Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

jeroen mud 7.0 schreef:Ben overgestapt van een HT naar een fully , in een woord super te noemen maar ben nu toch ook wel naar een Carbon HT aan het kijken
Dat raad ik je af. Ik heb een Carbon HT in de garage staan. Nadat ik een Fully erbij heb gepakt, kan ik de ritjes op de HT op één hand tellen.
En meestal zijn dat dan ook nog rondjes hier in het dorp en niet het bos.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

BullS4 schreef:
jeroen mud 7.0 schreef:Ben overgestapt van een HT naar een fully , in een woord super te noemen maar ben nu toch ook wel naar een Carbon HT aan het kijken
Dat raad ik je af. Ik heb een Carbon HT in de garage staan. Nadat ik een Fully erbij heb gepakt, kan ik de ritjes op de HT op één hand tellen.
En meestal zijn dat dan ook nog rondjes hier in het dorp en niet het bos.

En ik gebruik ze dan wel weer beide. Het zal ongeveer 60/40 zijn in het voordeel van de fully.
In de wintermaanden rijd ik dan wel weer meer op de HT. Scheelt toch een hoop schoonmaakwerk.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Gewoon n fatbike kopen en je bent overal vanaf.
Van een HT naar Fully gegaan en dan ook nog een 29er
Hierna een fatbike gekocht voor "erbij" met als resultaat dat de fully de schuur niet meer uitkomt
Wel een fatbike met geveerde vork overigens en zonder strava :-q
Dat fietst zooo heerlijk
maRIOOL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 15 april 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Cannondale 29 Scalpel 2

De luxe van twee bikes helaas niet, maar de lang getwijfeld of ik de achtervering fully zou vervangen voor versie met lock-out. Nu toch de fully (29-er) verkocht voor een snellere/lichtere XC-hardtail. Hopelijk geen spijt over paar maanden.
sunspot
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 14:46

Ooit een fully gehad en daarmee als mooiweerfietser met veel plezier gereden (geen schoonmaakmogelijkheden op studentenkamer).
Later wilde ik eens wat anders en heb m aan mn pa gegeven en 2dehands een HT gekocht, dat was wennen! Een fietsbroek was ineens noodzaak (achteraf stond de fully te zacht afgestemd;) ) en het gestuiter over wortels etc ook nogal spartaans (te harde banden ook denk ik achteraf). Ook lag het aan mn techniek, actiever uit het zadl komen etc helpt zeker, en spd pedalen. Mega accelleratie dat wel!

Uiteindelijk verkocht wegens gebrek aan tijd, en nu wegens overschot aan tijd toch een nieuwe fiets wat uiteindelijk een canyon nerve al 7.9 geworden is uit de outletshop van canyon. Wauw wat een geweldige fiets. Even goed afstellen, maar heerlijk. Zo blij dat ik voor een fully gekozen heb, dit is toch helemaal mijn ding :)
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik ben met m'n fully alleen maar harder gaan rijden. Effectiever klimmen, harder dalen en vooral een andere rijstijl. Heb het gevoel dat je veel agressiever kan rijden als je wilt. Heb wel gemerkt dat er enorm verschil zit tussen welk veersysteem erop zit en hoe je het hebt afgesteld
Who needs roads when there's dirt
Dirt seeker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 april 2012, 10:27
Mijn mountainbike: Trek ex 8

Ook ik ben over van een 26" HT naar een fully 29".
De HT is een Italiaanse met de pit die je van een Italiaanse mag verwachten....

Elk ritje met de fully gaat met een grijns van oor tot oor. Waarom heb ik getwijfeld over 29???
Hai-mike
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 2022 / Cube Peloton Race 2015

Ik ben van een 29er HT naar een 29er Fully overgestapt...

Wat een opluchting! heb toch wel even getwijfeld, maar ik had het eerder moeten doen.. fiets lekker en sneller, en met meer plezier.
Gevaar zit in een klein hoekje... wikkel jezelf daarom in met bubbeltjesplastic
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Vooral in bosgebieden met veel boomwortels rijd een fully heerlijk . Denk dat een lichte HT wel sneller is in een wedstrijd ..
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
Vincentmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: di 14 januari 2014, 21:29
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA 2015

ik vind de fully lekkerder rijden. Ik ga van een 29HT naar een 29Fully. Wat me het meest opvalt is dat ik op lange 'tochten' meer energie overheb en dus langer volhoudt. En daar gaat het mij om, om 't plezier!=)
Gebruikersavatar
udo van dongen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
Contacteer:

Ik ben sinds twee weken ook aan de fully (een Nerve AL 9.9 SL) en dat bevalt me prima. Hiervoor had ik een 29er HT maar dan met een Thudbuster LT verende zadelpen. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat de comfortwinst van vaste zadelpen naar Thudbuster op de HT groter was dan van HT met thudbuster naar fully. Maar wellicht denk ik er weer totaal anders over wanneer ik weer terug op de HT met Thudbuster stap.
Een gek alleen is zo gek nog niet
mini_me
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:10

Ook ik ben van een carbon 29 HT naar fully gegaan. Met minder moeite rij ik nu sneller. (hobbelige) Bochten die voorheen maar net haalde bij een bepaalde snelheid kan ik nu veel strakker nemen.

29 HT was een fijne fiets maar ik ben blij dat ik de stap gemaakt heb.
Laatst gewijzigd door mini_me op ma 17 november 2014, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil.fred
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 27 februari 2008, 23:11

Twee weken geleden heb ik mijn Trek Topfuel 8 26" uit 2008 verkocht. Ben nu op zoek naar een andere ATB en ik dacht, het wordt zeker een HT. Ik heb de Cube Elite Super HPC Pro 29" in het vizier. Ik wil eigenlijk een carbon fiets om dat eens te proberen. Nu krijg ik alleen weer lichte twijfel of dat dan de juiste keuze voor me is. Is het toch niet beter om een fully te blijven rijden? Heb er zes jaar op gereden.
Mijn vraag is, hoeveel comfort en controle ga ik inleveren als ik een carbon 29" neem ten opzichte van mijn vorige fiets?
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb een 29 allmountain fully en dat rijdt echt super. Ik vind het echter ook leuk om snelle strava rondjes te rijden en ook dat gaat best aardig. Toch vraag ik me vaak af hoe het zou gaan om die rondjes te rijden met een lichte starre xc 29'er. Zou dit sneller gaan of compenseert de fully juist mijn beperkte techniek en zou ik juist langzamer gaan? Het gaat me weer te ver om daar een tweede fiets voor aan te schaffen, want ik ben echt zeer content met mn AM fully.
mini_me
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 18 februari 2008, 13:10

Wil.fred schreef:Twee weken geleden heb ik mijn Trek Topfuel 8 26" uit 2008 verkocht. Ben nu op zoek naar een andere ATB en ik dacht, het wordt zeker een HT. Ik heb de Cube Elite Super HPC Pro 29" in het vizier. Ik wil eigenlijk een carbon fiets om dat eens te proberen. Nu krijg ik alleen weer lichte twijfel of dat dan de juiste keuze voor me is. Is het toch niet beter om een fully te blijven rijden? Heb er zes jaar op gereden.
Mijn vraag is, hoeveel comfort en controle ga ik inleveren als ik een carbon 29" neem ten opzichte van mijn vorige fiets?
Probeer beide fietsen eens. Heb nu zelf een Specialized Epic en ik kwam van een redelijk lichte (custom) Cube Raction SL.
Plaats reactie