectie leerde mij dat ik niets gebroken had. Dus om de valangst weg te nemen nog een keer of drie omhoog geklommen. Al deze keren ging het wèl goed..
Ik denk dat het wel goed gaat komen.
Waarom niet gewoon even in het zand oefenen i.p.v. gelijk op beton :bier: :roll: :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 28 april 2020, 18:09

yo-eddy schreef:
Waarom niet gewoon even in het zand oefenen i.p.v. gelijk op beton :bier: :roll: :winkie:
Ad heeft een harder hoofd dan die betonnen trap!

Of bedoelde je dat inderdaad vanuit het oogpunt van het slopen van die trap?
"Hakken doe je met een botte bijl"

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

di 28 april 2020, 18:41

yo-eddy schreef:
Ad58 schreef:
wo 7 augustus 2019, 14:54
Omdat ik mijn pedalen toch wel regelmatig kwijtraak, ga ik nu overstappen van flats naar SPD. Al een urban oefenstukje gedaan. Daarbij kwam ik een betonnen trap tegen en dat leek me wel een leuke uitdaging. Eraf rijden ging goed, maar toen ik hem voor de 1e keer omhoog klom, ging ik genadeloos onderuit en klapte erg hard tegen het beton. Een korte inspectie leerde mij dat ik niets gebroken had. Dus om de valangst weg te nemen nog een keer of drie omhoog geklommen. Al deze keren ging het wèl goed..
Ik denk dat het wel goed gaat komen.
No pain, no game! 8) Maar eerlijk gezegd, kwam ik het toevallig tegen onderweg naar de trails. En toen kon ik mezelf niet meer bedwingen... :wink:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

di 28 april 2020, 20:42

Lars TB schreef:
di 28 april 2020, 18:09
yo-eddy schreef:
Ad heeft een harder hoofd dan die betonnen trap!

Of bedoelde je dat inderdaad vanuit het oogpunt van het slopen van die trap?
Inderdaad! Die trap wordt nooit meer wat het geweest is..... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Yeee-ti!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '93 Bianchi Project NTH, '95 Gazelle Ti

do 18 juni 2020, 09:05

Ik ben een grote fan van SPDs, bij voorkeur m737s :-D (met titanium asjes, om het gewicht nog enigszins binnen de perken te houden ;)..)!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yeee-ti! op do 18 juni 2020, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

do 18 juni 2020, 09:41

Ik heb even getwijfeld/zitten denken/ te bedenken.....of ik De Grote Overstap zou maken :D .........maar helaas nee, ik heb blijkbaar zo een groot trauma :( aan die dingen over gehouden, dat ik blijf bij flats :-D alleen nu de vraag welke :lol: :wink:
Poldertoerist
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

do 18 juni 2020, 21:46

sinds kort rij ik ook met Flats (Crankbrothers Stamp 2 Large) na eigenlijk altijd met SPD op de mtb gereden te hebben.

Als schoenen gebruik ik momenteel een paar goedkope (20 euro) sneekers van, van haren. Dat is vooral omdat ik nog niet weet of de Crankbrothers blijven. Die schoenen zijn overigens stiekem best een goede combi met deze pedalen. De zolen hebben n.l. een soort van honingraad profiel waardoor de pinnetjes op de pedalen je voet perfect op zijn plek houden.

Wat grip betreft bevallen flats dus prima, sterker nog, er zijn momenten dat ik de mogelijkheid om mijn voeten een beetje te draaien mis.

Die pedalen zijn best groot en ik heb al een paar keer gehad dat ik net ff iets meepakte wat ik niet verwachte. Maar goed, is een kwestie van wennen, beetje meer alert zijn denk ik. Voorlopig probeer ik nog ff verder. Eigenlijk was het de bedoeling om deze zomer in Duitsland er achter te komen of het echte blijvertjes zijn, want het door velen verguisde domme klimmen op brede schotterpaden (vind ik dus leuk) maakt dan wel verschil. mis ik het trekken aan de pedalen of niet?
All4Fun
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Sleept me er wel doorheen...

do 18 juni 2020, 21:53

Poldertoerist schreef:
do 18 juni 2020, 21:46
.............
mis ik het trekken aan de pedalen of niet?
Ook aan flats kan je trekken, er is alleen wat techniek voor nodig t.o.v. eenvoudigweg vastgeklikt zitten.

De groet'n..
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Tribalke
Mountainbiker
Mountainbiker

vr 19 juni 2020, 00:18

Vroeger toen ik heel jong was 😀 met mijn vader toertochten beginnen rijden en na enkele keren meer vel op de pedalen te hebben dan op de schenen, toch maar naar voethaken overgestapt. Die mocht je nog handmatig losmaken voor je eruit kon.

Een jaar voor ik eindelijk oud genoeg was om competitie te mogen rijden overgeschakeld op klikpedalen, dit was heel even wennen maar al snel een zaligheid. Ik denk dat het iets is van even volhouden en je wil niks anders meer, je bent even snel uit en in de pedaal dan met flats...
Met flats voelt het gewoon heel “naakt”
Plaats reactie